Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nachtorders

Nachtorders 30 nov 2013 21:46 #462437

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Half vier 's nachts, trainee Nina maakt ons wakker: "Es ist 20 grad, trocken und wenig Wind". Een douche en een kopje koffie doen wonderen en enigszins wakker kom ik tijdig boven op de brug. Er is inderdaad nauwelijks wind, maar wel uit de foute hoek, we drijven langzaam richting de ZW-kust van Tenerife. De vorige wacht had een uurtje redelijke wind gehad, maar we lagen inmiddels 3 uur te drijven ... Dit was de 4e maal dat ik de wacht overnam en we zo vlak bij een eiland lagen, scheiße!





In Tenerife waren we aangemonsterd voor een 14-daagse reis rond de Canarische eilanden met de Alexander von Humboldt II, een Duitse 3-mast bark, die bevolkt wordt door 20 tot 30 stamm-crew (vrijwilligers) en maximaal 50 betalende trainees. Nu waren we maar met een klein clubje van 30 in totaal. Dit was mijn 3e reis en het moment bleek aangebroken om zelfstandig als stuurman te varen. Ik kreeg de 4-8 wacht, de zgn. dag- en platvoetwacht. Mijn vriendin vaart mee als scheepsarts en draait, gezellig, dezelfde wacht mee aan dek.

Toen ik mijn 1e wacht 's nachts overnam voeren we met anderhalve knoop en aanlandige wind, een kleine 5 mijl voor La Isleta, een schiereiland aan de noordkust van Gran Canaria. Als we zo verder gaan passeren we dat op 2,7 mijl zei mijn voorganger. Zo ga ik niet verder zei ik, we moeten snel halsen (gijpen). De stuurman van 0-4 had dat nog nooit gedaan en ik noch recentelijk noch zelfstandig, dus maar de kapitein wakker gemaakt. Een uurtje later draaiden we keurig in westelijke richting en was het gevaar voorbij.





De 2e maal hadden we gelukkig nog net voldoende snelheid om van de noordkust van Tenerife vrij te lopen. De 3e maal lagen we dwars weg te driften, 2 mijl voor de kust van La Palma. Gecontroleerd driften met een Valk of kajuitjacht is echt leuk, maar met een 1000 ton zware, dwarsgetuigde bark toch iets minder. Je hebt echt niet het gevoel dat je iets controleert. Grootzeil en fok liet ik snel opgegeien, de wind draaide een beetje en zo konden we met de marszeilen en een beetje mazzel langzaam weer van de kust weglopen.
Maar nu de 4e maal, zag ik het echt niet meer zitten. Met een 'snelheid' van 0,5 knoop dreven we noordoostelijk richting de kust, nog 1 à 2 mijl te gaan. Waarom lagen we daar? Toen ik 's avonds om 8 uur mijn wacht overdroeg, had ik geadviseerd om 5-10 mijl van de kust weg te blijven ... De wind stond NO, dus dat moest kunnen, onder de kust kon je rare winden verwachten. De wind was mijn collega's kennelijk niet goedgezind geweest en halsen was hen ook niet gelukt. Nu had ik slechts één keus, dacht ik: de chief (machinist) wakker maken. Na een kwartiertje liep de motor. "30 grad ruderanlage backbord" en langzaam draaiden we naar het zuiden, probleem opgelost.
Varen met een bark wil je natuurlijk zonder motor. Motor aan is je verlies toegeven. Zo denken we op de Alex. En zo hoort het ook. Maar soms moet je, als je bemanning en schip niet in gevaar wil brengen of als je ergens op tijd moet zijn en de wind staat tegen. Het kostte me 's avonds natuurlijk wel een biertje.
Tegen zevenen, mijn wacht was bijna ten einde, kwam de kapitein boven. "Machine an?" Ja, ik had geen keus en nu liggen er nog enkele vissertjes voor de boeg. Waarom ben ik niet gewekt? Ik dacht het met de machine volledig onder controle te hebben, daarom niet. De kapitein dacht er anders over en dat recht heeft hij. Na het ontbijt nog maar even samen gepraat en de misverstanden uit de wereld geholpen.
Wanneer wel of niet de kapitein wakker maken was me niet duidelijk geworden. De nachtorders - wat een kapitein in het scheepsjournaal schrijft voor de nacht- waren niet uitvoerbaar. En daar sta je dan, als groentje. Laat die man lekker slapen, was misschien wel sociaal gedacht ... Fout dus.





Ondanks deze blunder en ook dankzij, heel veel geleerd. Prachtige eilanden die Canaries, vooral La Palma en La Gomera. Leuke crew, goede koks, prachtig weer, al was de wind meestal anders dan de weersverwachting doorgaf. Het log gaf aan dat we 868 mijl hebben gevaren, waarvan 789 gezeild. Heel trots dat mijn wacht een record had gevestigd: 33.6 mijl in 4 uur!
Wil je eens meevaren? Spreek je een beetje Duits? Kijk op www.alex-2.de voor een onvergetelijke zeilervaring!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 30 nov 2013 21:53 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 30 nov 2013 22:35 #462446

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Kijk, dat is wat de lezertjes graag zien, dankjewel. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 30 nov 2013 22:42 #462448

leuk verhaal, en nog wel in mijn "thuiswater".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 30 nov 2013 23:05 #462452

Leuk verhaal, en lijkt me ook gaaf om een keer mee te gaan. Maar wat ik me afvroeg is wat de procedure precies inhoudt om mee te mogen als vrijwilliger (op de site waar je je kan aanmelden kan je geen nationaliteit invullen, en moet je ook een stag nr invullen). En dan betaal je dus ook niks neem ik aan.

Ps. Trouwens niet per pb omdat dit ook nuttig is/ kan zijn voor anderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 30 nov 2013 23:34 #462455

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Als die kaptein niet wakker wordt van het starten van de motor en dan poolshoogte komt nemen hoort hij in mijn ogen niet thuis in die functie op een dergelijk bootje. Duizend ton is nu niet het formaat dat je het starten van de motor niet meekrijgt in je hut. Voor dat soort zaken is de kaptein over het algemeen vrijgesteld van de normale wacht.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 00:01 #462456

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Dank je wel Arjaan! Mooie ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 07:22 #462470

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Prachtig! Het is wel mijn ambitie om eens mee te zeilen op een vierkant getuigd schip. Leuk om eens wat 'insider' verhalen te horen, je leest er niet zoveel over.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 07:38 #462474

Evert schreef :
Als die kaptein niet wakker wordt van het starten van de motor en dan poolshoogte komt nemen hoort hij in mijn ogen niet thuis in die functie op een dergelijk bootje. Duizend ton is nu niet het formaat dat je het starten van de motor niet meekrijgt in je hut. Voor dat soort zaken is de kaptein over het algemeen vrijgesteld van de normale wacht.

Ehhh , misschien is je Duits niet zo best maar hij was juist wakker geworden van het lopen van de motor en kwam daarom op de brug.

"Tegen zevenen, mijn wacht was bijna ten einde, kwam de kapitein boven. "Machine an?" Ja, ik had geen keus en nu liggen er nog enkele vissertjes voor de boeg. Waarom ben ik niet gewekt? Ik dacht het met de machine volledig onder controle te hebben, daarom niet. De kapitein dacht er anders over en dat recht heeft hij. Na het ontbijt nog maar even samen gepraat en de misverstanden uit de wereld geholpen. "
Ad
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 07:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 07:54 #462476

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Voor een klein uitgevertje zoals ik, is het internet niet altijd 'plezier'. Aan de andere kant, het is een geweldig platform voor essayisten. Daar doet de AIVD helemaal niets tegen. :woohoo: ZF heeft veel talentvolle essayisten aan 'boord'. Leuk om te lezen! Ik voeg La Mavare toe aan de groeiende lijst! Moge zij nog veel langer worden!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 08:19 #462481

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Fabiandelete schreef :
... Maar wat ik me afvroeg is wat de procedure precies inhoudt om mee te mogen als vrijwilliger (op de site waar je je kan aanmelden kan je geen nationaliteit invullen, en moet je ook een stag nr invullen). En dan betaal je dus ook niks neem ik aan.
...

Allen aan boord zijn automatisch lid van de STAG, sta-g.de/. Vul bij 1e aanmelding 'nein' in en dan wordt dat geregeld. Kosten zijn € 60 p.j.
Nationaliteit kun je wel vermelden op de aanmelding.

Hou er rekening mee dat de voertaal aan boord Duits is. Officieren en jongeren spreken over het algemeen voldoende Engels. Behalve een Bermudiaan, een Nederlandse, een Zwitser en enkele Oostenrijkers, heb ik tot nu toe slechts Duitsers aan boord getroffen, maar er zijn bv ook enkele Belgische stuurlui. Bij de Europese reizen zul je meer buitenlanders treffen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 17:27 #462647

Bedankt voor de info. Duits heb ik op school gehad en afgesloten dus dat is geen probleem. Maar ik ga me er zeker eens in verdiepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 01 dec 2013 19:06 #462674

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Leuk verhaal,
btw doet de grote van een schip er niet veel aan af of je het hoor of niet als de motor start hoor, dat hangt veel meer van de lokatie van je hut af. dat is althans mijn ervaring :P

Misschien ben ik ook wel geïntereseert om een keer mee te varen mocht ik daar de tijd voor hebben.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 02 dec 2013 06:28 #462755

Leuk verhaal!
La Palma is prachtig, ben er afgelopen jaren paar keer middenin de winter 2 weken geweest. Aan de zuidwestkant >20 graden, warme zee, weinig toeristen, ruige natuur (en veel bananenplantages...:-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 02 dec 2013 08:45 #462803

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Yellow Boat schreef :

Ehhh , misschien is je Duits niet zo best maar hij was juist wakker geworden van het lopen van de motor en kwam daarom op de brug.

"Tegen zevenen, mijn wacht was bijna ten einde, kwam de kapitein boven. "Machine an?" Ja, ik had geen keus en nu liggen er nog enkele vissertjes voor de boeg. Waarom ben ik niet gewekt? Ik dacht het met de machine volledig onder controle te hebben, daarom niet. De kapitein dacht er anders over en dat recht heeft hij. Na het ontbijt nog maar even samen gepraat en de misverstanden uit de wereld geholpen. "
Ad

Met mijn Duits is niets mis. Maar ik had uit jouw verhaal begrepen dat je ergens halverwege de wacht deze beslissing had genomen en de motor had gestart en dat de kaptein pas een stuk later naar boven kwam voor de wachtswissel.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 02 dec 2013 08:50 #462804

Stefanvanvee schreef :
Leuk verhaal!
La Palma is prachtig, ben er afgelopen jaren paar keer middenin de winter 2 weken geweest. Aan de zuidwestkant >20 graden, warme zee, weinig toeristen, ruige natuur (en veel bananenplantages...:-) )

off topic// weet je dat het zuidwesten van palma, "zweeft" en er gaan theorien dat dat stukje als het afbreekt groot genoeg om een tsunami te ontwikkelen die new york gaat overstromen. is een derde van het eiland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nachtorders 04 dec 2013 20:29 #463742

  • Ous
  • Ous's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Leuk verhaal Arjaan! Blijf schrijven aub!
Ik ga me ook maar eens aanmelden, mijn Duits is wel redelijk B)
Ous
(je weet wel, die "vervelende" Duitse Nederlander van Southwold en "delta")
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl