Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: In Memoriam SY Cornelia

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 11:34 #323436

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1186
eric,

ten aanzien van de werven schrik ik toch wel van je opmerkingen.
als het een om nieuwbouw zou gaan zou ik persoonlijk iemand in de arm nemen die er ook goed weet van heeft.laat het maar wat kosten dan, maar volgens mij vind je die kosten op het totaal niet eens meer terug.
wat de beroeps vaart betreft, je zit dag en nacht op je schip, dus die moet ook wel op en top vertrouwd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 11:52 #323444

Grover,

Kleine ondernemers, dat zijn bijna alle werfbazen, hebben niet de luxe om even een paar maanden lekker op reis te gaan om hun product te testen, ze moeten het dus bijna voor 100% van feedback van klanten hebben en hoeveel klanten maken nu echt een noodsituatie mee? Ga even uit van een bouwtijd van een jaar tot anderhalf jaar voor een one-off en tel dan uit hoeveel boten er worden afgeleverd per werf. Een conclusie als deze moet dus niet als een schrik komen dacht ik. Begrijp me niet verkeerd, de meeste werven hebben uitmutende kwaliteit, maar ze leveren wat je van ze vraagt.

Nu is het vaak wel zo dat ontwerpers wel iets beter bekend zijn met de regels, je kunt dus ook tweemaal zoveel uitgeven aan een ontwerp en het tot in detail laten uitwerken. Dat geeft een werf ook meer houvast en zekerheid.

Als ik een boot zou bestellen bij welke werf dan ook, zou ik het zeker volgens SI en klasse regels laten bouwen. Hoogst waarschijnlijk zonder de inspectie en zonder een certificaat, maar wel met gebruik van hun (gepubliceerde) kennis.

Een boot is een zeer gecompliceerd geheel. Er is geen enkele partij waarvan je kunt verwachten dat ze alles weten en alles al eens om handen hebben gehad, dat is ook onredelijk om te verwachten. En dan ook nog eens: de kansen op brand op een zeiljacht zijn erg dicht tegen nihil aan, wil je daar dus ten allertijden voor 100% op voorbereid zijn? De Cornelia had immers al een blusinstallatie in de machinekamer, er zijn maar weinig zeilboten die dat hebben... het heeft hier helaas niet afdoende geholpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 11:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 12:15 #323452

een hele gemene vraag: erik je hebt je eigen boot gebouwd, eerst zelf ontworpen, zal ook niet het eerste schetsje zijn geweest, ondertussen heb je veel praktijk opgedaan met je eigen schip , maar ook ontworpen en/of deel ontwerpen gemaakt voor derden. je zult om bij te blijven ook veel gelezen hebben en met andere collegas onder een kop koffie of een borrel hebben zitten brainstormen.

nu kom je tot de ontdekking dat er een mooi bedrag op je bankrekening staat.

WAT GA JE BOUWENof ga je in een huisje wonen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 12:52 #323473

sietse-ten schreef :
WAT GA JE BOUWEN
Hangt er vanaf of het een mooi bedrag of een HEEEEEEEL mooi bedrag is.

Als het een mooi bedrag is dan word het een 70 voets schoener met ijsversterking en de hele rambam en erg verglijkbaar met wat ik nu heb. Waarschijnlijk wel variabele diepgang. Technische installatie waarschijnlijk weer net als ik nu heb, maar waar mogenlijk nog wat "groener". Verder 4 tot 6 gasten hutten en een lekkere salon met veel boeken. Uiteraard om te gaan charteren.

Als er dat heeeeeeeeeeeeeeeeeele mooie bedrag verschijnt word het een 40/45 voeter, ook weer met ijsversterking, maar dan helemaal ingericht voor slechts twee personen. Werken doe ik dan niet meer :woohoo: Maar waarschijnlijk blijf ik met onze huidige boot varen, al is die wat groot voor gewoon ons tweetjes.

Het is niet zo dat er dagelijks rigoreuze veranderingen plaats vinden in regelgeving land. Het zijn vaak hele kleine dingetjes hier of daar die heel makkelijk toe te voegen of aan te passen zijn zonder grote verbouwingen aan je boot. Noem bijvoorbeeld een metalen pijp ipv een rubberen slang. Iets wat voor gasinstallaties inmiddels gemeengoed is op een jacht, maar wat om de een of andere reden voor huiddoorvoeren zelfden of nooit word toegepast. Ik ben erg tevreden over de veiligheid van "Bagheera" en mocht er een gat zitten in deze veiligheid en ik weet ervan? Ik heb niet zo veel moeite om de snijbrander ergens in te zetten voor een verbetering, zolang het maar geen geknutsel word ;)

De meest rigoureuze veranderingen vinden plaats na grote scheepsrampen, met bijvoorbeeld de titanic als een van de grootsten, maar dat is al 100 jaar geleden. Daarna zijn er eigenlijk alleen maar "kleine" aanpassingen geweest, vaak met uit fasering van "historische" schepen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 12:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 16:11 #323541

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7154
heftig verhaal,lijkt mij erg frustrerend om niet te kunnen achterhalen wat de oorzaak is. en tja die anwb pffff
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 09:35 #323849

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Erikdejong schreef :
Ik weet niet of ik het plaatsen moet, maar heb besloten het toch te doen:
Hoe zuur ook, lering trekken uit zo'n voorval is zinvol. Met inderdaad altijd het "beste stuurlui..." risico...
Erikdejong schreef :
Helaas zie je dat vaker op zeilschepen die als one-off gebouwd worden met langereizen als gebruiksdoel: een metalen luchtdichte machine kamer (brand killen door zuurstof af te sluiten!) maar ALLE techniek bevind zich geconcentreerd in deze ruimte, inclusief accu's generators etc. Gelukkig komt brand op een jacht eigenlijk nooit voor, maar als het gebeurt op een schip dat op bovenstaande manier uitgerust is, dan is zinken en machteloos toekijken zo ongeveer gegarandeerd het resultaat.
Nou... als de machinekamer écht luchtdicht is, dan loopt alleen de machinekamer zelf vol, dooft de brand en zinkt er niets. Dat concept kan best werken, als het maar consequent doorgevoerd is. Dat geldt voor wel meer concepten trouwens...

Een afsluiter waar je niet bij kan is te overzien, als je het compartiment waar ie in zit tot boven de dieperliggende waterlijn kunt afsluiten van de rest. Inclusief een eventuele gedeelde bilge tussen de compartimenten.

Er bekruipt me wel het gevoel dat de brand erg laat opgemerkt is, door zowel blussysteem als rookmelder. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat allemaal meteen dienst zou weigeren bij het eerste vlammetje. Speculerend... het zou wel eens een 'electrical fire' geweest kunnen zijn, die als een van de eerste dingen het blussysteem en andere electra uitgeschakeld heeft.

En Erik, die extra marifoonaccu... laad en gebruik je die wel eens? Of kom je er op het "moment surpreme" achter dat-ie jaren geleden overleden is... (dat vind ik altijd een risico met extra accu's; ook in handmarifoons e.d. trouwens)

Nog een vraag... onder zout water... doet dan echt onmiddellijk al je electra het niet meer? Zout water geleidt natuurlijk, en er zullen bloemkolen gaan ontstaan op diverse aansluitingen. Maar toch ook weer niet zo veel geleiding dat het een acute kortsluiting geeft op al je accu's?

Ik zou dus eigenlijk vermoeden dat hier de electra de oorzaak is, of misschien een 'digitaal' schakelpaneel heel snel verzopen is. Fysieke schakelaars en de accu zelf blijven het nog wel even doen onder water, zou ik zeggen.

Je ziet ook vaak dat auto's die gaan zwemmen, onder water de koplampen nog lange tijd aan hebben. Maar dat is wel meestal in zoet water natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 10:37 #323891

web schreef :
Nou... als de machinekamer écht luchtdicht is, dan loopt alleen de machinekamer zelf vol, dooft de brand en zinkt er niets. Dat concept kan best werken, als het maar consequent doorgevoerd is. Dat geldt voor wel meer concepten trouwens...
Dat punt had ik inderdaad even gemist. Mijn machine kamer is ook lucht dicht (de motor slaat af als ik de ventilatie vergeet open te zetten na slecht weer op zee), maar zeewater kan bij mij absoluut niet in de machine kamer komen. Er is maar een toevoer voor koelwater en die gaat via een metalen pijp tot boven de waterlijn en de afsluiter zit buiten de motor kamer.

Luchtdichtheid voor mij had andere reden: geen diesel of olie geur meer in de boot, minder geluidshinder in de boot als de motor loopt en als de boot zelf volloopt blijft de motor nog werken omdat die droog blijft.

Wij hebben overigens ook nog eens 4 waterdichte schotten. het maakt niet uit welk compartiment volloopt, de deklijn zal altijd boven water blijven en er is voldoende stabiliteit aanwezeig om nog verder te kunnen zeilen. Zolang de twee waterdichte deuren op zee ook maar consequent dicht gedaan worden.

Maar je hebt helemaal gelijk: waterdichtheid moet je heel consequent doorvoeren, dus ook waar de schroefas door de achterwand van de machine kamer heen gaat, waar de morse kabels naar buiten komen, waar de electra kabels naar binnen/buiten gaan, waar lensleidingen door gevoerd worden etc.
Er bekruipt me wel het gevoel dat de brand erg laat opgemerkt is, door zowel blussysteem als rookmelder. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat allemaal meteen dienst zou weigeren bij het eerste vlammetje. Speculerend... het zou wel eens een 'electrical fire' geweest kunnen zijn, die als een van de eerste dingen het blussysteem en andere electra uitgeschakeld heeft.
Dat vind ik ook een beetje zorgelijk. Ik heb nu drie maal een rook alarm gehad in de afgelopen jaren, en iedere keer tijdig. Er naast hangt een vuur detector, maar wanneer die begint te werken heb ik geen idee van. Het blussysteem dat ik over de motor heb hangen kan ik trouwens ook handmatig van buiten het compartiment bedienen. Electronica en blusmiddelen zijn geen goede vrienden, vandaar ook dat ik zelf de accu's over twee onafhankelijke groepen heb verdeeld (plus een reserve groep) die allen in andere ruimtes dan de motor kamer staan. Ook de laders, omvormers etc. hangen buiten de motorruimte.
En Erik, die extra marifoonaccu... laad en gebruik je die wel eens? Of kom je er op het "moment surpreme" achter dat-ie jaren geleden overleden is... (dat vind ik altijd een risico met extra accu's; ook in handmarifoons e.d. trouwens)
Ik heb een checklist waarop ik het onderhoud van alle bij houd, een kopie daarvan stuur ik jaarlijks naar mijn verzekering. Die checklist gaat van lier onderhoud en olie vervangen tot het inspecteren van zwemvesten, brandblussers, EPIRB's en andere reddingsmiddelen (waar deze accu's ook onder vallen) of smeering van de roerlagers, schroefas lagers, tandwielkast voor het roer etc. etc. Ook vervanging van zeilen, lopend en staand want. Alles staat in die spreadsheet, incusief eventuele kosten enzo. Ik kijk iedere week even op die spreadsheet om te zien wat er voor die week/maand op het schema staat voor onderhoud en ik kan bijvoorbeeld een kostenschatting maken van het te komen onderhoud in de volgende zes maanden of twee jaar.
Ik zou dus eigenlijk vermoeden dat hier de electra de oorzaak is, of misschien een 'digitaal' schakelpaneel heel snel verzopen is. Fysieke schakelaars en de accu zelf blijven het nog wel even doen onder water, zou ik zeggen.

Je ziet ook vaak dat auto's die gaan zwemmen, onder water de koplampen nog lange tijd aan hebben. Maar dat is wel meestal in zoet water natuurlijk.
Geen idee of een ondergedompelde accu nog werkt, ik heb dat nooit geprobeerd. Ikzelf, net als de grote instanties ga er eigenlijk vanuit dat je er niet op moet rekenen als ze eenmaal onderwater zijn geweest. In het geval van de Cornelia had het ook nog zo kunnen zijn dat de brandblus installatie de accu's of schakelpanelen heeft gesloopt.

Maargoed, ik hoop het nooit mee te maken! Toch ben ik er zo goed als mogenlijk op voorbereidvolgens mij.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 10:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 10:52 #323898

Water veroorzaakt niet direct sluiting in 12V systemen.

Van wiki:
Elektrische geleider

Zeewater is door het zout een goede elektrische geleider. Hoe hoger de temperatuur of het zoutgehalte, hoe lager de weerstand. Bij een zoutgehalte van 35‰ en een temperatuur van 15°C is de soortelijke geleidbaarheid circa 42 mS/cm.

De geleiding van zee water is dus ongeveer 0,042 Siemens per cm. Aangezien G=1/R ofwel R=1/G heeft zee water een weerstand van 23,8 Ohm per centimeter.

Bij een 12V systeem en een afstand van 1cm tussen de punten geeft dus een stroom van ongeveer 0,5A wat niet direct het probleem is. Wat vervelender is dat het water vele van deze weerstanden parallel veroorzaakt in je systeem. En uiteindelijk zal de stroom te hoog worden. Dit kan je verminderen door zoveel mogelijk alles te isoleren zodat het water met zo min mogelijk in contact kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 13:41 #324005

Mijn boot is vrijwel onzinkbaar. Nu niet gaan grinniken, dat is echt zo. Het bouwmateriaal is schuim tezamen met een beetje epoxy en glas, in ieder geval en ook samen met andere wel zware spullen aan boord veel lichter dan water. Daarnaast zijn er vele waterdichte compartimenten gelijkmatig verdeeld over drie aparte rompen. Komt er ergens een groot gat buiten deze compartimenten dan krijg ik hooguit natte voeten. Deze veiligheid geeft best wel een lekker gevoel B)

Maar er is wel één uitzondering, en dat is brand. En hoe onzinkbaar ook dankzij bouwwijze en materiaal, het brand als een tierelier. En ook heel wat sneller dan een stalen schip lijkt mij zo. Brand is ook de enige reden om wel een reddingsvlot mee te nemen.

De systemen waarover hier gesproken wordt zijn bij mij ook gescheiden. Ook komt er in ieder geval geen gas aan boord. En roken doen we ook al een tijdje niet meer :)

Maar over de melding en tijdige bestrijding van een beginnende brand moet ik nog eens heel goed over nadenken.

Zo’n case als met de Cornelia (en ik ken nog een paar voorbeelden) drukt je weer even keihard op de feiten. This is your worst nightmare !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 14:06 #324019

Weet er iemand een website of bron van statistieken van ongelukken aanboord van zeegaande zeiljachten?

Ik ben al een tijdje opzoek geweest naar een lijst met voorvallen om zo eens een inschatting te maken hoe groot bepaalde risico's nu echt zijn.

@Noballast, ik zal ook niet grinniken. Praktisch gezien is zelfs mijn stalen boot onzinkbaar. De scheepvaart inspectie heeft de boot althans als "praktisch onzinkbaar" bestempeld. En bij jouw boot zit dat zelfs een stuk beter dan bij mij!

Ik lees net dit op een site van een brandblus installatie verkoper:
Automatic systems for the engine room
Engine room fires are the most common causes of onboard blazes, with 90 percent of onboard fires starting in the engine room, according to the Coast Guard. The BoatU.S. insurance division breaks these fires down as follows, according to their records of actual claims. Electrical wiring fires are most numerous (55 percent), followed by engine and transmission overheating (24 percent), DC engine circuits (12 percent) and fuel leaks (8 percent).

Boaters can protect themselves by keeping up with routine maintenance of their mechanical and electrical systems. This includes keeping water intake lines free of debris and weeds, replacing raw water pump impellers, and keeping exhaust manifolds and risers free from blockages caused by rust deposits.

Unfortunately, fires do happen to even well-cared-for vessels. Often, the engine will start to sputter or someone will see or smell smoke, and the first impulse is to open the engine cover or the door to the engine compartment. This well-intentioned reaction may be the worst thing to do, engulfing you in noxious billowing fumes and feeding oxygen to a smoldering fire.

Automatic fire extinguishers, like the MA2 Manual/Auto Clean Agent Fire Extinguishers, remove this possibility in boats ranging from sterndrives to large yachts, and fight the blaze right from the start, while it is still capable of being extinguished. They trigger automatically when a temperature sensor reaches 175°F, or you can discharge them manually by pulling an optional Manual Release Cable when you discover the fire. Select the cable by length (from 6' to 40').

The system releases a clean agent (HFC-227ea) for about 10 seconds, smothering the fire and leaving no residue behind. An LED indicator display on your dashboard (that fits a 2 1/8" cutout) shows engine compartment system charged/discharged status. A remote 85dB horn also sounds when the extinguisher is low on pressure or has discharged. Our old 1976 Newport 30 sailboat had one of these automatic systems located above the Atomic Four gas inboard, and we had a good feeling of security knowing it was on the job 24/7.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 15:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 15:18 #324063

  • TripleB
  • TripleB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Erik, ik ben zeer geïnteresseerd in meer informatie, maar de link die je gegeven heb werkt niet.
Wil je hem nog een keer posten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 15:20 #324064

Ik had geen link geplaatst, maar bedoel je die van de volautomatische machinekamer blusser?
De text komt hier vandaan en is van een Amerikaanse groothandel: www.westmarine.com/webapp/wcs/...uishers#.UGSK1E2i-39

Maar ik vermoed dat er in Nederland ook wel het eea te koop is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 sept 2012 15:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 16:14 #324103

  • TripleB
  • TripleB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
He Erik, ik bedoelde de eagle link, maar hij werkt inmiddels.... Thx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 27 sept 2012 18:31 #324182

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Interessante getallen. Veel 'electrical fire' dus. Toch 90% in de machinekamer, terwijl daar zeker geen 90% van de electra aan boord zit.

Zal het toch ook wel iets met beweging (trillingen) of hitte te maken hebben. Goede aanleiding om de 32 jaar oude bedrading in de motorruimte nog eens na te lopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 28 sept 2012 04:53 #324242

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Goh...het zou je maar overkomen. :sick:

Naast het verlies van de boot lijkt het mij dat het verlies van je droom en geluk
eigenlijk zwaarder telt....dus met name de emotionele waarde.

In ene schipper af na zoveel jaren.

Sterkte toegewenst om de bemanning.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl