Watermaat schreef :
Wat ik me afvraag, waarom trek je een accu leeg op zo'n tocht? Had je een grote stroomverbruiker aan? met bv een 105AH semitractie zou je toch makkelijk een overtocht moeten kunnen halen?
Zoals in de openingspost beschreven heb ik een 45AH (lood)accu, waardoor ik in het beste geval dus ongeveer 22AH beschikbaar heb. Zware stroomverbruiker is het toplicht (2ampère). Daarnaast heeft heel de terugreis de marifoon op vol volume aangestaan en heeft log/dieptemeter aangestaan. Verder alleen af en toe de binnenverlichting gebruikt om de kaart te kunnen lezen. Indien ik een LED toplicht had gehad zou het stroomverbruik dusdanig lager zijn dat het met één 45AH accu zou kunnen.
Watermaat schreef :
De hoofdreden dat ik nu uiteindelijk een waterdichte ( dure) plotter heb (en niet mijn laptop of I-pad gebruik) zit in wat je beschrijft; alles kan drijfnat worden en valt dan uit. Overigens werkt een simpele waterdichte batterij-GPS (outdoor type) icm zeekaart ook gewoon goed.Ik zet nog steeds elke 2 uur een positie op mijn kaart....voor het geval dat.
Helemaal mee eens. Indien je een telefoon op Ipad ofzo wilt gebruiken moet je in ieder geval zorgen voor een goede waterdichte hoes. Wij hebben nu ook de handGPS en kaarten gebruikt en dat werkt prima. Ieder uur de positie, koers en snelheid genoteerd.
Watermaat schreef :
Een buiskap is inderdaad niet mooi ( en zeker niet op een mooi klassiekertje) .....maar ik ben erg blij dat ik er stevige vaste op heb gezet, dat scheelt echt veel op zee.
Bij een eventuele volgende boot zal er zeker een buiskap komen.
Hooger schreef :
Het verhaal van de kortsluiting met de accu vindt ik wat lastig te begrijpen. Ik heb zelf geen accu aan boord (alles draait op batterijen). Was het niet een kwestie van afdrogen en op nieuw aansluiten? Verder ben ik benieuwd wie van jullie zo sterk was dat hij het helmhout kan breken. Ik ken het helmhout van de sturgeon en dat is toch wel een stevig stukje hout.
Door de kortsluiting ging de accu gelijk heel erg stinken, dus ik durfde niet om de accupolen er nogmaals op te leggen in de angst om iets te slopen. Thuis bleek de accu als gevolg van de kortsluiting ook een eind leeggetrokken. Daarnaast was de zekering van de marifoon gesprongen en die had ik niet mee (stom, ook leerpunt voor volgende keer).
De helmstok is bij een van de vorige eigenaren eens gebroken. Hij had dit toendertijd gerepareerd door de helmstok te lijmen en te verstevigen met een metalen strip. In de 9 jaren dat ik de boot heb heeft dit altijd gehouden ondanks dat er hoge krachten op gekomen zijn. Nu was de metalen strip losgekomen...