Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres

Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 07:30 #553479

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Onlangs had ik de gelegenheid rond te mogen kijken op een unieke boot, de Tres Hombres, een vrachtschip zonder motor.

Alles gaat nog lekker ouderwets. De ankerlier draait bijvoorbeeld op spierballen, en een koelkast en afwasmachine zijn maar overbodige onzin. Misschien een verhoogd hippie gehalte op deze boot, maar mietjes zijn het dus zeker niet! :evil: Heb bewondering voor hun idealisme.

Voor een uitgebreid verslag, zie keepitsimplesailing.blogspot.n...de-tres-hombres.html




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 08:38 #553502

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 08:40 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 08:52 #553506

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
JazzyO schreef :
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno
Ze vertelden mij dat sleepboten het soms zo stoer vinden wat ze doen, dat ze gratis sleepjes krijgen. :)

Vraag me wel af hoe boten dat vroeger deden, weg varen uit de haven en in de wind draaien. Een sleepje van een geroeide sloep waarschijnlijk (de term 'roeiers' komt toch ergens vandaan ;) ).

Denk dat de havens toen ook een stuk simpeler waren om in te manoeuvreren. Gewoon een kade, en geen vertakt kanaal zoals we dat nu kennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 10:31 #553538

JazzyO schreef :
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno

:huh: :huh: Hadden ze de masten gestreken dan?
Die zijn toch niet lager dan 9 meter?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 11:48 #553552

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Yellow Boat schreef :
JazzyO schreef :
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno

:huh: :huh: Hadden ze de masten gestreken dan?
Die zijn toch niet lager dan 9 meter?
Ad

Misschien bedoelde JazzyO het Noordzeekanaal? Lijkt me lastig om al die masten te strijken.

Vraag me ook af hoe zo'n grote boot gijpt, verwacht of onverwacht. Zouden ze alles vast zetten met een soort bulletalie? En die vierkante zeilen, doen die wel aan gijpen? Lijken me sowieso handig op voordewindse koersen..

Vraagjes voor de volgende keer denk ik maar :laugh:
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 11:48 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 11:58 #553555

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
En nog een plaatje van de voorkant



Plus wat mooie oude museum schepies (de TH ligt in een museumhaven) :)



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 14:59 #553593

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
wilweg schreef :
Yellow Boat schreef :
JazzyO schreef :
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno

:huh: :huh: Hadden ze de masten gestreken dan?
Die zijn toch niet lager dan 9 meter?
Ad

Misschien bedoelde JazzyO het Noordzeekanaal? Lijkt me lastig om al die masten te strijken.

Vraag me ook af hoe zo'n grote boot gijpt, verwacht of onverwacht. Zouden ze alles vast zetten met een soort bulletalie? En die vierkante zeilen, doen die wel aan gijpen? Lijken me sowieso handig op voordewindse koersen..

Vraagjes voor de volgende keer denk ik maar :laugh:

Gijpen met vierkante zeilen is heel makkelijk, overstag dat is een ander verhaal. Je gaat in de wind tot alle vierkante zeilen bak staan, op het moment dat de voordriehoek ook bak staat bras je het vierkant over. De kluivers en fok pas als je helemaal door de wind bent.
De gaffel zeilen hebben inderdaad altijd een bulletalie, met gijpen gebruik je die als rem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:12 #553596

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
CO26 schreef :
Gijpen met vierkante zeilen is heel makkelijk, overstag dat is een ander verhaal. Je gaat in de wind tot alle vierkante zeilen bak staan, op het moment dat de voordriehoek ook bak staat bras je het vierkant over. De kluivers en fok pas als je helemaal door de wind bent.
De gaffel zeilen hebben inderdaad altijd een bulletalie, met gijpen gebruik je die als rem.
Dank voor je antwoord :)

Het lijkt me heel gaaf om eens met ze mee te gaan.. Wellicht volgend jaar..
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 15:19 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:23 #553597

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3775
wilweg schreef :
JazzyO schreef :
Wij kwamen ze tegen in Amsterdam op het Adam-Rijnkanaal op 17 mei j.l., ze werden gesleept. Mooi gezicht.


Onno
Ze vertelden mij dat sleepboten het soms zo stoer vinden wat ze doen, dat ze gratis sleepjes krijgen. :)

Vraag me wel af hoe boten dat vroeger deden, weg varen uit de haven en in de wind draaien. Een sleepje van een geroeide sloep waarschijnlijk (de term 'roeiers' komt toch ergens vandaan ;) ).

Denk dat de havens toen ook een stuk simpeler waren om in te manoeuvreren. Gewoon een kade, en geen vertakt kanaal zoals we dat nu kennen.

Nee, er werd geankerd op de ree. Met kleinere boten ging de vracht aan land. Typsich langsgetuigde scheepjes die wel hoog aan de wind konden.

Maar ook dit scheepje is uit de tijd dat er al stoomslepertjes waren. Die sleepten zo'n klipper op zijn plek als het langs de kade moest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:31 #553598

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Joop66 schreef :
Nee, er werd geankerd op de ree. Met kleinere boten ging de vracht aan land. Typsich langsgetuigde scheepjes die wel hoog aan de wind konden.

Maar ook dit scheepje is uit de tijd dat er al stoomslepertjes waren. Die sleepten zo'n klipper op zijn plek als het langs de kade moest.
Ja, ik geloof dat het ooit een mijnenvegertje was.

Wel bijzonder hoe lang er nog zeilboten gebouwd zijn nadat er al stoomboten waren. De eerste stoomboten verschenen eind achttiende eeuw, maar in het begin van de twintigste eeuw werden er nog zeilende vrachtschepen gemaakt. Kennelijk bleef de techniek van het zeilen nog lang concurrerend..
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 15:32 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:34 #553599

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Joop66 schreef :
Nee, er werd geankerd op de ree. Met kleinere boten ging de vracht aan land. Typsich langsgetuigde scheepjes die wel hoog aan de wind konden.
Zeilende sloepjes. En daarom heet een lang getuigd bootje met 1 mast (zoals die ik heb) nog steeds 'sloepgetuigd' :)
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 15:35 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:46 #553606

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
wilweg schreef :
Joop66 schreef :
Nee, er werd geankerd op de ree. Met kleinere boten ging de vracht aan land. Typsich langsgetuigde scheepjes die wel hoog aan de wind konden.

Maar ook dit scheepje is uit de tijd dat er al stoomslepertjes waren. Die sleepten zo'n klipper op zijn plek als het langs de kade moest.
Ja, ik geloof dat het ooit een mijnenvegertje was.

Wel bijzonder hoe lang er nog zeilboten gebouwd zijn nadat er al stoomboten waren. De eerste stoomboten verschenen eind achttiende eeuw, maar in het begin van de twintigste eeuw werden er nog zeilende vrachtschepen gemaakt. Kennelijk bleef de techniek van het zeilen nog lang concurrerend..

Een stoomschip heeft een grote motor en veel brandstof nodig, dat gaat ten koste van de laadruimte, die zal je in kleinere vrachtschepen niet aantreffen. De uitvinding van de dieselmotor samen met de heel lucratieve vracht prijzen heeft in nl vanaf ongeveer 1913 geleid tot de bouw van een 100 tal motor schoeners. De winsten waren zo aantrekkelijk dat zelfs visloggers tot vrachtschip werden verbouwd.
Het schoener tuig is met een kleine bemanning van 4 goed te hanteren.
De 2 en 3 mast schepen werden volledig getuigd en hadden een hulp diesel van 40pk of zo. Na de oorlog was het snel gedaan met de winsten en werden de meeste schepen opgelegd en verkocht naar verre oorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 15:58 #553608

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
CO26 schreef :
Na de oorlog was het snel gedaan met de winsten en werden de meeste schepen opgelegd en verkocht naar verre oorden.

Zonde.

Maar toch mooi hoe die zeiltraditie toch in ere houdt gehouden, door Tres Hombres, maar ook door de chartervaart.

In Frankrijk zag ik welgeteld één klassiek schip rond varen, in Fecamp. Hier in Nederland varen er nog zoveel mooie oude boten rond, een prachtig gezicht, zo'n kanaal in Friesland met allemaal mooie oude platbodems. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 19:17 #553670

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 608
Moet ik even toevoegen dat de tres hombres Rum proeft alsof ze drie maanden heeft lopen 'inswingen' ,alsof er een engeltje over...

Kost iets meer, maar smaakt daar ook naar.. B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 19:28 #553674

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Brassman schreef :
Moet ik even toevoegen dat de tres hombres Rum proeft alsof ze drie maanden heeft lopen 'inswingen' ,alsof er een engeltje over...

Kost iets meer, maar smaakt daar ook naar.. B)

Ga het zeker eens proberen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 20:10 #553695

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781
Even een klein stukje geschiedenis.
Omslag van zeil naar stoom op de grote vaart.
Globaal dan he.

De vroege stoomschepen hadden erg grote machines en veel bunker voor kolen en freshwater.
Dit neemt veel netto laadruimte in beslag.
Op de lange routes konden zij niet concureren met de zeilvaart.
Waren de kolen bunkers leeg dan moest er in een verre haven gebunkerd worden.
De kolen werden aangevoert naar alle uithoeken van de wereld door, jawel zeilschepen.
Dit waren veel al fregatschepen, brikken , schoeners en in de laatste jaren klipperschepen.
Meest van hout en later in composiet, ijzeren spanten met houten rompen, hun rondhouten waren van hout.
De de route via de stormkaap was in handen van de zeilvaart .

Pas na de opening van het suezkanaal in 1896 konden de stoomschepen de route naar de oost gaan bevaren.
Dit veranderde de situatie en stoomvaartrederijen kwamen op met geregelde lijndiensten.
Dat was voorheen ondenkbaar.

De andere lange route, naar de paccific via Kaap-Hoorn heen en meestal ook terug blijft het domein van de zeilerij.
Deze tak gaat nu over op een ongekende schaalvergroting.
De schepen worden van ijzer en later van staal van kiel tot masttop.
Het is het tijdperk van de volschepen, barken, en schoeners., 4 en 5 masten staan er soms op.
Zij zijn de bulkcarrieers van hun tijd, windjammers worden ze genoemd.
Graan en wol uit Australie, chilisalpeter uit Chili is een veel gevraagde mest stof in europa.
Ze maken snelle reizen met veel vracht en goede winsten.
Er zijn uur gemiddeldes gemaakt van 21 knts
De schepen worden met relatief kleine en goedkope bemanningen gevaren
Stoom kan hier niet tegen op met snelheden van 8 knts.

Pas als in 1914 het Pannama kanaal open gaat kan ook de stoomvaart via een sluiproute naar de westkust van het amerikaanse continent.
Intussen verandert ook de stoomtechniek, de lompe trage machines worden triple expansie en er wordt overgeschakeld van kolen op oliestook.
Dat wordt lanzaam maar zeker de doodsteek voor de grote zeilerij.
Na 1930 worden ze niet meer gebouwd.
Een enkele Finse reder die de oude schepen nog een tijd in de vaart houdt.
Na WO 2 is het definitief gedaan.

Op enkele idealisten na dan :whistle: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 20:38 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 20:18 #553702

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Dank voor je lesje geschiedenis :)

Ook gebouwd in de tijd van de windjammers, de Preussen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 20:18 #553703

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1167
wilweg schreef :
Misschien bedoelde JazzyO het Noordzeekanaal? Lijkt me lastig om al die masten te strijken.

Sorry - even een blond momentje. Noordzeekanaal natuurlijk. Duh. :D


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 20:33 #553711

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3781


Ja, en dit is het trieste einde van het volschip Preussen.
Op de uitreis in 1910 komt ze in aanvaring met het stoomschip Brigton.
Het Engels kanaal was een probleem op de uit en thuisreis.
Onder vol zeil meestal, want ze hadden altijd haast, vergissen die stoomboot officiertjes, zich in de snelheid.
Even snel manouvreren is er niet bij met een volgetuigd schip en ze hadden en hebben recht van voorrang.

Veel aanvaringen en bijna collisions, waren er.

PS.Heel mooi kan je op het plaatje van wilweg de twist in de zeiltoren zien.
Vooral bij de fokkemast, de brammen en de marsen staan gedraait ten opzichte van de onderzeilen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 22 sept 2014 21:23 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 22 sept 2014 20:57 #553721

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2714
Die mannen kunnen varen! Als je googled vind je verhaal waarbij iemand een pan pan uitgaf in de Carieb een solozeiler met kapot roer. Niemand kon helpen maar Tres Hombres zeilde er naar toe. Repareren was geen optie dus deden ze gewoon een sleepje. Stel je voor op de oceaan zeilend een lijn overbrengen, ik meen dat er zelfs iemand voor te water ging. Lijn is nog gebroken, weer terug kruisen lijn overbrengen en hop kleine honder mijl gesleept. Klasse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 06:44 #553757

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
ron b schreef :

PS.Heel mooi kan je op het plaatje van wilweg de twist in de zeiltoren zien.
Vooral bij de fokkemast, de brammen en de marsen staan gedraait ten opzichte van de onderzeilen.
Was me nog niet opgevallen, mooi zeg!
Waterblok schreef :
Die mannen kunnen varen! Als je googled vind je verhaal waarbij iemand een pan pan uitgaf in de Carieb een solozeiler met kapot roer
Daar heb ik over gelezen in de Zilt. Helaas ben ik vergeten erna te vragen...

lucyandthenewdawntraders.com/ships-blog/
Zie hier de slideshow onderin. Ziet er gaaf uit. Ze gaan ook echt scheef met die boot. Handen jeuken om eens een keer mee te gaan :woohoo:
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 06:44 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 07:00 #553760

Toch is "Presussen" niet echt aan zijn einde gekomen. Het is omgebouwd tot zeilcruiseschip en vaart nu rond als "Royal Clipper" van rederij Star Clippers.
Zeilinstructie op eigen schip, Coaching, Schipperen.

zeilinstructie.webnode.nl

06-16004563
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 07:26 #553771

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Nee, volgens mij is dat toch echt een andere boot, al zijn volgens mij wel de bouwtekeningen gebruikt.

Volgens Wikipedia ligt het wrak van de Preussen nog steeds voor de kust van Engeland.

Even een plaatje van de Royal Clipper, voor de mooi :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 07:28 #553772

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 4918
Vorig jaar voer ik van IJmuiden naar Den Helder toen er een oproep van een fregat kwam voor schietoefeningen. Er moest een bepaald gebied vrijgemaakt worden voor de veiligheid.
Een paar minuten later kwam er over de marifoon een conversatie tussen dat fregat en de Tres Hombres (pak me niet op de precieze tekst :) :
Fregat: meneer, u moet dit gebied vrijmaken vanwege schietoefeningen.
Tres Hombres: wij liggen voor anker te wachten tot het tij keert, daarna gaan wij anker op richting Den Helder.
Fregat: meneer, u moet dit gebied vrijmaken vanwege schietoefeningen. Vaart u gewoon een stukje verder.
Tres Hombres: wij zijn een 32 meter vracht zeilschip zonder motor, wat u ons vraagt kunnen wij niet zomaar uitvoeren.
Fregat: Oh (of zoiets :P )
Team Zeilersforum.nl

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 07:29 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Een kijkje aan boord van de Tres Hombres 23 sept 2014 07:33 #553774

Toch is het wel hetzelfde schip, het staat in de boeken en waarschijnlijk ook wel op de site van Star Clippers. www.starclippers.com/en/our-fleet/royal-clipper.html
Zeilinstructie op eigen schip, Coaching, Schipperen.

zeilinstructie.webnode.nl

06-16004563
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 07:34 door Randmeerzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl