Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van Southampton naar Nederland

Van Southampton naar Nederland 08 mei 2011 18:56 #193129

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8584
Maandags vertrokken we naar Hamble Point bij Southampton om een 10 jaar jonge Dehler 36 jv op te halen. We, de nieuwe eigenaar, 2 vrienden als crew en ik als schipper. De dag erna het schip geschouwd en alles leek ok. Een prachtig schip, goed onderhouden en slechts een beetje aangetast door 2 jaar op het droge liggen. Het weerbericht leek redelijk, E 4 Bft, dus we vertrokken woensdags in alle vroegte op weg naar Brighton, een korte trip van 45 Nm. Halverwege ging het mis: er stond een pittige deining en windvlagen van zeker 25 knopen in de Solent. Brighton was niet bezeild en toen we een slag terug naar de kust maakten werd er alarm geslagen: een diesellucht in de kajuit, en we zagen iets te veel vocht in de bilge. Was het diesel of water gemengd met diesel? We proefden maar het was niet duidelijk of het zoet of zout was. De bilge-pomp leek niets te doen, maar het water steeg gelukkig niet verder. Water- en dieseltanks gecheckt, alle planken uit de vloer, geen idee wat er mankeerde. Goede raad was niet zo duur, terug naar de marina. Daar aangekomen bleek een lekkende zoetwaterpomp de schuldige en de bilge-pomp had kortsluiting. Afijn, inderdaad 45 mijl gezeild maar terug bij af. Het schip bleek een geweldige zeiler, met misschien een wat optimistisch log, op de terugweg met een stevige bakstagwind klokten we gemiddeld 9 knopen met uitschieters boven de 11!. De makelaar zorgde voor de nodige reperaties en ook de electra werd nog even doorgemeten, want de bejaarde plotter had ook wat kuren, net als de meters voor brandstof, accu's en water.
De volgende morgen in alle vroegte weer vertrokken, nu met bestemming Eastbourne, een kleine 70 mijl. Helaas nauwelijks wind en ook nog tegen, dus dat werd een lang dagje motorzeilen. Maar Eastbourne maakte veel goed, een leuke haven met een indrukwekkende sluis, waar het water met geweld in stortte, schuimend als een lekker bad.
Vrijdag was er nauwelijks wind, bij Folkstone staken we de TSS over op 120° WK, maar de stroom hielp ons een flink stukje noordwaarts. We hoopten Nieuwpoort te halen maar het werd Duinkerken. Dat blijft een treurige haven met treurige Fransen.
Zaterdag stak eindelijk de wind op en met een bakstagwindje tussen de 3 en 5 Bft vlogen we richting huis. Toch maar een rifje gezet. Dat het lekker weer was in Nederland merkten we toen we bij Westkapelle richting Roompot gingen, alsof er een föhn werd aangezet, dus jassen uit.
Vandaag volgden de laatste mijlen naar de nieuwe haven. De Dehler heeft een nieuw thuis.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Southampton naar Nederland 02 juni 2011 15:09 #198749

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
La Mavare schreef :
Maandags vertrokken we naar Hamble Point bij Southampton om een 10 jaar jonge Dehler 36 jv op te halen. We, de nieuwe eigenaar, 2 vrienden als crew en ik als schipper. De dag erna het schip geschouwd en alles leek ok. Een prachtig schip, goed onderhouden en slechts een beetje aangetast door 2 jaar op het droge liggen. Het weerbericht leek redelijk, E 4 Bft, dus we vertrokken woensdags in alle vroegte op weg naar Brighton, een korte trip van 45 Nm. Halverwege ging het mis: er stond een pittige deining en windvlagen van zeker 25 knopen in de Solent. Brighton was niet bezeild en toen we een slag terug naar de kust maakten werd er alarm geslagen: een diesellucht in de kajuit, en we zagen iets te veel vocht in de bilge. Was het diesel of water gemengd met diesel? We proefden maar het was niet duidelijk of het zoet of zout was. De bilge-pomp leek niets te doen, maar het water steeg gelukkig niet verder. Water- en dieseltanks gecheckt, alle planken uit de vloer, geen idee wat er mankeerde. Goede raad was niet zo duur, terug naar de marina. Daar aangekomen bleek een lekkende zoetwaterpomp de schuldige en de bilge-pomp had kortsluiting. Afijn, inderdaad 45 mijl gezeild maar terug bij af. Het schip bleek een geweldige zeiler, met misschien een wat optimistisch log, op de terugweg met een stevige bakstagwind klokten we gemiddeld 9 knopen met uitschieters boven de 11!. De makelaar zorgde voor de nodige reperaties en ook de electra werd nog even doorgemeten, want de bejaarde plotter had ook wat kuren, net als de meters voor brandstof, accu's en water.
De volgende morgen in alle vroegte weer vertrokken, nu met bestemming Eastbourne, een kleine 70 mijl. Helaas nauwelijks wind en ook nog tegen, dus dat werd een lang dagje motorzeilen. Maar Eastbourne maakte veel goed, een leuke haven met een indrukwekkende sluis, waar het water met geweld in stortte, schuimend als een lekker bad.
Vrijdag was er nauwelijks wind, bij Folkstone staken we de TSS over op 120° WK, maar de stroom hielp ons een flink stukje noordwaarts. We hoopten Nieuwpoort te halen maar het werd Duinkerken. Dat blijft een treurige haven met treurige Fransen.
Zaterdag stak eindelijk de wind op en met een bakstagwindje tussen de 3 en 5 Bft vlogen we richting huis. Toch maar een rifje gezet. Dat het lekker weer was in Nederland merkten we toen we bij Westkapelle richting Roompot gingen, alsof er een föhn werd aangezet, dus jassen uit.
Vandaag volgden de laatste mijlen naar de nieuwe haven. De Dehler heeft een nieuw thuis.
Wat was de oorzaak van de diesellucht?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Van Southampton naar Nederland 02 juni 2011 16:14 #198754

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8584
Waarschijnlijk wat opgedroogde diesel of olie in de bilge, die eerst op het water lag en daarna emuleerde.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl