Dit weekend was het zover: ophalen van de nieuwe (nou ja, 2e handse, maar voor mij nieuwe) boot: een Camper Cat 22 (tegenwoordig heet deze boot (nieuw, bij go-catamaran) een Aventura 23, omdat de boot 22.96 voet lang is), een ontwerp van Jacques Fauroux. Een sport toer catamaran met 4 slaapplaatsen
Donderdagavond richting Lauwersoog, omdat de boot daar klaar lag (de boot komt uit Ameland), even overnacht op de Camping van Lauwersoog (prachtige camping trouwens, met heel vriendelijk personeel), zodat Vrijdag (einde van de ochtend; de verkopende partij moest nog uit Duitsland komen) de overdracht plaats kon vinden. Met een stralend zonnetje er bij alles doorgenomen, alle spullen in de boot geladen (Zaterdagochtend stapt mijn zeilkameraad in Leeuwarden op, dus wat extra spullen vast mee) en de motor gestart om de haven uit te varen. De bbm is (beperkt) draaibaar, wat de manoiuvreerbaarheid ten goede komt; hoewel een catamaran zonder een motor per romp, niet ultiem vaart in een haven..
Die motor is helaas de hele dag blijven lopen, want er stond werkelijk nog geen zuchtje wind, zelfs het riet en helmgras langs het Laauwersmeer stonden stil... Nu is zo'n 4-takt bbm'tje best wel stil, maar liever de zeilen gehesen uiteraard. De bruggen en sluizen in Friesland zijn voor 15 Maart bijna allemaal op afroep, maar dat had ik van te voren allemaal netjes geregeld met de 'Provinsje Fryslan'. Wat ik niet geregeld had, maar dat ligt ook buiten mijn invloedssferen
, was de man die dit aan moest sturen: die had zijn eerste werkdag... (de collega die ik aan de telefoon had gehad eerder die week, deed dit al 30 jaar en wist dan ook van de spreekwoordelijk hoed en de rand). Gevolg: vergeten brugwachter bij 1 brug, veel te vroeg de brugwachter bij een andere brug (waardoor die al weer naar huis was toen ik aankwam, en dus terug moest komen): resultaat serieus oponthoud/vertraging...
Daar wordt je dan even minder blij van, zeker als je telefoon het begeven heeft (te veel moeten bellen om alles weer te regelen: accu leeg (en, dom, dom, dom, de verkeerde laadkabel meegenomen
) en dus geen contact meer kunt maken met de opstapper (vertraging van zijn/mijn kant..) zonder de boot aan te meren, telefooncel te zoeken (en dat zijn er niet veel meer anno 2011) etc. Overnacht in Burdaard, waar de stroompotjes nog allemaal waren afgesloten. Gelukkig een aardige friese familie bereid gevonden mijn verlengsnoer aan te willen sluiten, zodat het elektrische kacheltje kon draaien, want het was ondertussen al wat frisjes geworden
Lekker gegeten in 'It Posthuus': vooral het toetje (wentelteefjes van Fries suikerbrood, met kaneel ijs) is en blijft een toppertje.
Zo'n eerste nacht op een nieuwe boot is altijd een belevenis (de geluiden, bewegingen etc.), zo ook nu: ik had het luik van de stuurboordromp dichtgedaan, maar had er geen rekening mee gehouden dat het klepje voor het slot wel eens dicht zou kunen vallen (waar het hangslot doorheen gaat). En zo geschiedde: die viel dus (je raad het al) dicht. Ja, en wat nu? Dat was dus een heel gefriemel om er iets tussen te krijgen om het klepje te liften, met een gesloten luik.. uiteraard wel gelukt (anders had ik dit nu niet kunnen typen) maar makkelijk was anders. Gelukkig bleef het daarbij qua problemen van de dag, afgezien dus van ook geen drupje wind.
Het geweldige weer van Vrijdag zette zich op Zaterdagochtend niet voort. Grauwe lucht, zeer vochtige lucht (alsof je door de bewolking voer), en nog steeds geen wind. Trossen los, en zo snel mogelijk richting Leeuwarden waar om 09:00 de eerste brug voor mij open zou gaan. Dat ging soepeltjes: alle brugeen in Leeuwarden gingen mooi een voor een open en een soepele doorvaart was het gevolg! Goed begin van de dag. (hoewel ik wat vreemd werd aangekeken door een deel van de woonboort bewoners: welke 'oelewapper' gaat er nu zeilen begin Maart... (nou, ik dus) stond er op het voorhoofd geschreven zo leek het)
En ja, hoor, toen ik even lag te wachten voor de laatste brug (Slauerhoffbrug) van Leeuwarden om naar Harlingen te gaan, kwam Gijs aangelopen met zijn rugzak voor de zeilkleding en wat proviand (ook erg handig
) zoals verse croissants; lekker.
Gezellig kletsend (met z'n 2'en is toch een stuk leuker dan alleen), richting Harlingen, maar eerst een korte stop in Franeker: warme choco + koffie (en een lekker stuk warm appelgebak: het 'fietste' er zo in). Na het doorstaan van de grappen en grollen van de sluiswachter bij Harlingen (je hoeft niet niet aan de boom te hangen om een eikel te zijn; het bewijs is weer eens geleverd) eindelijk het ruime sop! Inmiddels was de zon er vol doorgekomen, en was het heerlijk weer geworden, maar nog steeds wel heel weinig wind (fractie meer dan Vrijdag). Motorzeilend naar de sluizen van het IJsselmeer (bij Kornwerderzand), waar het sluizen verder prima ging zonder de grapjasserij van de vriendelijke vriend in Harlingen. Heel even een sanitaire stop gemaakt, om daarna de zeilen te hijsen: de wind begon voorzichtig een beetje op te komen: verder dan 10 a 14 knopen (met een enkele uitschieter naar een knoop of 16 / 17) kwam ze echter niet.
Het blijft een groot genot: de motor gaat uit, en je hoort enkel nog het klotsen van het water, en het ruisen van de wind. Fantastisch! Geen boot te zien, zelfs niet met een verrekijker; best wel jammer want het werd een geweldige middag: stralende zon, met een beetje wind: helemaal top! Nog even de 11 knopen aangetikt, het blijft lekker, maar zo'n multihull vaart (in elk geval voor een 'speed junk' als ondergetekende) verslavend. Links en rechts nog wat verbeterpuntjes opgeschreven, zodat die aangepakt kunnen worden; met een beetje geluk is dat allemaal afgerond voor 30 April, wanneer de eerste wedstrijd voor dit jaar op het programma staat (Flevo Race, vanuit de Flevo marina haven): 50 mijl duo of solo.
Hoewel ik graag nog wat meer wind had gehad, was het een heerlijke zeildag. Bij het binnenlopen van mijn thuishaven, Stavoren Buitenhaven, kwam er nog een zeiler binnenlopen, hij kwam vanaf de andere kant: Lelystad, en had ook niemand gezien. We keken elkaar begrijpend aan: thuisblijvers hebben nooit gelijk
Na het opruimen van de boot, lekker gaan happen in "It Hearehus" in Stavoren (lekker restaurant met uitstekende bediening) met Gijs, alvorens huiswaarts te gaan.
Het zeilseizoen is begonnen (en kan beginnen
). YESSS