Vandaag weer even langsgelopen bij Suso. Hij was gelukkig aan boord. Via de telefoon iemand bereid gevonden om een aantal zaken te vertalen. Hij ligt in Scheveningen omdat zijn impeller/waterpomp problemen gaf. Hij wacht nu even op de onderdelen en gaat dan weer verder richting Noord. Hij gaat dus inderdaad naar het ijs toe. 'Erg moeilijke tocht' volgens hem.
Wil ik gelijk een oproep doen: wie kent er een journalist (oid) die hem wil spreken? Geen commercieel gedoe, de man is 70 jaar. Maar hij vindt het wel leuk om over zijn avontuur te vertellen. Hij heeft ook een boek geschreven.
Bijlage IMG_20140128_102805.jpg niet gevonden
Seiso heeft daarnaast ook een patent op de door hem ontworpen mast. Zie de foto's.
Bijlage IMG_20140128_103644.jpg niet gevonden
En de zeilen zelf zijn ook best apart. Toen ik er even naar keek werden ze gelijk, binnen een seconde omhoog gehesen.
Bijlage IMG_20140128_101714.jpg niet gevonden
Het intérieur van de C&C 29 is zeer, zeer spartaans. Alles is dubbel uitgevoerd, zelfs een tweede dieselmotor is aanwezig om stroom op te wekken. Ook navigatie etc. is dubbel uitgevoerd (hij heeft ook AIS en RADAR). Op dit schip vind je niets terug van luxe of netheid. Het moet vooral functioneren.
Met het bootje is hij al zo goed als de wereld rond geweest. Hij heeft het bootje nu zo'n 20 jaar in bezit en tweedehands gekocht. Boot zelf is nu dik 30 jaar oud.
Bijlage IMG_20140128_100758.jpg niet gevonden
Aan de autopilot heeft hij 'iets' gefabriceerd dat volgens hem super werkt. Wat precies is mij niet helemaal duidelijk. Het staat ook in zijn boek beschreven.
Bijlage IMG_20140128_101118.jpg niet gevonden
Dan iets dat ik zelf heel opmerkelijk vindt, en toch ook weer niet. Zijn leuvers zijn vrij simpel gemaakt van tyraps
Hij vaart er al decennia lang mee en zonder problemen. En over alle grote plassen.. en stormen. Op de foto's in zijn boek zie je de tyraps ook al zitten.
Bijlage IMG_20140128_101530.jpg niet gevonden
Zeilen hebben nog een leuk kenmerk:
Bijlage IMG_20140128_102136.jpg niet gevonden
Volgens hem werkt het perfect tegen 'flogging' (althans, dat begreep ik van hem).