Zoals ieder jaar is de Roomboot ook dit jaar weer voor drie dagen in September geladen met Herman en met mijn persoon.
Doel..... ehhh.. wat is de windverwachting dag 1:W,dag 2:Z, Dag 3 W...
Dag 1 Vrijdag: Van Woudsend -> Workum -> Makkum
Dag 2 Makkum-> Den Oever -> Stavoren
Dag 3 Stavoren -> Woudsend -> Ziekenhuis
Om 10:00 ingescheept en om 10:30 trosjes los.
Met westenwind is opkruisen naar stavoren niet ideaal.
Maar met een extra rak is Workum bezeild.
Tussen de middag bij de kerk in Workum een tomatensoepie met brood en even gekeken op de buienradar.
De soep was goed maar de buienradar kon ons niet echt gerust stemmen.
optie 1: Boekje lezen en wachten tot de bui over is...
optie 2: Uit varen en in het ergste geval met de stuurautomaat aan zeiltjes er op in de kajuit.
Het werd optie 2.
Achteraf maar goed want het bleef maar regenen wat had betekend dat we twee boeken hadden uitgelezen maar nimmer Makkum hadden bereikt.
Bij vertrek uit Workum kwamen we Proost tegen hij kwam, heel verstandig, net van het ijsselmeer.
We begonnen met windje 4 a 4,5 waarna het al snel 5 werd. Door ons gemeten 5,5 en volgens de havenmeester van Makkum af en toe 6. Deze laatste waarnemingen 5,5 a 6 was vooral gedurende de bui welke we over ons heen kregen.
Met westenwind, dus pal op de kop, het gat uit bij Workum. Voor mensen welke de gever van het log vast hebben zitten een aanrader. De mijne zat ook vast maar na dat twee keer de boeg koppie onder ging was het log weer up and running.
Snel zeiltjes gezet want dat stampen ging ons al snel vervelen.
Eerst maar even scherp aan de wind van de kust af.
Dan stukkie halve wind en ruime wind vol gas Makkum aanlopen.
Maximum snelheid gemeten 7,5 knoop en dat voor onze 24.2 voet "kleine" Roomboot.
[youtube][/youtube]
In Makkum de hand geschud met de Tonsurton (ook lid) en 's-ochtends even een bakkie gehaald bij hun spiksplitertjenieuwe mooie Jeanneau S.O.32i.
De wind trok redelijk aan. Gemeten windje zuid 5 Bft.
Dus eerst maar naar Den Oever en dan in een rak naar Stavoren.
Met respect hebben we gekeken naar de kwaliteit van de St2000 deze twee dagen. Scherp aan de wind houdt hij ook bij 5,5 Bft netjes koers. Bij ruime wind moest ik de boot even van hem overnemen.
[youtube] [/youtube]
In Stavoren nog even gekeken bij Gerhard zijn zelf gebouwde Victoire 51 de Annabel.(heeft er met tussenpozen in totaal 12,5 jaar over gedaan)
Deze ligt in de stavoren buitenhaven.
Het is en blijft een prachtig schip. Als liefhebber loopt het water je bijna in de mond zo prachtig mooi en met liefde is dit schip gebouwd.
Ze waren net binnen van een tripje van Medemblik.
Toen Gerhard ons zag, hij wist dat we op het ijsselmeer aan het varen waren, was er (gelukkig) geen ontkomen aan.
We mochten nog even mee drinken om mee te delen in het genot van de sterke scheepvaart verhalen. 1,5 uur en 2 flessen schipperbitter verder verlieten wij de "Annabel" om ons te schikken in ons lot. Wij zouden slapen in een boot welke makkelijk twee keer past in de prachtige Annabel.
Snel een visje achter de kiezen en op naar onze kooien.
Na, met behulp van de laatste stroomstootjes van de HTC, te hebben vernomen dat het weer deze dag niet al te best zou worden besloten om voor het lapje terug te gaan naar Woudsend.
Dus vlinder er voor en de st2000 weer uit de doos.
Toen we de Kuilaard waren gepasseerd heb ik Herman en mij voorzien van een emmer met groenezeep en wash en Go alsmede een bijpassende borstel. Onze derde hand stuurde de boot naar de schuur met het grijze dak dus wij konden onbekommerd schrobben. Na een half uurtje schrobben ging de telefoon. Dus toch nog een laatste stuiptrekking van mijn HTC.
Aan de andrekant van de verbinding vertelde mijn vrouw dat ze met spoed onderweg was (werd gereden) naar het ziekenhuis.....
Zonder verder in detail te treden kan ik mede delen dat de operatie is geslaagd en dat deze keer de patient niet is overleden. Ze krijgt zelfs al weer praatjes.
Kortom een enerverend weekendje met een geweldige zeil ervaring en er is weer wat bijgeschreven op de kaart van het relativeringsvermogen.
@ dennis en Eric:Met Bianca gaat het inmiddels al weer aardig goed.
Toen de zuster melde dat ze morfine zou krijgen begon ze te sputteren. Mijn lieftallige echtegenote moet namelijk niks hebben van drugs en wapens en....
Dus ze vroeg kermend van de pijn of ze geen aspirine kon krijgen. Waarna de spuit met morfine in haar rechter been verdween.
Inmiddels is na de operatie deze zware pijnstiling niet meer nodig... (haar woorden)
En krijgt ze de reguliere pijnstillers.
Dus zoals het nu lijkt gaat het de goede kant op. Nog een beetje een lage bloed druk maar als ze mij ziet is dat ook zo weer opgelost
We komen met de schrik vrij zullen we maar zeggen.
Hopen dat ze zich de komende tijd rustig weet te houden om zo de genezing optimaal te laten verlopen.
Goed te lezen dat jij je steeds beter gaat voelen op het IJsselmeer
Ik weet nog goed dat je drie jaar geleden, na ons geweldig te hebben geholpen met onze koelwaterpomp, vertrok met 5 Bft het ijsselmeer op. We keken je vanaf onze ligplek na en dachten dat ie dat durft. En nu drie jaar later varen wij in soort gelijke condities dat zelfde ijsselmeer op
Goed te lezen dat jij je steeds beter gaat voelen op het IJsselmeer
Ik weet nog goed dat je drie jaar geleden, na ons geweldig te hebben geholpen met onze koelwaterpomp, vertrok met 5 Bft het ijsselmeer op. We keken je vanaf onze ligplek na en dachten dat ie dat durft. En nu drie jaar later varen wij in soort gelijke condities dat zelfde ijsselmeer op
Valt mee he en gewoon elke keer een stapje verder toch?
Doe Bianca de groeten en wens haar maar beterschap. Zou zelf rustig nog even wat roods opentrekken als ik jou was
Beterschap aan Bianca, en jij veel sterkte toegewenst! Allemaal heftige dingen zo.
Ingang van Makkum is volgens mij ook best een spannende aanloop met wat wind.
1 tip, Als je het rif nog wat strakker zet staat je zeil wat minder bol en stuurt het allemaal iets makkelijker
edit: 7.5 knopen is een respectabele snelheid. Is dit het log of de GPS? Ik heb ook een 24 voeter, maar mijn max staat op dit moment nog steeds op 6.9 knots(op de GPS, grootzeil+genua), gemiddelde rond de 6 knopen(GPS)
Snelheid is gemeten op de gps. Vorige "record" was 7,2.
Aanloop makkum was met westen wind tussen 5-6 bft.
Om het ons niet al te ingewikkeld te maken gingen we vanuit Workum eerst een stuk uit de kust. Zo vast je de ingan g al een stuk vrij. En de ondiepe stukken aan kuuroord staan goed aangegeven. Een gok daar levert redelijk zeker een vastloper op.
P.s. eric dank voor de tip. Heb net mijn laatste stokje achter de kiezen en ga maar eens mijn rechter oor met het kussen herenigen.
P.s. allen dank voor jullie warme medeleven ook namens Bianca
En ten tweede, leuk vehraal! Het blijft leuk om de avonturen van anderen te lezen!
En als laatste... als je de smeerreep van je rif vanaf de achterkant van je giek door je reefoog in het zeil haalt en vervolgens op zo'n beugeltje onder je giek vast maakt, dan staan ie nog wat netter en vlakker!
Hoi Geert, eerst beterschap met de patient.
Mooi verhaal.
Leuk met filmpjes opgeluisterd. Daardoor komt er dan ook gelijk zeiltrimles. Wat mij opvalt is je opmerking over de ST2000. Als de stuurautomaat nu al wat moeite heeft af en toe is de plaatsing misschien niet juist. Het lijkt in een van de filmpjes dat de ST2000 ver naar achter op de helmstok gemonteerd zit. Wanneer de ST wat naar voren geplaatst wordt is er minder kracht nodig, de ST2000 zou al genoeg kracht moeten hebben voor een boot boven de 3,5 ton.
Mooi verhaal met leuke filmpjes Geert.
Minder leuk einde zo, blij dat het al wat beter gaat. Volgende keer lezen we natuurlijk een verslag met Bianca aan boord en niets over vervelende telefoontjes! Wens haar beterschap...
Hoi Geert, eerst beterschap met de patient.
Mooi verhaal.
Leuk met filmpjes opgeluisterd. Daardoor komt er dan ook gelijk zeiltrimles. Wat mij opvalt is je opmerking over de ST2000. Als de stuurautomaat nu al wat moeite heeft af en toe is de plaatsing misschien niet juist. Het lijkt in een van de filmpjes dat de ST2000 ver naar achter op de helmstok gemonteerd zit. Wanneer de ST wat naar voren geplaatst wordt is er minder kracht nodig, de ST2000 zou al genoeg kracht moeten hebben voor een boot boven de 3,5 ton.
Groet, Dennis
In de montage handleiding staat exact hoe hij moet worden gemonteerd. En hij zit op de mm exact zoals het hoort. We waren ook zeer tevreden over de werking. Dus vanaf hier geen wanklank.
P.s. we zullen de volgende keer onze reeflijn wat ontlasten. Conform de opmerkingen van ron alswel globe trotti.
@werner, snelheid is bij ons geen doel op zich. Ik had eigenlijk niet verwacht nog eens boven de 7.2 uit te komen. Maar ach de gps houdt alles netjes bij dus die informatie heb je dan maar. We zullen wel ergens van een golfje afgeblazen zijn.
De keren dat ik keek zaten we steeds rond de 6 knopen.
Beterschap is overgebracht en werkt al goed. Voordat we het weten wordt ze overmoedig.