Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werners paastrip 2.0

Werners paastrip 2.0 26 apr 2011 18:18 #191263

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Werners Paas-tocht 2.0

Jawel, ook dit jaar een nieuwe Werner-experience met de paasdagen.
Wat een weer zeg! Onvoorstelbaar als je naar de verkleum-partij van vorig jaar kijkt met onze zeilpakken, handschoenen en een muts op. Alles was toen nodig om warm te blijven maar dit jaar is het advies zonnebrand, kortebroek, veel zon en helaas soms wat weinig wind....

Vrijdag 22/04
Als ik 10.15 h. de 'Avanti' in Stavoren zie liggen plant ik de auto vlakbij en neem stiekem wat foto's voor ik de hele zooi op de steiger sjouw.



Na 2x lopen staat de helft er al en ga ik aan boord en krijg een warm (en slaperig) welkom. Ze zijn de dag ervoor vanuit Sneek naar Workum gekomen en hebben een nachtelijke tocht achter de rug van Workum naar Stavoren. Aan de oogjes bespeur ik ook een nachtelijke gezelligheid tot een laat uurtje en dat onze enige dame van het gezelschap nog in de slaapzak ligt bevestigt mijn vermoedens. Nog 2x lopen en de hele berg lekkers ligt op het achterdek bij m'n tassen zeilspul en kleding. Even een straffe koffie om bij te komen en als Dion begint met het bakken van hun eitjes zet ik de wagen wagen weg op een gratis langparkeerplek en haal vlug nog even een broodje haring.

12.15 h. maken we los en na de pieren zetten we koers op 'nul' richting Kornwerder. Het windje is zo'n 3, soms een kleine 4 uit het oosten. De SOG is 4.5 á 5.5 kn en het weer kan niet beter. 20 °C en een strak blauwe lucht, de zon brandt stevig maar de wind brengt een aangename verkoeling, het is duidelijk te merken dat het water nog niet is opgewarmd. Om 14.30 h. varen we de Lorentzsluizen binnen en dringen ons als allerlaatste ertussen en liggen klemvast.

Zo'n 10 T zware tweemaster zorgt wel voor heel wat angstige gezichten hier en daar maar we proppen ons er gewoon lekker tussen en schutten mee richting de Waddenzijde van de dijk. Precies 15.00 h. proeft de Avanti het zoute water als we de meute richting Harlingen achtervolgen. De wind is pal op de kop dus voor het grootste deel doen we het op de motor, waar het kan zetten we een zeiltje bij en dan loopt het op een paar stukken weer erg leuk door. Door naar Terschelling zou leuk zijn maar de terugtocht morgen zou alles op de motor moeten, geen leuk vooruitzicht op een zeilboot voor mijn gevoel en ze hebben al zo weinig geslapen.

Bij Harlingen aangekomen gaan we 16.30 h. SB uit en tussen de pieren leggen we de landvasten klaar en hangen de fenders aan de railing. De eerste brug draait al snel waarna we na 10 minuutjes wachten in de kom als laatste van 3 jachten de ‘Havenbrug’ door varen de ‘Noorderhaven’ in. Daar geeft Werner even extra gas bij en haalt de middelste boot in om het mooiste plekje in te pikken, aan BB de langswal aan het begin van de drijfsteiger. Om 17.00 h. liggen we met 4 lijnen vast, genietend van het heerlijke zonnetje en een in de puts gekoelde versnapering (die bij de eerste slok smerig zout smaakt dus de volgende wordt eerst droog geveegd ;). Binnen 20 minuten staat de havenmeester met z’n fiets naast de boot. Zijn hand ophoudend pleegt hij een aanslag op de boordkas om daarna weer vrolijk weg te fietsen over de smalle steiger, bijna 20 euro is de schade. Die drijfsteiger is wel erg fijn want aan de overkant liggen er een paar aan de stenen kade wat een stuk minder comfortabel is, zouden die hetzelfde betalen trouwens? Om 18.00 h. begin ik aan de uitdaging iets lekkers op tafel te toveren maar zal eerst een beetje ruimte moeten maken in de drukte van ‘Werners kookhoekje’. Na een half uurtje groente snijden gaan de pannen op het vuur en een kwartier later gaat de bel dat het eten klaar is: Kasripo-kip met een roerbak van ui, prei, paprika, broccoli en daarbij een frisse salade van komkommer en mais met een snipperuitje erdoor. Na het uitbuiken snijden Cora en Dion samen een heerlijk toetje van meloen met mango, dat blijkt een erg smakelijke combi te zijn. We lopen na het eten een flink stuk langs de buitenhavens en op de terugweg trakteert Dion ons op een uitstekend ijsje want dat hebben we wel verdiend. De avond wordt gevuld met een klein biertje, hier en daar een verdwaalde schipperbitter en natuurlijk de grote verhalen en veel humor. Het is een gezellig samenzijn die zeilers onder elkaar maar tegen 03.00 h. moeten we toch echt te kooi wat nog enige moeite kost want in de punt is het matras niet eens te zien dankzij 43 tassen, jassen en ander spul. Na enig gesjouw kunnen we tukken en ben ik gelijk vertrokken naar dromenland zodra m’n hoofd het kussen raakt...

