ilCigno schreef :
Het niet halen van je reisdoel is inherent aan het vervoersmedium: een zeiljacht is altijd afhankelijk van weer en wind; dat is in al die eeuwen nauwelijks veranderd. Dat het niet lukte om het beoogde reisdoel te halen is dus geen enkele reden om aan je ego te twijfelen.
Ik heb wat email verkeer gehad met Sunday over een min of meer gedeelde passie/achtergrond en ik vermoed dat wij redelijk vergelijkbare karakters hebben. Daardoor zie ik precies wat hij bedoelt...
Een niet gehaald reisdoel of een niet gehaalde bergtop is een "gefaalde" "expeditie". Voor sommige reizigers is het doel de reis en voor sommigen is de tocht naar het doel de reis. Enkele karakters MOETEN dus het doel halen anders word het als een soort van falen ervaren, ze voelen as het ware dat ze de reis niet hebben gemaakt.
De meeste zeilers vallen in de categorie dat de weg naar het doel de reis is (het "op het water zijn is de vakantie"), sommige zeilers, en dan met name de zeilers die uit andere en veel meer extreme sporten komen (zoals Sunday), is het doel de reis (je vakantie is "mislukt" als je je doel niet haalt).
Ik zweef een beetje tussen de twee in. Ik zal ver gaan om een doel te halen, als ik me voorgenomen heb om naar de Lofoten in Noord-Noorwegen te gaan, dan zal ik desnoods die 1000 mijl tegen wind en storm in kruizen tot ik er ben, maar komen zal ik er! Pas als het echt gevaarlijk begint te worden (die grens is voor een ieder anders en kan ook niet echt ter discussie staan) zal er met een "minder" doel genoegen genomen worden en dat voelt dan als een falen en dat gevoel zal pas goed gemaakt worden als het doel op een later tijdstip wel bereikt is.
Of dit nu een tochtje over het wad is of een non-stop tocht rond de wereld, of de "beklimming" van de hoge berg op texel of de K2 zonder zuurstof doet er niet toe. Het princiepe blijft gelijk.
Sunday: mooi verhaal, volgende keer beter!