Even weer een update. Gisteren ben ik naar IJmuiden gereden en na eerst even kort met Zonsnel gesproken te hebben (hij is druk met een klus op zijn werk) en de nieuwsgierige blikken van de locale zeehond
vriendelijk ontvangen door 'Captain Dima'
een voormalig Russische marineofficier die zijn leven helemaal heeft omgegooid om te kunnen gaan zeilen met zijn vrouw en een zestal opstappers. De boot is even bijzonder als indrukwekkend. Rond 1988 gebouwd in zwaar polyester in Zweden en voordat Dima hem kocht jaren verwaarloosd en te koop gelegen in diverse Zweedse havens. Ook gebruikt als een soort partyschip door Zweedse jongeren. Kortom, er viel heel wat aan op te knappen. Na een jaar klussen was alles weer zeewaardig, inclusief de 'Two speed self tailing' schootlieren met een diameter van pakweg 40 cm. Geen flauwekul!
Goed, on-topic maar weer: het kwadrant. Er is mij nu wat meer duidelijk geworden over de omstandigheden van het breken van het kwadrant. Waarschijnlijk brak dit pas volledig nadat één van de cilinders door een lek vast kwam te zitten. De ene cilinder drukte door (het stormde) en daarbij werd zowel de andere cilinder van zijn fundering getrokken als het roerkwadrant ongelijk belast, met breuk als gevolg.
Echter, het kwadrant brak niet zomaar. Waarschijnlijk heeft het door de zwakke klemconstructie nooit goed vastgezeten op de roerkoning. De vorige eigenaar heeft dit proberen te verhelpen door een extra klemring boven het kwadrant te laten maken:
beiden werden onderling verbonden met een soort nokkenring. Hiervoor zijn 6 gaten in het kwadrant geboord. Met fatale gevolgen, want juist deze gaten waren de bron van een vermoeiingsbreuk die, toen de belasting sterk vergroot werd als gevolg van de kapotte hydraulische cilinder, het volledig falen van het kwadrant veroorzaakte.
Het goede nieuws is dat de roerkoning niet beschadigd lijkt. Er is met de noodhelmstok gestuurd toen ze naar binnen gesleept werden en dat ging volgens Dima soepel. De reden dat ze niet verder gezeild zijn met de noodhelmstok was omdat deze slechts een hele kleine slag kan maken, ze in zeer zwaar weer waren terechtgekomen, de motor was uitgevallen en ze slechts door voor anker te gaan een stranding hebben weten te voorkomen. Daarbij is uiteindelijk ook hun ankerlier uit dek getrokken en is het hoofdanker met ketting verspeeld. Geen omstandigheden om nog verder te zeilen dus, zeker ook omdat de 6 opstappers nog maar weinig ervaring hadden; het schip is niet te zeilen met minder dan 4 à 5 personen.