Verleden zondag eindelijk tijd voor onze nieuwe boot !
Een dufour 1800 uit 1980 met inboard diesel en nieuwe zeiltjes.
Tegen de middag aangekomen in de jachthaven en begonnen met wat allesreiniger om alles op te frissen en schoon te maken.
Dan de gigantische hoeveelheid spullen, die we denken ooit nodig te zullen hebben, naar de boot gesleept en alles binnen een plaatsje gegeven.
Bijlage 1Zoveelmoeterin.jpg niet gevonden
Ongelooflijk hoeveel rommel je toch altijd kwijt kan in zo’n ding.
Bijlage 2langzaamlukthet.jpg niet gevonden
Na een uurtje of twee tijd voor een lekkere lunch van parmaham met meloen voor ons en nieuwe olie voor de motor.
Het manuele olie vacuum pompje deed zijn werk geweldig en op een paar minuten was alle oude/vuile olie uit de motor verdwenen.
Nieuwe erin en klaar. Volgende week toch ook nog maar de diesel filter vervangen, dat kan nooit kwaad.
Luchtfilter heb ik wat uitgeblazen, die komt op de lijst voor de volgende onderhoudsbeurt.
Ondertussen was de regenbui opgehouden dus besloten we dat een eerste tochtje met de boot wel aan de orde was.
Motortje startte zonder problemen en na ons voorzichtig uit de box te wringen, gingen we het water op.
Bij het hijsen van de zeiltjes viel me al op dat het leek alsof er weinig kracht van de motor kwam maar tegen dat we zowat in de wind stillagen en boot werd weggeblazen stond het grootzeil dus konden we afvallen en de motor uit.
En nogal vervelende koers pal voor de wind, een fokkeloet komt op de todo lijst !
Bijlage 3enwezeilen.jpg niet gevonden
Beetje later willen we aanleggen om wat te eten, dus ik start te motor, fok naar beneden en draai de boot in de wind om het grootzeil te strijken.
Zeil is bijna beneden wanneer de stuurvrouw roept : ik kan hem nie in de wind houden
Ik antwoord : geef dan maar wat meer gas
Zij : dat gaat nie, dit is het maximum
SHIT
Dus snel het zeil wat vast gemaakt en rondje gedraaid om voor de wind wat snelheid te maken en een veilige aanleg plaats te zoeken om alles eens te bekijken.
Ook voor de wind kreeg de boot bijna geen snelheid en met een 4bft met bijna geen aandrijving voel ik me niet meer zo zeker worden .....
Een beetje verder was een beschutte drijvende steiger/zwemplatform met een groot bord ‘VERBODEN AAN TE MEREN’ erop.
Dus wij daar naartoe, boot in de wind gedraaid en met het beetje aandrijving dat we hadden tot aan die steiger geraakt.
Met de boot aan de landvasten nog eens goed gas gegeven en het resultaat was teleurstellend. Hij ging wel wat naar voor maar ik had het gevoel dat ik hem gewoon met de hand had kunnen tegenhouden.
Allerlei doemscenario’s door mijn hoofd, keerkoppeling stuk, schroef eraf gevallen, motor geen vermogen meer....
Vanop de steiger zagen we in elk geval dat de schroef er nog aan hing en ook nog ronddraaide maar nogal ‘vuil’ leek..
Gelukkig is mijn vriendin een echte waterrat en binnen 2 min stond ze klaar in haar wetsuit aan om het water in te duiken.
Bijlage 4brrkouderdanikdacht.jpg niet gevonden
Blijkbaar was het allemaal niet zo erg, gewoon een bende waterplanten die ervoor zorgden dat de klapschroef niet kon open klappen.
Bijlage 5probleem.jpg niet gevonden
Bijlage 6opgelost.jpg niet gevonden
Na wat geplons was de schroef terug vrij en konden we genieten van een lekkere hamburger op de BBQ terwijl het wetsuit aan de railing hing te drogen.
Bijlage 7opwarmenmethamburger.jpg niet gevonden
De terugtocht was pal in de wind dus hebben we maar op motor gedaan terwijl de dappere duikster beneden wat aan het opwarmen was.
Na wat gesukkel terug in de kleine box geraakt, de boot opgeruimd en klaar voor de delivery volgende week achtergelaten.
In elk geval gaan we volgende keer na het buitenvaren de schroef controleren/vrijmaken !!
Het voornaamste is dat we zeker geen spijt hebben van de (nogal impulsieve) aankoop en al uitkijken naar het avontuur van volgende week om de boot thuis te krijgen.