Domste
Omdat het zulk ongelofelijk lekker weer was vandaag krijgen jullie de zonnige versie van het wedstrijdverslag, maar mijn hemel: donder en bliksem strijden om voorrang in mijn hoofd (en dat is dan ook meteen een eerste sick joke).
Om een uurtje of een wordt ik thuis opgepikt door Joris. Ik ben vroeg klaar met werken en Joris heeft vakantie. Er is weinig wind, maar mc Gyver en mc Gyver gaan de halfwinder installeren op Gotcha. Wie ons kent weet dat er dan twee mega enthousiaste vrolijke stuiterballen volop genietend op pad gaan. Het duurt niet heel lang voor we de trossen los gooien en het Eemmeer afstruinen naar wind. Veel is het niet, maar wat er is.........
We varen de baan voor vanavond af en de wind is echt pal van achter op het startrak. We kraaien het uit: Kapitein Ballonfok (Patrick) zal tevreden zijn als hij vanavond aan boord stapt. De spi kan er op, yes!
We leggen Gotcha op een vrij stukkie en halen de halfwinder van Joris uit de tas. Joris heeft ook een Spirit 28, met een nagelnieuwe halfwinder. Die heb ik dinsdag in een durexroze slurf geschoven en we besluiten dat we dat ding gaan hijsen, wat er ook gebeurt. Hier nog een touwetje, wacht effe Buurman, daar nog een knuppie, Ho even Buur, zo nog een blokkie daar en gaan. Nou, weg met die slurf en voor we het in de gaten hebben staat de wind er vol in. Het is een mega lap stof, en dat wil wel. Als we effe niet opletten jagen we met 4,3 knts op de dijk aan. Gelukkig zitten de touwetjes, knuppies en blokkies goed en net voor we de fuik in gaan kunnen we overstag richting haven. Hayeto. Hopelijk mag ie er vanavond op. We proberen het ons voor te stellen: spidrop, val over, halfwinder in de top en BOEM gaat ons nieuwe wapen fantaseren we er op los.
We eten aan boord en als Patrick er ook is gaan we opnieuw het water op. Kapitein Ballonfok glimt nu al van oor tot oor. We draaien een eind weg van de startlijn, rommelen ons naar de startlijn en timen de hijs van de spi. Gotcha trekt direct van leer en we dreigen te vroeg te starten. Met zo weinig wind trekken we de spi strak achter het grootzeil, loefen nog een beetje, vallen weer, spi achter het grootzeil vandaan en 1 seconde na tijd gaan we over de start. Zoals twee weken geleden afgesproken gaan we ook nog voor de wind. We zetten gelijk de achtervolging in en nog voor we op twee derde zijn pakken we de eerste punten. Met deze koers is als laatste starten zo gek nog niet. We mikken op de spiegel van de Avanti en met onze 55m2 voorwielaandrijving leggen we hem haast stil.....................maar dan wel 30 mtr te laat. We proberen hem bovenwinds te passeren om dan strak voor hem langs te duiken om de ton nog net te halen. Net niet dus. Avanti, die veel last van ons heeft gehad twijfelt geen moment en smijt de deur dicht. Hij houdt koers op de ton, maar wijkt geen mm. Voor hem langs is dwars over hem heen, dus overzeilen we de ton en moeten spi droppend, genua hijsend, boom inklappend overstag, terug naar de ton en opnieuw beginnen. We lagen op koers om het halve veld te passeren. Even is het doodstil aan boord, maar ja, we moeten door. Als we de Eem indraaien begint het gedonder. Het hele veld is in elkaar gedoken, wie op de volgende ton af koerst vaart over stuurboord, wie de vrije wind zoekt komt over bakboord en loef wijkt voor lij terwijl de eerste schepen de ton alweer gerond hebben en over komen in tegengestelde richting (BB). Zoek maar uit waar je wil varen........wij kiezen voor vrije wind, duiken over BB het veld uit maar worden afgebluft. In alle hectiek vergeten we een dwarsligger aan te roepen en hij bluft zich voor ons langs zodat we overstag moeten aan zijn lijzijde of dwars door hem heen. Overstag dus. Heel langzaam glijden we boven een boot langs en ik fluister heel zachtjes dat loef wijkt voor lij: of mc Gyver het onder ons liggende schip niet wil uitdagen aub? Terwijl ik de spi in de zak prop maakt Patrick de kuip schoon. Overal spaghetti en slangensoep. Net voor het rakje terug kan ik de spi weer in de preekstoel hangen en hijsen we de spi voor een meer halfwinds dan ruim rak. Moet kunnen met deze wind en inderdaad, we pakken wat plekkies terug. Strak na de ronding beleef ik als voordekker mijn eerste gijp met de spi. Ook dat gaat soepeltjes, maar we varen zo met een boot of vijf een blakte in. Er zijn nog elf minuten op de klok & we liggen buiten de geul. Om reglementair te finishen moeten we binnen de geul liggen en ik begin 'm te knijpen. Net op tijd komt er nog wat wind en lopen we weer in op een voorganger. Als we ons moeten gaan richten op de boeironding zie ik een binnenvaartschip aan komen zetten. Gloeiende gloeiende gloeiende...............als we de ton nu ronden smijten we onszelf vlak naast deze minitanker. Effe misg(r)ijpen en.."WE VAREN EEN STUKKIE DOOR" besluit ik als schipper aan boord van de pech boot. Achter ons langs draait de Makker een kort boggie om de boei als wij ook kunnen. Met spi en al gooit Joris de boot om, nog voor we 'm konden binnen halen. Als een razende jaagt Patrick de genua de mast in om zo de spi uit de wind te halen terwijl Lisa en ik het kreng het luik in trekken. GENUA SCHOOT, GENUA SCHOOT roep ik en nog maar net bekomen van de commotie haalt Lisa de schoot binnen. Deinzend in het schroefwater van het binnenvaartschip weten we nog net wat vaart te maken, maar niet genoeg. Het is een echte draw. Ik sta voorop de punt, maar kan niet constateren of we voorbij de Makker zijn. De preekstoelen hadden op de foto gemoeten om dat te zien. Een van de vorige wedstrijden maakte ik een voorrangsfout, die de Makker keurig wegpoetste en ons voor liet gaan. Vandaag laat ik hen voorgaan en zo worden we vijfde.
Eenmaal in de kantine wordt de move van de Avanti nog nabesproken. We balen natuurlijk als een stekker, maar ja. Het leek ons reglementair wat hij deed, dus ja. Dan kan je toch niet meer dan hem complimenteren?
En dan blijkt dat de Rooie Ka de hele actie had gezien en wijst ons er op dat we bij overlap, en die hadden we dik, binnenliggend schip waren en ruimte hadden moet krijgen om de ton te ronden.
Vandaag hebben we verloren op regelkennis en het nemen van te grote risico's. We hadden zo dicht in de buurt van een keerboei natuurlijk geen risico moeten nemen en gewoon ruim onder hem door moeten prikken. En natuurlijk hadden we als bakboordschip ons niet aan de kant moeten laten drukken maar de schipper aan moeten roepen.
Auw auw auw, wat dom, wat dom!