Zaterdag 23/04
Het is natuurlijk vakantie dus ’s morgens doen we lekker rustig aan en alles op het gemakkie, we moeten toch op het tij wachten en dat komt niet slecht uit na een lange nacht. Na een schandalig laat ontbijt van Dion’s geroemde gebakken eitjes branden we zo ongeveer van de boot af in de windstilte tussen de hoge huizen dus begint het weer te kriebelen en gooien we los. 13.00 passeren we werderom de ‘Havenbrug’ maar nu de goede kant op, terug richting zee. Na de volgende brug varen we naast een gele Pilot tussen de pieren tot hij er als een haas vandoor stuift. Alweer zulk lekker weer, je zou haast niet geloven dat de zomer nog nieteens begonnen is, wat een straf! Als we naar de scheidingston koersen vaart er een SBM (speedbootmaloot) in een behoorlijk overmaatse luxebak van een meter of 14 tussen ons en een ander jachtje door. Elk op een meter of 40 met een snelheid die daar mag en hij sleurt een bijbehorende hekgolf achter zich aan waar je U tegen zegt. Opzich kan en mag het maar als je dan ook nog triomfantelijk achterom kijkt om te zien hoe die 'stomme bootjes' dankzij jou tekeer gaan in jouw mooie golf ben je voor mij geen watersporter maar een poffertje (en dan hou ik me nog netjes). Een leuk windje van zo’n 3 Bft uit oost blaast ons gemoedelijk richting Kornwerder waar we 15.00 h. voorbij lopen en de ‘Doove Balg’ in koersen. Tegen 16.00 h. neemt de wind iets af maar met 4 zeiltjes omhoog en een duwtje stroom in de rug halen we een mooie SOG van 5 knp. dus dat schiet lekker op zo maar het meeste doet toch de stroming op het moment.

Als 17.00 h. de wind nog verder wegvalt gaan de zeilen omlaag en mag de diesel het laatste stuk overnemen naar ‘Oudeschild’.

Als ik vlak voor de laatste tonnen op het voordek bezig ben hoor ik 3 luide stoten van een luchthoorn en roep tegen Werner dat er volgens mij eentje uitkomt, “niks mee te maken” zegt ie. Niet veel later doemt ineens de enorme kont van een passagierschip op tussen de palen en maken we geen kans meer, die is te groot!



Met haar 3 dekken en ik schat zo’n 120 meter lang komt ze achteruit om te draaien met als doel Den Helder of Den Oever. Met een beetje peut bij en het roer om maakt Dion een grote draai en geven we haar de ruimte tussen de tonnen. Zodra er een gaatje is varen we Texel binnen want de honger begint te knagen. De havenmeester maant ons vanuit zijn RIB dat we in de ‘Oosthaven’ maar ergens tegenaan moeten liggen dus kiezen wij een flinke vissersboot die nog vrij is. Na halsbrekende toeren om aan boord te klimmen en een lijn te zetten liggen we net mooi vast als diezelfde havenmeester doodleuk komt vertellen dat we moeten verkassen want deze zit net nieuw in de verf. Hij is zeker bang dat een beetje roest besmettelijk is ofzo? We hebben 5 fenders uithangen dus wat is het probleem? Als je heel goed kijkt kan je op de Avanti misschien een klein plekje ontdekken maar dat wil nog niet zeggen dat wij die boot een kras zullen bezorgen of zelfs een roestinfectie. Als we 10 minuten later verderop bij een stapeltje langzij een Bav vastknopen zit de zeildag er weer op en kijken we terug op een mooie tocht over het Wad. Niet veel later liggen er al 4 poly-jachten tegen de net geverfde visser aan en de havenmeester zegt niks! Pure discriminatie tegen stalen schepen, wat een pannenkoek!

Cora en Dion gaan een stukje de benen strekken op de wal en Werner en ik nemen een bitter waarna de douche een bezoek krijgt. Dat betekend dat je een Sep-key moet kopen in het restaurant met borg, die moet je dan opwaarderen in de automaat met de pinpas en dat voor alleen wat warm en stromend water waar je normaal een euro of 50 cent in gooit. Wat een gedoe zeg, ik wil gelijk m’n borg retour na het douchen. Terug op de boot leg ik om 20.00 h. de laatste hand aan het eten en dekt Werner de tafel met zelfs een servetje en een gezellig bloemetje (water geven doet hij zeker nooit want dat plantje lijkt wel van plastic). Het menu is 2 halve gegrilde haantjes met tuinbonen en appel-peren-moes.



Het doet goed als ik 3 tevreden eters zie en 2 schoonlege pannen, gelukkig geen klachten. Met de wekker op 07.30 h. maken we het niet te laat dus na de bier- en borrelverplichting gaan we om 01.00 h. weer te kooi.

Zondag 24/04
Het is goed wakker worden met de stevige koffie á la Werner en iets eerder dan gepland gooien we 08.30 los en varen de haven uit. Onderweg op de ‘Texelstroom’ zorgt Dion wederom voor een lekker eitje op brood en al snel kunnen we iets BB aanhouden het ‘Malzwin’ op waar de opkomende vloedstroom ons meesleurt naar Den Oever. Helaas te weinig wind om te zeilen dus motoren we het hele stuk en eten onderweg een vers gesneden fruitmix van appel met peer. Het gaat zo hard dat de motor wel langzamer kan en nog lopen we een SOG van zo’n 5.5 knp. Zo belanden we al snel bij het ‘Vissersgaatje’ waar een eenzame baggeraar de geul voor ons op diepte houdt.



Cora steek vanachter het roer haar hand even op en gelijk springt die gozer met een kijker in z’n hand het stuurhuis uit en mikt op de langharige blondine achter het roer. Ik schiet in de lach en als Cora nogmaals pontificaal richting de lens zwaait wordt ze bedankt met een lange stoot op de hoorn. Zo, die gast zijn dag is ook weer goed, je moet wat overhebben voor je medemens natuurlijk.

11.00 h. dobberen we met een windje 1 schuin over SB wachtend tot de brug draait en we de sluis in kunnen. Ze wachten vast op een volle bak want het duurt meer dan een half uur en het wordt steeds drukker.



Als eindelijk het groen-rood verschijnt en een charter van een meter of 35 kalm richting de brug komt schuift iedereen ongeduldig naar voren wat na het opendraaien bij de trechter van de brug een drukte van jewelste oplevert, bij de sluis is het al niet minder. Altijd leuk als je hier en daar een vloek hoort als het niet gaat zoals iemand wil terwijl de speaker nogmaals roept dat iedereen moet doorschuiven want anders past het niet. Wij liggen tegen de (oude?) deuren in het midden waar je nergens kan vastmaken maar met hulp van boven (niet van God maar iemand op de kade) hebben we al snel 2 lijntjes aan het hekwerk vast. Langs ons komt toevallig een bekende waar ik veel opstap dus erg leuk even een praatje te maken. Ze komen ook van Texel en wilden buiten de eilanden om naar Harlingen of Makkum, ook voor hun speelt het gebrek aan wind dus parten.

Na het schutten koersen we het zoete weer op en ter hoogte van de zendmast op de wal gaan we BB en op koers 050 naar Makkum. Met een zuchtje ergens tussen 1 en 2 Bft dobberen we vrolijk met 1.7 knp. in de brandende zon en genieten van de rust zodra de motor af gaat. Eigenlijk is dit natuurlijk wel een enorme straf maar we genieten er zoveel van dat we daar maar niet aan kunnen denken, daar hebben we het te druk voor. Zo´n zonnetje op een boot en geen haast hebben, mooier is er niet. Gelukkig geen vliegjes maar echt snel gaat het zo ook niet echt. Na een rondje langs de zeilen waar Dion terecht opmerkt dat de val van het grootzeil veelste strak staat persen we er max 2.4 knp. uit, dat schiet dus lekker op... Alle tijd om iets warms te maken uit blik: gehaktballetjes in curry. Met wat sneetjes brood smaakt dat prima zo tussendoor. Als 13.00 h. de wind helemaal wegvalt en de eerste vliegjes tevoorschijn komen vallen de zeilen ook omlaag en brengt de motor ons bijna 3x zo snel naar Makkum. Onderweg weinig spectaculairs behalve een fotomomentje als we een charter passeren.



Alleen bij Kornwerder is het even een drukte als we de vaargeul moeten kruisen tussen alle huisgangers door. Rond 16.00 h. knopen we vast aan de achterzijde van waar de grote charters liggen, Werners vaste stekkie, hier lagen we vorig jaar ook.

Niet veel later hangt de walstroom er aan en krijgen we een duitser langzij die te horen krijgt dat we vanavond nog weg willen, de schipper vindt het geen probleem. Als ze willen oversteken later lopen de 2 dames netjes over het voordek terwijl de andere heer die net aan boord struikelde om een lijn te leggen nu dwars door onze kuip klimt om bij de steiger te komen. Hopelijk zegt z'n schipper er later iets van maar ons kan het niet veel schelen. Na afsluiten en wat opruimen lopen richting het leuke dorpje om de visbootjes te bekijken



en op een terrasje bij de kleine sluis een welkome verkoeling te genieten. Dat sluisje is ineens nog best druk en terwijl ik wat foto's maak wordt me via de speaker vriendelijk verzocht of ik wil opzouten anders krijg ik de slagboom van de brug in m´n nek. Dat heb ik dus weer bij een vol terras van wel 4 tafeltjes. Tegen 19.00 h. is het eten klaar: zuurkool met ananas, rozijnen, rookworst en uitgebakken spekjes erdoor. Voor erbij een komkommer-mais-sinaasappel-salade en appelmoes.



Dat fietste er weer lekker in en met een bolle buik zitten we gevieren op het achterdek en in de kuip met een kop koffie. De zon gaat volgens Cora's telefoon 21.55 h. onder dus gaan we 21.45 h. weer los en opweg naar Workum of Hindelopen. Even voorbij de pieren ligt ten zuiden van de aanlooproute een jachtje dat we netjes groeten waarop we een vriendelijke groet van de 2 heren terug krijgen. Niets wijst erop dat ze problemen hebben maar zo te zien doen ze verwoede pogingen uit de blubber te komen. Zwarte rookpluimpjes verraden dat het motortje aardig op z’n flikker krijgt maar ze komen geen steek vooruit. Even later horen we iemand roepen dat hij ze al gewaarschuwd had maar ze waren blijkbaar eigenwijs. Nog vreemder om die 'roeper' door een maat te zien worden weggesleept richting de haven, zal vast iets met z'n motor zijn na een poging hun los te trekken ofzo.

In het begin van de schemering wordt het snel frisser maar een trui of jasje volstaat nog prima, eigenlijk is na alle hitte die koelte best lekker op de licht verbrande huid. Als we na een kwartiertje omkijken zien we rechts van de kerstboom van de sluizen nogsteeds dat jachtje z´n best doen om los te komen. Volgens Werner hebben ze gedronken en vragen ze daarom geen hulp. Een uurtje later is het echt donker om ons heen, de verlichte kustlijn is aan BB goed te zien als we op Stavoren koersen dat nu recht voor ons ligt.

De halve wind, een beetje vlagerig 3 tot 4 en een SOG van ruim 4,5 knp brengt ons lekker snel naderbij en we kiezen voor Workum voor de nacht. De bekende nachtelijke aanvaart zorgt links en rechts weer voor een paar samengeknepen billen maar natuurlijk lukt het weer zonder brokken te maken of erger. Hierbij moet ik de opmerking plaatsen dat Werner het roer zo min mogelijk aanraakt altijd, alleen in een drukke sluis neemt hij het even van ons over maar voor de rest mogen wij het uitzoeken. In de kom voor het sluisje ligt het vol en hier en daar al 2 dik, de meeste lichten zijn al uit en omdat we niemand willen storen varen we iets terug naar de charter waar we net nog iemand een fles wijn met een luide ´plop´ hoorde opentrekken. Geen probleem als we langzij willen dus geven we twee lijntjes over en liggen precies 24.00 h. vast na een geslaagde trip door het donker. De vloeibare voorraden worden opgemaakt onder het genot van een nootje en wat ships en langzaam realiseren we ons dat het alweer bijna voorbij is deze paastocht, het is hard gegaan.

Maandag 25/04
Ondanks het late uurtje van vannacht staan we 08.30 h. weer op om 09.00 h. de sluis te nemen en Friesland weer in te gaan. Cora blijft brutaal nog van haar kussen genieten dus mogen wij al het werk doen. De sluis uit gevaren na het bekende klompje en we knopen iets verderop alweer vast om even in Workum te kijken en een bakkie koffie op een terras te scoren. Het is nog vroeg maar alweer goed warm en dat is heerlijk toeven met een bak koffie voor je neus. Werner geniet van z’n aardbijen-sorbet met slagroom, Dion kiest voor een appelpunt met slagroom en ik neem heel gezond genoegen met een tosti. Als alles op is koersen we weer naar de boot en komen we onderweg nog een zonnebril reclame tegen:



Aan boord is Cora weer ontwaakt en bevindt zich weer in het land der levenden. Onderweg maken we de watertank helemaal leeg en laden deze langs de kant, na goed doorspoelen, weer tjokvol. Da´s weer 250 Kg. extra ballast ter compensatie voor alle verdwenen proviand. Daarna zetten we rap door naar de thuishaven via het PM-kanaal waar we welgeteld 1 binnenvaarder tegenkomen, een volgeladen zandbak. Met pleziervaart is het wel behoorlijk druk en als we vlak voor Sneek het Sneekermeer in de verte zien is het een ware wirwar van zeiltjes, wat een drukte zeg, leuk!

Nog voor het starteiland gaan we BB richting Sneek en slaan direct weer linksaf om nog een kwartiertje door wat slootjes te tuffen voor we in de haven zijn. Daar aangekomen vaart Werner hem achteruit de box in waar bij z’n eerste poging nog een paal in de weg staat die door de Avanti vakkundig aan de kant wordt geduwt, wat denkt die paal wel zeg! Even later ligt ze op haar trouwe plek te wachten op een volgende tocht en laden wij onze zooi alvast naar de auto´s. Met alle bonnetjes wordt de boordkas geregeld en ouwehoeren we nog een half uurtje in de kuip. Maken onderhand de flessen en pakken fris op terwijl we terug kunnen kijken op een zeer geslaagde paar dagen. Dan wordt het tijd voor een hartelijk afscheid na deze mooie ervaring, Werner brengt Cora in Apeldoorn naar het station en Dion brengt mij naar de auto in Stavoren. Dat is toch verder weg dan we denken maar heel toevallig rijden we in ineens langs een ijstentje...

