Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vicks blue ontmast

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 19:29 #632796

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik heb mijn verstaging eerlijk gezegd "op het gevoel" aangedraaid. Aan lijzijde, bij forse wind zie ik in de 2 babystagen een klein beetje ruimte ontstaan, niet in het hoofdwand.

Neem ik hiermee een risico? (De effecten op performance zijn me bekend)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 20:17 #632829

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Ronaldl schreef :
Pas als we het verschil tussen buiging en knik doorgronden, komen we in deze discussie verder.

Ik denk eerlijk gezegd dat het verband tussen tussen buiging en knik moet worden gezien. Dat ze verschillend zijn is duidelijk en ook wat dat verschil inhoudt. Dat is de discussie niet, denk ik.
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 20:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 20:18 #632830

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Op de aak hebben wij slechts twee zijstagen, een voorstag en twee bakstagen. Deze zitten allemaal boven in de masttop vast. Aan dit spulletje trekken we de aak van om en nabij de 32 ton regelmatig 35 graden scheef. Dan gebeurt er dus wel wat. Het lijwant heeft dan zoveel speling dat het een beetje kan zwiepen. Heel veel voorspanning is er dus niet. Met de dynema bakstagen trekken we het voorstag strak.
Volgens de compressie experts hierboven zou dit helemaal niet mogelijk moeten zijn. Toch gaat het al tien jaar goed. De mast is trouwens een tweedehandse van een klipper en dus al veel ouder.
Waarom gaat dit toch goed? (Knuppel in het hoenderhok aan) Omdat de mast om zijn taak berekend is. Iedere mast die tig stagen nodig heeft om te blijven staan is misschien prestatie verhogend, maar ook altijd een risico. Al dat lichte en snaarstrakke is wel mooi, maar je begeeft je wel op de grens van wat kan. Je moet er dan ook van uit gaan dat dat ook wel een keertje mis kan lopen. Baasklusje neemt met zijn wedstrijd schip dit risico, maar of dit voor de gemiddelde toerzeiler wijs is valt te betwijfelen. Ik zou zeggen kies een tikje zwaardere mast zodat fenomenen als pompen van de mast je voor altijd vreemd blijven. Kost dit een halve knoop? Misschien wel, maar het is wel veilig. (Knuppel in het hoenderhok uit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 21:06 #632851

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Een halve knoop? :woohoo: :sick:
Dat mag nooit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 21:16 #632855

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Op zich heb je gelijk dat slanke profielen en een scherp gedimensioneerd staand want minder reserve hebben dan het zware Seldén profiel wat op mijn toerbootje staat. Mastpompen ken ik alleen uit de boekjes en van dit forum. Maar bij het falen van een borstbout, spanner, draadbreuk of ondeskundig geboorde gaten in je mast helpt zelfs het zwaarste profiel je niet. Voorbeelden genoeg helaas.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 juni 2015 21:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 04 juni 2015 22:02 #632870

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
Inmiddels heb ik uit betrouwbare bron dat de oorzaak in een falende wantspanner zat.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 00:06 #632879

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
henkt schreef :
Inmiddels heb ik uit betrouwbare bron dat de oorzaak in een falende wantspanner zat.

haha! hele discussie voor niets! :evil: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 00:07 #632880

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2710
Niet echt natuurlijk, toch wat van geleerd! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 04:55 #632884

Airgead schreef :
Niet echt natuurlijk, toch wat van geleerd! :)

De vraag is hoe bruikbaar al het voorgaande is. Ik kan me dezelfde discussie herinneren, maar dan met het risico van het wel voeren van een gereefd grootzeil bij veel wind en de risico's daarvan.

Naar mijn mening - en dit is in dit draadje al aangestipt - worden bepaalde details aangehaald die in de kern waar zijn. Vergeten wordt alleen die details in perspectief te plaatsen waardoor een nieuwe waarheid gaat ontstaan. Wijkt het af van een ideale configuratie, "dan gaat het fout". Zie ook discussies over kielen, bootmerken etc.

Gevolg is dat ik in dit draadje en andere draadjes licht paniekerige posts lees over het al dan niet varen met genua's en vragen of het wel goed gaat met het gevoerde tuig (wat vaak al 10 tallen jaren op een boot zit).

Leerzaam ja, met meer perspectief en iets minder subjectieviteit veel bruikbaarder voor velen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 06:29 #632905

Baasklusje schreef :
maar toch:
- we weten niet of het een Victoire was
- en dus ook niet of het een 1044 was
- en bij meerdere Victoires staan de masten steeds anders gestaagd.

Dus deze foto kan niet gezien worden als 'feit in deze kwestie' ;-)

Ik weet meer dan jij denkt ;). Gezien de foto dacht ik dat het een 1044 was en zie Vics Blue - Victoire 1044

Daarnaast hebben alle V1044's standaard een mast met dubele zaling en gestaagd zoals op de voorbeeldfoto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:31 #632928

Ok, dat is tenminste iets, een V1044, vermoedelijk met wantjes naar voor en achter (dat hebben ze niet allemaal...)
Die falende wantspanner, dat is wel erg summiere info, is daar meer over bekend?
Draad uit de walsterminal, draadbreuk, spanner zelf gescheurd, of gewoon een ringetje eruit getrokken?

En vergis je niet, er gaan regelmatig masten overboord door het varen met te slappe verstaging, veel wind en een deels afgerolde genua, zonder grootzeil.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:31 #632929

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Pharos schreef :
Gevolg is dat ik in dit draadje en andere draadjes licht paniekerige posts lees over het al dan niet varen met genua's en vragen of het wel goed gaat met het gevoerde tuig (wat vaak al 10 tallen jaren op een boot zit).

Leerzaam ja, met meer perspectief en iets minder subjectieviteit veel bruikbaarder voor velen.

Een waar woord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:39 #632935

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Baasklusje schreef :
En vergis je niet, er gaan regelmatig masten overboord door het varen met te slappe verstaging, veel wind en een deels afgerolde genua, zonder grootzeil.

Ik blijf het gewoon doen.
Niet met de grootste genua bij 7 bft, natuurlijk (rompsnelheid is meer dan genoeg..). Maar voor hetzelfde geld starten we hier weer een nieuwe discussie over een stevig windje van achteren en de voordelen van alleen een voorzeil in zo'n situatie. Dat hebben we al vaker gedaan; zelfs in nl.sport.varen geloof ik. Maar niet niet doen dus..

Desondanks denk ik dat de categorie jachten waarbij regelmatig masten overboord gaan niet zozeer de toervaarders zijn met normal masttoptuigage, die bij meer dan 5 bft binnenblijven.

Maar dat zei ik, in iets andere woorden, elders al.
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 07:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:54 #632943

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
lodewijk stegman schreef :
... Ik blijf het gewoon doen...

Kunnen we smullen als het misgaat ;)
Maar ff serieus, er zijn ook andere redenen om altijd een puntje grootzeil te zetten als het een beetje doorwaait
- rechtuit stabiliteit (dus minder rollen op de golven)
- reserve motor als de genua uit de lijken scheurt
- makkelijker oploeven
Desondanks denk ik dat de categorie jachten waarbij regelmatig masten overboord gaan niet zozeer de toervaarders zijn met normal masttoptuigage, die bij meer dan 5 bft binnenblijven. ...

Dat denk ik niet, als je het per gevaren mijl bekijkt. Wedstrijdzeilers hebben iets meer verstand van hun tuigage.
Als ik vanwege slecht weer op zee 'vlucht' naar IJsselmeer of de Delta, zie ik nog heel veel toervaarders op het water met enkel genua en ingepakt grootzeil.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:55 #632944

lodewijk stegman schreef :
Ik blijf het gewoon doen.

Je geeft zelf aan dat bij jou de verstaging wel "goed strak" staat en je zorgt voor niet te veel doorhang van de voorstag. In dat geval is er geen problem (of in ieder geval niet snel). Er varen echter heel veel boten rond waar de verstaging aan lij flink lost hangt bij 4bft hoog aan de wind. In dat geval wordt het risico op pompen van / schade aan de mast een heel stuk groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 07:59 #632946

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
La Mavare schreef :
lodewijk stegman schreef :
... Ik blijf het gewoon doen...

Kunnen we smullen als het misgaat ;)
Maar ff serieus, er zijn ook andere redenen om altijd een puntje grootzeil te zetten als het een beetje doorwaait.

Er zijn voor- en nadelen aan de genoemde zeilvoering. Laten we het erop houden dat ik de voordelen groter vind dan de nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 08:07 #632948

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Sturgeon22 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik blijf het gewoon doen.

Je geeft zelf aan dat bij jou de verstaging wel "goed strak" staat en je zorgt voor niet te veel doorhang van de voorstag. In dat geval is er geen problem (of in ieder geval niet snel). Er varen echter heel veel boten rond waar de verstaging aan lij flink lost hangt bij 4bft hoog aan de wind. In dat geval wordt het risico op pompen van / schade aan de mast een heel stuk groter.

Goed strak, ja. Maar nog lang geen 25 % van de breekbelasting. Ik geloof niet zo in dat soort waarheden. Al helemaal niet op polyester boten.
Je bouwt al varend een bepaald idee op van wat goed genoeg is. Ik heb erover nagedacht en ik ben er tot heden goed mee uitgekomen.

Het is wat Pharos een paar potsen terug in deze draad schreef: er is een neiging tot bangmakerij en het verkondigen van een bepaald evangelie. Zoals ik al schreef heeft iedereen zijn eigen ervaringen, maar hier en daar nemen die de vorm aan van onaantastbare waarheden. Op zich prima dat die worden verkondigt, maar je moet er ook een beetje doorheen kijken. Niks is zwart of wit en er zijn vele wegen die naar rome leiden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 08:13 #632950

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
La Mavare schreef :
Dat denk ik niet, als je het per gevaren mijl bekijkt. Wedstrijdzeilers hebben iets meer verstand van hun tuigage.

Nou, nog ééntje dan.
Ik denk de (amateur)wedstrijdzeilerij bij uitstek een wereld is waar napraten en allerlei 'onomstotelijke' waarheden grote invloed hebben. Dat verstand hebben van tuigage is in de praktijk het verstand van anderen. Of het echte begrip van de materie altijd aanwezig is, vraag ik me wel eens af.
Maar eigenlijk geldt dit wel een beetje voor de hele zeilerij..
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 12:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 08:39 #632957

lodewijk stegman schreef :
La Mavare schreef :
Dat denk ik niet, als je het per gevaren mijl bekijkt. Wedstrijdzeilers hebben iets meer verstand van hun tuigage.

Nou, nog ééntje dan.
Ik denk de (amateur)wedstrijdzeilerij bij uitstek een wereld is waar napraten en allerlei 'onomstotelijke' waarheden grote invloed hebben. Dat verstand hebben van tuigage is in de praktijk van het verstand van anderen. Of het echte begrip van de materie altijd aanwezig is, vraag ik me wel eens af.
Maar eigenlijk geldt dit wel een beetje voor de hele zeilerij..

Dit is de spijker op de kop. Een voorbeeld; tot voor kort werd in het evangelie 15 - 20% van de breekbelasting aangehouden, nu is er al inflatie richting de 25%. Ik ben er van overtuigd dat dit weekend een aantal ZF-ers dit weekend hun boot tot een banaantje trekken omdat anders "de mast over boord kukelt".

Neemt niet weg dat stagspanning een grote rol speelt en dat iedere zeiler hier aandacht aan moet geven. Verder ben ik erg benieuwd waarom die stagspanner het heeft begeven!
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 08:40 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 09:10 #632968

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Nog een leuke extra variabele voor mastfalen is de volgende ;)

Niet genoeg prebend bij flinke wind onder spinaker :P Het is bij mij al eens net goed gegaan maar de mast stond er door de druk van de spiboom toch echt lekker als een vreemde banaan op met een rare bocht naar achteren toe..... Voortaan bij dikke wind die achterstag toch maar flink doorzetten.

Nu heeft dat bij mijn tuigage ook te maken met het feit dat ik zogenaamde 'trekzalingen' heb en die dus eigenlijk niets doen tegen het buigen naar achteren toe.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 11:40 #633031

lodewijk stegman schreef :
er is een neiging tot bangmakerij en het verkondigen van een bepaald evangelie.

Zo werkt dat in de wereld ;-)
De paus, IS en de PVV doen niets anders dan het bangmaken van onwetenden c.q. infidels.
Het is erg in de mode.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 11:48 #633032

Zo zo... En jij conformeert je aan genoemde hypes? :laugh: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 12:06 #633035

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Belerion II schreef :
Zo zo... En jij conformeert je aan genoemde hypes? :laugh: .

Baasklus conformeert zich aan Arnon Grunberg, geloof ik, gezien de tekst onder zijn potsen.

Nou zegt Grunberg soms dingen (in zijn column voorop de Volkskrant, bijvoorbeeld; daar kom ook het citaatje dat Klusbaas gebruikt vandaan) die het waard zijn om even over na te denken. Maar AG heeft daarbij ook de neiging om soms wel heel erg hoog te grijpen, waarbij ie ongewild een karikatuur van zichzelf produceert. Dan begint er een soort zelfoverschatting doorheen te schemeren.

Het beste lijkt me daarom om altijd maar gewoon voor jezelf te spreken en jezelf niet te snel te associëren met welke bobo, orakel of hype dan ook.

Wat natuurlijk niet betekent dat je het nooit eens met iemand eens kan of mag zijn..
Laatst bewerkt: 05 juni 2015 12:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 13:44 #633054

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12586
Met die laatste zin ben ik het wel eens ...geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vicks blue ontmast 05 juni 2015 14:21 #633068

Mastpompen kan iedere mast gebeuren.

Een tussenstap die je kunt maken is er voor te zorgen dat je je neerhouder van het grootzeil flink doorzet en spanning op je kraanlijn zet. Niet zaligmakend, maar helpt al een hoop. Je giek drukt je mast dan in een ronding naar voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl