Het waait, in het weekeinde nog harder. Hier ons verhaaltje met een vraag.
Onze vakantie was over maar we deden ons best die nog verder op te rekken. We legden daarom vorige week de boot bij Hund aan de kade in Andijk voor een paar nachtjes om dan de dobber dit weekeinde erop naar huis te varen. Lekker Donderdag j.l. in de avond naar de boot en rustig naar huis zeilen (Braassem). Klinkt saai en was het ook, zeker met een lekkere bries in de verwachting. Dan maar een omweggetje.
Wij donderdagavond losgegooid om nog net bij daglicht vast te maken in Hindelopen, lekker eigenwijs op zeil naar binnen, lijntjes vast en direct de wal op. De Argentijn kennen we goed en die wilde er nog wel 2 steaks opleggen. 23:30 maffen om de volgende ochtend om 07:00 naar Texel te zeilen. Lijntjes los, op zeil naar buiten en samen met 4 anderen (op de pruttel) naar Kornwerd. Die Vrijdag zou de wind al wat gaan aanwakkeren laat in de middag. De zon scheen vroeg, het was warm en rond lunchtijd zaten we op het terras in de haven uit te kijken over het Wad.
En ja hoor, toen kwamen de windvoorspellingen overal vandaan. De sterkste wind kwam eerder en zou langer doorstaan. We zouden moeten kiezen. Een dagje verwaaid liggen en de dobber nogmaals bij Hund leggen of gewoon Zaterdag vertrekken met ZW 6 vlagen 7 en in buien 8. Hellen en ik hebben een half uurtje de data op tafel gehad. We balen van zeilen in de regen en kiezen dan eerder voor meer wind, maar hier zag je toch helder dat de wind echt zou doorzetten nadat de buien verdwenen waren. We hadden maar minder dan 3 mijltjes te gaan richting Den Helder tegen de wind in en de rest was knik in de schoot of ruime wind naar Den Oever. Als eenmaal de 7 Bft zou staan zaten we onder de hoge wal richting medemblik en konden we later afbuigen naar Enkhuizen. We zouden vertrekken! IN DE REGEN!
2 maal in de nacht buienradar bekeken en wij wakker om 05:00. Ik wilde om 06:00 buiten zijn. De boot 2 keer nagelopen, pakken aan, vesten aan, 2e rif erin, achterstagen maximaal doorgezet ..... en een beetje nerveus. Zon kwam op, het regende, zicht was matig tot slecht. Hmmm .... doen we hier wel goed aan, wat zegt dat gevoel in mijn buik?
Het was al na 6 uur, walstroom eruit en gaan. Het geloei door de masten maakt je gek en maakt er een psychologisch spelletje van. Grootzeil omhoog in de vissershaven en wij naar buiten, de 6 Bft tegemoet. Ik besloot eerst buiten te kijken op de motor onder steun van het grootzeil te zien hoe het ging. Over BB naar buiten en na de aanloop een slag over SB richting Den Helder..... viel eigenlijk wel mee. We wisten dat het stroom en wind tegen was dus het schoot niet op, wel waren de kuilen er nog niet van stroom tegen wind. De laatste bui hadden we op buienradar gezien en zagen we nu ook hangen boven Den Helder. We hebben de regen net niet gehad maar het zicht verdween. Niet al teveel afgesneden waardoor het toch 40 minuutjes duurde voordat we af konden buigen naar Den Oever. De bui was over en wie kwam op bezoek? De wind, baf ......
Nu wat voorinformatie voor de vraag. Wij vertrokken uit Texel met een lange slag over SB. Wij konden zeilend soms oostelijker zeilen dan een Zuidkoers dus de wind was zelfs ZO tot Zuid. Dat was die al sinds de laatste check in de nacht dus uren. Minimaal 5 Bft en in tijden al 6 Bft. Onze gedachte was dus dat we weer zouden gaan slapen in Den Oever want dan zal op het IJsselmeer de wind ook wel lang Zuid zijn geweest en heb je geen hoger wal meer. De wind zou naar het Westen draaien maar eer dat dan de golven ook weg zijn heb je even tijd nodig. We gaan verder.
In ieder geval wij naar Den Oever. Stroom mee, wind half tot ruim. High Aspect en 2e rif goed voor soms 10 knopen over de grond. Het zicht werd beter en zelfs de zon kwam door. Den Oever here we come. Wij de sluis door en wat schets onze verbazing? De wind was pal West op het IJsselmeer en het water zo glad als ijs. Yeahaa ..... maar hoe kan dat?
Wij in ieder geval langs hoger wal richting Medemblik. Halverwege bij de knik keek ik Hellen aan en zij wist wat ik wilde zeggen. Doen we het of doen we het niet? We waren eerder van plan om naar Medemblik te gaan om daar voor de wind naar Enkuizen af te zakken, lekker veilig en rustig. Saai dus! Nu zo doorzeilen om vlak langs het vogeleiland te zeilen betekende een koers met ruime wind en meer kans op uit het roer lopen en alles meer ..... maar ook op lekker surfen naarmate we verder van de wal kwamen. Je snapt het, wij met onze oude dame gewoon rechtstreeks naar Enkhuizen. Het duurde nog 20 minuutjes maar toen begin het feest. Ons oude record is gebroken en zitten nu op 11 knopen als max waarbij we het laatste uur meer dan 9 knopen gemiddeld hebben gezeild. Voor de zeilers van tegenwoordig niets schrikbarende maar het gebruis naast de boot blijft fascinerend. Binnen 4 uur waren we van Texel naar Enkhuizen gezeild inclusief de sluis.
Komen we bij Enkhuizen binnen en vragen we om een opening voor de binnenhaven, zegt de havenmeester .... gelijk heb je, het is geen weer om te zeilen, blijf nog maar lekker even binnen .... Uhhh .... wij komen van Texel en komen even lunchen en gaan straks weer verder, kunnen we ergens vast maken? Je snapt het gezicht van de havenmeester want ondertussen waait de stront van de dijk.
Zo gezegd zo gedaan. Later hoorden we dat wij "die gekken van Texel" waren die dag en kregen in de avond weer een opening voor bestemming Volendam. Het waaide nog 5 Bft maar die zou snel zakken. In het donker maakten we vast in Volendam waar we ons onder de jeugd begaven en nog 2 toetjes konden eten op het terras. Om middernacht te kooi om de volgende ochtend om 7 uur weer te vertrekken richting Haarlem. We hadden geen zin in Amsterdam deze keer.
Wind Zuid Oost dus je snapt het .... wij met de pruttel stand-by (wat dat ook mogen betekenen op zeil door het Noordzeekanaal. Nog nooit gedaan maar we hebben gezeild onder vol tuig tot voor de deur van zijkanaal C. En toren begon het gezeur. De eerste brug lag in storing, we misten daardoor de spoorbrug bij de Kaag. Overnachting in Lisse in de haven van mijn ouders. Gisteren dan maar verder, ligt de meerbrug in storing. De dobber ligt nu op de Kaag. Het duurt potverdikkie langer om van Haarlem naar huis te varen dan een rondje IJsselmeer.
De vragen:
Wie kan verklaren dat op het Wad de wind uren in de nacht Zuid waait tot zelfde oostelijker dan Zuid terwijl later op het IJsselmeer daar qua golfslag niets van te merken is geweest?
Wat betekend de motor stand-by hebben op het NZ kanaal? Ik interpreteert dat als sleutel erin en klaar om te starten. Dus niet stationair mee laten draaien. Jullie ook?
Dit rondje Ijsselmeer smaakt in ieder geval naar meer, Hellen en ik zijn al bezig om nog een keer zo'n rondje te plannen voor in September. Gewoon van Donderdag tot en met maandag zoveel mogelijk zeilen, zeilen zeilen. Vermoeiend maar heerlijk.
Tot zover
Michel