web schreef :
Nou... als de machinekamer écht luchtdicht is, dan loopt alleen de machinekamer zelf vol, dooft de brand en zinkt er niets. Dat concept kan best werken, als het maar consequent doorgevoerd is. Dat geldt voor wel meer concepten trouwens...
Dat punt had ik inderdaad even gemist. Mijn machine kamer is ook lucht dicht (de motor slaat af als ik de ventilatie vergeet open te zetten na slecht weer op zee), maar zeewater kan bij mij absoluut niet in de machine kamer komen. Er is maar een toevoer voor koelwater en die gaat via een metalen pijp tot boven de waterlijn en de afsluiter zit buiten de motor kamer.
Luchtdichtheid voor mij had andere reden: geen diesel of olie geur meer in de boot, minder geluidshinder in de boot als de motor loopt en als de boot zelf volloopt blijft de motor nog werken omdat die droog blijft.
Wij hebben overigens ook nog eens 4 waterdichte schotten. het maakt niet uit welk compartiment volloopt, de deklijn zal altijd boven water blijven en er is voldoende stabiliteit aanwezeig om nog verder te kunnen zeilen. Zolang de twee waterdichte deuren op zee ook maar consequent dicht gedaan worden.
Maar je hebt helemaal gelijk: waterdichtheid moet je heel consequent doorvoeren, dus ook waar de schroefas door de achterwand van de machine kamer heen gaat, waar de morse kabels naar buiten komen, waar de electra kabels naar binnen/buiten gaan, waar lensleidingen door gevoerd worden etc.
Er bekruipt me wel het gevoel dat de brand erg laat opgemerkt is, door zowel blussysteem als rookmelder. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat allemaal meteen dienst zou weigeren bij het eerste vlammetje. Speculerend... het zou wel eens een 'electrical fire' geweest kunnen zijn, die als een van de eerste dingen het blussysteem en andere electra uitgeschakeld heeft.
Dat vind ik ook een beetje zorgelijk. Ik heb nu drie maal een rook alarm gehad in de afgelopen jaren, en iedere keer tijdig. Er naast hangt een vuur detector, maar wanneer die begint te werken heb ik geen idee van. Het blussysteem dat ik over de motor heb hangen kan ik trouwens ook handmatig van buiten het compartiment bedienen. Electronica en blusmiddelen zijn geen goede vrienden, vandaar ook dat ik zelf de accu's over twee onafhankelijke groepen heb verdeeld (plus een reserve groep) die allen in andere ruimtes dan de motor kamer staan. Ook de laders, omvormers etc. hangen buiten de motorruimte.
En Erik, die extra marifoonaccu... laad en gebruik je die wel eens? Of kom je er op het "moment surpreme" achter dat-ie jaren geleden overleden is... (dat vind ik altijd een risico met extra accu's; ook in handmarifoons e.d. trouwens)
Ik heb een checklist waarop ik het onderhoud van alle bij houd, een kopie daarvan stuur ik jaarlijks naar mijn verzekering. Die checklist gaat van lier onderhoud en olie vervangen tot het inspecteren van zwemvesten, brandblussers, EPIRB's en andere reddingsmiddelen (waar deze accu's ook onder vallen) of smeering van de roerlagers, schroefas lagers, tandwielkast voor het roer etc. etc. Ook vervanging van zeilen, lopend en staand want. Alles staat in die spreadsheet, incusief eventuele kosten enzo. Ik kijk iedere week even op die spreadsheet om te zien wat er voor die week/maand op het schema staat voor onderhoud en ik kan bijvoorbeeld een kostenschatting maken van het te komen onderhoud in de volgende zes maanden of twee jaar.
Ik zou dus eigenlijk vermoeden dat hier de electra de oorzaak is, of misschien een 'digitaal' schakelpaneel heel snel verzopen is. Fysieke schakelaars en de accu zelf blijven het nog wel even doen onder water, zou ik zeggen.
Je ziet ook vaak dat auto's die gaan zwemmen, onder water de koplampen nog lange tijd aan hebben. Maar dat is wel meestal in zoet water natuurlijk.
Geen idee of een ondergedompelde accu nog werkt, ik heb dat nooit geprobeerd. Ikzelf, net als de grote instanties ga er eigenlijk vanuit dat je er niet op moet rekenen als ze eenmaal onderwater zijn geweest. In het geval van de Cornelia had het ook nog zo kunnen zijn dat de brandblus installatie de accu's of schakelpanelen heeft gesloopt.
Maargoed, ik hoop het nooit mee te maken! Toch ben ik er zo goed als mogenlijk op voorbereidvolgens mij.