Vol goede moed toog ik vandaag, ik had mijzelf een ed-dag gegeven, naar de haven. De zeilen moesten eraf, antivries in de daarvoor bestemde holletjes, nieuw oliefilter, nieuwe olie en Nieuw brandstoffilter rond en in de motor. En ach wat kan het leven mooi zijn.
Waar te beginnen... Er wordt nog een druppie regen verwacht dus eerst maar eens beginnen met de zeiltjes. Alleen best een klusje en zeker bij de Zuid ooster wind met af en toe een aardig rukkie.
Maar we zijn hier niet gekomen om met onverrichte zaken weer huiswaarts te keren. Dan maar eerst de Fok.... en fokkerdefok. Ik heb dat ding al vele male naar beneden gehaald maar nu blijft de val na 2 metertjes zo vast zitten als.... als iets wat vast hoort te zitten. Verdraaid... inderdaad verdraaid. Mooi om de stag en achter en om het "handige" maantje van profurl. Geen beweging meer in te krijgen en daar sta je dan in je uppie. Bij ons op de haven is een hoogwerker aanwezig dus de redding leek nabij. Blijkt de motor van mijn prins op het witte paard net vastgelopen te zijn.... Beetje druk in het zeil houden want dat geklapper is ook niks. Denk denk... Boodsmanstoel had ik nog niet gekocht .. Of onder de kraan en dan met een stoeltje omhoog. Maar hoe kom ik bij de kraan met een in de box uitgerold zeil wat deels uit de groef is getrokken.
Zeil aan de onderkant naar binnengeslagen en de roller zo goed als het ging ingerold. De rest met de hand omgeslagen. Vast gezet en ... Twee uur verder.
Pffff.... Het leek we zo'n lekkere relaxte dag. Heerlijk naar het bootje. Wind door de haren. Standaard klusjes. Helemaal ZEN.
Dan eerst maar het grootzeil. Tip voordat je het zeil afvoert haal dan eerst de latten eruit.
Het zal wel niet mijn dag zijn
Hup naar binnen glycol in de pot, bilge, afvoer koelkast en de drinkbare versie, na de boiler te hebben afgetapt, in de drinkwatertank/pomp en kranen. Een dummie in de log opnemer. Toch altijd spannend het log uitnemen. Snel handelen dweil en pluggen bij de hand voor het geval het mis gaat. Maar dit ging soepel de met vaseline ingesmeerde dummie paste exact. Dus het log blijft dit jaar heel tijdens het hijsen. Ik kom op stoom. De motor is aan de beurt. Ik had hem al even in zijn werk warm laten draaien. Olie eruit, filter vervangen en nieuwe olie erin. Het bootje is er bijna klaar voor. Maar die grote theedoek welke tegen mijn natuur verre van ordelijk rond mijn voorstag "ligt" gedrapeerd blijft me achtervolgen.
Met de wind vol schuin van achter de box uit en op naar de kraan. Twee keer in de stoel omhoog en pielen en pielen en .... daar komt de lap naar beneden. Bij deze mijn dank aan de havenmeester welke tevens bijdroeg aan het vinden van 15W40 met de juiste API. Twee benzinestations op de heenweg hadden wel 15W40 maar niet de juiste API voor Yanmar.
Nog even vlot een beetje glycol in de brommer en op de bok met die boot.
Een enerverend dagje.