Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren

Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 09 juli 2012 11:07 #300123

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
In aanvulling op het verhaal 'Motorpech' (zie mijn site) een korte samenvatting van hoe we de haven van Scheveningen zijn binnengezeild. De nummers verwijzen naar die in het plaatje. Buiten de haven staat maximaal 8 knopen wind, in de haven 5 of minder, richting ZO.
  1. de motor start niet, we vragen toestemming de haven binnen te mogen zeilen, halen de grote genua weg en zetten de kleinere fok
  2. op zee heb ik de snelheid en kruishoeken onder fok bepaald, vervolgens met korte slagen kruisend tussen de havenhoofden, langs de kant is het erg ondiep!
  3. In de voorhaven strijken we de fok, grootzeil blijft nog staan om eventueel wat wind te vangen, we dobberen en wrikken naar 'de Pijp'
  4. een bemanningslid stapt af bij en trapje en jaagt ons met een lijn aan de genualier
  5. in de 2e haven strijken we het grootzeil en zetten weer de fok; de fenders worden uitgehangen aan bakboord, op de bakboord genualier zetten we een lijn om de boot te kunnen afstoppen bij de box; zo langzaam mogelijk naderen we de box, strijken de fok, gooien de lijn om een kikker op de vingersteiger en stoppen de boot aan 'lagerwal'.

Enkele kanttekeningen:
- je kunt altijd een zeehaven binnenzeilen maar normaliter heb je dan de motor stand-by en kruis je niet
- ik ken iedere meter van de haven, oefen er regelmatig met cursisten, ook onder zeil
- ik heb het eerder gedaan met een licht sportbootje, maar met een zware 26-voeter is het toch wat anders
- via telefonisch contact met de Zeezeilschool wist ik dat er een dubbele box vrij was
- er was geen grote scheepvaart, dus de toestemming van de Verkeerscentrale was verantwoord
- passerende motorboten en jachten vonden het kennelijk 'normaal' want niemand bood hulp aan
- in de voorhaven was het plotsklaps druk met oefenende Opti's en vertrekkende 420's van het Watersportverbond
- de Opti's waren niet onder de indruk als ik 'bakboord' riep, dus dat ging maar net
- alternatief was de KNRM of een sleper in te schakelen, wat ik minder ervaren zeilers van harte aanbeveel!
Bijlagen:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 09 juli 2012 11:29 #300126

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Velen komen hier zeilend de pieren door, tot in de derde haven. Daar maakt men een rondje en gaan de zeilen naar beneden. Ik ben dagelijks op de haven en inderdaad, zeilend de pieren door tot de derde haven is niet iets waar ik van op kijk. De 2e haven is ook vrij eenvoudig zeilend te doen. Alleen de Pijp is soms lastig om op zeil door te komen. Maar in nood lukt dat ook wel, zoals jij hebt laten zien, en normaal na de Pijp direct rechts afmeren.

Maar toch knap hoor, de Pijp door op zeil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 09 juli 2012 11:33 #300127

laatsate keer dat ik Scheveningen binnenging, vantevoren zelfs nog netjes via marifoon gevraagd of het allemaal kon. Ja hor, geen verkeer, kom maar.
Kwam er dus toch een grote visser om de hoek gesjeesd! Nou was ik op de motor, maar als je dan in die situatie zou zitten met alleen zeil, kan je alleen nog gauw weer naar buiten zeilen.. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 09 juli 2012 11:46 #300129

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
roozeboos schreef :
laatsate keer dat ik Scheveningen binnenging, vantevoren zelfs nog netjes via marifoon gevraagd of het allemaal kon. Ja hor, geen verkeer, kom maar.
Kwam er dus toch een grote visser om de hoek gesjeesd! Nou was ik op de motor, maar als je dan in die situatie zou zitten met alleen zeil, kan je alleen nog gauw weer naar buiten zeilen.. :unsure:

Scheveningen altijd oproepen via 21, en ja, ook ik weet uit ervaring dat vissers soms gewoon vertrekken.. of te laat de centrale informeren. Die kom je dan wellens tegen :laugh: Of men zegt: wij vertrekken zo... en dan duurt het soms nog een minuut of tien. Ook dan kan je zo onverwacht tegen komen. Maar er is vaak genoeg ruimte. De echt grote schepen krijgen altijd "vrij baan" en vaak een sleep. Dan mag even niemand in of uit.

Nu heeft de centrale wel overal zicht op hoor, via de camera's. Ze zien niet snel iets over het hoofd. Die visser zal uit de 2e haven zijn gekomen, neem ik aan. Je hebt dan nog uitwijkmogelijkheid naar 3e haven of gewoon even stukje rechtdoor richting de helling.

