Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met vallen en blokken

Met vallen en blokken 10 juni 2007 22:24 #18037

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Toch eigenlijk wel een leuk topic, weinig reacties zover.
Hier dan maar een verhaaltje, vrijdag avond maar niet naar de boot gegaan, er werd nogal een onweersweekeinde voorspeld, dit klopte zeker voor de vrijdagavond.
Zaterdag dan maar, wat laterop de dag naar de haven, niet veel wind, nog wat klusjes dan maar.
Een van de klusssen, het vaarklaar maken van de spinaker, de vorige eigenaar heeft hem nooit gebruikt, was naar eigen zeggen een beetje bang van dat ding.
Bijna alle benodigde onderdelen zijn aan boord, de boom gebruik ik veel als genua uithouder, die is dus in orde, alleen de staalkabeltjes voor de op en neerhouder moeten er nog op, maar die zijn ook aanwezig.
Een paar lange schoten, ook gevonden in de bakskist, dat begint er op te lijken, ook losse patentsluitingen voor de op en neerhouder zijn aanwezig, alleen de touwtjes die hier aan vast moeten, niet.

Geen nood het is zaterdagmiddag, even naar Hakvoort aan de haven van Monnickendam, even een paar lijntjes gescoord :P en terug naar de boot.
De neerhouder is geen probleem, scheer je zo in, de ophouder daar integen moet op zeker 4 meter hoogte in de mast door een blokje heen, via de giek het omhoog geschoven boomsledeoog(mooi woord is dat) kan ik met een voetje balancerend met twee vingers van m'n enige nog vrije hand het lijntje in het blokje scheren, trots dat het gelukt is daal ik weer af en met een grote kraak ben ik weer terug aan dek, had het plexi dakluik open laten staan en stap er zowat dwars doorheen :mrgreen:
een kapot luik is het gevolg, gtvrdgtvr, dat met een onweersbui op komst. met tape en plastic de zaak maar weer even geklaart.
Nu ontbreekt er enkel nog een blokje aan de mastvoet, om de ophouder te geleiden, een mooi blokje heb ik wel aleen geen bevestigingspunt, maar met een beetje goede wil past het op het beugeltje naast de spi en grootzeilval.
Nu nog even de boom proef hijzen, het werkt :)
Klaar voor vandaag, morgen mischien voor het echie.

Zondag eerst maar en beetje uitgeslapen, weer weinig wind.
Bij de boot eerst de nieuwe keerfok op de roller aangeslagen, is eigenlijk weer voor een genua, maar de keerfok moet ook geprobeert worden en we gaan straks toch spinnen.

Rond 12.00 ur lijkt het een beetje te gaan waaien, we gaan er uit, boot loopt verassend goed met de HA keerfok, zijn al snel bij Marken, dan wind weg. :(
Gaan lekker vooranker onder de Markerdijk, beetje zwemmen en de boot al zwemmend rondom schoongemaakt, dan weer een beetje wind, ankerop
en hoogte winnen richting Edam en overstag richting het Paard van Marken, nu hebben we voldoende hoogte voor een mooi spirak terug.
Wind weer eens weg, bijna een uur ligen drijven, maar heel lanzaam komt er weer iets, boot loopt weer een beetje.
Wind valt nu iets ruimer dan half in, maar het moet nu kunnen volgens mij.
Ik ga naar voren sla de spi aan, en breng de boom in positie, Carrie stuurt en vindt het maar een heel gedoe, terug in de kuip hijs ik de boom en meteen de spi, de keerfok laat ik staan want we moeten toch een beetje reachen, even gebeurt er niets, dan zet ik de achterhaler door en met een diepe zucht valt de spi, die zeker al 10 jaar in de zak heeft gezeten, vol.

Enkele boten die net nog op hun genua,s bij ons weg liepen zij we al voorbij als ik op kijk, de boot tilt de kont helemaal op en we spuiten de gouwzee weer in, als er een windvlaag komt trekt dat ding ons plat zegt Carrie, ja denk ik, dat zou wel eens kunnen, en ik kijk om me heen, je weet maar nooit met dit rare weer.
We nemen nog even de procedure door voor als ie er snel af moet, zeg ik tegen Carie, achterhaler losgooien dan gooi ik de val los en sjor het zeil via de lijschhoot in de kuip.
We zijn hier nog niet mee klaar of ik hoor haar roepen, windvlaag, de boot licht al tot de kajuitramen in het water. losgooien zeg ik en ik gooi de val los, de achterhaler komt met een noodgang voorbij maar de val blijft staan, de spi hangt nu als een zak aan lij en de boot reagert niet meer op het roer, de val denk ik, en ben in een tel bij de mast, gelukkig wordt het me nu duidelijk, het extra blokje van de ophouder zit strak tegen het blok van de val en zet de boel vast, aan de mast kan ik het val gelukkig doorhalen en de spi valt weg naar achteren, carie sjort hem in de kuip de boot richt zich op en zeilt door als of er niets gebeurt is.

Moraal van het verhaal, als de oude geest eenmaal uit de fles is, dan heb je hem er zomaar niet meer in terug, of anders gezegd zorg dat vallen en blokken elkaar niet in de weg zitten.

Goede en veilige vaart

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Met vallen en blokken 10 juni 2007 22:36 #18038

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17787
ron b, ik heb je bericht even een eigen topic gegeven. Het sticky onderwerp is eigenlijk bedoeld als introductie op deze sectie van het forum, niet om reacties achter te laten ;)
Als de titel de lading niet helemaal dekt (ik heb hem uit de moraal van je verhaal) kan je die nog aanpassen.

Balen van je luik zeg, zeker met dit weer! Ik hoop dat het niet (te hard) gaat lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.361 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl