Had nog wat gemist in de sluispassage in Ipswich dus onderstaand stukje mogen jullie er nog even tussen denken
klinkt altijd een beetje raar om op te schrijven dat je zelf iets naar tevredenheid van de schipper doet, maar goed ben alvast wat credits aan het verzamelen voor een oopsje van verderop..
Er komen nog een paar aanpassingen want ik was al weer vergeten dat we heerlijk voor het lapje de rivier afgezakt waren..
=========================================
Die sluispassage ging natuurlijk soepel als altijd. Besloten dat de middenbolder en achter vastleggen afdoende zou zijn. Nu ligt er in deze sluis een meedrijvend ponton dus dat is ideaal, er wordt met enig geweld geschut dus goed vast liggen is dan echt prettig. Dat ponton ligt aan de oostzijde van de sluis en aan de andere kant zijn een paar verticale touwen gespannen. Nu liep de sluis toch voller dan we gedacht hadden. In eerste instantie alleen een zeiljachtje maar dat werden er al snel meerdere en als toetje kwam er een vrij forse motorboot de sluis in. Die kon eigenlijk alleen maar naast ons liggen, dus niet veel later konden we onze engelse taalkunsten nog even testen op deze allervriendelijkste mensen. Met zo’n groot schip, nou ja net zo groot als de Solution, leek vastleggen met alleen een lijn om de middenbolder en een achtertros wat aan de krappe kant, dus met een fraaie, al zeg ik het zelf, hoera-worp de voortros om een kikker ruim voor het schip op het ponton gegooid en zo ook een voortros belegd. Dit tot groot genoegen van Rene, want die had net hetzelfde bedacht. Da’s toch leuk!
==========================================
en na vertrek Woolverstone tussen te voegen
==========================================
...... een logstand van 5579.0 gooiden we rond 08:45 plaatselijke tijd los voor de retourreis.
We begonnen goed, niet zo veel wind maar prachtig weer en eigenlijk wel weer genoeg wind om grootzeil en genua vol uit te rollen. Plat voor de wind gingen we zo de rivier af. Gelijk bij de eerste bocht al een klein klapgijpje, dat begint goed. Om de haverklap keken Ingmar, Ronald en ik omhoog om een inschatting te maken van de schijnbare wind, om telkens weer een mooi vol zeil te zien maar geen windvaantje of windex, die heeft de Solution namelijk niet. Voor de schipper natuurlijk geen probleem want die had de wind op een klokje voor z’n neus én het was lekker aan het sturen én hij is het natuurlijk gewend. Aan ons de schone taak om aan de omgeving af te lezen wat de windrichting nu precies was. Helemaal gelukt is dat niet want we hebben een aantal keer geprobeerd het grootzeil over te zetten, wat volgens ons nodig was, maar de wind had toch andere ideeën. Klapgijpen hebben we niet meer gehad, en ach een beetje actief zeilen is ook niet vervelend.
De rivier, die we op de heenweg ....