Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorpret Pinkstertrip 2014

Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 10:06 #560485

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Was niet veel aan vannacht, dus maar even een stukje Pinkstertrip herbeleefd. Hoop werk maar wel errug leuk!

======================================================

Al jaren staat een tripje naar de ‘overkant’ vrij hoog op mijn lijstje met moet-ik-nog-doen dingen. Vorig jaar had ik willen gaan, maar de motor van de kievit gaf problemen dus dat ging ‘m niet worden. Toen Jeroen begin dit jaar ineens de Jouet 37 zwaar verwaarloosd in de aanbieding zag staan gingen er voor ons beiden een wereld aan mogelijkheden open. Dit was een kans die we niet zouden laten lopen. Direct gebeld en kennelijk waren we de eersten om te reageren en hebben gelijk voor de volgende dag een kijkafspraak gemaakt. Bootje lag niet in de buurt maar voor de prijs konden we het ons veroorloven om een paar keer heen en weer te rijden..

Bootje lag zwaar verwaarloosd in de haven met een kapotte motor. De apparatuur leek vrij compleet maar wel uit een lang vervlogen tijdperk. Een antieke korte golf radio, radar en GPS, naast de ‘standaard’ apparatuur gaven de indruk van een redelijk compleet schip. De stickers her en der deden vermoeden dat het schip in haar glorietijd minimaal twee keer de Atlantische Oceaan had overgestoken. Dit was een schip waar we wel wat moeite voor wilden doen.

Na een uitgebreide werklunch waren we het er over eens dat we zouden proberen om dit schip te kopen. Tot mijn verbazing was de reactie thuis gelijk van ja, moet je doen! Die zag ik niet aankomen. De genadeklap kwam er vlot achteraan: maar dan wil ik wel een veranda achter aan het huis. Ik had al ja gezegd voordat ik me realiseerde hoeveel werk dat wel niet zou worden. Het heeft me anderhalve vakantie bijna fulltime werk gekost, maar goed dan heb ik ook wel wat. Bijkomend voordeel was dat ik lekker met hout en machines in de weer kon, allemaal goed oefenwerk voor het intimmeren van de grote boot, later…

Bij de tweede bezichtiging leek het merendeel van de apparatuur in werkzame staat zodat waarschijnlijk uitsluiten motor wisselen en accu’s vervangen voldoende zou zijn om voorlopig te kunnen varen. Met dat idee was de koop snel rond. Aan de levering van het schip zaten nog een paar haken en ogen, maar die zouden op korte termijn opgelost worden.

Begin mij was het schip nog steeds niet overgedragen en was er dus ook nog steeds niets gedaan. Dat ging niet werken want het schip moest toch echt voor de Pinkstertrip gereed zijn en klaar liggen in Den Helder of desnoods IJmuiden. Na druk overleg met de verkoper konden we dan uiteindelijk half mei eindelijk over het schip beschikken. Inmiddels hadden we al wat voorwerk gedaan en stond er een mooi blauw Perkins marine-blok thuis in de loods, compleet met keerkoppeling, dus die konden we zo ter vervanging van het kapotte blok in de boot zetten. Het uit de boot takelen van de motor kon niet in de haven waar de boot lag, maar wel aan de overkant van de Dintel, dus op een mooie dag hebben we mijn bijbootje met buitenboordmotor in de auto gelegd, een paar flinke kisten met gereedschap meegenomen en zijn we, compleet met aanhanger, naar de jachthaven aan de overkant gereden. Daar de rubberboot opgeblazen en naar de overkant gevaren om het schip op te halen. Het uit de box trekken ging prima, maar om vervolgens met de bijboot er voor vooruit te komen bleek een behoorlijke uitdaging. Na een flink kwartier manoeuvreren was het ons gelukt om een paar honderd meter te weggeblazen te worden door de aanzienlijke wind. Dit ging niet goed komen zo. Na nog een tijdje ploeteren leek het een goed idee om de rollen dan maar om te draaien, dus Jeroen de bijboot in en ik achter het roer van de Jouet. Na vijf minuten knutselen gingen we ineens heel langzaam maar zeer steady de goede kant op.

“Hoe heb je dat voor elkaar gekregen” wilde ik nog vragen maar één blik naar voren was genoeg. Gelukkig zit er een stevige helmstok op de Jouet en jammergenoeg had ik mijn telefoon of enig ander foto-apparaat in de auto laten liggen. Ik lag gevouwen van het lachen vanwege de wel heel bijzonde sleepconstructie die bleek te werken. Jeroen had de bijboot achterstevoren gedraaid en de buitenboordmotor ook. De op vol vermogen draaiende motor was het voorste deel van de combinatie geworden en trok bijboot en de 7 ton van de Jouet langzaam maar gestaag door het water. Die 7 ton hielpen in de haven ook, inertie genoeg om rustig tegen de kade tot stilstand te komen. De eerste horde was genomen. Daarna de ‘kast’ om de motor weggehaald en zijn we begonnen met sleutelen. Keerkoppeling los, diverse slangen los van de motor. Wat lopen knutselen om het gedruppel uit de retourleiding van de diesel te stoppen en naar een paar uur stevig doorwerken hadden we de motor zo goed als los en kon die er uit getakeld worden. Het lokale onderhoudsbedrijf bediende ook de kraan en haalde nog een paar laatste dingen voor ons los waarna de motor in de takels ging. Niet heel veel later stond het blok op de aanhanger en kon het grote opruimen beginnen. Bilge schoongemaakt, gereedschap verzameld, een paar zeilen in de aanhanger gegooid en de accu’s er uit gehaald. De boot kon wel een dag of wat blijven liggen dus wij naar huis om met de motor aan de gang te gaan.

Eenmaal thuis zijn we begonnen met het vergelijken van de twee blokken die we nu hadden staan. Perkins heeft deze motor vele tientallen jaren gemaakt en in die tijd ook de nodige veranderingen doorgevoerd. Eén op één overzetten ging ‘m niet worden want helemaal niets bleek hetzelfde. Balen!

Omdat mijn vakantie inmiddels weer voorbij was moest ik het motorwerk daarna aan Jeroen overlaten. Die is eerst met Fer in de weer geweest, heeft later nog een ander blok ergens uit Limburg gehaald. Later met hulp van Hans, inclusief nog wat ruzie met de koeling stond een dikke week later een motorblok dat in de boot zou passen, met directe in plaats van indirecte koeling maar verder werkend! Omdat de tijd begon te dringen is Jeroen later die week alleen teruggegaan naar de boot om de motor terug te plaatsen, wat ook gelukt is. Voor het eerst in lange tijd had de boot weer een werkende motor! De laatste dag van mei was mijn laatste werkdag van die werkperiode en had ik zomervakantie. Die ging goed beginnen met een tripje naar de UK. De dag erna ben ik met mijn vrouw naar het zuiden gereden om ook haar de boot te laten zien. Al die tijd had ze alleen maar hele bergen detailfoto’s voorbij zien komen van diverse verbeterpuntjes en motoronderdelen maar nog niet echt een totaalbeeld. Gelukkig zag zij ook gelijk wat ik in het schip zag en hebben we voortvarend de schoonmaakmiddelen ter hand genomen om de zaak wat op te frissen. Onder het grijs en groen kwam best een mooi wit dek vandaan en ook binnen was er de nodige eer te behalen! De (maan-)dag erop met Jeroen van alles weer aangesloten. Op deze manier zouden we daadwerkelijk kunnen varen!

Het plan om vanuit Den Helder of IJmuiden te vertrekken was inmiddels al aangepast naar een vertrek vanuit Zeeland. Dichtstbijzijnde zeehaven was Stellendam, dus het plan was aangepast naar vanuit daar vertrekken. Echter vanwege de vrij stevige wind werd het Slijkgat waar we doorheen zouden moeten snel onaantrekkelijk. We kregen toen de suggestie om naar Roompot te gaan en vandaar te vertrekken. We hadden kaarten van Zeeland, inmiddels ook elektronische en doordat ik mijn marifoon en AIS over had gezet op de Jouet kon ik op mijn MacBook prima volgen wat we aan het doen waren.

Die maandag ging het ons niet meer lukken om de boot te verplaatsen, dan de volgende dag maar. Dat verplaatsen heeft dan toch nog heel wat voeten in de aarde. Logistiek moet er een en ander gebeuren, zeg maar. Omdat het voor ons beiden niet om de hoek is en er weinig lokale hulpbronnen zijn kon het gebeuren dat we met twee auto’s onderweg waren naar Roompot om daar dan met één auto terug te rijden naar Dinteloord, daarna met de boot terug naar Roompot, dan weer terug terug met de andere auto en daarna door naar huis.. Zo kom je nog eens nergens en zie je nog eens niks. De afspraak bij Roompot ging goed, we konden het allebei vinden en dat ook nog rond de afgesproken tijd. Dat begon goed. Daarna mij mijn auto richting Dinteloord. Dat bleek toch nog een hele opgave. Eigenwijs als we beide zijn rijden we de Zeelandbrug op terwijl er net aangegeven wordt dat die gestremd is. Zal onze tijd wel duren, vonden wij. Not! Na een kwartier stil staan op de brug hoorden we op de radio er kort ervoor helaas een dodelijk ongeval was geweest en dat de weg nog enige tijd gesloten zou blijven. Daar kan ik veel begrip voor opbrengen dus op de brug gekeerd en een alternatieve route gezocht om bij de haven te komen. Dat bleek niet mee te vallen. Zeeland is, gelukkig, de randstad niet er zijn aanzienlijk minder wegen en, ook gelukkig, veel water. Dus omrijden krijg je er gratis bij.

Veel later dan de bedoeling waren we dan eindelijk in Dinteloord. Daar aan boord gegaan en het plan was om even bij de kraan te stoppen om de lijnen met de hogedruk spuit schoon te spuiten en dan op pad te gaan. Dus gaat Jeroen naar beneden om de motor te starten. Stroom erop, niets…

Hoe kan dat nu weer? Multimeter erbij, accu was stampvol dus daar kon het niet aan liggen. Startmotor had nog niet eerder problemen gegeven dus ook daar verwachtten we het probleem niet. Wél wisten we dat het oude blok door water stuk was gegaan, dus eerst maar eens proberen of we de krukas konden draaien. Ik naar het onderhoudsbedrijf om een grote steeksleutel te lenen zodat we konden draaien. Mooi niet dus! Daarna de verstuivers losgedraaid. Nu konden de de krukas wel ronddraaien en kwam er ook ineens water op plekken tevoorschijn waar je het niet wil hebben. Nadat het water er uit was hebben we alles weer vast geschroefd en een nieuwe startpoging gedaan. Gelijk lopen, pfff dat scheelt!

Daarna ons plan vervolgd om de lijnen en het dek nog eens schoon te spuiten. Jeroen was zich lekker aan het uitleven en het water spatte samen met het vuil alle kanten op. Nadat dat geregeld was was het tijd om te vertrekken. We hadden nog flink wat uurtjes te gaan en moesten daarna ook nog zeker drie uur naar huis rijden, dus voor treuzelen was geen tijd meer. Dus stroom op de startmotor en … weer niets. Huh?!?! Dit was niet grappig meer. Alles was dicht en de grote steeksleutel was alweer ingeleverd. Hoe gingen we dit nu fixen? Terwijl ik met mijn telefoon op zoek was naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt herinnerde Jeroen zich ineens dat we in het dorp langs een bouwmarktje gereden waren. Het was bijna half zes dus ben als een idioot naar mijn auto gerend, gelukkig met geld, telefoon en autosleutels en terug het dorp in gereden. De haast bleek de moeite waard want net voor sluitingstijd kon ik naar binnen glippen op zoek naar iets waarmee de motor rondgedraaid zou kunnen worden. Na enig zoekwerk bleek er zowaar een stevige pijpsleutel -of hoe zo’n ding dan ook mag heten- beschikbaar te zijn. Alternatieven waren er niet dus met frisse tegenzin deze ongeplande aderlating ondergaan en even na sluitingstijd stond ik weer buiten.

Omdat ik nu zeker wist dat het laat zou gaan worden en het nog maar de vraag was of we überhaupt wel zouden vertrekken heb ik gelijk ook de plaatselijke snackbar maar beroofd, zodat we in ieder geval met een volle maag op pad konden. We hebben ons de maaltijd goed laten smaken en zijn daarna weer aan de slag gegaan met de motor. Het bleek hetzelfde euvel als eerder die dag. Hoewel het een rotklus was hadden we inmiddels voldoende ervaring in huis om deze klis redelijk snel te klaren. Zo konden we dan, met een flinke vertraging, eindelijk vertrekken.

Nadat we de sluis voorbij waren en koers gezet hadden khet Volkerak op richting de krammersluis was toch duidelijk merkbaar dat er een hele grote zeehaven in de buurt was. Voor mij ongekend veel binnenvaart en dan geen kleine jongens. Dat is toch wat anders dan wat je op de Zaan en het Alkmaardermeer tegenkomt. Gelukkig is er voldoende vaarwater om ze niet in weg te hoeven zitten. Tot mijn verbazing konden we met staande mast zonder probleem onder de brug door en ook de sluis draaide lekker vlot. Daarna vervolgden we het vaarwater richting de Oosterschelde en onze laatste obstakel van vandaag, de Zeelandbrug. Ik had de stille hoop dat het ongeval van eerder die dag voor de opening van de brug geen verschil zou maken. Zoniet dan waren we in plaats van op de Oosterschelde up shit creek. En hoewel ik niet precies weet wáár dat is weet ik wel dat dat niet goed is. Rond een uur of elf, het was inmiddels goed donker geworden, viel me iets verontrustends op. De batterij indicator stond op maar liefst 3%. Ik had ‘m al maximaal in de besparingsmodus gezet en regelmatig in de slaapstand gezet omdat het vaarwater goed te volgen was. We waren namelijk een klein probleempje tegengekomen. Ik was er al achter maar Zeeland is best groot. Zo groot zelfs dat, net als voor de Wadden, de zeekaarten opgesplitst zijn in twee sets. Je raad het natuurlijk al, wij hadden alleen de noordelijke set aan boord. De elektronische navigatie was dus het enige wat we nog hadden. Nu ook die dreigde weg te vallen moesten we snel schakelen om problemen te gaan voorkomen. Misschien kan ik beter schrijven verder problemen. Mijn handmarifoon beschikte over GPS dus daar snel een waypoint ingezet die de haveningang markeerde. Verder de kaart goed in me opgenomen en snel een schets gemaakt van de route die zouden moeten vervolgen.

De Zeelandbrug was nog steeds gestremd voor het wegverkeer. Na telefonisch overleg bleek hij gelukkig niet gestremd voor de scheepvaart. Even na elven passeerde we die ook op zeeniveau zeer imposante brug. Niet lang daarna ging mijn laptopscherm op zwart en gingen we verder met plan B, of waren we al verder in het alfabet? Dat plan hield in dat we heel, maar dan ook heel goed de dieptemeter in de gaten gingen houden. Die gaf op dat moment ruimt 40m aan dus water genoeg onder de kiel. We hebben zo op het gevoel de geul gevolgd. Zo nu en dan liep de dieptemeter ineens rap terug naar 4m. Reden om direct terug te draaien en niet veel later stond er dan weer een geruststellende 30m of meer onder de kiel. Jeroen had nog genoeg ‘juice’ en bereik in zijn telefoon om google maps er bij te pakken en zo kwamen we dan een paar uur later bij de haven van Roompot. Vlak voor de haven ging het nog bijna mis. Omdat niet helemaal duidelijk was aan welke kant we de laatste ton moesten passeren hebben we de volgens ons meest logische gekozen, rechts passeren. Helaas voelden we vrij vlot daarna de kiel over de bodem schuren. Dat was ‘m niet. Gelukkig hielp direct achteruit varen en even laten passeerden we de ton aan de goede kant en waren we eindelijk in de haven!

Na het aanleggen hebben we de onderweg gemaakte stop-checklist doorlopen: waterkraan dicht, beetje gas erop totdat er geen water meer achter uit de uitlaat spuit, bij de motor wat aftap kraantjes open totdat die ook droog is en dan motor uit. Niet echt handig en een hoop geklooi, maar hopelijk voorkomt dit problemen bij de volgende start. Dat de impeller dit misschien wat minder leuk vind is dan jammer. Had ie maar wat anders moeten worden.

Rond een uur of een reden we dan eindelijk richting Dinteloord om mijn auto te halen. Niet over de Zeelandbrug, want die was nog steeds gestremd voor het wegverkeer. Uiteindelijk waren we beiden, helemaal op, nét voor zonsopkomst thuis. ’s Avonds zouden we weer terug gaan voor de daadwerkelijke trip. Wat een heen en weer gerij zeg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 10:17 #560486

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Toen ik de topictitel zag staan dacht ik "Hij vergist zich....moet 2015 zijn"

Maar nee! :P

Weer een mooi verhaal/verslag.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 10:21 #560490

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Ga door! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 10:25 #560493

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
leuk Peter!
ben benieuwd wat je over de rest van onze trip gaat schrijven :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 14:38 #560570

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Mooi verhaal Peter! In delen had ik het natuurlijk al eerder meegekregen, maar dit leest natuurlijk lekker weg zo. Ga zo door zou ik zeggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 14:57 #560575

Heel mooi verhaal!
Kan me overigens goed voorstellen dat jullie bij de aanloop van de Roompot de ton aan de verkeerde kant hebben gerond. Het is een heel smal geultje dat helaas onverlicht is en buiten de geul zit je gelijk vast. Als je daar niet bekend bent en je hebt geen goede kaart dan is het lastig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 17:30 #560634

Proceed B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 18:11 #560644

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Go on, go on!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 18:25 #560650

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Verder maar.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 18:45 #560654

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Vooruit dan maar, heb nog geen tijd gemaakt om het geheel op te leuk met foto's enzo. Plan blijft om er tzt een geheel van te maken vergelijkbaar aan het verhaaltje van Helgoland 2013..

Deel 2 van ??
=================================================

Die avond werd ik keurig thuis opgehaald door Ed, leuk om eindelijk een gezicht te zien bij de vele whatsappjes die al rond waren gestuurd in de voorbereiding. Daarna naar Jeroen, waar Hand ook al was aangekomen. Samen met de zus van Ed, die de auto terug zou rijden, was het gezellig vol. De heren bleken inmiddels al goed op dreef en het bleek onmogelijk bleek het droog te houden. Op die manier gaat het wel een hele zware tocht worden!

Niet lang na aankomst in Roompot werd duidelijk dat wij niet de enigen zouden zijn die van daar uit zouden vertrekken. Ook Jason was inmiddels aangekomen en had de lege box naast ons gepakt. Daarna duurde het niet lang of alle banken zaten vol met lachende mannen met een biertje voor zich. Op een gegeven moment kwam de discussie op de te voeren gastenvlag in de UK. Jason had nog een mooie kleine Union Jack die hij wilde gaan voeren. Naar mijn idee stond dat gelijk aan goed bedoelde heiligschennis en aangezien de Engelsen daar wel gevoelig voor zijn heb ik hem het dubbele vlaggetje dat wij aan boord hadden aan kunnen smeren. Gaandeweg is iedereen weer vertrokken naar een eigen boot en was het tijd om te gaan slapen. Morgen was de grote dag, hopelijk.

De volgende dag begon, zoals voorspeld met flink wat wind. Meer wind dan verstandig om mee weg te gaan. Het had de dagen ervoor ook al behoorlijk gewaaid dus er zou wel golven van betekenis staan dus het vertrek werd uitgesteld. Hans en Ed bleken niet van het stilzitsoort en begonnen al vrij snel om klusjes te zeuren of ze spontaan te doen. Ed zat ineens bij de ankerbak om het anker en bijbehorende ketting eens goed te bestuderen, terwijl Hans het plakkaat motorelectronica aansloot. Starten ging tot dan toe met een kabel tegen de accu aan, maar na de inspanningen van Hans kon dat ineens met de contactsleutel. Stoppen moest nog steeds bij de motor, maar dat gaf niet want daar moest je toch de stopprocedure doorlopen.

Ook een buitenboordmotorophangplankje werd opgehangen en Ed bleek buitengewoon handig in het opplakken van de naam en thuishaven van de boot. Nu stond er alleen nog voorop in het klein “Cinderella of Wight” en achterop groots “Ruby” en “Den Helder”. Schoonmama had de week ervoor de letters van de bootnaam op de spatzeiltjes gezet, nadat eigen pogingen minder succesvol bleken, ahum.. Met zulke grote letters was de bootnaam duidelijk en kwamen daarmee de boordpapieren overeen met wat je kon zien. Ed is ook nog de mast in geweest om wat zaken te regelen, kijk dat zijn opstappers waar je wat aan hebt! Ook vanaf hier nogmaals mijn dank!!

In de loop van de avond was de wind flink verminderd en leek het ons tijd om te vertrekken. Vrij vlot na dat besluit waren we al onderweg, uitgezwaaid door de bemanningen van een aantal andere schepen die we aan de overkant weer zouden treffen.

Na het passeren van de roompotsluis was het de bedoeling om redelijk dicht onder de kust te blijven, daar onder de beschutting van de kust wat zeil te hijsen en dan de oversteek te beginnen. Vrij vlot na het passeren van de sluis bleek de wind toch flink anders dan verwacht en gerapporteerd. Uiteindelijk bleek dat toch een misverstand. De stuurlieden hadden de noordelijke uitgang genomen en de andere compleet over het hoofd gezien, ach ja dat kan gebeuren. Inmiddels waren we wel tegen flinke golven in aan het beuken. Op deze manier was zeilen hijsen niet echt een handige optie. Daarom maar rustig verder op de motor. Na een dik uur varen, het was inmiddels donker, leek het iets rustiger en was het tijd om in actie te komen. We hadden een rif voorbereid en alles leek klaar om te hijsen. Ik stond bij de mast aan de lier terwijl Hans en Jeroen wat met lijnen in de weer waren. Toen alles vrij was begon ik te draaien. Zeil ging langzaam omhoog, maar stokte op een gegeven moment. Stukje terug, weer hijsen, stukje terug, weer hijsen. Nee er zat niets vast. Nog maar wat meer kracht op de lier dan. Een draai, nog eentje en toen .. Scheuuurrrrrrrrr. Ah dat gaat mooi zo. Eerste keer hijsen en gelijk stuk trekken. Gaat lekker!

Bij het voorbereiden van het rif was er overduidelijk iets misgegaan. Wat maakte nu niet zoveel meer uit, het kwaad was geschied. Het plan was rif 2, maar alles groter of zelfs gelijk aan rif 2 kon niet meer. Over naar rif 3. Die is gelukkig wel goed vastgemaakt zodat ik niet veel later weer in de kuip zat en de beweging van het schip een stuk aangenamer was. Desondanks was het me al geruime tijd duidelijk dat het gehos en geklots bij de mast te lang geduurd had. De grens tussen “mwoh het gaat wel” en “hmm zeeziek” was inmiddels ruim overschreden. Zeilen is toch leuk? Liggen ging niet, naar binnen al helemaal niet en buiten zitten was net aan. Jeroen was zo solidair om mee te doen. Hans en Ed hadden natuurlijk nergens last van.. Zo nu en dan moest ik toch even naar binnen omdat de computer weer wat raars deed ofzo. Dat werd dan steevast gevolgd door een sprintje weer naar buiten. Uiteindelijk was er nog maar één uitweg: vissen voeren. Nu heb ik een verschrikkelijk hekel aan overgeven maar moet toch toegeven dat toen mijn maag eenmaal leeg was de zeeziekte rap minder werd. Voor de overige heren natuurlijk een momentje van gepast leedvermaak. Gelukkig wel op een positieve manier, voor zover er iets positiefs over zeeziekte te melden is. Hoe Hans het de hele nacht daarbinnen uitgehouden heeft was me op dat moment een raadsel. Net terug van een rondje Helgoland kan ik me er inmiddels iets beter wat bij voorstellen.

Met dank aan de expert guidance van Hans zijn we de shipping lanes overgestoken zonder al te dicht bij overig verkeer te komen. Begin van de ochtend was mijn lijf eindelijk voldoende tot rust gekomen om ook even naar beneden te gaan voor wat uurtjes rust, alsof ik tot dan toe serieus bij had gedragen aan de tocht.. Het weer was inmiddels een stuk aangenamer geworden. De wind nam steeds verder af, zo ver dat er op een gegeven moment nauwelijks nog wind was en -dat dan gelukkig ook- bijna geen golven.

Tot mijn grote verbazing bleek er op de rotonde van Harwich zowaar een heus lichtschip te liggen en na het passeren van weer een groot windmolenpark kwam dan eindelijk de haven van Harwich in zicht. Inmiddels had ik vol trots mijn Engelse gastenvlag gehesen, dus alles was geregeld. De wind begon voorzichtig weer wat aan te trekken en met de genua en gereefd grootzeil zeilden we zo eindelijk de river Orrwell op. Ongeveer halverwege Harwich en Ipswich ligt het schijnbaar wereldberoemde Pinn Mill. Ik had er tot een week ervoor nog nooit van gehoord, maar dat is duidelijk een gebrek in mijn opvoeding geweest. Zoals door Hans beloofd waren er een paar lege moorings, dus daar eentje van opgepikt en zo waren we na ongeveer 26 uur varen dan toch bijna echt in Engeland! Na het aanmeren heeft Ed de bijboot opgeblazen en zo konden we nog net voor donker in twee etappes naar de kant. Nu waren we er echt. Inclusief modder tussen je tenen en bijna natte broekspijpen. Getijde rivieren ken ik eigenlijk niet echt, maar hier was toch wel sprake van een enorm verval!

Dat weerhield ons er natuurlijk niet van om vol enthousiasme de Butt & Oyster te bestormen, nog zo’n gebrek in mijn opvoeding. Een tijdje lekker op het terras gezeten, daarna binnen gegeten en tenslotte moesten we ook weer terug naar de boot. Nu blijkt Ed op bijna alles voorbereid dus die had twee zaklantaarntjes bij zich. Nadat we de boot naar het water hadden gebracht heb ik eerst Jeroen afgezet bij de boot om vervolgens spoorzoekertje te spelen om Hans en Ed weer te vinden. Het tweede zaklampje van Ed was hierbij een enorme hulp. De andere had ik aan boord namelijk. Door taktisch te seinen was het eenvoudig ze terug te vinden en niet veel later zaten we met zijn allen in de kuip nog even na te genieten. Bij Jeroen en mij ging vrij vlot het licht bijna uit, dus snel te kooi en slapen maar! Ed en Hand hebben het nog heerlijk uitgehouden buiten en zich tegoed gedaan aan het nodige vocht waarna ook zij van een welverdiende nachtrust konden gaan genieten.
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 18:48 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 19:08 #560668

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 872
Dat wegvaren uit de box bij Roompot heb je maar verdrongen Peter :)
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 19:09 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 19:17 #560673

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Oh jee, ben ik spektakel vergeten? Remind me!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 19:21 #560676

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Goed verhaal maatje !
ik word wel alweer moe als ik deel 1 lees...voornamelijk die laatste nachtelijke uren toen we naar huis reden

Wegvaren ?? euhhh mis ik nu iets over zit ik nog in de ontkenningsfase ?
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 19:22 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 19:44 #560687

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Ja dat heen en weer gerij, zeker die laatste keer, viel inderdaad niet mee. Heb wel het idee dat we dat met de trip zelf, en zeker ook het 'staartje' van IJmuiden naar Den Helder goed gemaakt hebben.

Kijk nu al uit naar volgend jaar!

Ja, blijkbaar hebben we iets ver weggestopt. Kan me ook niets geks meer herinneren bij het wegvaren. Hooguit misschien een 'Squirting Cinderella' demo?

Anyone??
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 19:45 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 20:03 #560697

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9949
Je schrijft sneller dan menigeen kan lezen. ;) dat belooft een mooi naseizoen te worden. Op naar deel ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 20:16 #560704

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Dank je, maar kan het toch echt sneller lezen dan schrijven...

Heb dit verhaaltje 'af' en heb nog een rondje Waddenzee waar wel wat leuks van te maken is. Er moet natuurlijk wel wat fout gaan of goed maar dan met mooie plaatjes.

Vind het het leukst om over tochten te schrijven die op een of andere manier bijzonder zijn voor mij. Dus er is wat mis gegaan, enerzijds 'embarrassing' maar tegelijkertijd waarschijnlijk ook herkenbaar of leerzaam voor anderen. Anderzijds is het zo mogelijk nóg leuker als alles wel goed gaat, maar dan moet het wel wat verder zijn dan Den Helder - Oudeschild vv. en helaas heb ik dit jaar minder van dergelijke tochtjes gemaakt dan ik graag had gewild..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 21:35 #560719

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
stadjer schreef :
'Squirting Cinderella' demo?

Anyone??

Zou dat het zijn, zou 1 van de stuurlui aan wal warme gevoelens ontwikkeld hebben :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 15 okt 2014 22:20 #560731

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
huh?? Wat is dat squirting? Leg eens uit?? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorpret Pinkstertrip 2014 16 okt 2014 04:46 #560742

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
Daar moest je bij zijn! :whistle:

Dirty Ruby :laugh:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 16 okt 2014 04:46 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl