Rev schreef :
@roelb kijk ik weet niet wat de oorzaak is geweest en daar ga ik ook niet naar gokken of zoals jij zegt door een slechte splice.
Ik gok nergens naar, ik speculeer alleen naar mogelijke oorzaken op basis van de feiten die er zijn. Ik citeer mezelf:
Dus het anker heeft gekrabt, de ketting is gebroken, de lijn is gebroken of er is iets misgegaan met een van de verbindingen tussen anker/ketting, ketting/lijn en lijn/boot. Dat staat er echter niet bij. Het stukje lijn of de lijn/ketting splice is hier natuurlijk verdachte #1.
Feit is, conform het relaas van de site van deze mensen, dat deze boot onbeheerd achtergelaten was achter een enkel anker met 40 meter ketting en een paar meter lijn.
En dat is nu precies een interessant punt van discussie hier. Want dat is voor veel mensen common practice. En je kunt je afvragen of dat wel zo verstandig is. En door het hier te bespreken zijn er misschien mensen die dit lezen en in een vergelijkbare situatie wel extra maatregelen nemen.
Immers, je creert met een enkel anker een enorme hoeveelheid SPOF's (single points of failure). Er hoeft maar /een/ kettingschakel te breken, maar een lijn te breken of maar een splice niet goed te zijn gemaakt en het faalt direct en catastrofaal. En dan hebben we het over een plotseling krabbend anker nog niet eens gehad, al is dat vaak wel minder catastrofaal.
Is het in zo'n situatie niet eigenlijk noodzakelijk om te zorgen voor iets van redundancy? Als je zelf aan boord bent heb je natuurlijk een ankeralarm dat kan waarschuwen. Maar als je er niet bent is dat geen optie. Zou het dan niet verstandig zijn om bijvoorbeeld het hekanker sowieso neer te laten met flink wat extra lijn of band gestoken? Geen garantie dat het pakt en houdt in een noodgeval, maar de kansen liggen in ieder geval een stuk beter dan wanneer je niets doet. Of je zou bijvoorbeeld een extra lijn aan het anker vast kunnen maken met voldoende breeksterkte om falen van de primaire ketting/lijncombo op te vangen.