Sunshine 36 schreef :
Spill the beans Knar, kom op.
Nou vooruit dan. Aan het begin van het afgelopen zomerseizoen, de dag voor de eerste vaartocht, besloot ik nog even de olie te verversen van de keerkoppeling van de BUKH van mijn recent aangeschafte Staverse Jol. Olie gekocht bij Bakker IJlst. Op de vraag van de verkoper of ik de (dikkere) SAE90 variant dan wel de (dunnere) SAE 30 wenste geantwoord dat ik graag de "dikke" 90 wilde, enerzijds omdat dat in mijn instructieboekje stond, maar vooral omdat de keerkoppeling nog wel eens wilde slippen bij hoge toerentallen. Het antwoord van de verkoper was dat ik dan precies verkeerd om redeneerde en na een mini college over het gedrag van oliefims tussen in elkaar grijpende conussen was ik overtuigd en kocht de "dunne" 30. De volgende dag de motor gestart en achteruit de box uitgevaren. De brede jol past hier zo nauw in dat we ons altijd even rustig via de achterpalen naar buiten trekken en dan pas de motor gebruiken. Buiten de box de motor in z'n achteruit. De schakelhandel bewoog opvallend soepel. Fijn die dunnere olie dacht ik, tot ik ontdekte dat er helemaal niets gebeurde, geen schroefwater, niets. Dan maar in z'n vooruit. Weer niets! Was ik maar wat eigenwijzer geweest dacht ik, komt natuurlijk door die te dunne olie. Met een hoop gekrakeel, ondersteund door vaarboom en pikhaak, de meer dan vijf ton zware boot terug op z'n plek in de box terug gekregen. Hoe kom ik nu zo snel aan dikkere olie? Eerst maar eens kijken of ik bij het verversen van de olie wellicht toch iets ontregeld heb. Terwijl ik de greep van het motorluik in mijn handen heb, valt mijn oog op de gecombineerde gas-/keerkoppelingshandel en zie dat die in de stand staat waarbij de keerkoppeling afgekoppeld is, een overblijfsel van het in de box warmdraaien van de vorige dag.
Ter verontschuldiging van deze onnozelheid dient men te beseffen dat bij mijn vorige boot die vrijlooppal altijd automatisch terugschoot wanneer de gashendel terug in neutraal kwam. Tot slot hulde voor de parate kennis van de Bakker medewerker: het slippen van de keerkoppeling was vanaf dat moment over.