Zoals jullie in een ander draadje hebben gelezen, is de 6 cilinder Ford in mijn boot inelkaar gedraaid door een weggevallen oliedruk. Nu kan dat natuurlijk gebeuren, maar het noodlot wil dat ik hier op 70 graden noord tussen het ijs in Groenland zit. Het gebied is zo groot als Nederland met minder als 10.000 inwoners. Iets gedaan krijgen is dus niet zo gemakkelijk.
De motor is verder nog in zeer goede staat, dus revisie zou geen probleem moeten zijn vanuit een technisch oogpunt. Dagen lang ben ik aan het zoeken, bellen en rondvragen geweest naar bedrijven die eventueel onderdelen en pakkingen zouden kunnen leveren, en die wat machinebankwerk kunnen doen.
Die zijn hier echter niet te vinden, dus de volgende stap was de motor uitelkaar te halen, en verschillende componenten naar het vasteland verzenden voor revisie, weer terug laten sturen, en vervolgens weer in elkaar zetten en hopen dat alles goed zou gaan.
Dat vond ik allemaal te risico vol, en zou ook 6-8 weken in beslag gaan nemen. Zoveel tijd heb ik niet.
Forumlid Toxiq vond een vervangingsmotor met alles erop en eraan die identiek is aan die van mij. Daar zit uiteraard een risico aan want je weet niet hoe goed die motor is. Maar een motor is beter als geen. Uiteindelijk heeft die gast die de motor te koop heeft hem onder mijn neus wegverkocht terwijl we in onderhandeling waren. Dat plan viel dus ook in het water.
In het verleden had ik al wel zaken gedaan met revisiebedrijf de Schiffart in Friesland, dus die heb ik opgebeld om te zien wat ze hadden staan.
Blijkt dus dat die een net gereviseerde en geteste 2713E hebben staan, maar dan als kaal blok. Na wat rondvragen kan dat ding hier met een week zijn als we het per vliegtuig laten verschepen. Dat is geen kleinigheid want de motor als compleet geheel weegt 750 kg, terwijl het kale blok net onder de 400kg zit.
Maar de knoop is doorgehakt, de motor is besteld, verscheping is geregeld, en ik hoop in minder als een week de motor hier van het vliegveld af te kunnen halen. Het betreft zoals gezegd een kaal blok, dus alleen het blok, de zuigers, kop, nokkenas, brandstofpomp en krukas zitten erin. De oliekoeler, vliegwiel, keerkoppeling, beide dynamo's, motorsteunen, trillingsdempers, beide koelwaterpompen, filters, carterpomp etc. moeten allemaal overgezet worden van mijn huidige motor.
Omdat ik aan het "wachten" ben op de nieuwe motor, ben ik vast begonnen om de oude motor volledig te ontmantelen en aan dek te zetten zodat ik ook de machinekamer eens grondig schoon kan maken. Ook kan ik op die manier zien of er beschadigd bevestigingsmateriaal is dat ik ook gelijk mee gezonden wil hebben met de motor, want dat soort zaken zijn hier lastig te krijgen.
Zo staat de vastgelopen motor erbij, de leksporen van de te hete olie zijn goed zichtbaar.
Bijlage IMG_3458.JPG niet gevonden
Na een heleboel foto's gemaakt te hebben van metname het electrische deel, gaat de ontmanteling beginnen. Alle pompen, dynamo's en de koeler gaan eraf, de kabelboom gaat los, de uitlaat eraf, en dan kan ik goed bij de keerkoppeling. Gelukkig had ik tijdens het ontwerp van de boot voorzien dat de boot langer zou leven als de motor. Dus ik had een makkelijk luik in de kuipvloer gemaakt waar de motor in zijn geheel doorheen kan. Dat komt nu mooi van pas want de individuele onderdelen zijn niet meer te tillen door 1 persoon. Met behulp van de grootzeilval en een paar opgetuigde geien, heb ik volledige controle over alles wat ik tillen wil en kan ik het mooi rustig op mijn gemak en alleen doen.
Hier komt de keerkoppling achter de motor vandaan:
Bijlage IMG_3487.JPG niet gevonden
Na de eerste dag sleutelen en documenteren, staat het blok er naar en kaal bij:
Bijlage IMG_3493.JPG niet gevonden
Bijlage IMG_3495.JPG niet gevonden
De volgende dag gaan we weer vol goede moed verder, muziek van "de dijk" en "Blof" schalt uit de luidsprekers terwijl de motor verder en verder uitelkaar gaat.
Voor de laatste paar onderdelen is het handiger om het blok, dat inmiddels gereduceerd is tot zo'n 250kg, aan dek te hebben staan zodat ik er beter bij kan.
Ook hier komt de grootzeilval weer van pas:
Bijlage IMG_3500.JPG niet gevonden
Bijlage IMG_3505.JPG niet gevonden
Inmiddels staat de motor buiten, en de vervelende klus van het schoonmaken van alles kan gaan beginnen. Ik wil nog de nokkenas en wat zuigers eruit halen om als reserve delen aanboord te houden.
Het blok bijft hier achter als schroot. Er zit statiegeld op motoren als deze die nog reviseerbaar zijn. Maar daar moet de motor voor naar Nederland, en de verschepingskosten zijn te hoog omdat de moeite waard te maken.
Het voordeel is nu dus wel dat ik een berg onderdelen in goede staat overhoud voor als er weer eens wat gebeurt. Die ga ik deze week ontdoen van de vuile olie en dan knap geconserveerd en zeevast in een houten kist onderdeks opbergen. Dat zijn onderandere de brandstofpomp, de kop, kopbouten, nokkenas, een stelzuigers, tuimerlaarstang, stoterstangen, tuimelaars, verstuivers, brandstofleidingen etc.
Veel werk, maar de eerste stap van de hermotorisering is gezet, en "de kop is eraf" zullen we maar zeggen