Bericht van Erik de Jong:
Hallo allemaal,
Hier in het noorden gaat alles naar het zin, we genieten met volle teugen en we maken goede voortgang in de richting van Alaska.
mijn laatste update was vanuit Ilulissat, vanuit daar zijn we in dagtochten gedurende 2 weken doorgevaren naar Upernavik, feitelijk het meest noordelijke dorp waar zo ongeveer alles nog te krijgen is met uitzondering van bruikbaar internet
Het weer gedurende deze periode is subliem geweest, vele dagen konden gewoon in T-shirt aan dek doorgebracht worden, en ik heb op gegeven moment zelfs een keer een douche onder een hoge waterval kunnen nemen zo warm was het. Het mindere is dat we in drie weken geen windsnelheid van meer dan 4 knopen hebben kunnen meten...
Na Upernavik is het echte avontuur dan begonnen, net als vorig jaar ben ik vanuit deze plek verder naar het noorden gevaren en hebben we een bezoek aan Melville bay gebracht. vanuit daar verder naar het noorden via Booth Sund, Thule, Siorapaluk naar Etah wat ons noordelijkste punt voor deze zomer is geweest. Terwijl we in Etah lagen sloot een enorme ijsschots (enkele kilometers in doorsnee) de ingang van het fjord af, en hebben we een dag of 2 moeten wachten voordat we er weer uit konden. Via North Humberland Island, de Carey Islands, Ellesmere Island, Coburg Island, Philpot Island, Devon Island en Beechy Island zijn we dan vorige week in Resolute aangekomen waar we officeel ingeklaard zijn voor Canada.
We zijn een dagje in Resolute gebleven, voornamelijk omdat we 4 zeiljachten van diesel hebben voorzien met jerrycans. Hier hebben we ook wat boodschappen gedaan.
In Resolute hebben we voor het eerst serieus naar de ijskaartjes van de noord west passage gekeken, en dat zag er zeker niet slecht uit in vergelijking met de afgelopen 3 jaren als we kijken vanuit een passage oogpunt.
De eerste overtocht vanuit Resolute zijn we gelijk een nacht doorgegaan, recht naar het zuiden door de Peel sound. Behalve hier en daar een band met zeeijs hebben we geen hinder van ijs gehad Na een goede nachtrust in een baai met 3ijsberen op het strand voor vermaak zijn we weer verder gevaren. Tegen de tijd dat we ten hoogte van de Bellot strait aangekomen waren, kregenw e nieuwe informatie met betrekking tot het ijs ten zuiden van ons, en die ontwikkeling zag er niet goed uit. Een sterke NW-wind heeft veel nieuw ijs uit het noorden aangevoerd en drukt dat tegen de kust ten zuiden van ons aan. Het besluit valt dus om het anker aan de westelijke ingang van de Bellot Straat te laten vallen om te zien hoe die situatie zich ontwikkeld ove3r de komende periode. We blijven daar een dag liggen, en de nieuwe ijskaart die middag laat een enorme verandering zien zodat we besluiten om de volgende ochtend direct bij zonsopgang te vertrekken. Het begint hier al herfst te worden, en we hebben nu al twee tot twee en een half uur een periode die we 'donker' kunnen noemen, inclusief nachtvorst met een dun vliesje ijs op het water. We zijn dus heden morgen erg vroeg vertrokken en hebben inmiddels alweer zo'n 80 mijl voortgang naar het zuiden gemaakt. Het leek er eerst even op dat onze enige optie was om via Gjoa Haven te gaan, maar de ijskaart van vandaag laat zien dat de enorme verandering van gister ook de afgelopen 24 uur heeft doorgezet, en we kunnen nu ook door de Victoria straat. Ik heb net een uurtje terug dus een koers wijziging gemaakt en we gaan nu richting Victoria strait. Op onze weg zullen we een band van 4 en 5 tiende ijs bedekking vinden, maar daar achter is het allemaal open. Nog een mijl of 10 en dan weten we of we in staat zijn om door die band heen te komen.
We zijn nu ongeveer 250 mijl van Cambridge Bay verwijderd, een nederzetting met 1200 inwoners waar ze volgens de kenners gratis wifi in de bibliotheek hebben, dus ik hoop vanaf daar wat foto's en wat meer verhalen te kunnen oploaden, al zijn de ervaringen met Arktische Wifi uit het verleden niet positief dus we zullen wel zien hoe het loopt.
Voor we in Cambridge Bay zijn hebben we nog aardig wat ijs om rekening mee te houden, maar eenmaal door de Victoria strait heen (140 mijl lang gemeten vanaf waar ik nu ben) is er volgens de berichten helemaal geen ijs meer op onze weg. We zijn echter nog lang niet in Alaska, en dingen veranderen enorm snel in het Arktische gebied, de afgelopen dagen in ons voordeel, maar dat kan ook anders lopen. De komende 3 dagen lijken nagenoeg windstil te worden, dus relatief weinig ijs verschuivingingen. We blijven genieten van ieder moment, wat een voorrecht om hier te mogen zijn!
Groetjes Erik
Vanaf
71 00N 97 13 W