Als ik me niet vergis is door de bemanning van de eerste dag totaal 129 mijl afgelegd. Ik hebben 103 gezellige, leuke en wederom leerzame mijlen gemaakt. Wat mij betreft volgende keer iets meer wind als het kan maar de zon mag blijven!
Laatst bewerkt: 26 apr 2011 18:52 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 26 apr 2011 18:51 #191276

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Mooi verhaal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 26 apr 2011 20:39 #191301

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
..inderdaad, maar ging 't nu om 't zeilen, of was 't eigenlijk een culinair uitstapje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 26 apr 2011 21:03 #191303

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
beewee schreef :
..inderdaad, maar ging 't nu om 't zeilen, of was 't eigenlijk een culinair uitstapje?

Het zijn beiden primaire levensbehoeften..

Voor Andre: het is een mooi verhaal en het leest ook nog eens lekker weg. De "Werner experience" Hoe kom je erop :laugh: .

Enne, leuk om weer eens een paar bekende gezichten te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 27 apr 2011 04:26 #191311

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Top! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 27 apr 2011 04:53 #191313

LOL werner! Je was in oudeschild.. Wij ook!
Alleen wij hadden wel een plekje in de haven.. (van donderdagmiddag t/m zondagochtend)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 27 apr 2011 06:36 #191330

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
martinbeens schreef :
beewee schreef :
..inderdaad, maar ging 't nu om 't zeilen, of was 't eigenlijk een culinair uitstapje?

Het zijn beiden primaire levensbehoeften..

Voor Andre: het is een mooi verhaal en het leest ook nog eens lekker weg. De "Werner experience" Hoe kom je erop :laugh: .

Enne, leuk om weer eens een paar bekende gezichten te zien!

Thanx,
De "Werner experience" heb ik een klein beetje eerlijk gejat van Geert (Groom) n.a.v.:http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/98-de-grote-verhalen/122244-paas-zeilen-met-werner#123124 ;)

Natuurlijk hebben we hele stukken heerlijk gezeild maar zonder spectaculaire wind helaas ook geen spectaculaire zeilverhalen deze keer. Het is misschien een tikje culinair geworden, als je vooraf belooft elke dag iets lekkers op tafel te toveren ben je blij als dat gelukt is B)

Volgens Werner 'was het te eten' dus zat het vast goed :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 27 apr 2011 08:37 #191358

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Andre,..
bedankt voor jou verhaal.. dat als eerste ..
geweldige moiete gedaan,allen, met een perfekte bevoorrading van de boot, .. er was ook niets vergeten, perfekt..
het smaakte natuurlijk voortreffelijk, maar, om dat te zeggen is het nu denk ik ook nog zeker op zijn tijd, tijdens de tocht(nog wat ingehouden, zo dat de kok niet gelijk naast zijn schoenen loopt)

maar ja, als er geen wind is, dan maak je er maar een warmweertocht van, om dat de voorspellingen bijna windloooos waren, maar wij hebben er toch iets van gemaakt.

oh, ja, ik moet Capo nog een komplimentje geven, zijn trimklinik heeft bij onze bemanning, vooral door ronin, duidelijke resultaten gegeven, op een gegeven moment hadden wij een ..Tempo.. 1,8 kn. naa hier en daar wat getoverd te hebben door Andre, waarachtig, 2,3..2,4 kn.
dus duidelijk een resultaat gehad,
maar volgen mij hielp het ook niet, om voor meer wind te bidden..
hij was gewoon op vakantie..(niet aanwezig)

even als een jaar geleeden, was het een geslaagde tocht, wij konden het goed met elkaar vinden, (jammer dat wee een eerdere deelnemer moesten missen)
en omdat de daagen zoooo ontspannen waren, konden wij/hun zoms tot de vroege uuurtjes an boord van o.a. het ..nat..genieten dacht dat het zoms wel ietsje laater werd, dan boven vermeld..
maa ja, werner is ook weer heel ontspannen naar huis gegaan..
Dennis,
dat is ook puure toeval, jij op texel, konden wij niet weeten,..maar ja, hun wilden er nog een klein rondje loopen, zeg, ik blijf wel aan bord, anders haaden we wel jouw boot kunnen ontdekken,.
er was ook heelemaal geen planning, dat we waar dan ook heen gingen..

bij deze nog een dankje aan de opstappers, (cora, andre, dion)
het was gezellig, en harmonieus..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 27 apr 2011 08:42 #191359

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Wow André, wat een verslag zeg.. Daar kan ik niet aan proberen te tippen, maar het grote avontuur begon natuurlijk al wel (zoals je schrijft) een dag eerder. Tjonge, wat hebben wij mooie dagen gehad. Hier dan een stukje verslag van de eerste dag/nacht.

Donderdag 21 april 2011

Met een wagen vol geladen richting Friesland. Ik had met Werner afgesproken zo tussen 12:00 en 13:00 uur daar te zijn. Werner zelf moest eerst over Apeldoorn om Cora van het station te halen. Vrijwel tegelijk kwamen we aan en na een prettig voorstelrondje hebben we gezamenlijk alle boodschappen en persoonlijke bagage aan boord gebracht.

De expeditie begon heerlijk relaxed (zoals alle dagen) en na een bakkie leut heeft Werner vakkundig de Avanti uit haar box bevrijd. In tegenstelling tot za/zo/ma was het die donderdag nog heerlijk rustig op het water en kon ik terwijl Werner en Cora het dek aan het schrobben waren, mijn eerste ervaringen met de Avanti op doen.



We zetten koers naar Heeg, gaan het Heegermeer over en slaan rechtsaf richting het Groot Gaastmeer waar wij n.a.v. een bericht op dit forum hebben gekeken of Albert en Marjanne daar toevallig al voor anker lagen. Dit was niet het geval maar voordat wij weer gas konden geven kwamen zij de bocht om. Gezellig even langszij gelegen en elkaars plannen voor de komende dagen doorgenomen. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat we elkaar later op deze expeditie weer zouden tegen komen.

1 spoorbrug en 5 bruggen later gaan wij door de sluis van Workum waarna wij in de havenkom aanleggen om even wat te gaan eten. Dit werd een overheerlijke kippensoep verrijkt met de nodige knakworst en met wat plakken brood.

In het schemer stoten we af en varen het IJsselmeer op. Mijn eerste ervaring met varen in het donker. Wat is dit gaaf zeg. Wel enorm spannend maar onder de goede leiding van Werner verliep alles voorspoedig en liepen we diep in de nacht de haven van Stavoren binnen. Gelukkig was hier nog plek voor ons en na snel aangelegd te hebben, hebben we de aanwezige voorraad drank aangebroken. Er kwamen zelfs nog paaseitjes van vorig jaar weer tevoorschijn die volgens Werner nog best goed te eten waren. Het was echt enorm gezellig en voor dat je het weet is het zo laat (vroeg) dat het eigenlijk helemaal geen zin meer heeft om naar bed te gaan. Het is 06:00 uur geweest als Werner besluit toch maar even te gaan slapen. Cora en ik hebben nog even een biertje extra genomen en omstreeks 07:00 uur gaven ook wij de moed op en zochten onze slaapzakken op. Ook al heeft het niet echt zin, drie uurtjes later zou er een uitgeslapen André aan boord komen en om het verschil iets kleiner te maken zijn we toen toch maar even gaan slapen.

Niet veel later gaat het luik alweer open en komt Werner binnen om de koffie aan te zetten. En dat heeft André natuurlijk geroken want eigenlijk op dit zelfde moment kwam ook hij aan boord. En de rest hebben jullie al gelezen.. :whistle:

Grt,
Dion

Nog een paar foto's van deze expeditie.







Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 28 apr 2011 03:16 #191508

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werners paastrip 2.0 28 apr 2011 07:32 #191540

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10131
Prachtige verhalen van een heerlijk zeilteam. Wat kan het leven mooi zijn. Zelfs zonder wind ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl