de oogst van 2 weken bootgebruik:
- koelkast weigert dienst (te lage spanning door slechte kroonsteen); opgelost met 2 keurige wago lasklemmen (ik heb er 72, tenslotte).
- GPS weigert soepel op te starten: knoopcel bijna leeg. Dat wordt openmaken en solderen.
- Ventilator op dekluik lekt een beetje. Butylkit ertussen, klaar.
- Motor heeft water in cylinder(s). Klepstoterstang gebroken. Dagje sleutelen, ok.
- meteen de impeller bekijken, is helemaal prima, geen een scheurtje, alleen is 1 schoepje voor de helft weg, eigenlijk alleen het ronde randje is eraf.... rare dingen, impellers. Bij de nieuwe zit een zakje glycerine, mooie service van Volvo, voor 50 euro!
- meteen nieuwe olie en filter. Ja dat had je gedacht! Vier uur bezig geweest om de oliefilter (1 jaar oud, met de hand erop gezet) los te krijgen. Resultaat: filtertang met ketting verbogen, filtertang met riem gescheurd, handen en armen vol krassen en wondjes, de oliefilter helemaal vol met deuken, maar onwrikbaar op zijn plaats. Monteur gebeld, die komt met een echte filtertang (metalen band met puntjes) en hij heeft binnen 30 seconden de filter los.... ik ga zo'n echte tang kopen.
- de gootsteentjes in de keuken lopen niet lekker door. Afvoeren eraf, slang schoonmaken, alles weer in elkaar en dan lekt het natuurlijk een beetje... dus nog eens doen.
- de nieuwe AISantenne blijkt een SWR van ruim boven de 4 te hebben, dus geen ontvangst, nou ja, 0,3 mijl. Sluiting in de aangesoldeerde connector. Open, schoonmaken, klaar. SWR nu 0,9 met schepen tot op 60 mijl, antennehoogte 4 meter.
- masttopantenne en AISantenne (op de hekstag) wil ik beide voor zowel VHF als AIS kunnen gebruiken. (AIS transponder heeft ook een splitter, die ik dus niet gebruik.). Kabeltjes met stekkers solderen en trekken, en alle combinaties uitproberen: beide met eigen antenne, via splitter beide op masttop, via splitter beide op hekstagantenne, elk met de ander zijn antenne. Alles werkt. Iets meer schepen op meer dan 50 mijl te zien op de masttopantenne.
- het snoertje van de Sailor VHF handset had een kapotte trekontlasting, zat met vulcaantape. Via een zeer gewaardeerd ZFlid een nieuw snoertje gekregen, met 2 van die microstekkerjes voor aansluiting op de printplaat in de handset. Handset opengeschroefd, en voordat ik het stekkertje probeerde los te maken van de connector op de print viel de hele (5-pins) connector van de printplaat af.... gecorrodeerde soldeerpuntjes. Héél voorzichtig met een klein soldeerboutje die connector weer vastegezet. Het werkt weer, pfff, wat een geluk. Voor hetzelfde geld was die connector er binnen een maand of zo vanzelf afgevallen, juist op een marifoonmomentje....
- nieuwe zeilen, dus alle trimstrips zitten nu verkeerd. Giek komt nu zo laag dat gasveer van neerhouder op zijn eind loopt. Dus popnagels eruit, stukkie opschuiven, weer vastpoppen. Heb alleen geen tang voor 6mm nagels...
- nieuwe grootzeil is wat vlakker, dus de mast moet iets minder krom. Maar de voorstagspanning moet wel goed blijven, dus de hekstag moet nog net zo strak kunnen, met minder kromme mast. Dus de spanner in de Furlex 200S aandraaien. Daarvoor moet de hele trommel eraf en uit elkaar. Om hem weer in elkaar te krijgen mag je niets in het water laten vallen.
- met WinGPS Voyagerwil ik nu ook met de PC gaan sturen, dus de PC moet de stuurautomaat aansturen (en de GPS moet dat ook blijven kunnen doen). De Multiplexer zet de PC-output echter op een andere uitgang dan de GPS-output. Zouden beide uitgangen een draadje naar de stuurautomaat moeten krijgen, maar dan koppel je de 2 uitgangen van de mux, geen goed plan. Opgelost met slimme aanpak en de hulp van Seatalk (jawel, Seatalk comes to the rescue of NMEA!) . Kan nu ook de PC de boot laten sturen. Ook de GPS kan het nog, zelfs tegelijk kunnen ze het! Maar dat vindt de stuurautomaat niet leuk.
Heerlijk, 2 weken knutselen! Bootje is weer beter dan ooit tevoren! Oh ja,we hebben ook nog hele stukken gezeild, met wind varierend van 2 kts tot 36 kts.