Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vrijdag de 13e

Vrijdag de 13e 14 apr 2012 04:09 #276780

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
Wat een dag gister...Op tijd naar de haven, zou samen met een vriend zijn boot verleggen en evt helpen met BBmotor en poetsen.
Havenbootje geleend en de cat op de vaste plek gelegd en Peter begint te sleutelen, vlotter was vast gaan zitten en na een uurtje had hij de zaak lopend. ik zeg, ik leg Procyon naast jouw boot want moet mn vrijboorden nog spuiten en dan kan ik door met jouw boot- hij ligt aan een langssteiger...

Stap aan boord ,start de motor.....NIKS....HUH??? accu?? 2 jaar oud en sinds een half jaar continue aan de oplader.
Opnieuw, een doodse stilte, ja Hund die tekeer gaat omdat ik aan boord ben en hij niet..
Startmotor? eervorig jaar volledig gereviseerd .
Ik meet 17,2 volt op de accu??????WTF? Slinger de motor rond.....dood....prik erop.....dood.
Ik hoor wel de startmotor inkomen, dus die is t niet.

Sprokkie gebeld. Wat voor accu heb je?110 Ah semitractie,onderhoudsvrij WANT ik zie geen doppen. OK ik kom wel even langs eind van de middag.BAAL, BAAL, maar wat moet je?
En nu natuurlijk weer teveel maand aan t eind van mijn portemonee. :pinch:
Sprokkie duikt op en stort zich op de weerspannige accu die ik intussen al op dek had gehaald. Na wat gepruts, EUHH Anjo ik zie vuldoppen en in die vuldoppen....niets.
Wij in de auto en naar een benzinestation om wat demiwater te halen. Hoeveel liter hebben we nodig? géén ideee, neem maar 3 liter mee. DUUUH, daar konden we dus 2 cellen mee vullen en de accu werd direct verdacht warm.
We gooien er maar wat gewoon H2O bij in want vermoeden dat t toch al einde oefening is .
Warm die accu, warm....
Wat doen we? Ik zeg: "we zetten m even aan de snellader en kijken verder..."Zo gezegd zo gedaan, maar lading vasthouden , Ho maar.
Sprokkie duikt gewapend met een multimeter in de bak met oude accu's die andere leden daarin gezet hebben. Dood, dood, 11,2, dood 12,09 HUH?Ja 12,09.
Ding op de werkbank en snellader erop en verdomd, oplopende lading.
Met Peter ga ik met Sprokkie mee om bij hem thuis wat te eten en om 1930 zijn we weer terug op Andoik...accu geeft 12,4 volt aan.
Ding op een steekwagentje, naar de boot en sluiten de boel provisorisch aan.
" nou , t zal mij benieuwen"zeg ik en draai de sleutel om..POKKEPOKKEPOKKE....draaien :woohoo:
Mijn acculader aangesloten en die geeft netjes 14,2 volt aan.

Morgen maar weer meten , maar ik kan in elk geval weer starten en varen totdat ik wat geld van de belasting terug heb gevangen om weer een nieuw accu te kopen.

Kom thuis, vertel dit aan een vriendin en die zegt, nou t was wel weer vrijdag de 13e, niet???
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 04:20 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 04:36 #276785

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26971
Anjo schreef :
Ik meet 17,2 volt op de accu?
Een bijzonder verhaal, Anjo. Nooit geweten dat zoveel spanning op een accu kunt meten terwijl de platen zo'n beetje droog staan. En dat ie warm wordt als je hem gaat bijvullen. Zat er dus toch al ergens kortsluiting in?
Wat bedoel met de startmotor die inkomt? Even klikken maar niet draaien? Dat moet dan waarschijnlijk betekenen dat die 17,2 V meteen in elkaar zakte tot onder de 12 V zodra er daarwerkelijk stroom werd gevraagd.
De belangrijkste vraag lijkt mij hoe het mogelijk is dat de accu zo droog heeft kunnen koken. Een druppellader die in de fout is gegaan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 04:43 #276786

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
Klopt Lodewijk, startmotor klikte en deed niets verder.

Leeggekookte accu? Ik meende serieus dat ik een onderhoudsvrije gekocht had en er dus NOOIT naar om gekeken. :blush:

Verder heb ik er geen idee van, de druppellader gaf bij eerdere metingen gewoon 14,4 en gister 14,2 V aan.
Is een 7traps lader die ook desulfeert ed.

Bij deze weet ik de vuldoppen te zitten en zal m beter in de gaten houden, LOL
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:17 #276788

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13306
17V was waarschijnlijk de open spanning van de lader, omdat hij helemaal geen belasting meer zag.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:18 #276789

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dan heb je nog mazzel.

Ik kreeg deze week de mededeling van mijn vrouw "mijn auto loopt niet lekker stationair". Ik gisteren naar de garage. Ben er net gekomen, motor opgeblazen (zuigerveren 3e cilinder).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:45 #276797

Had je de accu soms aan zo'n goedkope lader hangen?
Eigenlijk blijkt bdat al uit het feit dat je die hoge spanning mat.
Als je dat doet wordt deze overladen en gaat hij water verdampen en knalgas maken!De accu is daarna ter ziele.
Dan zou ik maar eens een goede lader kopen.
Als het een goede zou moeten zijn is er waarschijnlijk iets mis met je acculader.
Dat de accu warm wordt als je bij een bijna drooggekookte gedestilleerd water giet is logisch want bij het verdummen van zwavelzuur komt vrij veel warmte vrij.
Daarom mag je ook nooit water bij geconcentreerd zwavelzuur gieten want dan vliegt de inhoud om je oren. :evil:
Anderom is het geen probleem want dan kan het water de warmte opnemen.
Als laatste : een onderhoudsvrije accu heevft geen vuldoppen dus als jouw accu die wel heeft is hij zeker niet onderhoudsvrij.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:47 #276798

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13306
ik wou het niet zeggen van een slechte lader, maar het lijkt er verdacht veel op
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:52 #276801

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
www.mobilenergy.nl/index.php?/...flypage-ask.tpl.html

En ik schreef al ik dácht een onderhoudsvrije accu te hebben, de vuldoppen zaten keurig weggewerkt....
Het was dat Sprokkie zwaar aan t rommelen ging met een priempje en en kleine schroevendraaier en daarmee dat klepje omhoog kreeg waar de doppen onder zaten
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 05:58 #276804

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Vervelend verhaal Anjo. Accu's, praat me er niet van, ik heb in de laatste 4 jaar veel te vaak mijn auto niet kunnen starten (keer of 3), met zogenaamd prima, net geteste, accu's die TOCH ermee uitscheidden (voor de duidelijkheid, iedere keer een andere auto, zowel klassiek als modern).

Ik hoop dat vandaag alles in orde is!


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 06:04 #276807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26971
Anjo schreef :
www.mobilenergy.nl/index.php?/...flypage-ask.tpl.html

En ik schreef al ik dácht een onderhoudsvrije accu te hebben, de vuldoppen zaten keurig weggewerkt....
Het was dat Sprokkie zwaar aan t rommelen ging met een priempje en en kleine schroevendraaier en daarmee dat klepje omhoog kreeg waar de doppen onder zaten
In principe hoef je een onderhoudsvrije accu niet bij te vullen. Echte onderhoudsvrije accu's zijn calcium-accu's die weinig tot geen water verliezen bij normaal laden. Dat wil zeggen tot de gasspanning van 14,4 V. Maar ook zo'n accu moet in de fabriek met zuur worden gevuld. Dus die doppen zitten er echt wel.
Het lijkt mij buiten kijf dat de accu op de een of andere manier is overladen. Goedkoop of niet; ook een zeventraps lader kan de kluts kwijtraken. Ik zou de lader dus eens goed onder de loep nemen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 06:14 #276811

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
Sprokkie hing vanmorgen om 8 uur aan de telefoon of ik tijd had mee te gaan naar de haven om te meten. Helaas niet, krijg visite. Morgen ga ik wél en meteen meten natuurlijk.. :dry:
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 06:33 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 14 apr 2012 06:18 #276812

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
was dat nou :angry: visite voor je boot,kunnen toch ook naar de boot komen ;) ;) of uhhhh anjo :whistle: :whistle:
vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 17 apr 2012 06:06 #277566

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5665
Volgende keer je accu niet meer een halfjaar aan de lader laten hangen, daarmee heb je 'm waarschijnlijk drooggekookt en vermoord.

14+ volt is ook veel te veel voor druppelladen, dat mag met hoogstens 13,6 ofzo. Tijdens een gewone oplaadcyclus (als de accu dus niet al vol is) mag ie de 14 volt wel bereiken, maar eenmalig en kortstondig.

Beter is om een ongebruikte accu gewoon met rust te laten, dus niet constant aan de druppel, maar 1x opladen, afkoppelen en hoogstens eens per kwartaal nog es opladen. Dat doe ik al jaren met goed succes. Deze winter heeft de accu (onbekende leeftijd, stond al aan boord toen ik de boot kocht) aan boord gestaan bij -22, wat schetst mijn verbazing, na de winter 12.6V op de klemmen! Voor de zekerheid nog even opgeladen, maar het was niet eens nodig geweest denk ik. Vorig seizoen (in het water, zonder walstroom bij de hand) kon ik na de winter zelfs zo starten.
Laatst bewerkt: 17 apr 2012 06:06 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vrijdag de 13e 17 apr 2012 06:27 #277574

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb beide (voor mij ook onbekende) accu's deze winter zonder enige aandacht in de boot gelaten. In november de laatste keer gezeild, in februari gewoon de hoofdschakelaar weer op 'aan' en starten maar... Geen enkel probleem! Natuurlijk zal daar een beetje mazzel bij zitten, maar zet die accu's AUB niet continue op de lader! Koop een goedkoop schakelklokje en laat de accu's op die manier ongeveer een uur per week bijladen. Meer dan genoeg.

En de prijs van een lader zegt niet veel, evenals een uitgebreide omschrijving. Die webshops halen het ook overal en nergens vandaan, dus neem in het vervolg of gewoon goedkope ipv dure zooi, of iets van een gerenommeerd merk.

Ik hoop trouwens dat je niet te veel hebt betaald.... (ja, er zijn 5-10-20A versies, weet ik)

nl.antag.com/go/search/idx/506...q_7_traps/t/1/go.htm
Laatst bewerkt: 17 apr 2012 06:33 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl