Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie helpt ze weer op weg?

Re: IJmuiden 18 dec 2012 07:21 #348172

Vergelijk dit eens met wat ik eerder voorstelde.

In de tijd dat er hier over gediscusieerd werd had het gemaakt kunnen zijn en hadden de mensen nu een stuk verder geweest!!

Zo moeilijk te maken is het niet, een achtermiddagje werk op huis tuin en keuken frees/boormachine en de prijs € 50,=
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 07:23 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 07:33 #348175

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
ilCigno schreef :
ik heb even zitten meedenken over een simpele, overal te maken en robuuste oplossing. Even wat tekenend in Autocad kwam ik tot dit ontwerp:


- Gemaakt van 2 massieve stalen staven 40x40x120mm en 40x40x200mm(of een andere handelsmaat die in de buurt komt);
- De roerkoning moet uitgefreesd worden, evenals de spiebaan, dat is denk ik het duurste klusje.
- 2 gaten boren voor bouten M12 om ze op elkaar te klemmen (de ruimte voor de roerkoning moet uiteraard net een milimetertje kleiner uitgefreesd worden om een spleet over te houden)
- lippen van strip 30x8mm op lassen, met gaten voor de as van de cilinderkoppen. De tussenruimte tussen de strippen en de cilinder kop uitvullen met ringen.
- exacte lengte van de strips hangt af van de bewegingsruimte die nodig is.

Voor een beetje werkplaats moet dit toch niet te moeilijk zijn lijkt me. Maar helaas kan ik ze daar nou net niet mee helpen.

Even naar Timo zijn ontwerp zitten kijken en is inderdaad vrij makkelijk te maken. Wat me een beetje tegenstaat aan het ontwerp is dat de spie precies op de deellijn zit. Dit zorgt ervoor dat alle krachten van de spie worden afgeleid op de bouten.
Ik probeer vandaag even wat tijd te vinden om met een beter voorstel te komen.

groet, Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 07:54 #348183

Wybe,

De spie is de zwakste schakel in deze constructie. Niet de bouten. Zorg dat die spi de maximale lengte heeft en over die volle lengte gebruikt wordt.
En wanneer je toch twijfelt, dan kun je meerdere bouten plaatsen!!

En het is net even wat beter om geen strippen op te lassen, maar het basis materiaal wat langer te nemen en daarin een sleuf te maken waar de cilinders aangrijpen.
Één stuk materiaal, geen laswarmte en goedkoper te maken.

Neem één stuk materaal wat alles omvat, boor/frees daarin het gat voor de roerkoning en alle overige gaten.
Zaag het in de lengte netjes midden door, dan heb je meteen je spleet om te klemmen. En neem RVS, geen willekeurig stukje staal.
Geen draad in één van de helften, gewoon een paar moerbouten.
Dat is de meest aangewezen constructie.

En begin met het werk, praten is gezellig maar maakt niet de onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 08:24 #348196

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
wybeslot schreef :
ilCigno schreef :
Wat me een beetje tegenstaat aan het ontwerp is dat de spie precies op de deellijn zit. Dit zorgt ervoor dat alle krachten van de spie worden afgeleid op de bouten. Ik probeer vandaag even wat tijd te vinden om met een beter voorstel te komen.
Daar heb je gelijk aan, de spibaan zit nu niet bepaald op de ideale plaats. Ik heb echter geredeneerd dat het hier om een 'quick and dirty' oplossing moet gaan en dat dit ook betekend dat er concessies gedaan moeten worden. Ik hoop maar dat de constructie zó robuust is dat de spie eigenlijk overbodig is. Meer als achtervang, mocht om wat voor reden dan ook de klemming te kort schieten. Met twee zware M12 8.8 bouten en zelfborgende moeren en zou dat niet mogen voorkomen.

Maar ik ben wel benieuwd of je toch nog iets slims & simpels kunt verzinnen.

NB Ik heb nergens aan gerekend; ik heb ook geen idee welke krachten er op komen. Het ontwerp is volledig op gevoel gemaakt.

Ik ben heel blij met het aanbod van Paul CR.
Zonsnel, kan jij een update geven van de situatie en ons voorzien van de benodigde maten? Maten die in ieder geval nodig zijn:
- exacte diameter roerkoning
- exacte maten van de spie
- gatmaat stangeinde bevestiging
- onderlinge h.o.h. maat stangeinde bevestigingen (is ca. 30cm, maar de foto is te onduidelijk)
- dikte (verticaal) van de stangeinde bevestiging
- uitwendige diameter stangeinde bevestiging
- vereiste slag / vereiste hoekverdraaiing
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 09:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 08:47 #348205

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Saeftinghe schreef :
En wanneer je toch twijfelt, dan kun je meerdere bouten plaatsen
Dat wordt krap. Misschien dan beter naar M14 8.8 gaan. Maar als ik kijk naar het oorspronkelijke Vetus onderdeel zou 2x M12 wel voldoende moeten zijn.
En het is net even wat beter om geen strippen op te lassen, maar het basis materiaal wat langer te nemen en daarin een sleuf te maken waar de cilinders aangrijpen. Één stuk materiaal, geen laswarmte en goedkoper te maken.
Eens, ik wist niet dat dat goedkoper was om te maken. Het leek mij van grotere complexiteit, maar misschien onderschat ik de moderne freesapparatuur.
Neem één stuk materaal wat alles omvat, boor/frees daarin het gat voor de roerkoning en alle overige gaten. Zaag het in de lengte netjes midden door, dan heb je meteen je spleet om te klemmen.
Dat heb ik ook overwogen. Keuze is aan de maker denk ik.
En neem RVS, geen willekeurig stukje staal.
Mooier, maar wel duurder en in ieder geval lastiger te lassen. Met gewoon staal kunnen ze ook varen, alleen moet er gemenied worden. Lijkt me in hun situatie niet zo'n probleem.
Geen draad in één van de helften, gewoon een paar moerbouten.
klopt, gewoon gladde gaten.
En begin met het werk, praten is gezellig maar maakt niet de onderdelen.
Dat moet je jezelf dan ook aantrekken :) Niet teveel de boel optimaliseren, maar PaulCR voorzien van maten en wat stukken staal!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 08:54 #348208

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Vraag, niet alleen voor deze situatie maar ook in het algemeen: heeft het zin om tussen de roerkoning en de klem van het kwadrant (of de helmstok) nog iets van Loctite of zo te doen om de klemkracht nog verder te vergroten? Of is het juist beter om het staal schoon en koud op elkaar te klemmen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 10:20 #348226

Ilcigno,

Schoon op elkaar.

Dat moet je jezelf dan ook aantrekken Niet teveel de boel optimaliseren, maar PaulCR voorzien van maten en wat stukken staal!

Ik zit een beetje ver weg om daadwerkelijk iets te doen, maar ver terug in dit verhaal heb ik aangeboden om een oude relatie in Amersfoort hulp te vragen!!! GEEN reactie van iemand in ´t forum hierop!!!!!



Het had er al op kunnen zitten!!Eens, ik wist niet dat dat goedkoper was om te maken. Het leek mij van grotere complexiteit, maar misschien onderschat ik de moderne freesapparatuur.


Moderne machines zijn heel mooi en handig, maar een enkel dingetje gaat zeker zo goed en snel op een ´ouderwetse´ hoor.
En veel goedkoper.
Ik maakte honderden van dit soort dingen per jaar. Spul wat niet standaard in de winkel te koop was. En niet alleen voor de watersport. Soms zag ik ze later terug als een ´vinding van een machinefabriek!!

En de prijs?? Kijk een beetje vooruit, je kunt iets maken van voor een paar weken voldoet, maar dan komen de storinkjes, meestal ver van een haven.
Wanneer iets van 20 euro kapot gaat op zee dan heb je vreselijk spijt dat je geen 100 euro hebt betaald voor iets dat heel blijft. Die 80 gespaarde euros worden er dan al gouw 800!

Het is geen autotje dat je langs de weg zet en door een garage laat wegslepen en repareren.
Het moet wel heel blijven op zee! Een spie is niet de beste borg hoor. Maar dat had ik al duidelijk gemaakt denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 18:57 #348459

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De Russische kapitein komt zo aan boord om op het Forum te lezen, met mijn vertaling.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 19:29 #348473

pas op met open vuur! :woohoo:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 18 dec 2012 19:30 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 19:57 #348477

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Naar aanleiding van de tips van o.a. Saeftinghe hier ontwerp versie 0.2:


Het verschil is dat de vorken nu niet gelast zijn maar ook uitgefreesd.
Sterker en volgens de informatie in deze draad ook nog goedkoper te maken.

Verder goed nieuws: ik ben bezig geweest om wat zaken op de rit te krijgen en dat heeft in ieder geval als resultaat dat ik met forumlid Paul Cr contact heb gehad en wij hebben afgesproken om dit te gaan maken. We moeten nu even afwachten waar Zonsnel mee komt (en of de Russen dit zien zitten uiteraard) en als het even mee zit kan het volgende week al klaar zijn!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 20:46 #348493

Hulde voor de helpende handen van sommige hier!

Niet iedereen heeft de financiële middelen om zich voor te berijden op alles, (wie had dit onderdeel preventief vervangen?).

Omdat je niet het geld hebt wat sommige wel hebben moet je het dromen bij dromen laten? Of proberen met de middelen die je hebt je droom te bewerkstelligen!

En natuurlijk is een goed geprepareerde boot een vereiste maar zijn er mensen van hier bij de boot geweest om te beoordelen dat het niet deugt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 21:47 #348503

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Wij dromen van alles en nog en willen alles maar goed en nieuw. Deze lui durven hun dromen na te jagen met de spullen die ze hebben.

Heb vandaag met de Russische kapitein gesproken. Hij is heel blij hulp te kunnen krijgen.
Vooral de hulp van ilCigno en PaulCR met de adviezen van Seafinghe helpen hem verder.
Zelf zit ik heel druk met mijn werk de komende week. Met de kerst wil ik twee weekjes gaan zeilen.
Maar zal proberen het tussendoor wat te volgen op het forum en te overleggen met onze Russische kapitein.


Wordt vervolgt.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: IJmuiden 18 dec 2012 22:49 #348510

Hulde aan jullie om deze mensen te helpen.

Toen ik vroeger "nog voor de revolutie" Vaak in Rusland kwam en ook wel is met pech heb gestaan waren deze mensen ook altijd berijd om je te helpen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt de Russische zeilers weer op weg 19 dec 2012 07:07 #348530

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Ik zie dat de berichten over de Russische zeilboot op mijn verzoek even zijn afgesplitst (dank) van de oorspronkelijke draad over de sfeerimpressies van IJmuiden.

Update: Vandaag hoop ik even te kunnen overleggen met zowel Zonsnel als de Russische schipper Dima over het opnemen van enkele noodzakelijke maten aan boord. Daarna kan het ontwerpje afgemaakt worden. PaulCr is inmiddels al op zoek naar de juiste stukken staal.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 07:24 #348532

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Mooi geregeld, nog bouten en moeren nodig, welke maat, misschien heb ik ze wel.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt de Russische zeilers weer op weg 19 dec 2012 07:31 #348533

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Gisteravond nog even gekeken naar het ontwerp en ik ben er van overtuigd dat het zo goed gaat werken.
Wil je de spie niet op de deellijn hebben, wordt het een stuk ingewikkelder.

Nog even een paar aandachtspunten voor Paul:
Monteer eerst de blokken op elkaar voor je het asgat gaat bewerken, bij voorkeur met gebruik van een paar spanbussen, zodat je de positionering ook na loshalen weer terug kan krijgen.
Daarna loshalen en van gele blok nog 1mm afhalen aan zijde asgat.
De breedte van de spiebaan liever heel iets te groot (tienden) dan te klein. Pas is natuurlijk het mooiste. Diepte van de spiebaan mag gerust iets dieper zijn.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 08:01 #348538

Nog een klein beetje commentaar op de constructie.

Ik zou de hoeken rond maken, is net even wat beter, haarscheurtjes beginnen vaak in een scherpe hoek.
Is tevens wat makkelijker maken, een keer minder en handiger inspannen.

De kier tussen beide delen niet te krap nemen, ze mogen nooit tegen elkaar komen. En dat wil je zeker weten. (2mmongeveer)
En het gele deel wat langer zodat er eventueel 2x 2 bouten in kunnen.

En, wanneer je keuze hebt, de spie hoog nemen en klemmen tussen beide delen bij montage, zodat hij niet neigen heeft tot kantelen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt de Russische zeilers weer op weg 19 dec 2012 08:11 #348540

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
@Jutter: Dank voor je aanbod, ik laat je weten wat we nodig hebben. Ongeveer zal het 2st M14x100 8.8 en 2st M10(ofM12)x60 8.8 zijn. Deze laatste met 35à40mm gladde schacht. En een setje bijpassende zelfborgende moeren en volgringen en een handjevol nylon uitvulringen 10 (of 12) mm. Maar nogmaals, de exacte opgave zal ik je nadat ik de meetgegevens binnen heb doorgeven.

@Wybeslot: je beschrijft het nagenoeg exact zoals wij het ook in gedachten hadden.

@Saeftinghe: klopt, ronde hoeken zijn beter. In de schets had ik dat nog niet meegenomen, in het definitieve ontwerpje zal ik dat, in overleg met PaulCr, zoveel mogelijk wel doen uiteraard. De te kiezen boogstralen zijn uiteraard ook afhankelijk van de machines en gereedschappen die hij tot zijn beschikking heeft (geen CNC).
Wat betreft de bouten, ik dacht 2x M14 te gaan toepassen. Dat lijkt mij al ernstig overgedimensioneerd, dus om dat ook nog te verdubbelen... Ten opzichtte van het oorspronkelijke alu onderdeel ben ik er niet bang voor dat dit te zwak zal zijn :P
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 08:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 08:50 #348547

Vanaf hier zijn de krachten die optreden moeilijk in te schatten, degene die het maakt moet de zaak beoordelen.
Maar info aandragen lijkt me niet verkeerd.

Het zal ieder duidelijk zijn dat het alu gietstukje een foutje in het ontwerp was.
Wel goede kwaliteit alu overigens, dat het van Rusland tot Ymuiden heel gebleven is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 09:15 #348552

  • Hanno
  • Hanno's Profielfoto
VETUS tja dan kan je er op wachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 10:21 #348562

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Hanno schreef :
VETUS tja dan kan je er op wachten
Hiermee help je ze niet hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 10:22 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 10:30 #348563

Jutter schreef :
Hanno schreef :
VETUS tja dan kan je er op wachten
Hiermee help je ze niet hoor.

En dacht je nou werkelijk dat dat ontwerp en fabrikaat van Vetus zelf is/was ?
Wel interessant trouwens dat dat type niet meer in hun katalogus staat.
En die er nu in staan komen zo mte zien van Allpa die ze ook niet zelf maakt.
Dus om nou hier Vetus mee "zwart" te maken gaat een beetje te ver. :angry:
Wat ik van hun heb heeft altijd prima gefunctioneerd tot nu toe.
Ad
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 10:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 11:20 #348585

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je zou, voordat Buurman & Buurman (nu eens positief bedoeld!) aan het klussen gaan natuurlijk ook eens de bootjessloperij kunnen bellen met de vraag of ze zoiets hebben liggen. De wet van M. zegt natuurlijk wel dat ze dan uitgerekend zo'n Vetus vehikel op de proppen komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 11:40 #348597

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Als ik even met mijn constructeurs-oog kijk, lijkt dit wel een goede optie.

De opmerking van Saeftinghe over de radius in de nekken is belangrijk.

Voor het klemmen moet de exacte diameter van de as worden opgemeten. Het gat in de 2 helften moet iets kleiner gekozen worden. Ik heb dit soort constructies met succes toegepast. Blijft goed zitten.

Maar letop: de echte verbinding moet uit de wrijving tussen de as en de hefboom komen. OM er voor te zorgen dat het contact een beetje op een V-groef lijkt, heb ik altijd een H7/p7 passing gebruikt. Dus: gat een honderdste of 5 kleiner dan de asdiameter. Dit is wel essentieel. Anders ga je weer de spie belasten.

Neem vooral ook voldoende ruimte tussen de 2 helften! als je de ruimte dichtknijpt, ben je de voorspanning van de bouten weer kwijt.

Nog even een vraagje: waarom gebruiken we het vierkant bovenop de as niet meer?

Succes!
Laatst bewerkt: 19 dec 2012 11:40 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie helpt ze weer op weg? 19 dec 2012 11:40 #348598

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Beewee, zou jij willen kijken of er ergens nog zoiets te krijgen is? De kans lijkt me klein, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik laat echter het 'klussen' ondertussen wel gewoon doorlopen. In het ergste geval hebben ze een reserveonderdeel liggen voor het geval het Vetus onderdeel nog eens faalt (of ons knutselwerkje natuurlijk :unsure: )
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl