De grote verhalen lezend lijkt mijn anekdote hier toch ook wel bij te passen.
In 2010 heb ik mijn Dehler Optima(al) 98AK gekocht van een particulier.
Na wat bezichtigingen en testvaarten besloten de boot te kopen en om te varen.
Het eerste wat mij opviel, wat doet een 10 meter zeiljacht op de Vinkeveense plassen ! en ten tweede hoe kom ik in de bewoonde wereld door alle akkers
De boot moest van Vinkeveense Plassen overgevaren worden naar de Betuwe omgeving.
Samen met een vriendin de route verkend, waterkaarten en almanak gekocht.
Een heuse toer op de dag dat de overdracht plaatsvond, gezellig etentje met de vorige eigenaar in de haven, afrekenen (ja ook de boot
) en.....mijn eerste nacht op de boot.
De volgende ochtend (mast lag al plat)al vroeg vertrokken, van het ene ophaalbruggetje naar de andere, het is juni dus ook nog mooi weer.
Van de Vinkeveense plassen naar een stroompje geheten de "Angstel"....Angstig was het wel om met 170 diepgang door de Angstel te varen die maar 180 diep is. Onder de A2 door,..een aantal bumps (er lagen wat stukken A2 op de bodem...) en zo richting Amsterdamrijnkanaal.
Aangezien vriendin het Amsterdamrijnkanaal niets vond en ging voor het zien en gezien worden bij Maarsen de Vecht op dus......jaja de kenners onder ons weten het al....via Utrecht centrum.
Op de Vecht was het al bumpen en passen en meten, na een aantal ambachtelijk handbediende sluizen zitten we in het oude stadscentrum temidden van waterfietsen,...rondvaartboot en een heuze gondel.
op zich niet zo erg ware het niet dat de Vecht in utrecht centrum iets breder is dan 8 meter en GEEN 1,80 meter diep is zoals het op de kaart stond aangegeven. (fietsen, bierkratten ed die de diepte belemmerden ??)
De eerste vaste brug,..2 doorgangen, aan SB een terras. Zo te zien is de SB doorgang de meest beste dus ik waag het erop. Jammer,...nadat de boot ca 5 meter door was gevaren...BONKKKKK SLOMMMMPPP ...kiel vast in de blub
De opbouw paste ook maar net onder de brug dus...spanning alom.
De motor volgas achteruit om de kiel uit de blubber te krijgen,...beetje de kont naar SB en dan de BB brugsectie maar proberen.
Achterom kijken zie ik door de enorme rookwalm een bordje staan bij het terras "dit is een rookvrij terras"...
Maken dat ik door de linkerbrugsectie wegkom.pffff
zo nog tig bruggen te gaan, helaas brug 5 Raadhuis brug werd teveel. diepte wederom een onoverkomelijk probleem, daarnaast maakte de brug ook nog een scherpe bocht naar rechts. Met 14 meter mast horizontaal op je dek is dat dus vragen om problemen.
Weer de hele toer van achteruit, joelend op studenten op waterfietsen, gondelier haast doormidden gevaren omdat die nog net even voor de boeg ging tijdens het keren.
Nadat ik gekeerd was komt tot overmaat van ramp 2 rondvaartboten mij tegemoet ter hoogte van het terras die ik zo rookvrij achterliet. De rondvaartschippers zijn standvastig in hun opvatting dat beroeps voorang heeft en dwingen mij mijn schip naast het terras aan de grond te zetten zodat zij vrij doorgang hebben. Als ze passeren, Utrechts courant paste er nog net tussen,..je had de gezichten van de passagiers moeten zien
Nu mijn schip uit de blubber draaien,..wederom eerbied voor het rookvrije terras, de boeg (mooi schuin aanlopend) zwaaid deze keer over een van de tafeltjes afgeladen met bier. (moet die tafel zo kort aan de waterkant staan ?) Hoor ik vanaf de kant een jongetje roepen "Papa, dat is een groot schip" waarna Pa mij afkeurend aankijkt zo van "wat moet jij hier met zo'n gevaarte".
na alle spanningen eindelijk weer terug bij de studentensluizen en verheugen we ons erop dat we terug kunnen naar het Amsterdamrijnkanaal.
Bij de laatste 2 sluizen komen we tot de ontdekking dat door al het geschud met de sluizen het water in Utrecht Centrum met 10 cm is gezakt dus...Bonkend en butsend terug naar het diepe water.
Eindelijk weer aangekomen op het Amsterdamrijnkanaal is er tijd voor koffie en ontspanning en blijkt dit veel rustiger te varen dan het toeristisch Vecht route.
Na de hefsluizen van houten zijn we op de Lek en kunnen rustig onze weg vervolgen.
Eenmaal in de haven aangekomen moet ik nog 6 weken wachten voordat ik eruit kan voor HET grote onderhoud dus...voordat hety schip voor 2 jaar het droge opgaat hebben we nog even kunnen genieten met gestreken mast en houtje touwtje interieur van de omgeving en ....de vele uren zon van 2010 !
Inmiddels is het 2013,..vorig jaar was de romp eindelijk zover dat er gevaren kon worden zonder tuigage,..dit jaar de mast erop ....Ik zit nu op ca 50% van de renovatie, merk dat de (geld)stroom in mijn portemonai de lek stroom aardig kan bijhouden
Foto's van het eea zal ik binnenkort eens plaatsen.