Het idee
In 2011 las ik in de Zeilen over de Small Ships Race en mijn interesse was gewekt. Ik heb de site in de gaten gehouden en hierover gepost op het forum. De datum kwam voor mij echter niet gunstig uit, zodat we niet mee konden varen. De drang om de oversteek te maken werd echter wel groter. Mijn zwager en broer hadden ook interesse, dus werd en snel een datum geprikt. De week van 18 juni moest het gaan gebeuren...
De voorbereiding
Koop een boot, werk je dood... Gezien alle projecten en vragen is dit bij de meeste van ons bekend. Ieder jaar probeer ik de boot weer een beetje te verbeteren. Met de overtocht in het vooruitzicht wilde ik de boot wel echt goed hebben. Daarom een lijst gemaakt met klussen die perse moesten gebeuren:
- Alle dekbeslag en zeerailing opnieuw vastzetten met butyltape
- Elektriciteit volledig vernieuwen
- Ramen opnieuw monteren in nieuwe raamrubbers
- Bakskisten scharnierend maken (lagen gewoon los) en vergrendeling aanbrengen
- Gever dieptemeter monteren (ligt al vanaf 2004 thuis )
en nog tientallen andere klussen.
Van het najaar ben ik druk bezig geweest met het schrijven van mijn scriptie, dus vanaf februari begonnen met het klussen aan de boot. Iedere zaterdag en mogelijke avond bezig geweest. De boot schoot steeds verder op, maar de 19 juni (datum van vertrek) kwam steeds dichterbij.
Naast het klussen moesten ook nog een aantal dingen worden aangeschaft, waarbij de kaarten het meest kostbaar waren. Gelukkig kon ik van Il Cigno (Timo) de Imray kaarten van de Noordzee en Engelse kust lenen, waarvoor nogmaals hartelijk dank! Deze bij Timo opgehaald en gezellig gepraat.
Uiteindelijk zaterdagochtend 16 juni de kussens naar de boot gebracht en het grootzeil aangeslagen.
Zaterdagmiddag naar mijn zwager gegaan om de reis voor te bereiden. Heel de week de weersverwachting al in de gaten gehouden, maar die was prima. Windkracht 2 tot 4 en richting ook acceptabel. Eerst de laatste verwachting bekeken. Starten met ZW 2-3, toenemend naar 3-4. Later op de dag via N draaiend naar NO, in de nacht afnemend tot 2 bft om vervolgens 's ochtends weer toe te nemen tot een 3tje. Opzich dus niet verkeerd.
In het zonnetje de kaarten erbij gepakt en de route uitgezet.
Mogelijke opties waren Lowestoft en Harwich. Aangezien er op de terugweg ZW wind werd voorspeld besloten om naar Lowestoft gegaan.
Eerst op de kaart heel de route uitgezet en per waypoint de afstand en koers bekeken. Vervolgens de route in Opencpn en Navionics op de telefoon gezet. Koers en afstand kwamen prima overeen. Afstand is een kleine 100 mijl, dus afhankelijk van de snelheid zal dat tussen de 20 en 30 uur kosten. Tijdens het maken van de lijst met benodigdheden (wat heb je een hoop rotzooi nodig voor die paar dagen) bedacht ik mij opeens dat mijn ene accu van 45 ampère mogelijk aan de kleine kant zou zijn. Een snelle berekening leert dat mijn 3-kleur zo'n 2 ampère trekt, dus na een nacht van 8 uur is er 15 ampère gebruikt. Dan blijft er in het meest gunstige geval nog zo'n 6 ampère over voor de marifoon, log/dieptemeter, het laden van telefoon, laptop en dergelijke. Dus toch nog maar een tweede accu geregeld.
Maandagmiddag de boot alvast vanuit Middelharnis naar de buitenhaven van Stellendam gevargen. Met een goede windkracht 4 uit het westen nog een mooi stukje kruisen. 's Avonds kwamen mijn zwager en broertje en hebben we al het eten en de overige spullen vast aan boord gebracht. Daarna nog even gedronken en snel naar bed.
De oversteek (eindelijk)
Om 5 uur gaat de wekker, toch wel erg vroeg. Plan is om 6 uur weg te varen, om zo het hele slijkgat stroming mee te hebben. Uiteindelijk om 6.20 weggevaren. Het is super lekker weer, de zon schijnt al goed. De wind is ZZW, helaas maar 2 bft. De zeilen worden snel gehesen en de spinaker kan er gelijk op. Ik ruim vervolgens nog de laatste spullen op. Verderop in het slijkgat moeten we steeds lager gaan varen en dat lukt niet onder spi, dus wisselen voor de genua.
Vervolgens ga ik het net langs de zeereling knopen, zodat de genua niet in het water kan waaien als die gestreken is. Helaas voel ik al snel zeeziekte op komen. Ik baal, want daar heb ik nooit last van. Snel een pilletje genomen en een uur later gaat het weer een stuk beter.
De wind is ondertussen een beetje toegenomen en met zo'n 4,5 knoop varen we richting lichtboei Goereee.
We melden ons netjes bij Maas Approach, het is echter rustig met de beroepsvaart dus uitwijken hoeven we net. Wel schuiven er soms gigantische schepen langs.
Rond half 2 zijn we in de buurt van Europlatform en valt de wind volledig weg, dus motor aan. Dat was niet de voorspelling!
We motoren tot net voorbij Europlatform en daarna trekt de wind weer een beetje aan. Snel gaan de zeilen omhoog en kan die lawaaischopper weer uit!
Om 18 uur wil de wind wederom laten zien dat voorspellingen niet altijd uitkomen en valt de wind volledig weg. Snap jij nog waarom mensen zo moeilijk doen over een oversteek?
Tijdens de pinkstertrip las ik over verse markreel, overheerlijke biefstuk en andere lekkernijen. Wij beschikken echter over een niet cardanisch 2 pits spiritusstel en doen het onderweg dus met noodles. Lekker warm en pittig, daar knap je van op!
De wind komt 's avonds helaas niet meer terug, de zee wordt zo glad als een spiegel. Als troost worden we getrakteerd op een hele mooie zonsondergang.
Voor de zonsondergang hebben zowel Roland als Alexander al 2 uur geslapen, nu is het mijn beurt. Heerlijk wordt ik in slaap gewiegd. Als ik wakker wordt blijkt dat de accu bijna leeg is dus wisselen we om naar de volle. De zon komt al bijna op en met de zon komt er ook weer een mager windje. Rond 4.00 uur lijkt de wind sterk genoeg en hijsen we grootzeil en spinaker. Met een magere 3 knopen kunnen we weer zeilen!
De wind neemt langzaam toe en de snelheid loopt op tot bijna 5 knopen.
Het laatste stuk moet de spi naar beneden en varen we met de genua verder. We kijken nog een keer op de kaart en dan is het zover. We zien de kust en het is Lowestoft!
Om 11.45 lopen we de haven van Lowestoft binnen, de missie is voltooid.
Aan de passantenstijger ligt een Victoire 34 met een bekende naam. Ik tik Roland aan en zeg dat het zijn collega is die met de Victoire 34 de wereld rond vaart. Dat klopt echter niet, want die boot heet Blue Dolphin en deze de Dutch Rose. Dan schiet het mij te binnen, Erik van Zeilersforum!
Nu eerst lekker douchen, daar zijn we wel aan toe na deze zonnige en windstille overtocht!