Zoals belooft zal ik hier (in delen) het inruilen van onze Trotter tegen een Loper vertellen.
Het begint enige weken geleden als ik op marktplaats een advertentie zie staan voor een Loper, waar eventueel ook een kleinere boot tegen ingeruild kan worden.
Voorzichtig stuur ik de avertentie door aan Marit, met de verwachting om een "doe niet zo raar" terug te krijgen. We hebben immers net afgesproken om deze winter weer groot onderhoud te gaan doen, en enkele weken geleden hebben we nog een nieuwe genua 2 gekocht...
Als reactie krijg ik terug: "Regel het maar!".... Die moet even zakken...
Daarna stuur ik een mail naar de adverteerder voor meer informatie, vraagprijs en wat meer informatie over onze Trotter.
Dezelfde avond hebben we nog reactie en zijn we in onderhandeling!
We zijn allebei al snel heel enthousiast. We vinden de Loper een erg mooie boot, en weten dat de zeileigenschappen prima zijn! Bovendien zijn we dan voor goed van alle nadelen van onze Trotter af, geen wc, geen lekkere plek om binnen te zitten, en met een inboard diesel!
De onderhandelingen lopen eigenlijk best goed, en het wordt tijd om de boot eens te gaan bekijken. Nog niet zo'n makkelijke taak, de boot ligt immers in Delfzijl!
Ik vraag of mijn vader ook mee wil. die heeft een neutrale blik en na een leven van varen ook een aardige kennis van zeilbootjes.
We zien de boot op de wal en zijn eigenlijk meteen verkocht! Slecht voor de onderhandelingspositie, maar goed voor je gevoel! Wow!
Vervolgens is het tijd om ons bootje te bezichtigen. We maken een afspraak met de verkoper van de Loper en maken de Trotter klaar om te takelen.
Mast strijken, zeiltjes oprumen, boot leeghalen, etc, etc.
Helaas is bij onze eigen vereniging de hijskraan stuk, dus daar kunnen we niet terecht. Gelukkig kunnen we bij de buur vereniging wel terecht en dus maken we de boot klaar om daarheen te varen.
We maken de buitenboordmotor startklaar en ruk, ruk, ruk, ruk, ruk, ruk.... Sh*t, de bbm doet het niet... En nu? de kijker is hier over 1-1,5 uur...
Eerst maar even een kop koffie in het clubhuis om de taktiek te bespreken.
We kunnen roeien... Nee, het is 4-5 bft en we hebben geen peddel..
We kunnen afbellen... Nee, hij is er al bijna....
We kunnen misschien de motor van een goede vriend gebruiken... Wij bellen dus Gijs, en ja hoor, die moest zijn motor toch nog van zijn boot halen, en dan kunnen wij hem wel even lenen!
Inmiddels is de kijker er ook (1 uur te vroeg!) en ik ga naar de boot om de motor te wisselen.
Gloeiende... ik ben de sleutel vergeten van het bbm-slot... Nee he, ook dat nog!
We overleggen even met de kijker en besluiten om (uiteraard binnen alle geldende wettelijke snelheden en andere verkeersregels
) naar huis te rijden en de sleutel te halen. Anders krijgen we de boot niet onder de kraan.
Gelukkigis de kijker erg meegaand en die besluit om dan maar even een broodje te gaan halen in de stad.
Uiteindelijk een goed uur later is de motor gewisseld en varen we naar de kraan.
Daar takelen we de boot eruit, en zien een vrijwel niet aangegroeid onderwaterschip (na zo'n 2-2,5 jaar) met enkele bobbeltjes...
Gelukkig hadden we de kijker dat van tevoren al gemeld, dus een verrassing is het niet. Als ik een paar kleine lek prik komt er indd zuur water uit, maar kijk ik ook tegen de primer aan, en niet tegen het laminaat, dus de conclusie is dat het tussen de verfsystemen zit, en geen osmose is.
ls de boot goed en wel droog gedruppeld is gaat de kijker weer op huis aan en laten wij trotti weer in haar element zakken.
We leggen haar weer op haar eigen plekje en vertrekken naar de verjaardag van Gijs.
We vergeten niet om hem nog even een extra kado te geven omdat hij onze dag gered heeft!
Nog geen week later zijn we dan uitonderhandeld en hebben we een Loper gekocht! Wow, het gaat dan echt gebeuren!
We gaan eerst nog even op vakantie om daarna de boten uit te wisselen.
Als onderdeel van de deal heb ik aangeboden om Trotti per trailer naar Delfzijl te brengen, om vervolgens met de Loper weer terug te varen.
De Loper, Johnnie, staat immers nu op de kant met gestreken mast en, met gestreken mast, denknen we er ongeveer 3-4 dagen over te doen om naar Hellevoet te varen.
Het vervolg komt straks!
Groeten,
Globe_Trotti/Johnnie