Een tijdje geleden heb ik al een topic geopend voor de voorpret ([url=http://http://zeilersforum.nl/index.php/Forum/100-reisvoorbereiding-en-veiligheid/194925-azoren-engeland-voorpret]hier[/url]), nu dus maar eens (een beetje laat ivm drukte, andere vakanties en wat problemen met mijn account) een reisverslag van mijn trip van de Azoren naar de UK!
Uitnodiging
De ouders van mijn vriendin liet bij een etentje weten dat kennissen van haar nog op zoek waren naar een opstapper "voor een tochtje op de Oceaan". Dat leek mij wel wat, dus of ze even bij die kennissen konden navragen hoe, wat, waar, wanneer etc. Als snel kwam het bericht dat ze al iemand hadden, jammer. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat die persoon toch had afgezegd en er een plekje over was om mee te zeilen van de Azoren (Terceira) naar de UK op een Breehorn 44! Na mijn vriendinnetje lief aangekeken te hebben en het een en ander op mijn werk geregeld te hebben begonnen met de voorbereiding. Mooi excuus om eindelijk een goed zeilpak en laarzen te kopen!
Azoren
Via Lissabon naar Terceira gevlogen, samen met de andere opstapper (goede vriend van de eigenaar). Daar aangekomen kennis gemaakt met de eigenaar en met het schip! Wat een fantastische boot! En precies ontworpen voor wat wij op het punt stonden om te gaan doen: een behoorlijke tocht over de oceaan! De volgende dag het stadje bekeken en 's middags een stuk gezeild om even aan de boot te wennen. Voor het eerst gezeild met een aantal "lange oversteek features": een boom brake, een harde, grote buiskap (wat was dat lekker op de nachtwacht met windkracht 8!) en een "granny bar", een soort tuinhekje om de mast om je steun te geven bij het heisen en reven. 'T ziet er niet uit, maar wel superhandig! Zeilen ging heerlijk (ook nieuw voor mij: een stuurwiel!), maar zodra we voor de wind voeren: misselijk! Dat belooft nog wat...
[attachment:10]axCIMG9138.JPG[/attachment]
De dag daarop boodschappen gedaan (dat is nog een hele klus voor zo'n tocht) en de laatste voorbereidingen aan boord getroffen (water bijvullen, diesel tanken, weerberichten binnenhalen). Nog een nachtje slapen in de haven en na 3 dagen was het dan zover, we voeren uit!
Onderweg
Het eerste stuk (vanaf de zuidkant van het eiland oostwaarts om het eiland heen) moeten we even motoren vanwege tegenwind. We komen er achter dat de accu's niet bijladen als de motor draait en besluiten daarom bij de eerst volgende baai weer aan te leggen om dit euvel te repareren. Maar eerst nog een stukje zeilen, heerlijk! Fantastisch weer, zonnig, 16 knopen wind, dolfijnen bij de boot!
Ik heb de fenders alweer uit de bakskisten gehaald als op dat moment de schipper laat weten dat hij het euvel verholpen heeft, we varen gewoon door.
We hanteren een 4 hour rolling wachtschema, oftewel 4 uur op, 8 uur af en elke dag een andere wacht (de middag wachten zijn 2 uur). De eerste paar dagen koersen we pal noord om vanaf de 47ste (uit mijn hoofd) breedtegraad de heersende westenwinden te pakken. Dat betekent dat je bijna even dicht bij Newfoundland bent als bij Europa! Ook nieuw vor mij: pas na 4 dagen overstag! (en mijn hut van loef naar lij, een stuk minder comfortabel!)
Na een aantal dagen buigen we af naar het oosten. De wind is over het algemeen prima, af en toe een paar uur weg en eenmaal moeten we de hele nacht door motoren.
De wachten vliegen voorbij. Die van 20.00 tot 24.00 is erg fijn want je hebt namelijk het vooruitzicht op acht uur slaap van 24.00 tot 08.00! De echte nachtwacht (00.00-04.00) is de eerste dagen nog helemaal donker, maar hoe noordelijker je komt, hoe minder lang het echt donker is. Het lichtgevende zog is fantastisch, helemaal als hier dolfijnen in mee zwemmen! Je ziet de beesten zelf niet, alleen het lichtgevende spoor, fantastisch!
[attachment:11]CIMG9241.JPG[/attachment]
Onderweg krijgen we via de HF radio weerberichten en e-mail binnen, wat een luxe. Dat kunnen we ook goed gebruiken als we na een dag of 9 een lage druk gebied invaren en de wind behoorlijk toeneemt. Pal op de neus een constante windkracht 8! We hebben twee opties: of veel noordelijker koersen (richting Fastnet rock) of pal zuid richting Spanje. Dat laatste lijkt natuurlijk veel minder aantrekkelijk, maar we zien op de grybfile dat het LD gebied zich tegen de klok in ontwikkeld. Als we pal zuid varen zijn we er sneller uit en krijgen we het daarna in de rug. Dat blijkt een goede beslissing (en wat is die HF radio dus goud waard!). Na twee pal zuid beuken met 8 a 9 knopen valt de wind compleet weg. Na een tijdje motoren wakkert de wind weer aan, nu in de rug! Dat gaat als een trein, steeds rond de 8 knopen over grond. In een etmaal leggen we 186 Nm af! Het zeilen gaat te gek, maar onderdeks is het belangrijk je goed vast te houden! De schipper ziet dat het harpje waarmee de boom brake vastzit los aan het gaan is. Met een baco het dek op, de mast om, op de neerhouder gaan liggen en het harpje weer vastgedraaid, gaaf hoor!
Bij het eerste tochtje bij de Azoren had ik last van zeeziekte. Zodra we vertrokken heb ik van die pleisters geplakt, het werkt fantastisch! Een klein beetje katterig tijdens het bereiden van een heerlijke maaltijd de eerste dag, maar verder nergens last van en ook niet suf of moe!
Aankomst
Bij Engeland moeten we 's nachts de shipping lanes over. De AIS doet het niet (de ontvanger bleek kapot), maar we hebben wel een radar. We stellen een dubbele wacht in, 4 uur op, 2 uur af! Ik wordt veel later dan afgesproken wakker gemaakt: het is zo helder en zo rustig dat je makkelijk in je eentje wacht kan lopen. Mijn wacht is erg mooi, eerst gaat de bijna volle maan achter ons onder, vlak daarna komt de zon aan de voorkant op. Er komt een grote tanker dichterbij, ik wil er achter langs, maar dat lukt moeizaam. Pas op een mijl of 4 kom ik er achter dat het schip stil ligt, net buiten de shipping lane! Ik ga er vlak achter langs, met de opkomende zon een machtig gezicht!
Uiteindelijk komen we na 12 dagen varen aan bij Plymouth. Omdat het nu heerlijk zeilweer is (halve wind, 15 knopen, lekkere zon) besluiten we nog een nachtje door te zeilen tot Poole. We krijgen bezoek van de UK Border Agency. Nadat hun RIB is gelanceerd vanaf (door Damen gebouwde) "Searchers" worden we geenterd. Paspoorten, vragen beantwoorden en de vuile was doorzocht. Gelukkig zijn ze niet erg grondig en na een minuut of 15 weer klaar.
[attachment:12]CIMG9317.JPG[/attachment]
[attachment:13]CIMG9328.JPG[/attachment]
Na nog een nachtje doorzeilen komen we, na 1716 Nm aan in Poole, in een verschrikkelijke marina (vrijwel alleen maar strijkijzers), in de kou en in de regen. Maar het was een fantastische tocht!
pracht verhaal, oude herinneringen komen boven, ja dat is leven, een met de zee, de sterren en de voldoening van het zien van land. je hebt het gemaakt. ik ben alleen bang dat je nu voorgoed "verpest" bent, dit gaar smaken naar meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Reisverslag Azoren - UK
25 juli 2011 10:37 #209363
Op het 2 de filmpje achterom zie je o.a. de stuurstand. Het lijkt dat er een stuurautomaat aan het werk is. Op de foto's zie ik echter ook een windvaan. Kun je iets vertellen hoe jullie één en ander organiseerden mbt het automatisch sturen.
Grandiose tocht overigens, leuk verslag, dit werkt verslavend. Ga dus maar sparen !
Ik praat ook uit eigen ervaring.
Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Reisverslag Azoren - UK
25 juli 2011 13:53 #209411
we hadden inderdaad beschikking over zowel een stuurautomaat als een windvaanstuurinrichting (windpilot.com/n/wind/ho/prod/paci//). In principe gebruikten we de windvaan. Die stel je in op een bepaald aantal graden ten opzichte van de wind. Dat was behoorlijk gepiel en je moest er even gevoel voor ontwikkelen, maar als je het eenmaal doorhad ging het te gek. De stuurautomaat (met oa de functie om een bepaald aantal graden ten opzichte van de wind te blijven varen) gebruikte we bij weinig wind, omdat de windvaan dan niet zo goed werkt. Op het filmpje lijkt het erop dat we inderdaad de stuurautomaat aan hebben. We stuurden bij het zetten van een rif vaak zelf en zetten daarna de stuurautomaat aan tot dat iemand zin had om de windvaan weer in te stellen.
groet Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Reisverslag Azoren - UK
25 juli 2011 15:11 #209436
Harstikke leuk om jouw ervaring te lezen.
Aangezien ik ook nog al eens last van zeeziekt heb, vraag ik me af wat je met 'van die pleisters bedoeld'. Kun je dat nader specificeren, zodat ik hier in Frankrijk ook eens op zoek kan gaan? Alvast bedankt!
frank.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Reisverslag Azoren - UK
25 juli 2011 17:49 #209493
Harstikke leuk om jouw ervaring te lezen.
Aangezien ik ook nog al eens last van zeeziekt heb, vraag ik me af wat je met 'van die pleisters bedoeld'. Kun je dat nader specificeren, zodat ik hier in Frankrijk ook eens op zoek kan gaan? Alvast bedankt!
frank.
In NL gaat het via de huisarts, ik weet niet hoe dat in Frankrijk is. In het pakje (20 euro!) zitten twee pleisters. De pleisters gaan 3 dagen mee, en na 6 dagen heb je er geen meer nodig omdat je voldoende gewend bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Re: Reisverslag Azoren - UK
26 juli 2011 06:50 #209575