Overigens, mocht je zoals La Mavare niet over motor beschikken, dan vindt men het prettig dat je updates geeft op kanaal 21 waar je je bevindt in de haven. Dit doen de roeiers in Scheveningen ook, die zijn zelfs verplicht om steeds hun positie door te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 09 juli 2012 19:48 #300308

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Klinkt bekend, een aantal jaar geleden zijn we ook met motorproblemen Scheveningen binnengevaren en toen hebben we ook ongeveer vanaf dat punt door de Pijp gejaagd. Daarna wel meteen op het eerst bootje in de Marina aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 04:46 #300355

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Motorproblemen bij bootjes komen bijna wekelijks voor.. hier op Scheveningen. Staat altijd keurig in de Scheveningse krant, in het KNRM overzicht. Met foto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 06:39 #300381

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
Bedankt voor de reacties.
De normale procedure om een zeehaven zoals Scheveningen of IJmuiden binnen te lopen is natuurlijk niet kruisend onder zeil. Al je zeilen strijken op zee en een hobbelige havenmond invaren natuurlijk ook niet, ook al zie ik dat velen wel doen.
Het verhaal wilde ik delen als een reactie op de vele jachten met motorstoring die gelijk de KNRM inroepen, ook als het prima bezeild is. Voor CWO III is de norm dat je je jacht onder voorzeil aan hogerwal of langswal kunt afmeren langs een kade of schip, dus niet in een marina.
Wie dat onder ons niet kan heeft nog een uitdaging!

Normale procedure die ik in Scheveningen hanteer:
- ½ mijl voor de havenhoofden Centrale aanroepen
- motor aanzetten en genua strijken als de ingang niet bezeild is
- onder zeil en motor invaren met 4-5 knopen vanwege dwarsstroom tot 2 knopen
- eenmaal tussen de havenhoofden snelheid terugnemen en genua inrollen
- doorvaren naar 3e (rechts) of 1e haven (links)
- bvk in de luwte grootzeil strijken
- Centrale weer aanroepen voor je De Pijp ingaat
- in 2e haven fenders en landvasten gereed maken
- aanleggen en afmeren in eigen box
Voor passanten: in de 2e haven gelijk rechts met de boeg naar 'buiten'
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 06:48 #300382

Goed verhaal, maar nogmaals wanneer je motor het niet doet en er dan toch een visser uit komt stomen, terwijl de vc zegt dat het vrij is , kan je toch behoorlijk het bokje zijn ! :(
De wind valt weg natuurlijk, en daarmee wat later je snelheid en die visser ziet alleen de noordzee... dan mag je toch in een spagaat je boot proberen te redden.
Ik ben ook tegen meteen de knrm erbij te roepen hoor, maar in een haven als scheveningen... een haven als Ijmuiden heeft dan weer veel meer ruimte.

Daarnaast als er geen verkeer uitkomt kan het prima.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 06:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 06:57 #300386

La Mavare schreef :
Bedankt voor de reacties.
Voor CWO III is de norm dat je je jacht onder voorzeil aan hogerwal of langswal kunt afmeren langs een kade of schip, dus niet in een marina.
Wie dat onder ons niet kan heeft nog een uitdaging!


Mooi verhaal LaMavare,

Waarom een voorzeil bij een langswal. Een langswal heb ik onlangs bij een zeilschool gedaan onder grootzeil en afgevaren onder zeil door het grootzeil bak te duwen.

groet,

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 10:13 #300399

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
gvdiermen schreef :
Waarom een voorzeil bij een langswal. Een langswal heb ik onlangs bij een zeilschool gedaan onder grootzeil en afgevaren onder zeil door het grootzeil bak te duwen.

Tijdens aanleggen reduceer je makkelijk je snelheid met een rolgenua, door hem deels en daarna volledig in te rollen. Dit kun je zelfs solo doen. Met een gewoon voorzeil door te killen en daarna snel te strijken, maar dan heb je wel iemand nodig.
Doe je dat met je grootzeil, dan heb je altijd het risico dat in de manoeuvre door een draaiwindje je zeil niet voldoende windvrij blijft en dus snelheid opbouwt.

Met een Valk of een licht, afhoudbaar jachtje kan ik je manoeuvre voorstellen, maar niet bij een jacht van 8 ton met 18 meter mast. Grootzeil bak duwen gaat met een dergelijk schip ook niet echt lekker. Maar ja dat is ook geen serieuze oefening, want als je motor het niet doet dan vertrek je niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 12:38 #300418

La Mavare schreef :

Met een Valk of een licht, afhoudbaar jachtje kan ik je manoeuvre voorstellen, maar niet bij een jacht van 8 ton met 18 meter mast. Grootzeil bak duwen gaat met een dergelijk schip ook niet echt lekker. Maar ja dat is ook geen serieuze oefening, want als je motor het niet doet dan vertrek je niet.

Uit eigen ervaring weet ik dat het vrij makkelijk gaat.
Wij moesten om de beurt aanmeren onder zeil en afvaren onder zeil, dmv grootzeil bak te duwen.

De boot was 41 ft en woog 9 ton (Bavaria).

Bij het ankeren onder zeil duwden we het grootzeil ook bak om achteruit te varen. Dit ging vrij makkelijk.

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om iets te doen.

groet,

gijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 12:47 #300420

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Sneaker schreef :
roozeboos schreef :
laatsate keer dat ik Scheveningen binnenging, vantevoren zelfs nog netjes via marifoon gevraagd of het allemaal kon. Ja hor, geen verkeer, kom maar.
Kwam er dus toch een grote visser om de hoek gesjeesd! Nou was ik op de motor, maar als je dan in die situatie zou zitten met alleen zeil, kan je alleen nog gauw weer naar buiten zeilen.. :unsure:

Scheveningen altijd oproepen via 21, en ja, ook ik weet uit ervaring dat vissers soms gewoon vertrekken...

Marifoon is nog steeds niet verplicht in ons dobber landje(ik wil niet zeggen dat het verstandig is hoor zonder marifoon!) ps nette beschrijving vaak word er vergeten dat mensen een ZEILboot bezitten en dat de zeilen de motor zijn
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 12:48 door @jasper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 10 juli 2012 13:22 #300423

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
@jasper schreef :
Sneaker schreef :

Marifoon is nog steeds niet verplicht in ons dobber landje(ik wil niet zeggen dat het verstandig is hoor zonder marifoon!) ps nette beschrijving vaak word er vergeten dat mensen een ZEILboot bezitten en dat de zeilen de motor zijn

Ik weet dat die harde verplichting er niet voor elk type boot is. In Scheveningen weten wij echter niet anders dan dat het "verplicht" is je te melden bij de verkeerscentrale Scheveningen op marifoonkanaal 21. Zowel in- als uitgaand. Staat ook op de diverse websites zo omschreven. Nu weet ik uit ervaring dat er dagvissers zijn die zonder marifoon, en zonder zich aan te melden, het ruime sop kiezen. Dus wat die verplichting nu precies inhoudt is ook mij soms een raadsel. Ik begrijp wel dat Scheveningen Haven onder verantwoordelijkheid van de verkeerscentrale Scheveningen valt en dat zij bijvoorbeeld ook iemand kunnen weigeren om naar 'buiten' te gaan. Is mij vaak genoeg overkomen, weliswaar niet met een zeilboot :P

En je mag jezelf ook per telefoon melden, vinden ze ook geen probleem.

EDIT: spreek net iemand van de verkeerscentrale en die stamelt iets als "verplichting staat in BPR". Daarnaast geeft ie aan dat havengebied geen "publiek vaarwater" is. Maar echt overtuigend antwoord had ie ook niet.
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 14:14 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 15 juli 2012 09:21 #301669

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Marifoon verplicht in België



(bron)www.vaarbewijs.com/index.php/c...t/content/article/20

Marifoon verplicht in België
In Nederland wordt er alleen maar over gesproken, maar in Belgie zijn ze sinds vorig jaar al zo ver. Namelijk dat elk schip langer dan 7 meter verplicht een werkende marifoon aan boord moet hebben. Met eveneens als consequentie dat er tijdens het varen altijd iemand aan boord moet zijn met een geldig bedieningscertificaat. Deze verplichting geldt ook voor bezoekende schepen. Dus als u deze zomer richting de zuiderburen vaart, zorg dan dat u een werkende marifoon heeft en dat u minstens in het bezit bent van een geldig basiscertificaat marifonie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 15 juli 2012 09:39 #301674

en dan marcom b voor op zee neem ik aan..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onder zeil Scheveningen binnenlopen en afmeren 15 juli 2012 15:00 #301733

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8669
roozeboos schreef :
en dan marcom b voor op zee neem ik aan..
Marcom B is gekoppeld aan DSC, dus heb je dat niet dan is een basiscertificaat genoeg.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl