Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:03 #553791

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
ErikSnel schreef :
Tres Hombres: wij zijn een 32 meter vracht zeilschip zonder motor, wat u ons vraagt kunnen wij niet zomaar uitvoeren.
Fregat: Oh (of zoiets :P )
Wat een helden. Ik schaam me een beetje dat ik mijn E22 met een bbm heb uitgerust. :blush:

(E22 zijn de zeilbootjes van Euros, min of meer bekend onder zeilers omdat ze heel lang zonder motor hebben rond gevaren)
Randmeerzeiler schreef :
Toch is het wel hetzelfde schip, het staat in de boeken en waarschijnlijk ook wel op de site van Star Clippers. www.starclippers.com/en/our-fleet/royal-clipper.html

Je linkje doet het helaas niet. Volgens Wikipedia was Royal Clipper een ex-vrijetijdsschip voor Poolse mijnwerkers.

Zeilen kan ie trouwens vast wel. Een boel boot, maar nóg meer zeil. Ik weet alleen niet of ie dat ook vaak doet, voor je het weet vaar je onder helling en dan vallen de cocktails van tafel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:06 #553794

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
wilweg schreef :

Zeilen kan ie trouwens vast wel. Een boel boot, maar nóg meer zeil.

En als we het toch over overtuigde boten hebben, hier is er nog eentje :)

Hey zeil, waar ga je met dat bootje heen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:20 #553799

Vreemd, net deed hij het nog wel. Ik zal het eens opnieuw proberen. Voor de helling zullen ze wel stabilisatoren of zo hebben.

www.starclippers.com/en/our-fleet/royal-clipper.html
Zeilinstructie.com
Zeil- en kajaklessen, Schipperen, GPS Cursussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:20 #553800

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
wilweg schreef :
Joop66 schreef :
Nee, er werd geankerd op de ree. Met kleinere boten ging de vracht aan land. Typsich langsgetuigde scheepjes die wel hoog aan de wind konden.

Maar ook dit scheepje is uit de tijd dat er al stoomslepertjes waren. Die sleepten zo'n klipper op zijn plek als het langs de kade moest.
Ja, ik geloof dat het ooit een mijnenvegertje was.

Wel bijzonder hoe lang er nog zeilboten gebouwd zijn nadat er al stoomboten waren. De eerste stoomboten verschenen eind achttiende eeuw, maar in het begin van de twintigste eeuw werden er nog zeilende vrachtschepen gemaakt. Kennelijk bleef de techniek van het zeilen nog lang concurrerend..

Ik zag laatst nog een krantenartikel uit 1917 over een Groninger tjalk die met lekkage en zonder voorzeilen na zwaar weer de haven in kwam... Er werd nog lang gezeild omdat brandstof duur was. De opkomst van de stoommachine in de 19e eeuw zorgde eerst voor veel bouw in de stoomvaart (hoewel de oudere schepen altijd nog zeilen hadden voor als het kon), maar de vraag naar kolen werd zo groot dat in de 2e helft van die eeuw weer veel zeilers gebouwd werden. En in de Nl binnenvaart duurde het nog veel langer.

Een schip de haven in slepen voor de tijd van de stoomslepers gebeurde weinig, er waren een paar trucjes. Bijvoorbeeld anker uitbrengen met een sloep en dan lieren, of speciaal gebouwde lieren op de kant, of slepen met heel veel sloepen. Maar dit gebeurde idd bijna nooit, was te veel gedoe. Meestal alleen voor een werfbeurt.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:26 #553804

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Randmeerzeiler schreef :
Vreemd, net deed hij het nog wel. Ik zal het eens opnieuw proberen. Voor de helling zullen ze wel stabilisatoren of zo hebben.

www.starclippers.com/en/our-fleet/royal-clipper.html
Misschien ligt het ook aan mijn brouwser. Ik heb Firefox..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:26 #553805

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
TomD schreef :
wilweg schreef :
Joop66 schreef :


Grt Tom.
dank! Zo leer ik weer veel bij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:31 #553809

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
wilweg schreef :
Waterblok schreef :
Die mannen kunnen varen! Als je googled vind je verhaal waarbij iemand een pan pan uitgaf in de Carieb een solozeiler met kapot roer
Daar heb ik over gelezen in de Zilt. Helaas ben ik vergeten erna te vragen...
Ik heb ze na die actie gesproken. Het betrof een Duitser die inderdaad roerproblemen had en (door stress en vermoeidheid?) niet helemaal snapte hoe een sleeplijn werkt. Na een eerste ronde is de Tres Hombres er opnieuw langs gezeild en zijn er uiteindelijk bemanningsleden op volle zee naar het jacht toe gezwommen om de sleeptros vast te maken.

