Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: In Memoriam SY Cornelia

In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:19 #323152

Jee wat een indrukwekkend verhaal. Van de Nauticlink site:

Bert van den Broek deed ruim een jaar geleden op 2 september 2011 een behoorlijk traumatische ervaring op: het verlies van zijn motorsailor op weg van Farsund in Noorwegen naar zijn thuishaven Lelystad. Samen met z'n zoon. Brand in de machinekamer zou leiden tot de ondergang. Twee mannen die vechten voor hun boot en hun leven. Op meesterlijke wijze beschrijft hij deze ingrijpende nacht in z'n bestaan: van paniek, actie, reddingspogingen, vertwijfeling, ongeloof, het moment van de EPIRB tot de redding, opluchting en acceptatie. Afgewisseld met een tenenkrommende dialoog met de ANWB-alarmcentrale genre 'paarse krokodil'. Nee, die kun je beter maar niet bellen na een schipbreuk. En tegelijk de humoristische noot.

Hier de link www.corneliazeilen.nl/
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:25 #323155

zeker indrukwekkend
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:26 #323156

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12407
SLIK
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:39 #323161

ik zou bijna zeggen , dit is het ergste wat je kan overkomen. daar gaat je "leven". van de andere kant moet je nuchter zeggen , het leven gaat door.
maar het is wel iets wat ik nooit hoop mee te maken en niemand toewens.

nu even boos: die verdomde wielrijders bond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:41 #323162

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Pfff, rillingen over de rug!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:43 #323163

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Pfoeh, dat verhaal blijft wel hangen ja. Dank voor het plaatsen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 18:49 #323167

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
heb het verhaal doorgelezen, en kan er eigelijk geen woord voor vinden om die situatie te omschrijven of mijn gevoel er over te verwoorden.

toch een poging

ondanks alle voorbereidingen welke ook niet beter hadden gekunt toch zo je schip/levenswerk te moeten zien vergaan.

dat doet psychisch denk ik echt wel iets met je en daarbij verbleken alle andere onwenselijke situaties.

dat iets is wat je niet hoopt mee te maken maar waar je je wel op voor dient te bereiden.

dit verhaal geeft heel duidelijk de reden waar je het allemaal voor doet. maar mocht het gebeuren... nee ik zou het denk ik ook niet zo makkelijk meer oppakken.

heel erg indrukwekkend en alle respect voor de bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 19:09 #323183

Inderdaad iets dat je niemand toewenst en nooit hoopt mee te maken. Ik heb Bert virtueel leren kennen via het vertrekkersinfo, hij was daar een zeer gewaardeerd lid en zijn verhaal staat me dus ook in het geheugen gegrift.

Toen bij ons vanochtend de rookmelder in de motorkamer afging was zijn verhaal ook het aller eerste dat bij mij opkwam.


Ik weet niet of ik het plaatsen moet, maar heb besloten het toch te doen:hypervisor schreef :
ondanks alle voorbereidingen welke ook niet beter hadden gekunt toch zo je schip/levenswerk te moeten zien vergaan.
Toch, als ontwerper van voornamelijk beroepsvaartuigen, heb ik wel wat op/aanmerkingen op het schip.

Laat ik voorop stellen dat ik de boot zelf niet ken, en buiten dit verhaal ook niet de technische installatie ken. En dat ik absoluut geen beste stuurman aan wal wil zijn.
Maar ik krijg de indruk dat er de volgende fouten zijn gemaakt bij de bouw/ontwerpen en die je bij een beroepsvaartuig niet goedgekeurd zou kunnen krijgen:
- Alle electrische bronnen in een en dezelfde ruimte als de motor en de generator.
- Afsluiters moeilijk bereikbaar, erg veel in aantal en direct naast de meest potentiele brandhaard aan boord geplaatst, waarschijnlijk met rubberen slangen direct op een thule.
- Geen alternatief lenssysteem van voldoende capaciteit aanboord.

Helaas zie je dat vaker op zeilschepen die als one-off gebouwd worden met langereizen als gebruiksdoel: een metalen luchtdichte machine kamer (brand killen door zuurstof af te sluiten!) maar ALLE techniek bevind zich geconcentreerd in deze ruimte, inclusief accu's generators etc. Gelukkig komt brand op een jacht eigenlijk nooit voor, maar als het gebeurt op een schip dat op bovenstaande manier uitgerust is, dan is zinken en machteloos toekijken zo ongeveer gegarandeerd het resultaat.

Hoe het eigenlijk zou moeten;
- Generator en accu's niet in dezelfde ruimte,
- zo min mogelijk afsluiters en tot boven de waterlijn alleen metalen pijp gebruiken
- Een nood accu ergens hebben aan het andere eind van het schip hebben staan (hoog en droog) en daar de lenspompen op aan kunnen sluiten.
- meerdere onafhankelijk van elkaar werkende pompen.

Had de Cornelia een externe accu gehad, dan had de pomp hoogst waarschijnlijk met gemak de motorruimte leeg kunnen pompen, kon de afsluiter gedicht worden en was men er met een hartslag van 200 vanaf gekomen.

Maar wat ik zeg: heel naar dat het gebeurt is. En ik hoop dat het een voorbeeld mag zijn voor mensen die een "vertrekkers boot" aan het kopen/bouwen/inrichten zijn.

Zoals vaak herhaal ik hier: kijk naar wat de beroepsvaart (moet) doe(t/n) de regelgeving is er niet voor niets en in veel gevallen hoeft het nauwelijks meer te kosten om er aan te voldoen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 19:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 19:11 #323184

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
ik zeg dit niet gauw, maar hier ben ik even stil van, zo wordt je wel even met de neus op de feiten gedrukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 19:17 #323188

ik ben het helemaal eens met je opmerkingen, ik had zelfs mijn gen in een andere ruimte en boven de waterlijn. accus in een waterdichte ruimte met ontluchting naar buiten.

ik wou deze opmerkingen niet maken omdat het voor deze schipper en zijn schip niets meer uitmaakt, weg droom.

mijn toekomstige ex heeft toen ik niet aan boord was de vlam in de pan laten slaan ( ja toen al) en als je dan ziet wat vuur doet........

maar van de andere kant hoe vaak komt er een brand aan boord, zelden.
maar het zal jou maar treffen. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 19:29 #323190

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Phoei!
Tja!
Eeehhh!

Ik heb er geen woorden voor.
Behalve sterkte aan de bemanning.
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 25 sept 2012 19:57 #323198

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
sietse-ten schreef :
ik ben het helemaal eens met je opmerkingen, ik had zelfs mijn gen in een andere ruimte en boven de waterlijn. accus in een waterdichte ruimte met ontluchting naar buiten.

ik wou deze opmerkingen niet maken omdat het voor deze schipper en zijn schip niets meer uitmaakt, weg droom.

mijn toekomstige ex heeft toen ik niet aan boord was de vlam in de pan laten slaan ( ja toen al) en als je dan ziet wat vuur doet........

maar van de andere kant hoe vaak komt er een brand aan boord, zelden.
maar het zal jou maar treffen. :sick:


Voor hemzelf is het natuurlijk een ramp Sietse, maar voor iedereen die er, door deze ervaring, over nadenkt zijn er enorme lessen te leren. Dan is het benoemen van aandachtspunten op z'n plaats!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 05:33 #323259

Inderdaad een enorme ramp lijkt me dit.

En inderdaad zoals edlonnee aangeeft, zet het je ook aan het denken. Mijn bootje is maar klein maar heeft de motorruimte bij de ingang van de kajuit zitten met daarnaast de brandblusser. Mocht daar ooit iets gebeuren dan kan ik er eigenlijk niet bij. Enige is dan het dekraam op de voorpunt, die ik altijd netjes afsluit en op 'slot' doe voor het varen.

Hopelijk maak ik het nooit mee maar wel een les om dit raam nooit op slot te doen tijdens het varen en daar ook een brandblusser te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 05:36 #323260

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
beter is om op dat raam een systeem te maken waarmee het in 1 handeling te openen is.

een losliggend raam kan zorgen dat eventueel buiswater of een golf die over je schip heen komt naar binnen komt. dat is ook niet gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 05:41 #323263

hypervisor schreef :
beter is om op dat raam een systeem te maken waarmee het in 1 handeling te openen is.

een losliggend raam kan zorgen dat eventueel buiswater of een golf die over je schip heen komt naar binnen komt. dat is ook niet gewenst.

Zitten twee hendeltjes op die je, met een heel klein beetje moeite, aan de buitenkant ook kunt draaien. Maar dan moet je natuurlijk niet het slotje aan de binnenkant dicht doen zoals ik. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 05:45 #323269

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Brand is voor de meeste zeilers het ultieme doemscenario, omdat dat vaak zo snel gaat dat het niet te beheersen is.

Achteraf gezien was het bij de Cornelia niet handig dat de afvoeren zo waren geconstrueerd. maar ja, achteraf... De plek voor de accu's voor de blusinstallatie vind ik wel een misser. Maar ja, achteraf..


En zo heeft iedere boot (zelfs die van Erik, al zal het dan wel muggenziften worden) vast dingen die niet helemaal perfect zijn, alles is immers een compromis én bedacht door mensen.

Wat mij wel verbaast is het feit dat die rookmelder pas ging piepen toen er al heel veel rook stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 09:20 #323374

beewee schreef :
Brand is voor de meeste zeilers het ultieme doemscenario, omdat dat vaak zo snel gaat dat het niet te beheersen is.
Klopt, dit is ook eigenlijk het enige waar ik echt bang voor ben op zee als ik eerlijk ben.
En zo heeft iedere boot (zelfs die van Erik, al zal het dan wel muggenziften worden) vast dingen die niet helemaal perfect zijn, alles is immers een compromis én bedacht door mensen.
Klopt, geen enkele boot is perfect, maar ieder ongeluk in de commerciele scheepvaart word onderzocht, evenals ieder dodelijk ongeluk in de pleziervaart. Daar worden lessen uit getrokken en komt in sommige gevallen regelgeving uit voort die een boot die in de toekomst gebouwd word veiliger maakt. Regels worden niet vaak met terugwerkende kracht ingevoerd tenzij het echt grote verschillen kan maken.

Veel van deze regeltjes of voorschriften geven aan met wat voor indeling je rekening moet houden met systemen, het word er absoluut niet duurder van om op die manier te bouwen dus het is echt niet bedoeld om je een poot uit te draaien of zo.

De kennis is er, voor mensen die een boot (laten)bouwen: gebruik die kennis! Inderdaad heel erg naar voor Bert, maar kijkend naar de brandvoorschriften van de Scheepvaart Inspectie, afsluiters beetje anders indelen, accu's aan de andere kant van het schot en dit was nooit gebeurt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:02 #323389

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Erikdejong schreef :
beewee schreef :
Brand is voor de meeste zeilers het ultieme doemscenario, omdat dat vaak zo snel gaat dat het niet te beheersen is.
Klopt, dit is ook eigenlijk het enige waar ik echt bang voor ben op zee als ik eerlijk ben.
En zo heeft iedere boot (zelfs die van Erik, al zal het dan wel muggenziften worden) vast dingen die niet helemaal perfect zijn, alles is immers een compromis én bedacht door mensen.
Klopt, geen enkele boot is perfect, maar ieder ongeluk in de commerciele scheepvaart word onderzocht, evenals ieder dodelijk ongeluk in de pleziervaart. Daar worden lessen uit getrokken en komt in sommige gevallen regelgeving uit voort die een boot die in de toekomst gebouwd word veiliger maakt. Regels worden niet vaak met terugwerkende kracht ingevoerd tenzij het echt grote verschillen kan maken.

Veel van deze regeltjes of voorschriften geven aan met wat voor indeling je rekening moet houden met systemen, het word er absoluut niet duurder van om op die manier te bouwen dus het is echt niet bedoeld om je een poot uit te draaien of zo.

De kennis is er, voor mensen die een boot (laten)bouwen: gebruik die kennis! Inderdaad heel erg naar voor Bert, maar kijkend naar de brandvoorschriften van de Scheepvaart Inspectie, afsluiters beetje anders indelen, accu's aan de andere kant van het schot en dit was nooit gebeurt.

eric,

ik heb je op en aanmerkingen eens heel goed tot me door laten dringen en inderdaad je hebt gewoon gelijk.
als je een schip ontwerpt en laat bouwen laat eerst de si een keuring uitvoeren en pas de opgemerkte verbeteringen dan ook toe.
ik mag toch ook wel aannemen dat de desbetreffende werf ook wel hun gedachten en ervaringen hebben laten weten, of hebben die alleen maar aan de opdracht gedacht? wie zal het zeggen he, geen een van ons is bij de bouwvergaderingen geweest, dus dat blijft raden.
des al niet te min blijft het voor de complete fam. een groot drama en wens ik hun alle sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:15 #323395

grover de meeste fouten worden gemaakt bij het verbouwen/aan passen van een schip. er moet nog iets bij wat eigenlijk niet past op de plaats waar dat ideaal is, dus wordt er iets anders ergens neer gezet waar dat eigenlijk niet hoorde,bovendien heeft ieder bouwer, zeker zelf bouwers zijn eigen filosofie.

aardige waar gebeurde anecdote.

ik kwam zakelijk nog wel eens bij de bootjes bouwer jongert. soms als ik het kon regelen maakte ik ook wel eens een te water lating mee. was nog in het oude pand. er wordt een 30 meter alu zeil boot te water gelaten , alles zag er spic en span uit, zegt de eigenaar, mijn vriend heeft ook zon boot en hij zegt dat de aircon van mij te klein is. ik wil 30 % meer.
moet je nagaan, alles is ingebouwd, er moeten nieuwe kanalen in, groter, zwaardere generator, daar voor moest de dag tank verplaatst worden.
dus moest er een hele nieuwe tekening goedgekeurd worden en het werk wat uit gevoerd moest worden.
zij hadden daar de expertise voor.

nu ga je zelf aan de slag met een bestaand schip, ga er maar vanuit dat er heel veel fouten insluipen, in ieder geval was dat het geval bij mij, ik ben tot bijna de laatste dag bezig geweest om mijn schip beter en veiliger te maken en het was niet af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:30 #323401

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
sietse-ten schreef :
grover de meeste fouten worden gemaakt bij het verbouwen/aan passen van een schip. er moet nog iets bij wat eigenlijk niet past op de plaats waar dat ideaal is, dus wordt er iets anders ergens neer gezet waar dat eigenlijk niet hoorde,bovendien heeft ieder bouwer, zeker zelf bouwers zijn eigen filosofie.

aardige waar gebeurde anecdote.

ik kwam zakelijk nog wel eens bij de bootjes bouwer jongert. soms als ik het kon regelen maakte ik ook wel eens een te water lating mee. was nog in het oude pand. er wordt een 30 meter alu zeil boot te water gelaten , alles zag er spic en span uit, zegt de eigenaar, mijn vriend heeft ook zon boot en hij zegt dat de aircon van mij te klein is. ik wil 30 % meer.
moet je nagaan, alles is ingebouwd, er moeten nieuwe kanalen in, groter, zwaardere generator, daar voor moest de dag tank verplaatst worden.
dus moest er een hele nieuwe tekening goedgekeurd worden en het werk wat uit gevoerd moest worden.
zij hadden daar de expertise voor.

nu ga je zelf aan de slag met een bestaand schip, ga er maar vanuit dat er heel veel fouten insluipen, in ieder geval was dat het geval bij mij, ik ben tot bijna de laatste dag bezig geweest om mijn schip beter en veiliger te maken en het was niet af.

sietse ik snap dat wel, maar als je toch een nieuwbouw op stapel hebt liggen dan loop je toch alles door en als de veiligheid in het geding komt ten koste van luxe, dan kies je toch voor de veiligheid?
bij jouw is het een bestaande situatie en ja dan blijf je bezig, vooral als je perfectionistisch bent.
ik vergelijk het maar met de verbouwing van een oude boerderij, je blijft bezig, achter klaar voor weer beginnen. :sick: :blush:
Laatst bewerkt: 26 sept 2012 10:31 door grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:41 #323407

Triest verhaal. Het ergste vind ik nog de reactie van de ANWB hulp centrale en de verzekering is er wat gebeurd kunnen ze je niet eens helpen!!!

Als ik het zo lees dan is het schip eigenlijk gezonken omdat ze niet bij de afsluiters konden komen. De brand is geblust door de blus installatie en het binnen komende water. Maar voor dat dit gelukt is zijn er blijkbaar slangen gesmolten.

Wat betreft die marifoon die het niet meer doet. Ooit wel is gedacht dat je eigenlijk een accu dicht bij de marifoon en gps moet monteren welke als nood voorziening dienst doet dan heb je een soort UPS voor als het boordnet uitvalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:44 #323409

Grover, er is een gigantische kloof tussen jachtbouwers/ontwerpers en de SI/klasse bureaus. Deze hebben de naam (in mijn ogen onterecht) om ongelofelijk duur te zijn. De regels worden dus genegeerd en er word niet naar gekeken want het is niet verplicht.

De regelgeving staat op het internet en is in veel gevallen gratis verkrijgbaar. Een goede vind je hier: www.eagle.org/eagleExternalPor...guides_download_page hier staan 190 publicaties met voorwaarden voor acceptatie door, in dit geval, ABS (American Bureau of Shipping, vergelijkbaar met Lloyd's, Bureau veritas, RINA, DNV etc.) Niet alle 190 zijn van toepassing, maar er staan goede richtlijnen voor brandveiligheid, reddingsmiddelen, constructieve sterkte etc. etc.

Het kost een paar uurtjes om door te lezen, maar pas het in vredes naam toe! Het verkrijgen van een keuring is duur, dat klopt. Een keuring kan tienduizenden euro's kosten, maar dat zijn manuren voor het narekenen van het ontwerp en inspectie tijdens de bouw of het wel volgens de tekeningen gebeurt en of de juiste technieken worden toegepast voor lamineren, lassen etc. etc. Die keuring hoeft niet, maar de regels zijn gebaseerd op duizenden ongelukken uit het verleden, dat ga je als scheepsbouwer, hoe goed je ook bent, niet overtreffen. En een klein ongelukje kan zo makkelijk in een catastrofe uitlopen door een kleinigheidje waar je niet eens over nadenkt.

Sorry Jongens, het heeft niets met het topic te maken en Bert heeft er niets aan, ik verbaas me er alleen wel eens over hoe makkelijk er in de jachtbouw gedaan en gedacht word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:46 #323411

Christiaan 676 schreef :
Ooit wel is gedacht dat je eigenlijk een accu dicht bij de marifoon en gps moet monteren welke als nood voorziening dienst doet dan heb je een soort UPS voor als het boordnet uitvalt.
En goed hoog tegen het dek monteren, dan duurd het langer bij een zinkende boot voordat deze onder water verdwijnt. Ik heb een dergelijke accu inderdaad ingebouwd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 10:51 #323413

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
eric,

je hebt gewoon gelijk maar ik heb ook aangehaald wat de rol is van de werf, die horen toch ook een stukje begeleiding te geven, of zie ik dat verkeerd?
graag jouw visie hier over.

vriendelijke groet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In Memoriam SY Cornelia 26 sept 2012 11:08 #323420

De meeste werfbazen varen zelf niet en hebben nagenoeg geen praktijk ervaring met hun product, meestal al helemaal niet met zeegaande zeiljachten speciaal voor lange afstanden. Die baseren dus al hun ideeen op feedback en verzoeken die ze van hun meestal wel ervaren klanten krijgen. Die ervaren klanten zijn echter geen scheepsbouwers of lid van een rampen bestrijdings unit en hebben dus zeer zeker gaten in hun kennis. Net als iedere professional op zijn eigen vakgebied ook nooit volledig de pacht in huis heeft.

Daar zit je dus: een werf nagenoeg altijd zonder gebruikservaring met hun product, een klant zonder scheepsbouwervaring die verzoeken indient en geen toezicht van instanties die er verstand van hebben en ook daadwerkelijk lering trekken uit ongevallen uit het verleden. Die laatste is niet verplicht, kost een hoop geld en een volksgeloof wil dat je boot er veel zwaarder van word omdat ze gigantische veiligheids factoren op alles willen.

Mocht Bert ooit nog beslissen om een andere boot te gaan |(laten) bouwen, dan vermoed ik dat eea wel anders gaat worden uitgevoerd. Net als dat ik mijn eigen boot tegen het licht houdt als ik een verhaal als deze lees: stel dat dit bij mij aanboord zou gebeuren, zijn de gevolgen dan mogenlijk hetzelfde en wat kan ik doen om de situatie te verbeteren? Zijn er verbeteringen mogenlijk, dan zal ik dat ook zeer zeker gaan toepassen als dat technisch gezien mogenlijk is.

Laat je een boot bouwen of rust je een boot uit voor een lange zeereis? lees dan eens gewoon de regelgeving die voor de beroepsvaart verplicht is door en pas die zoveel als mogenlijk toe. Veel regels denk je van: wat is dat in 's hemels naam goed voor? Doe het toch maar, geloof me, als een bepaald doem scenario zich voordoet zijn je overlevingskansen aanziendelijk groter! Het kost je niets behalve een paar uur leeswerk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.343 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl