wilweg schreef :
Waterblok schreef :
Die mannen kunnen varen! Als je googled vind je verhaal waarbij iemand een pan pan uitgaf in de Carieb een solozeiler met kapot roer
Daar heb ik over gelezen in de Zilt. Helaas ben ik vergeten erna te vragen...
Ik heb ze na die actie gesproken. Het betrof een Duitser die inderdaad roerproblemen had en (door stress en vermoeidheid?) niet helemaal snapte hoe een sleeplijn werkt. Na een eerste ronde is de Tres Hombres er opnieuw langs gezeild en zijn er uiteindelijk bemanningsleden op volle zee naar het jacht toe gezwommen om de sleeptros vast te maken.
Als ik mij goed herinner was het ruim een dag omvaren (ik dacht ruim 100 Mijl) voor de Tres Hombres om bij het jacht te komen. Gelukkig (voor de Duitser) is een dag in het leven van rederij Fair Transport en Atlantis Zeilende Handelsvaart niet zo duur, en zijn schipper Arjen van der Veen en bemanning niet vies van een spontaan avontuurtje. En wat positieve publiciteit.
Arjen bleek overigens wel in te zijn voor een bezoek van Zeilersforum leden aan de Tres Hombres, maar het is er door drukte aan mijn kant uiteindelijk niet van gekomen om dit te organiseren (
www.zeilersforum.nl/index.php/...-tres-hombres#410776). Wellicht is dit door iemand met wat meer tijd alsnog op touw te zetten.
De Tres Hombres roept met zijn nostalgische uitstraling herinneringen op aan de Scheepsjongens van Bontekoe, maar Arjen c.s. hebben een heel moderne toekomstvisie op zeilende handelsvaart. De Tres Hombres en Nordlys IV zijn een mooi uithangbord, de ambities liggen uiteindelijk bij moderne
ecoliners (
fairtransport.eu/shipbuilding/ecoliner/).