Hallo allemaal,
Je koopt een zeilboot, woont in de betuwe en hij ligt in Veere. Een mooie uitdaging. De boot, een 7,40 met vaste mast en inbouw diesel en niet te vergeten een diepgang van 1.40 heb ik 1 keer gezien en was meteen verliefd.
Vorige week donderdagmiddag ben ik samen met een vriend op de trein gestapt richting Middelburg bepakt met 2 grote tassen met warme kleding, extra jerrycans en natuurlijk mijn gereedschapset. O, ja niet te vergeten slaapzakken en proviant.
Eind van de middag zijn we in Veere bij de boot gearriveerd en hebben we een tweede kennismaking met haar. Na een volledige inspectie maken we de boot zeilklaar om de volgende ochtend vroeg te vertrekken. Er moest nog getankt worden aan de overkant van het meer wat een mooie test zou zijn voor de motor.
Het was giga koud kan ik je zeggen maar slaapzak ingeschoven en heerlijk geslapen. Volgende morgen vroeg op en om 7.30 de trossen los gegooid. Daar gingen we dan. Fantastisch, op het water motor testen en even aftanken. Ja hoor je raad het nooit,,,dieptemeter moest nog aangezet worden, we hebben het hier net over schuiven we zo een zandbank op....VAST. maar niet voor een gat te vangen na wat geschommel en heen en weer gevaar waren we goddank los.
Les 1 in de zeeuwse wateren altijd op je dieptemeter letten en binnen de vaargeulen blijven.
Na getankt te hebben kunnen we eindelijk de zeilen hijsen. Er staat een stevige wind 4/5 en wat gaat hij fantastisch..opkruisen naar de eerste sluizen om daar de Oosterschelde te betreden. Lekker wennen aan de boot, genieten van alles om ons heen maar tjonge tjonge wat koud.
Daar zijn ze dan,,onze eerste sluizen. Stootwillen uitgehangen, lijnen klaar, zeilen naar beneden en sesam open u de sluis in. We gaan samen met nog 1 groter zeiljacht naar binnen. Toch wel imponerend die betonnen bakken.
Ja hoor, we zijn geschud, de deuren openen zich en OOOOHHHHHH wat een wild water. De wind is hard, de golven zijn hoog en het regentĀ· Ik lijn mijzelf aan om de zeilen te gaan hijsen en we pruttelen op de motor met de kop in de wind. Ik kan je zeggen, dit vond ik best even spannend met een nieuwe aanwinst waar je nog niet echt een gevoel bij hebt het grote water op. Hoppa scherp aan de wind richting de Zeelandbrug. Wat een eind is dat. De neus van het schip beukt door de golven en we krijgen keer op keer een koude douche. Fantastisch vind ik het maar wel spannend. Het schip gedraagd zich geweldig en ik heb direct het vertrouwen in deze boot. Niet piepen maar zeilen. Mijn maatje heeft wat last van zijn evenwichtsorgaan maar houd zich toch dapper.
Na een paar uur varen zijn we de Oosterschelde overgestoken en gaan richting Bruinisse. Gezien het feit dat we pal de wind tegen hebben, er veel vrachtverkeer is met grote mensen boten besluiten we om dit te gaan motoren. Geen verkeerde keus geweest. Gek zeg ik tegen mijn maatje, ik zie totaal geen andere zeilboten. Nee gek he met een temperatuur van rond de 0 graden, windkracht 5 en regen....
We besluiten in Bruinisse te gaan liggen en daar te overnachten. Tjonge tjonge wat waren wij koud. Aan de overkant ligt een vakantiepark en ja je kunt er wat van vinden maar we hebben toch besloten om daar te overnachten en heerlijk warm te douchen.
Volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken, sluizen door en de krammer op. Wat een fantastisch zeilwater. We schieten goed op en voor de sluizen laten we de zeilen zakken, motortje aan en oh nee wat nu. Blauwe rook en brandende geur van plastic. Ik zet direct de motor uit en op onderzoek. Door de rook kan ik het niet goed zien en een motorjacht vraagt of we een sleepje kunnen gebruiken. Nou dat sla ik niet af. Wat een service.
Eenmaal aan de aanlegsteiger de motorkap open en ga ik het koelgedeelte maar eens checken. De motor gaf geen rare geluiden en heeft ook geen schade opgelopen. Ja hoor daar zie ik het al, 2 losgelopen bouten van de waterpomp waardoor hij iets naar buiten is gekomen dus niet meer draaid. Uitlaatgassen worden niet meer gekoeld en de uitlaatslang vind dit niet zo lekker. Pomp gecheckt, direct 2 waterslangetjes ingekort waar hij wat op lekte en alles goed vastgezet.
Ik moet er bij vertellen dat we tijdens dit proces op sleep lagen bij onze brabantse vrienden welke dezelfde kant op moesten richting dordse kil.
Na een uur had ik alles weer voor elkaar en lieten we de motor een 2 tal kilometers meedraaien tijdens de sleep om hem goed te testen. Op het Hollandsdiep wil je geloof ik niet stuurloos komen te dobberen.
Na een bedankje aan onze sleep besluiten we los te koppelen en varen we op eigen kracht weer richting dordse kil. Tjonge wat een stroming zeg met een 7 km per uur varen we rustig de kil op. Wat een verandering qua temperatuur en weer. Geweldig is het. Stroomopwaarts en met tegenwind moteren we rustig verder.
We willen eigenlijk proberen uit te komen boven Dordrecht en dan via de noord de lek op.
In 1 keer een hele harde knal en een hoop geluid. Ja hoor,,,de uitlaatslang over 10 cm gescheurd. Niet twijfelen, boot omgegooid, grootzeil de lucht in en voor de wind de Kil weer af richting een jachthaven. Tja, dat is een beetje zuur maar goed veilig in de haven terecht gekomen. En nu aankomend weekeinde even alles nalopen, nieuwe slang erop en dan zo snel mogelijk deel 2 van onze tocht...
Ik hou jullie op de hoogte....