Erik, ben het met je eens, zoals ik ook al eerder aangaf, dat het wel een erg dunne roerkoning is voor zo'n schip, van ik meen 28 ton. Dit kan alleen als het roer onder op een scheg zit en ook daar gelagerd is, waardoor de roerbelastingen al opgevangen zijn. De diameter van 51 is dan alleen voor het overbrengen van het bedieningskoppel en de resultante van de cilinderkrachten (drukken minus trekken). Door het kwadrant direct boven het bovenste lager te plaatsen valt het buigend koppel op deze 51mm as mogelijk wel mee.
Goed werk Timo en goede tekening.
Hoe ga je de boring maken? Door eerst, zoals ik aangaf, de oplegvlakken van de staf en kap te vlakken, dan de gaten te boren voor de M12 klembouten (met een hulpklem voor beide delen zodat je ze samen kunt boren). Daarna de delen met de M12 bouten samen klemmen en dan het gat diam 51,13mm te boren. Daarna zou ik de spieuitsparing frezen in beide delen apart op een breedte (diepte als je het bekijkt vanuit de bewerkingspositie) in ieder deel 7 mm. Daarna kun je bekijken of je het vlak naast de spie die 1 mm affreest zoals je aangeeft op de tekening of zo laat en alleen de andere zijde de 2 mm affreest. Het niet affrezen geeft naar mijn mening een stabielere verspanning van de bouten/kap, maar een hoger risico op minder verklemming indien het gat iets groter uitvalt dan de tekeningmaat. Mogelijk dat de maten 39 en 38 van de kap iets kleiner uitvallen in mijn voorstel door het vooraf vlakken, maar dat is geen probleem. Verder prima.
Van de bovenste extra klemring zie je vanaf omdat ik hiervoor geen gaten zie in het ontwerp? Als deze ring verder nergens voor dient denk ik ook dat in het nieuwe ontwerp niet meer nodig is.
Heb je ook informatie over de diameter van de hydraulische cilinders, de zuigerstang en de max hydraulische werkdruk?
gr,
Ger