Reuze bedankt voor alle positieve reacties hier!!!
@moderators: als een apart draadje handiger is dan graag
JazzyO schreef :
...
Vraagje - is het mogelijk het door-lage-resolutie-onleesbare passageplan van Toxiq hier leesbaar op de draad te zetten? Als newbie in passageplanning vind ik het erg interessant.
...
@Onno
Geen probleem
hierbij een plaatje én het onderliggende bestand in OpenOffice formaat. Edit: oops die kan ik niet vinden hier, zal thuis om mijn server staan, hou je tegoed!
Het is een aanpassing van het plan dat ik gemaakt heb toen ik voor het eerst het Wad op ging met een gehuurde boot. Voor mij een middel om mezelf een soort bekend te maken de stromingen enzo. Ik heb toen een middagje met de HP33 gegevens gezeten en stroomvectors opgemeten en die in een spreadsheet gezet. Het format is gebaseerd op hoe ik in een grijs verleden als leerling-vlieger mijn vliegplannen moest maken voor de cross-country vluchten in de VS. Ik heb in dit plan zowel de wind als de stroming meegenomen om zo een magnetische koers te berekenen voor elk stukje.
Ik was van plan om ook de Noordzee stroomgegevens erin te gaan stoppen maar uiteindelijk heb ik daar de tijd niet voor genomen, hoewel het voor het stuk over de Noordzee eigenlijk relevanter zou zijn dan het stuk Waddenzee.
Wat ik leuk vind aan mijn plan is dat het me een inzicht kan geven over de verschillen in vaartijd gerelateerd aan verschillende vertrektijden. Zo zit er ruim twee uur vaartijdverschil tussen vertrekken op het meest gunstige en ongunstige tijdstip. Zo hebben we onbedoeld het optimale tijdstip te pakken gehad voor vertrek vanuit Kornwerderzand waardoor we in iets meer dan 4 uur over het Wad heen gestoven zijn, terug juist niet en hebben we er -genietend van het prachtige weer, dat wel- ruim 6 uur over gedaan.
Indertijd heb ik ook hierover uitgebreid gediscussieerd over mijn voornemen dit plan te maken, maar kan die niet meer terugvinden. Wat me toen is bijgebleven is dat naast een leuke rekenexercitie men het eigenlijk weinig zinvol vond. Daar ben ik het eigenlijk mee eens MAARR
Het plan bleek een prima hulpmiddel om snel duidelijkheid te krijgen over waar je precies bent en hoe je verder moet. Zoals in ons gevalletje sluis uit in Kornwerderzand. Ook onderweg heb ik een paar keer gekeken op mijn horloge en bevestigd dat de voorbijkomende boeien min of meer op "schema" lagen. Voor de echte die-hards onder ons misschien heiligschennis maar voor mij een normale gang van zaken.
en de PDF