Als ik mij goed herinner was het ruim een dag omvaren (ik dacht ruim 100 Mijl) voor de Tres Hombres om bij het jacht te komen. Gelukkig (voor de Duitser) is een dag in het leven van rederij Fair Transport en Atlantis Zeilende Handelsvaart niet zo duur, en zijn schipper Arjen van der Veen en bemanning niet vies van een spontaan avontuurtje. En wat positieve publiciteit.

Arjen bleek overigens wel in te zijn voor een bezoek van Zeilersforum leden aan de Tres Hombres, maar het is er door drukte aan mijn kant uiteindelijk niet van gekomen om dit te organiseren (www.zeilersforum.nl/index.php/...-tres-hombres#410776). Wellicht is dit door iemand met wat meer tijd alsnog op touw te zetten.

De Tres Hombres roept met zijn nostalgische uitstraling herinneringen op aan de Scheepsjongens van Bontekoe, maar Arjen c.s. hebben een heel moderne toekomstvisie op zeilende handelsvaart. De Tres Hombres en Nordlys IV zijn een mooi uithangbord, de ambities liggen uiteindelijk bij moderne ecoliners (fairtransport.eu/shipbuilding/ecoliner/).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 10:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 08:42 #553815

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Hans V schreef :

Arjen bleek overigens wel in te zijn voor een bezoek van Zeilersforum leden aan de Tres Hombres, maar het is er door drukte aan mijn kant uiteindelijk niet van gekomen om dit te organiseren (www.zeilersforum.nl/index.php/...-tres-hombres#410776). Wellicht is dit door iemand met wat meer tijd alsnog op touw te zetten.
Misschien iets voor volgend jaar? Ze hebben het nu druk met de refit, en in oktober steken ze van wal. :)

Jij hebt ook een blog he? Ik heb een topic over bloggen geopend, misschien ook leuk voor jou :)

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-meer-een-zeil-blog
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 08:42 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 09:10 #553823

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
wilweg schreef :
Jij hebt ook een blog he? Ik heb een topic over bloggen geopend, misschien ook leuk voor jou :)

www.zeilersforum.nl/index.php/...g-meer-een-zeil-blog
Leuk onderwerp. Ik zal daar reageren, zodat we hier niet off topic gaan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 09:23 #553830

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
sorry offtopic maar ik wil toch even reageren.
Randmeerzeiler schreef :
Toch is het wel hetzelfde schip, het staat in de boeken en waarschijnlijk ook wel op de site van Star Clippers. www.starclippers.com/en/our-fleet/royal-clipper.html

uhm nee, het wrak van de Preussen ligt echt nog voor de kust van Dover.

de Royal Clipper is in 2000 pas af gebouwd, wel naar het zelfde ontwerp als de Preussen. en op een bestaande stalen romp, maar dat is niet de romp van de Preussen.

on topic

Wat de Tres Hombres doet vind ik fantastisch, en aangezien de olie alleen maar duurder word, en een fatsoenlijk alternatief er (nog) niet is. zou het zo maar kunnen dat schepen als de Preussen weer op de ontwerptafel van de scheepswerfen gaan verschijnen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 10:00 #553842

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
BartWNL schreef :

Wat de Tres Hombres doet vind ik fantastisch, en aangezien de olie alleen maar duurder word, en een fatsoenlijk alternatief er (nog) niet is. zou het zo maar kunnen dat schepen als de Preussen weer op de ontwerptafel van de scheepswerfen gaan verschijnen.

Bart
Ik weet niet hoe serieus de plannen zijn, maar ze zijn ook hier mee bezig fairtransport.eu/shipbuilding/ecoliner/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 20:41 #554016

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Mag ik een kritisch tegengeluid laten horen? Vast wel...

Ik ben aan boord geweest bij Sail Vlissingen 2013. Op geen enkele wijze is het schip in staat om aan moderne eisen te voldoen. Arbo eisen kunnen niet worden gehaald, sanitaire eisen kunnen niet worden gehaald. Volksgezondheid is zonder koeling onmogelijk haalbaar al je eten op te hoge temperatuur bewaard. Slapen met zijn allen op de lading, zonder plek om jezelf even terug te trekken.

Een erg hoog hippie gehalte. Dat is prima, maar denk niet dat dit op ook maar een enkele manier kostendekkend kan worden. Die flessen rum die zo lekker ingeslingerd zijn, zullen best goed smaken. Maar de aanschafprijs staat niet in verhouding tot de kosten om op deze manier het transport te betalen. Niet voor niets werden de inkomsten aangevuld met de verkoop van Fairtrade Koffie, eco cchocoladerepen van een lokale chocoladeleverancier en met de verkoop van linksdraaiende stickers.

Het argument "bewustzijn kweken voor eco vriendelijk transport " is leuk, en zelfs misschien iets waar ik gevoelig voor zou kunnen zijn. Maar moeten we dan terug naar omstandigheden aan boord die ergens eind 18e eeuw afgeschaft zijn vanwege onmenselijk voor de bemanning? Dat kun je niet serieus menen, naar mijn bescheiden mening.

Overigens wel mijn complimenten voor hun marketing. Die klopt wel. Gebakken lucht voor veel euro's, en toch een positief imago bij velen.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 22:17 #554024

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Dekadent schreef :
Mag ik een kritisch tegengeluid laten horen? Vast wel...
(...)

Dekadent

Ja natuurlijk mag dat,
en ik ben het ookwel met je eens, maar toch zullen ze ergens de goedkeuring gekregen hebben van een overheidsinstancie om lading te gaan vervoeren.
En ook in allerlei buitenlandse havens zal de inspectie (port state controle) ze af en toe controleren.

Of staan ze niet geregistreerd als vrachtschip?
en als de bemaning in loon dienst is, dan zal gewoon het cao en de arbo nageleefd dienen te worden.
(en alle vele andere regels die voor de scheepvaart gelden)

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 06:50 #554040

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6775
Maar ze varen niet onder Nederlandse vlag, dus arbo etc niets mee te maken.
Van hun website:
Why is Sierre Leone the flag state of Tres Hombres?

Sierra Leone is a “flag of convenience” , this means that the business practice of registering a merchant ship in a sovereign state is different from that of the ship’s owners, and flying that state’s civil ensign on the ship. The ship has to comply with minimum safety standards in construction, equipment and operation (IMO, SOLAS, MARPOL, STCW, ISPS, ISM etc.) Tres Hombres is registered under flag of Sierra Leone so we can still sail and be insured without an engine and with wooden paneling under international class as a working general cargo ship.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 09:18 #554074

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik ben het toch niet helemaal hier mee eens. Ten eerste is het een "flagship project", ze willen een statement geven, om te laten zien hoe het ook kan. Ze zijn achter de schermen wel degelijk bezig met ontwikkelingen om moderne schepen met moderne technologieen op wind te laten varen. Dat ze er op deze manier doen getuigd alleen maar van veel ballen.
Dan gezondheid, hoezo is het ontbreken van een koelkast ongezond. Gaat er alleen om hoe je inkoopt en kookt. Het zal misschien wat saai eten zijn na een tijdje...
Het geheel is volgensmij wel kostendekkend, een combi van vracht, eigen producten en betalende trainees. En dat vind ik best wel knap.
En mbt veiligheid en vlag, ik heb nog nooit een houten schip gezien dat zo goed onderhouden is, elk jaar vervangen ze planken, tuigage, etc. Het varen onder een andere vlag om technische of financiele redenen is heel gewoon, en als dat nodig is om een ideaal waar te maken, good luck to them...
Just my 2 cents...

Grt Tom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 11:59 #554101

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Dekadent schreef :
Mag ik een kritisch tegengeluid laten horen? Vast wel...


Dekadent
Ha, natuurlijk mag je dat. :laugh:

De rum zoals ze die nu vervoeren, dat gaat natuurlijk niet de toekomst van de moderne scheepvaart worden. Het is dan inderdaad een soort bewustzijn kweken.

En dat dat dan weer Spartaans moet? De hippies staan in de rij om mee te mogen. Zelf vind ik het ook gaaf dat er een mogelijkheid is om zo back to basic de zee over te varen. Eerder een pré dan een bezwaar.

Maar ja, ik ben zelf ook een beetje hippie ;)

En dat het gebakken lucht is? Och. Luxe artikelen zoals rum chocolade en whiskey lenen zich bij uitstek voor wat 'gebakken lucht'. Mensen willen een mooie fles met een mooi verhaaltje erbij. Of het nu een verhaal is over oude sherry vaten of zilte winden, of opgehaald met een 'echte' zeilboot.
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 20:01 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 18:56 #554203

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Nou ben ik geen ARBO deskundige, maar mijn gezond verstand zegt me dat een schip met een Nederlandse eigenaar, een Nederlandse kapitein en officieren, met Nederlandse matrozen toch niet terug gaat naar tijden waar we al lang geleden afscheid van hebben genomen. Geen sanitair, geen afgescheiden slaapplaats voor de bemanning, voedsel wat niet fatsoenlijk bewaard kan worden? Het schip is niet in een paar dagen weer voor de wal. Het schip is traag...

Nu ben ik ook geen eco bewuste wereldverbeteraar ( en let op, ik veroordeel dat niet ) maar snap ik wel dat er nagedacht moet worden over nieuwe, minder belastende mogelijkheden. Hun marketingafdeling kan zich beter inzetten om de scheepvaart af te helpen van de zware stookolie die in de grote zeevaart wordt gebruikt. Dat is al gebeurd in een aantal grote zeehavens. Hier moet minder zware stookolie gebruikt worden. Binnenvaart gebruikt bij hermotorisering al Euro 5 en 6 motoren. Daar zit denk ik meer winst, en hoeft er geen bemanningslid meer op de lading te slapen...

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 19:10 #554210

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Als de scheepvaart massaal overstapt op euro 5/6 dan worden alle productend veel duurder, en nog een keer duurder omdat de prijs van euro 5/6 explodeerd
en stoppen alle olie raffinaderijen omdat ze blijven zitten met een enorm rest olie overschot waar ze niets meer mee kunnen.

Stookolie is namelijk het overblijfsel nadat alle andere (schoonere) brandstoffen (gas (lpg), kerosiene, petroleum, benzine, diesel etc etc) aan de olie zijn ontrokken.

Scheepsmotoren zijn de enige die raad weten met dat soort brandstof, en er zit veel energie in een liter, als je op een schip overschakeld op gasolie ipv stookolie gaat het verbruik omhoog, omdat er minder energie in zit. Het is dan misschien wel schooner, maar je verbruikt wel meer.

Voor zover ik het begrepen heb is Nederlandse wetgeving (ook andere dan ARBO) alleen van toepassing op schepen die onder Nederlandse vlag varen, en heeft de samenstelling van de bemanning daar geen invloed op.

Of je dat als bemanningslid wil of niet is weer een andere vraag. De mensen aanboord van de Tres Hombres willen het blijkbaar zo.
en daar heb ik dan ook respect voor, dat ze zich op deze manier inzetten voor hun zaak.

Maar het wisselen van brandstof voor de scheepvaart is naar mijn mening ook niet de toekomst. en de scheepvaart wereld is stug en eigenwijs ze zullen pas afstappen van olie als de prijs echt extreem word of het op is.

Ik zie wel dat het aantal initiatieven net zo als Tres Hombres groeiende is. De toekomst zal weer in de zeilvaart liggen, of wij dat mee maken??

Mij lijkt het wel dat je daarvoor nieuwe schepen moet gaan bouwen, met alle moderne kennis van rompvorm en zeilvoering daaraan toegevoegd. Niet dat de technieken en ideeën van toen slecht zijn, maar het lijkt mij niet de toekomst om met schepen van 100+ jaren oud rond te gaan varen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 20:01 #554245

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Nou, zo zijn die hippies wel weer aanleiding van een mooie discussie over fossiele brandstoffen en hoe het eventueel beter kan. Toch wat bereikt. :)

En geloof het of niet, er zijn maar wat mensen die heel graag mee zouden willen op die onmenselijke, Spartaanse boot..

(als ik het geld en de tijd had stapte ik deze week nog op voor een rondje rum halen :woohoo: )
Laatst bewerkt: 24 sept 2014 20:02 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 24 sept 2014 20:19 #554252

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Dat is dus precies het doel, discussie en innovatie, en idd niet op een beperkte manier (minder vervuilend op aardolie) maar echt innovatief. De enige manier om grote veranderingen in te zetten is echt groots en utopisch denken. Hier zijn ze ook mee bezig:

fairtransport.eu/shipbuilding/ecoliner/

Maar om dat te laten werken heb je naast publiciteit (wat zij doen) toch ook oudere kennis van oceaanzeilen nodig, passaatwinden, stroom, enz., en daar zetten ze ook op in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 12 jan 2019 18:55 #1012009

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
27 Januari a.s. geeft schipper Arjen van der Veen een lezing (met film) in Hoorn (Cinema Oostereiland). Ik denk niet dat de Tres Hombres dan in Hoorn afgemeerd ligt en open is voor publiek, anders was dat waarschijnlijk wel vermeld.

Maar voor geïnteresseerden in de Tres Hombres en fair transport in het algemeen (incl. moderne zeil-vrachtschepen) is dit misschien wel een leuke presentatie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 12 jan 2019 22:06 #1012063

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
Denk het ook niet. Tres Hombres is net aangekomen in Barbados. Tegen de zomer zijn ze wellicht weer terug.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 16 jan 2019 14:20 #1013107

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Dank voor de tip. De Tres Hombres zelf vind ik relatief oninteressant (ik ben een keer aan boord geweest en dan zie je dat het een mooi uithangbord zonder serieus commercieel potentieel is) maar ben wel benieuwd of er nog vorderingen rond de Ecoliner zijn. Op de website van Fair Transport is die verdwenen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 16 jan 2019 15:14 #1013125

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8679
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 16 jan 2019 16:09 #1013133

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
La Mavare schreef :
Deze 'design study' staat er inmiddels al een tijd op. Geen idee of er inmiddels vorderingen zijn. Arjen van der Veen zal je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 16:10 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl