Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe een droom anders kan lopen.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 13:55 #419144

Dat gezegd hebbende . Niets menselijks is ons ZF'ers vreemd. En is het best wel leuk om lekker te speculeren. Er moet ook niet zo hysterisch over worden gedaan. Alleen de mensen die erbij waren weten de echte waarheid. En die is ook niet zo relevant. Als je het breed ziet.
Ik heb bijvoorbeeld door dit soort acties met de discussies alhier veel geleerd. En daar gaat het maar om nietwaar?
Zolang de slachtoffers de evt. conclusies en veroordelingen maar niet persoonlijk nemen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 14:04 #419147

Erikdejong schreef :
Ach, over een paar jaar hebben we helemaal nergens meer koraalriffen meer omdat het zeewater overal te warm word. Helaas ga ik dat nog meemaken.

Nou Erik, niet te somber worden hoor. Het lijkt allemaal nogal mee te vallen als je het objectief bekijkt. Maarja, stichtingen zoals Greenpeace krijgen natuurlijk geen contributie als ze gaan zeggen dat het allemaal wel los loopt. In de laatste 10 jaar is er geen sprake meer geweest van opwarming. Bovendien was het in de Middeleeuwen warmer dan nu en wordt dat over het algemeen gezien als een goed iets (bijv. betere oogsten --> meer welvaart) Ook kunnen we constateren dat de koraalriffen (en ijsberen) er nog steeds zijn, ondanks die warme periode. De docu 'the great global warming swindle' is wel een aanrader als tegenwicht.

Maar om even on-topic te blijven... Wat jammer voor die mensen! Op zo'n manier je droom moeten beeindigen, hoe of wat dan ook... Heel sneu!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 15:25 #419161

Ik zo zo ontzettend graag willen dat je gelijk had. Helaas is dat niet zo. Dit komt niet bij Greenpeace of welke organisatie dan ook vandaan. Ik zie het met mijn eiegn ogen, en ieder jaar word het beroerder.

Maar dit topic is daar niet voor bedoeld, sorry voor het off-topic gaan. Misschien open ik ooit nog eens een topic hierover, want ik word er erg riest van...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 18:59 #419196

Erikdejong schreef :
Ik zo zo ontzettend graag willen dat je gelijk had. Helaas is dat niet zo. Dit komt niet bij Greenpeace of welke organisatie dan ook vandaan. Ik zie het met mijn eiegn ogen, en ieder jaar word het beroerder.

Maar dit topic is daar niet voor bedoeld, sorry voor het off-topic gaan. Misschien open ik ooit nog eens een topic hierover, want ik word er erg riest van...
okee ook nog even off-topic dan als je ooit in je leven het genoegen hebt gehad om op in en rond een koraalrif te hebben mogen duiken dan weet ja hoe verschrikkelijk mooi het is en ook hoe broos zo rif is als je dan ook nog een klein beetje verstand hebt van marine biologie dan weet je ook hoelang het duurt voor schade aan zo rif hersteld is dat is en dat was dan ook de reden van mijn opmerking.

Maar ja als je nergens komt kan je ook niets weten maar wel erg jammer dat je dan door ZF leden gelijk beticht word van iets waar je het niet over hebt gehad.
Het gaat mij verder ook niets aan of ze wel of geen goed en deugdelijk anker hadden of wat er verder gesuggereerd word door anderen dat is hun verantwoording en niet het mijne.
Mijn opmerking dat het niet nodig was geweest berust puur en alleen op het feit dat het schip onbemand in een atol/koraalrif lag en dat dit dus voorkomen had kunnen worden als er een anker wacht aanwezig was geweest.

Verder wat ik straks ga doen en of ik wel of niet fouten zal maken is niet ter discussie.

Of ik wel dan niet te harde opmerking heb gemaakt tegen een mede ZF-er en of de terecht wijzing van Martin wel of niet terecht is laat ik buiten discussie wel blijf ik erbij dat mijn opmerking dat het ongeval voorkomen had kunnen worden.

Verder wil ik er alleen mee zeggen wees toch als je blieft zuinig op wat we hebben en dan bedoel ik niet je boot.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 21:13 #419212

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
roozeboos schreef :
Ik heb bijvoorbeeld door dit soort acties met de discussies alhier veel geleerd. En daar gaat het maar om nietwaar?
Zolang de slachtoffers de evt. conclusies en veroordelingen maar niet persoonlijk nemen.

Helemaal mee eens. Er is niets mis met speculeren en conclusies trekken op basis van beschikbare informatie. Dat kan alleen maar leerzaam zijn.

In dit geval komt de beschikbare informatie van het blog van de eigenaren. En de rest volgt uit eenvoudige logica en deductie, waarbij de meest aannemelijke oorzaken besproken zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 22:08 #419215

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Ik gok nergens naar, ik speculeer alleen naar mogelijke oorzaken op basis van de feiten die er zijn.
dat deze boot onbeheerd achtergelaten was achter een enkel anker met 40 meter ketting en een paar meter lijn.
Zou het dan niet verstandig zijn om bijvoorbeeld het hekanker sowieso neer te laten met flink wat extra lijn of band gestoken? Of je zou bijvoorbeeld een extra lijn aan het anker vast kunnen maken met voldoende breeksterkte om falen van de primaire ketting/lijncombo op te vangen.


Luister vriend ROELB het enige feit dat jij weet is dat het schip op het rif ligt verder weet je helemaal niets!

Ja hoor, een hekanker aan een lijn, moet je doen op koraal.

Een tweede lijn aan aan je anker, geweldig idee!!!! garantie voor gezeik.

En voor die plek is 40 meter ketting meer dan genoeg...

De boot onbeheerd achter laten, tja dat doe nu eenmaal, wanneer je samen nog wat wil gaan zien op je reis.
Dat het nu is mis gegaan na een paar jaar op reis is domme pech.
Laatst bewerkt: 27 juli 2013 22:27 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 22:33 #419216

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Ik neem toch wel aanstoot aan je antwoord. Ik stel legitieme vragen op basis van feiten die door de eigenaren zelf op hun blog beschreven zijn. En ja, daar staat precies omschreven hoe de boot is achtergelaten. Inclusief de meters ankerketting en dat er daarna ook nog wat lijn bijgestoken is.

En dat lijkt me een prima onderwerp van discussie. Zie mijn post over SPOF's. Nergens heb ik mensen persoonlijk aangevallen. Dat doe jij wel. Sterker nog, ik heb gesteld dat het voor de eigenaren waarschijnlijk veel zuurder is dan bijvoorbeeld een noodlottig en onvermijdbaar ongeval.

Als je naar aanleiding van dingen die mis gaan niet meer gewoon een open discussie kunt voeren dan vielen er nu nog steeds vliegtuigen met bosjes uit de lucht. Je kunt er alleen maar iets van leren. En ik blijf bij mijn stelling dat een boot achterlaten aan een letterlijke ketting van single points of failure zeer onhandig is.

Jij claimt dat een tweede anker op koraal geen goed idee is. Althans, dat maak ik uit je enigzins cynische zinsopbouw op. Maar je neemt niet de moeite om uit te leggen waarom. Dat is jammer, immers, blijkbaar heb je kennis of ervaring hiermee en die zou je kunnen delen. Dan leren wij weer iets.

Datzelfde geldt over je opmerking "garantie op gezeik". Waarom dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 27 juli 2013 23:07 #419218

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
roelb schreef :

Nergens heb ik mensen persoonlijk aangevallen. Dat doe jij wel.

Oja, waar heb ik dat geschreven?

Kennis vergaren begint met luisteren.
Niet met oplossingen bedenken voor niet bestaande problemen.
of onzinnige adviezen geven.
Dit forum is niet een onderzoekraad voor ongevallen.
het blijft beperkt tot gissen.
Tot op heden heb ik niets gezien of gelezen waar iets uit valt te leren aangaande dit incident. (uit hun reisverslag)
Dit zijn mensen die serieus zijn om gegaan met hun schip en de veiligheid.
En daar gaat dit tpic over.
voor ankeren ander topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 28 juli 2013 06:47 #419248

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
zal blij zijn alshet warme weer weer voorbij is....dan leest het forum toch prettiger....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 28 juli 2013 08:17 #419279

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
twilight schreef :
zal blij zijn als het warme weer weer voorbij is....dan leest het forum toch prettiger....

Ach, tegen die tijd vallen de blaadjes weer van de boom.

Desondanks staan er best wel veel zinnige stukjes in dit draadje. Dat is voor mij reden om datgene eruit te filteren wat leerzaam is. Verder lees ik er wel overheen.(tenzij het te gortig wordt, natuurlijk) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 28 juli 2013 09:06 #419301

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik vind het ook zeker interessant. Ook speculeren over de oorzaak kan erg leerzaam zijn, zolang het niet op beschuldigen gaat lijken natuurlijk. Laten we alleen proberen wat geschreven wordt ons niet al te persoonlijk aan te trekken (meestal is het namelijk helemaal niet zo bedoeld als je het zelf opvat) en ook niet al te persoonlijk te reageren. Er zijn heel diverse mensen op het forum met heel uiteenlopende ervaringen. Een beetje begrip voor elkaars visie, ingegeven door dat verschil in ervaring, helpt altijd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 18:13 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 28 juli 2013 10:29 #419322

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
nico1 schreef :
Gelukkig worden vermiste schepen nog wel eens later gelocaliseerd.
Zo maakt STW(Sail the World)op dit moment nog een zorgelijke vermissing van 1 zeilschip, 65 zoektochten met resultaat en 15 waarvan het zoeken is opgegeven. Het gaat hier om vermissingen van de laatste paar jaar waarvan de laatste dateert van mei. Hier gaat het over vooral franse schepen, maar de aantallen zijn best verontrustend.
De daadwerkelijk vergane schepen zitten hier dus niet in.

De LADY DOMINA ben ik een paar keer tegen gekomen in de Carieb O.A(Grande Anse Dárlet Martinique) raar scheepje.
zou er mijn oude schoenen nog niet in mee laten varen
vreemde snuiters..beetje naïeve zeilers. wel jammer dat ze zoek zijn.
Ze zijn een week na ons uit st Maarten vertrokken en het was klote weer op de noord Atlantic route naar de Azoren. Voor ons een snelle overtocht voor hun waarschijnlijk een noodlottige.

Nu is die site niet echt representatief, natuurlijk worden er schepen vermist.
Er zijn tamelijk veel van die Fransen die om heel ander reden "zoek" zijn.Belastingschuld, drugs,uitstaande boetes,of gewoon WANTED.
Van een, weet ik dat die het niet "leuk" vindt dat hij op de lijst staat.
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 10:30 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 28 juli 2013 11:01 #419331

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Er komen wat off-topic reacties binnen die niets meer met het forumtopic te maken. En da's jammer, want we waren net weer op de juiste weg...

ofwel: denk vooral even aan de topictitel van dit draadje als je een bijdrage wilt leveren. Dank! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 29 aug 2013 10:04 #431597

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik zag dat in de nieuwste Zilt dit verhaal ook staat opgetekend.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 29 aug 2013 10:04 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 29 aug 2013 13:02 #431674

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Verschrikkelijk wat deze mensen en hun schip is overkomen. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. Wat wel knap storend is dat als je deze ellende ziet dat je overal dat achterlijke Facebook "vind ik leuk" bij staat. Volstrekt ongepast alhoewel er tegenwoordig toch mensen lijken te zijn die dit soort leed leuk vinden. :(
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 29 aug 2013 16:24 #431734

Ik lees het stukje nu ook in de Zilt.

Wil je niet meemaken natuurlijk..

Met anderen eens dat een ankerketting van 40m bij een schip van ruim
11m echt te weinig is. Zeker op koraal. Verlengen met een lijn is echt geen optie daar.

In de atollen staan ook zeer veel grote koraal bomen, vaak meer onderwater eilandjes, waar de ketting makkelijk vaker omheen kan draaien en daardoor de ketting lengte erg kan verkorten, deze kan dan door de swell breken. (Fakarava heeft een zeer groot binnenwater zoiets als het totale IJsselmeer)

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 30 aug 2013 04:24 #431901

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Pieter,

Kun je dat nog wat verder uitleggen. Mijn verwarring zit hierin:

Waarom is de lengte van de ketting gerelateerd aan de lengte van het schip?

Vroeger, toen het mij werd uitgelegd, en daar is tot nu toe nog niemand op terug gekomen, zat het zo:

Gewicht anker te kiezen in relatie tot lengte/gewicht schip. Zo ook de dikte van de ketting.

Lengte van de gestoken ketting/lijn is gerelateerd aan de diepte. De aloude 1 op 5 (of zo) regel.

Werkt deze logica niet in een koraal lagune? En waarom niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 30 aug 2013 06:31 #431956

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Joop66 schreef :
Pieter,

Kun je dat nog wat verder uitleggen. Mijn verwarring zit hierin:

Waarom is de lengte van de ketting gerelateerd aan de lengte van het schip?

Vroeger, toen het mij werd uitgelegd, en daar is tot nu toe nog niemand op terug gekomen, zat het zo:

Gewicht anker te kiezen in relatie tot lengte/gewicht schip. Zo ook de dikte van de ketting.

Lengte van de gestoken ketting/lijn is gerelateerd aan de diepte. De aloude 1 op 5 (of zo) regel.

Werkt deze logica niet in een koraal lagune? En waarom niet?
Regel werk prima lengte schip doet niet terzake gewicht schip wel ik denk dat hij dat bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 30 aug 2013 10:14 #432053

Inderdaad Joop, is de regel 3 of 5 maal de waterdiepte.

Ga je echter langer voor anker, en heb je inderdaad zoals Poohboot zegt een zwaarder schip dan kan veel ketting echt geen kwaad. Ga je dan ook nog van boord/slapen en heb je geen zicht op je schip dan is zoveel ketting als maar mogelijk wel zo veilig. Wij gebruikten indien er genoeg plaats is(meestal wel natuurlijk..) daarvoor tenminste altijd 3x de scheepslengte. Onze ketting merktekens zitten dan ook per scheepslengte van 15m. Totaal 75m + 75m zware nylon lijn.

In koraal gebieden kan de ketting dus makkelijk om koraal brokken vast komen te zitten. Probeer dus altijd een stuk met alleen maar koraalzand uit te zoeken. Dit is echter vaak maar een dun stuk zand boven op harde koraal. Veel ketting ligt dan ook weer rustiger.

gr.Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 10:15 door PieterSail. Reden: tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 30 aug 2013 10:53 #432075

Windvang bepaald meer wat je nodig hebt dan gewicht. Een zwaar schip dempt van zichzelf al veel meer dan een ichte lellebel.

Als je vogens de methode van Lloyd's en consorten je ankergewichten, meerlijn breeksterktes en ketting lengtes/gewichten gaat bepalen, dan komt het bootgewicht in de berekening zelfs helemaal niet voor.

Naast mij in de haven ligt een beneteau van 49 voet, bijna net zo groot als mijn boot, iets kortere mast, een hoger vrijboord en ongeveer 35% lichter. Toch rukt hij altijd aanziendelijk harder aan zijn meerlijnen dan dat mijn boot doet, en dat zal aan een ankerketting of lijn niet veel anders zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe een droom anders kan lopen. 30 aug 2013 16:02 #432191

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Al eens eerder gepost
ik zie tijdens mijn reizen te veel jachten met ankers uit de speelgoed zaak
ach meneertje kan best sterk zat is allemaal onnodig gewicht voorin meneer. glimmen als een spiegel, maar houden ho maar. En dan komt er weer zo'n yachie voorbij drijven.
O, als ik het zie help ik wel hoor!
Bij mij gaat er gewoon veel ijzer overboord met te veel ketting er achteraan.
En gewoon twee dagen van boord. Maar..... bij twijfel niet!
Laatst bewerkt: 30 aug 2013 16:03 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl