Ruim een week geleden was alles gereed, boot op orde, accu's vol en genoeg water en gezond eten aan boord voor een 200 nm non-stop solo trip. Met een waterlijn van 5.4 meter in een gunstig geval 2 dagen.
Waarom 200 nm solo? Ik wil graag langer solo tochten maken met misschien als doel de JAC 2016, rondje Rockall of Land's End. Maar eerst een kijken hoe een korte tocht bevalt en dan vooral het slapen tijdens het zeilen.
Het geplande rondje was Rotterdam, Smiths knoll boei, South Holm boei, Roompot, ongeveer 200 nm. De voorspelde wind was de eerste 12 uur NO 4/3/2 en daarna ruimend naar ZW 2/3/4 voor de rest van de tocht. Dus zag er goed uit, alleen van boei tot boei kruizen.
Vertrek was 10 uur 's ochtends (op de motor), stroom mee op nieuw maas en waterweg. Van de Entropot haven onder Erasmusbrug door en daarna op de automaat. Merkte al naar paar minuten dat automaat koers niet vast hield, vreemd. Stroom eraf, weer instellen en weer langzaam van de koers af. Even door laten lopen, automaat ophet einde, plof zekering eruit..... Was zekering die ik zelf tussen automaat en boordnet had gezet. Wist dat het misschien iets te licht was, maar de 600 nm dit jaar nog geen probleem mee gehad.
Dan maar rust op de hand en op zee de problemen oplossen. (13:00)Vaar net voorbij de paddestoel en draai de noord in (zee op) en plof, buitenboord motor stopt ermee. Stroom kwam met 2kn uit de noord, dus wordt richting aanloopgeul verzet. Uhhmm, eerste check, ontluchting brandfstoftank BBM, aaahhh was op een wazige wijze dicht getrild. Even open, pompen met balg en starten.
Maar even ruim de havenhoofden vrijgevaren (op de motor), toen zekering vervangen (zelfde amp) en calibratie rondje voor stuurautomaat gevaren. Had een paar dagen daarvoor in de haven 'per ongeluk' het programma geactiveerd en weer afgebroken, dus dacht het probleem zo op te lossen.
Automaat hield goed dus, zeiltjes omhoog (14:00) en eindelijk die klere herrie af. Eerste een stukje langs de kust omhoog om automaat te proberen. Maar na 10 minuten weer het zelfde probleem en weer een zekering !!! Nieuwe zekering (2x), toen maar opnieuw calibreren. niet met boot draaien, maar gewoon rustig automaat 2x 360 graden gedraaid. Tot 16:00 geen problemen meer, had al besloten om anders Scheveningen aan te lopen. Rustig een WNW koers voor en eindelijk gevoel echt aan trip begonnen.
Na 30 minuten begon het gezeur weer, vele zekeringen later (want bij uit koers lopen steeds automaat op max.) en weer een keer caliberen, vane stand geprobeerd, lukte maar niet om het voor elkaar te krijgen. Een overtocht op de hand en bijvoorbeeld Lowestoft aanlopen, slapen en weer terug was geen keuze, want was niet het idee.
Toen viel het kwartje, ik had de seatalk van mijn automaat voor het eerst op mijn E7 aangesloten, om binnen alles te kunnen bekijken en ook off-course alarm beter te horen. Waarschijnlijk kaartplotter en automaat koers zijn in conflict. Geen zin om uit te zoeken, tang gepakt en seatalk kabel doorgeknipt. Probleem was opgelost, automaat deed het fijn, maar het duurt even voor het vertrouwen terug is.
Eerst lekker gegeten en een beetje gerelaxen.... Het idee was om behoudend te zeilen, dus ondertuigd. Met een 3 bft, grootzeil en HA. Maar rond 21:00 begon de 3 erg klein te worden, dus Code-G gezet. Direct behoorlijke snelheid winst, maar met rond de 35 schijnbaar zit op het randje dat het zeil bak gaat staan en tegen mijn zaling, want, stag etc aanstaat. Bij binnenhalen kans op beschadiging van het zeil. Met automaat problemen in mijn achterhoofd gaf dit het eerste uur weining rust.
Na passeren rijnveld platformen, rond 22:30 eerste 20 minuten geslapen, na een snel rondje,weer gaan liggen. Lag net weer en hoorde de zeilen plapperen. Hup, weer naar buiten, kijken, windex die onrustig rondjes draaid. Eerst code-g weggehaald, na een half uur ook het grootzeil. De wind was totaal weg, beweging windex en intrumenten kwam alleen door licht slingeren.
Ik had het inzakken van de wind verwacht voor een aantal uren, dus liet ons rustig drijven. Door stroom ongeveer 1.5 kn naar de zuid gezet gedurende eerste uren van de nacht. Dreef mooi in twee aanloop routes. Maar rustige nacht gehad met veel zeevonk rond de boot, lekker geslapen in delen van 30 minuten. AIS alarm is ideaal
.
Om 05:00 nog steeds geen wind, uhhmmm dat is een tegenvaller, hebben maar een beetje nodig. Ik had met de familie afgesproken om rond maandagavond weer in NL te zijn, zou een mooie week worden om een paar dagen met de familie te zeilen.
Om 06:00 zelfde, lang nagedacht, blijven drijven en hopen op wat wind, of........ Het werd of, motor gestart en koers gezet naar Stellendam. Pas rond 11:00 uur kwam er weer wat wind, maar lag al voor het slijkgat.
Helaas is de trip niet gelukt, maar wel weer wat dingetjes geleerd/opgelost. Over een paar weken weer proberen, maar wordt dan 300 nm en ruim tijd window.
Ik heb tijdens de trip met een Spot gevaren. Ik (en de familie) vind het wel leuk dat de familie mij kan volgen. Ik heb special niet voor de spot connect gekozen, want wil niet berichtjes sturen. Als ik op dek naar voor ging, had spot ook bij als soort van PLB.
Brgds, Robert