Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie helpt ze weer op weg?

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 19:48 #349557

@ilCigno: Tijdens kerst en oud en nieuw komen de meeste vissermannen binnenlopen. Die hebben allerlei reparaties. Lijkt me niet handig om dan juist in die periode de tent te sluiten.
Helaas heb ik geen contactpersoon, maar ik zou gewoon eens bellen. Dit zijn van die mensen van "niet lullen maar krullen" no nonsens. Recht door zee.

Wij werken in een heel andere tak van sport: Scheepselectronica. Ook druk in die periode...

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 20:07 #349567

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
@Hypervisor: Jij kunt dus ook voor materiaal zorgen ? Super aanbieding van je.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 20:11 door paul cr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 20:35 #349574

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
mooi initiatief, mocht het niet lukken wellicht nog een andere (goedkopere?) optie waarbij je geen machines nodig heb. Alleen wat tijd, geduld en een goede vijl.

Meerder "dunne" platen op elkaar..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 21:21 #349579

Nardus,
Het ontgaat me hoe je de meerdere dunne platen om de as klemt. De twee kleinere gaten naast de sleuf moeten deze daar voor dienen? maar hoe?
Klemming is toch wel noodzakelijk in verband met de wisselende belastingsrichting op het kwadrant. De geringste speling is dan funest en gaat verder uitlubberen.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 21:25 #349581

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
paul cr schreef :
@Hypervisor: Jij kunt dus ook voor materiaal zorgen ? Super aanbieding van je.

ik moet het ook kopen hoor, maar ja ik kan wel voor materiaal zorgen. het RVS tenminste. de bouten waren al geregeld toch?

maar als iemand mee wil delen in de kosten van het rvs, dat komt wel goed achteraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 21:40 #349584

RVS is wel super, maar voor mij zou het ook best gewoon constructie staal mogen zijn. Het constuctie staal kun je best van een goede coating voorzien. Het zou dan belangrijker zijn om de bouten RVS te nemen. maar let dan wel op de 8.8 kwaliteit in verband met de benodigde voorspanning/klemkracht. Met rvs bouten heeft de constructie een nagenoeg permanente status.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 22:11 #349588

Spirit of Mary schreef :
RVS is wel super, maar voor mij zou het ook best gewoon constructie staal mogen zijn. Het constuctie staal kun je best van een goede coating voorzien. Het zou dan belangrijker zijn om de bouten RVS te nemen. maar let dan wel op de 8.8 kwaliteit in verband met de benodigde voorspanning/klemkracht. Met rvs bouten heeft de constructie een nagenoeg permanente status.
gr.
Ger

ik zou het persoonlijk helemaal in goed verspaanbaar kwaliteits staal uitvoeren, rvs freest niet zo lekker, en ook de bouten in staal nemen, 8.8 of hoger met bij behorende moeren, als er plaats is dubbel, anders zelf borgende.

edit: als ik een nederlands rekening nummer.(per pb) krijg kunnen jullie voor mij rekenen op 20 €
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 22:13 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 21 dec 2012 22:17 #349590

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
staal kan idd ook, het is sterker. en als ze het ff in de coating gooien ook goed.

stalen bouten kan je ook strakker trekken als RVS zonder breken.

ff likkie kopervet op de schroefdraad voorkomt ook dat de moeren vast rotten.

RVS bouten op een stuk staal zou ik niet doen.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012 22:18 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 08:25 #349609

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Houden jullie er rekening mee dat je de koning ook niet te sterk moet maken...Volgens mij heeft die Vetus roerkoning precies gedaan wat ie moest doen..breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 08:31 #349611

nardus schreef :
Houden jullie er rekening mee dat je de koning ook niet te sterk moet maken...Volgens mij heeft die Vetus roerkoning precies gedaan wat ie moest doen..breken.

je bedoelt dat er anders misschien geen roer meer was geweest. nu heeft een goede hydro stuur inrichting in de pomp een overdruk ventiel, je hoort echt takke takke, is meestal nog instelbaar ook. maar het is natuurlijk niet allemaal nieuw meer :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 08:33 #349612

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
assumption is the ... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 08:41 #349613

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Die koning mag best van staal hoor maar dan moeten de bouten voor de hydraulische cilinders misschien wat minder sterk zodat die eerder breken. Dan zullen bij problemen enkel de bouten vervangen hoeven worden omdat ze breken. En gewoon paar extra erbij doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 09:06 #349618

Mijn reden voor de bouten in rvs is dat met stalen bouten en zeker de hoogwaardige in een corrosieve omgeving, die je op deze plek zeker hebt, de draad (in de eerste hoogst belaste gang tpv de moer) gaat corroderen. Met de zwelbelasting die je door de bediening van het roer hebt in deze klemconstructie zal vermoeiing op de loer liggen. Hier zal bij een hoogkwalitatieve rvs bout minder kans op zijn. Wel goed invetten ivm kans op vreten
Kopervet op gewoon staal?? galvanische corrosie? Naar mijn mening gewoon Molycote.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 09:44 #349630

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de gewone meest gebruikte molykote (44) is niet echt geschikt om te gebruiken in een vochtige omgeving.

die molykote bevat molybdeensulfide als smerend product, en wanneer er water bij komt zal het ontleden en een van de producten is zwavelzuur.

nou zijn er meerdere soorten molykote, dus ik weet niet welke jij precies bedoelt?

RB2 kogellagervet misschien? dat is grafietvet idd. die kan prima

wanneer je op die manier naar deze middelen gaat kijken blijven er 2 poducten over, grafietvet en kopervet. de eerste heb ik niet staan, de 2e wel.

kopervet kan prima met staal en RVS maar niet met aluminium. daar heb je grafietvet voor nodig
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 09:49 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 09:56 #349635

hahaha, ik heb het helemaal naar mn zin in dit draadje :)

Zie al tientallen ZF'ers aan boord springen, en de hele boot van de grond af aan opniuew opbouwen :)


Heb iets dergelijks meegemaakt na een wedstrijd van de dehlerclub. Daar wilde van eentje de motor niet meer starten. In drie uur tijd zijn er wel tien experts aan boord geweest, die allemaal iets demonteerden, ervan overtuigd dat dat het probleem was. Niet dus :dry: .
De dehler lag onder een scheepskraan, dat had nog veel slechter kunennn aflopen.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 10:12 #349643

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
bij het monteren van flenzen op grote pijpleidingen wordt "koperslib" gebruikt
zo kunnen zonder beschadigen de bouten met slagsleutel worden aangehaald
is in spuitbus te koop.
ik gebruik het o.a. op de draad van de stagspanners
RVS bouten raad ik sterk af, omdat de schroefdraad "vreet" en de kans op niet meer los gaan bestaat (spreek uit ervaring)
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 10:24 door Hanno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 11:01 #349663

Mijn ervaring is hoofdconstucteur bij een grote hogedruk verdringerpompenfabriek in het zuiden des lands, pompen voor allerlei toepassingen, ook chemisch. In soms echt corrosieve condities, konden echt geen stalen bouten meer gebruikt worden. Ik ben het met je eens dat rvs sneller vreet, maar daarom moet je deze ook goed invetten. Het te gebruiken Molycotevet is inderdaad de BR2 die waterbestendig is en eigenlijk kogellagervet is.
Waar we wel veel problemen mee gehad hebben is met hoogwaardige stalen bouten zelfs gecoat in een maar iets corrosieve omgeving die vervolgens toch iets corrosie vertoonden in de draadwortel (gerolde schroefdraad bij M52 bouten)en vervolgens op vermoeiing sneuvelden.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 22 dec 2012 11:26 #349676

Hanno schreef :
bij het monteren van flenzen op grote pijpleidingen wordt "koperslib" gebruikt
zo kunnen zonder beschadigen de bouten met slagsleutel worden aangehaald
is in spuitbus te koop.
ik gebruik het o.a. op de draad van de stagspanners
RVS bouten raad ik sterk af, omdat de schroefdraad "vreet" en de kans op niet meer los gaan bestaat (spreek uit ervaring)

Wordt inderdaad vaak zo genoemd en er zit meestal ook koper in maar de naam is "Copaslip" . ;)
www.google.nl/search?q=copasli...sAQ&biw=1280&bih=662
Ander googelt het misschien zo lastig. :ohmy:
Heb ook een tube aan boord en is inderdaad prima spul , vooral bij hogere temperaturen .
Ad
Laatst bewerkt: 22 dec 2012 11:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 13:06 #350173

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Even weer een update. Gisteren ben ik naar IJmuiden gereden en na eerst even kort met Zonsnel gesproken te hebben (hij is druk met een klus op zijn werk) en de nieuwsgierige blikken van de locale zeehond

vriendelijk ontvangen door 'Captain Dima'

een voormalig Russische marineofficier die zijn leven helemaal heeft omgegooid om te kunnen gaan zeilen met zijn vrouw en een zestal opstappers. De boot is even bijzonder als indrukwekkend. Rond 1988 gebouwd in zwaar polyester in Zweden en voordat Dima hem kocht jaren verwaarloosd en te koop gelegen in diverse Zweedse havens. Ook gebruikt als een soort partyschip door Zweedse jongeren. Kortom, er viel heel wat aan op te knappen. Na een jaar klussen was alles weer zeewaardig, inclusief de 'Two speed self tailing' schootlieren met een diameter van pakweg 40 cm. Geen flauwekul!

Goed, on-topic maar weer: het kwadrant. Er is mij nu wat meer duidelijk geworden over de omstandigheden van het breken van het kwadrant. Waarschijnlijk brak dit pas volledig nadat één van de cilinders door een lek vast kwam te zitten. De ene cilinder drukte door (het stormde) en daarbij werd zowel de andere cilinder van zijn fundering getrokken als het roerkwadrant ongelijk belast, met breuk als gevolg.

Echter, het kwadrant brak niet zomaar. Waarschijnlijk heeft het door de zwakke klemconstructie nooit goed vastgezeten op de roerkoning. De vorige eigenaar heeft dit proberen te verhelpen door een extra klemring boven het kwadrant te laten maken:

beiden werden onderling verbonden met een soort nokkenring. Hiervoor zijn 6 gaten in het kwadrant geboord. Met fatale gevolgen, want juist deze gaten waren de bron van een vermoeiingsbreuk die, toen de belasting sterk vergroot werd als gevolg van de kapotte hydraulische cilinder, het volledig falen van het kwadrant veroorzaakte.

Het goede nieuws is dat de roerkoning niet beschadigd lijkt. Er is met de noodhelmstok gestuurd toen ze naar binnen gesleept werden en dat ging volgens Dima soepel. De reden dat ze niet verder gezeild zijn met de noodhelmstok was omdat deze slechts een hele kleine slag kan maken, ze in zeer zwaar weer waren terechtgekomen, de motor was uitgevallen en ze slechts door voor anker te gaan een stranding hebben weten te voorkomen. Daarbij is uiteindelijk ook hun ankerlier uit dek getrokken en is het hoofdanker met ketting verspeeld. Geen omstandigheden om nog verder te zeilen dus, zeker ook omdat de 6 opstappers nog maar weinig ervaring hadden; het schip is niet te zeilen met minder dan 4 à 5 personen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 13:17 #350175

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Wat betreft het maken van een nieuw kwadrant, mijn ontwerp is door de schipper goed ontvangen. Hij is blij met alles was werkt, zeker gezien de overige reparaties die hij nog moet zien te regelen zonder zelf van het haventerrein te mogen (dagelijkse controle door de politie / douane).

Ik zal het ontwerp nu aanpassen op de meetgegevens die ik heb verkregen, daarna neem ik contact op met zowel PaulCr, Hypervisor als Jutter om de definitieve afspraken te maken.

Oh ja, wat ik nog vergeten ben om te vertellen: ik heb gisteren namens de Nederlandse zeilers een klein doosje met wat typische Nederlandse lekkernijen meegenomen als cadeautje. Een kerststol, reep Verkade chololade, stuk Beemster kaas, zakje Conference peren, Stegeman cervelaatworst, kerstservetjes en een mooi glaasje met een waxinelichtje.

Nog wat foto's:



Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 dec 2012 13:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 17:06 #350270

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Leuk
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 20:08 #350370

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Zo, het ontwerp is klaar om gereviewd te worden. De maatvoering is aangepast op de meetgegevens, onder andere is de spi niet over de volle hoogte aangebracht omdat het slot in de roerkoning niet langer is dan ca 40mm.

Ook nog even gekeken naar de maximale roeruitslag die mogelijk is. Dit komt neer op ongeveer 30 graden. Dit heeft bijna niets met het kwadrant te maken, maar wordt bepaald door de maximale uitslag van de cilinders.

De klemming wordt verzorgd door 4 bouten M12x110 8.8 met ieder 2 moeren.
De cilinders worden in de gaffels gekoppeld door 2 bouten M16x80 met ieder een zelfborgende moer.

Bijgevoegd is de pdf van de tekening. Kunnen de forumleden die hier naar eigen zeggen verstand van hebben :) nog even naar kijken?
Bijlagen:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 dec 2012 20:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 20:23 #350384

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Knappe tekening hoor. Bedankt voor je inzet.
Ik probeer morgen een staf van 60 x 40 x 500 mm te scoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 20:36 #350391

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ilCigno schreef :
Er is mij nu wat meer duidelijk geworden over de omstandigheden van het breken van het kwadrant. Waarschijnlijk brak dit pas volledig nadat één van de cilinders door een lek vast kwam te zitten. De ene cilinder drukte door <knip>

Zoals ik eerder zei, je kan je kwadrant ook te sterk maken. Er zat dus geen werkend overdrukventiel op zoals sietse veronderstelde. Iets moet geven. Breken of buigen.. Stel je bovenstaande situatie nog eens voor met een niew kwadrant wat sterker is dan de koning of de demper (welke waarschijnlijk beschadigd is en vervangen moet worden?) Maargoed breekboutje ertussen ergens en een reserve op de plank.

Goed bezig !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 23 dec 2012 20:57 #350406

Helemaal eens met dit ontwerp.

Misschien nog een instelbaar overdruk ventieltje in de hydrouliek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl