Zaterdag 9 mei met m'n zeilmaat vertrokken naar Londen vanuit Lemmer.
Er stond erg veel wind, tot 28 knopen en natuurlijk pal tegen.
Gezien de heersende windrichting besloten om via IJmuiden naar buiten te gaan.
Temeer omdat de wind de volgende dag sterk zou afnemen maar later, zondagavond weer toe zou nemen vanuit het zuidoosten. Plan was dus bij IJmuiden naar buiten en dan zuidwaarts. Oversteken thv Westhinder en van daar naar de Theems monding profiterend van de verwachte ZO wind.
Maar eerst dus richting IJmuiden.
Richting de Houtrib sluizen sloeg de wet van Murphy toe.. het voorste deel van de zeilhuik, dit is een aparte hoes voor om de mast, hing plotseling half los. De rits sluiting was vanaf de verkeerde kant opengegaan. Een spanner van bakboord reling want was los gegaan, de borgring met pen was verdwenen.
Geprobeerd om te zeilen en daarvoor de genua wat uitgerold, maar was niet bezeild dus weer ingerold.
Maar... wat bleek; er was niet genoeg touw over op de trommel om het zeil geheel in te rollen.
Dus naar voren en met de hand verder ingerold, leuk met korte hoge golfslag en veeel wind
en met een aparte lijn de trommel gefixeerd.
Door de Houtribsluis, weldadige luwte.... het Marker meer op.
Pal tegen wind en golven motoren.
Nog nooit zoveel water over gehad, massief over de buiskap. Wist het eigenlijk al maar nu zeker de VOR is niks voor mij.
Uiteindelijk kwamen we net voor donker aan in de Sixhaven, vond nog een plaatsje aan een kopsteiger.
Daarachter ( 2 meter afstand) lag een motorjacht (duitser) die ons aan zag komen , "goedenavond" geen boe of bah, geen lijntje aannam of zelfs maar van zijn drijvende pruttelboot afkwam... tja je hebt watersporters en watersporters zullen we maar zeggen.
De volgende morgen voor vertrek de genua afgerold en weer opgerold, even doorgerold om extra lijn op de trommel te zetten. ook de reling gerepareerd.
De zeilhoes eraf gehaald, die moet onder de naaimachine.
De volgende morgen stralend weer en om 6:45 vertrokken naar Ijmuiden.
Konden bij gelijk de sluis in. Eerst achterste lijntje vast want er staat een behoorlijke stroom in de vaar richting. %$#@$ mis, nogmaals weer mis. Hans voorste lijn nog niet.... al vast en hup toen lagen we omgekeerd in de sluis..
Zo maar blijven liggen, schutten lukt zo ook wel.
Zal ik omdraaien als we uit de sluis gaan eehh nee kost teveel tijd andere bootjes willen ook weg dus maar achteruit de sluis uit en daar gedraaid, dat ging goed en vlot.`
Eenmaal buiten stond er nog geen wind of heel zwak uit zuidelijke richtingen dus motoren. da's jammer maar met het zonnetje in de kuip wel goed uit te houden.
Langs de kust naar het zuiden afgezakt, de windmolen parken zuidelijk van IJmuiden stonden in de mist die leek zich in onze richting uit te breiden maar we hebben er geen last van gehad.
Ter hoogte van de MN 1 me gemeld bij de sector Maasmond, konden zo oversteken er was weinig verkeer.
Volgende conversatie opgevangen;
Sector Maasmond zeiljacht Neel over (zeer lijzige stem)
Zeiljacht Neel sector Maasmond over
stilte... en na enige tijd
Sector Maasmond zeiljacht Neel ontvangt u mij over
Zeiljacht Neel sector Maasmond ontvangen u luid en duidelijk over
stilte... en na enige tijd
Sector Maasmond zeiljacht Neel ontvangt u mij over
Zeiljacht Neel sector Maasmond ontvangen u luid en duidelijk over
stilte... en na enige tijd
Sector Maasmond zeiljacht Neel ontvangt u mij over
Zeiljacht Neel sector Maasmond ontvangen u luid en duidelijk, dit gaat zo niet werken over
Een ander jacht in de buurt van de Neel, heeft ze ook nog opgeroepen zonder resultaat.
Afijn we hebben nog een half uur de oproepen van het jacht Neel mogen aanhoren, vasthoudend was ie wel.
's Avonds nog steeds geen wind en langs het Schouwenbank ankergebied wat dan wel weer mooie plaatjes oplevert.
Later die avond stak de wind op uit zuidoostelijke richting aanvankelijk tot 12 later tot 17 knopen wind.
Toen fantastisch gezeild, rond de 7,5 tot 8,3 knoop SOG.
Het verkeers-scheidingsstelsel overgestoken, het zeilen ging wel wat minder snel omdat de wind nu van achteren inkwam.
's Morgens viel de wind helaas weer weg en moesten we motoren richting de Theems.
Door het Princess channel, daar kom je deze leuke appartementen tegen...
Daar we moesten wachten op het goede tij bij Queensborough aan de mooring gelegen.
We zijn daar niet de wal op geweest, zag er niet echt uitnodigend uit en we hadden beiden geen zin om de bijboot op te tuigen.
Liggend aan de mooring komen er allerlei boten vlak langs.
De volgende morgen vertrokken voor het laatste deel van de trip.
Volgens de pilot moet je na de boei Sea reach 6 oversteken naar de zuidelijke oever ivm laad/los activiteiten van grote schepen.
Dus bleef ik na het verlaten van de Medway aan de zuidelijke oever.
Ik werd echter voor het oversteek punt al opgeroepen door VTS Londen (kan 68) of ik de aan de noordzijde wilde gaan varen ivm inkomend verkeer.
PS. Voordeel van AIS transponder dat je direct bij naam wordt opgeroepen, en niet jacht op pos blabla. Waarbij je dan denkt, moeten ze mij hebben?
Even terzijde; na het vervangen de de marifoon antenne (nu Celmar 01) en kabel (Aircell 7) is de marifoon ontvangst en het bereik van de AIS geweldig verbeterd.
Op de noordoever gaan varen en de stroom begon nu aardig mee te werken. De wind echter niet die was pal tegen en tot zo'n 28 knopen dat remt weer aardig af. Max. 8 knopen gehaald en dat was pas voor het eerst ter hoogte van de Millennium dome.
Toen de barrier in zicht kwam VTS Londen kan 14 opgeroepen voor toestemming voor het passeren van de barrier, moest door doorgang F (Foxtrot).
Aangekomen bij Limehouse marina (Katherins was helaas vol) door het sluisje met veel troep.
De sluismeester; "we tried to get rid of it but it keeps coming back" , het milieu probleem in een notendop.
In de sluis kreeg ik een envelop met het steigernr. en elektronische sleutels voor het hek etc.
Water, elektriciteit en sanitaire voorzieningen zijn inbegrepen.
En toen lagen we vast, yes we made it!
De haven wordt hoofdzakelijk bevolkt met kanaal boten.
Katherines Dock is gezelliger maar dit is een goed alternatief, er is een metrostation op een paar minuten lopen.
De eerste dag in Londen was het werkelijk schitterend weer, de tweede dag het tegenovergestelde.
Goodmorning Londen!
Op de terugweg over de Theems ging aanzienlijk sneller dan de heenweg, even de 11 knopen aangetikt.
Natuurlijk passeer je de nul meridiaan, op de heenweg helemaal vergeten.
De route terug via de Barrow deep en ter hoogte van Felixstowe boven de Sunk Separation begonnen aan de oversteek. Genoeg wind 17 tot 22 knopen uit zuidwestelijk richting. Maar richting Den Helder is dat ongeveer recht van achteren dus wat gezigzagd om snelheid te houden.
's nachts Den helder aangelopen helaas net met het uitgaand tij maar met zeil bij toch nog 5 tot 5,5 knoop kunnen varen en om 02.30 uur aangekomen bij de Stevinsluis.
Ik had vooraf wel gekeken of de sluis's nachts werd bediend maar niet gezien dat je je moet aanmelden van te voren bij de Lorentz sluis. Maar ik had geluk, de sluis wachter was aanwezig en niet bij de sluis in Enkhuizen. Dit kan nl. het geval zijn als je je niet van te voren aanmeld.
Dus om 0300 uur door de sluis en op weg voor het laatste stukje naar Lemmer.
Uiteindelijk van Londen naar Lemmer 292 mijl op het log gezet in 46 uur, gemiddeld zo'n 6.3 knoop.
Ter afsluiting
nog een foto genomen zuidelijk van het Vrouwenzand.