Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad????

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 10:02 #634162

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Reparatie houdt in:
Vervangen van de bodemgang over een lengte van ca 220 cm van ongeveer 60 cm voor het hoofdschot tot aan het ingangsschot met 8 mm watervast Supra Hechthout
Vervanging van de onderliggende mahonie stringers.
Vervangen van de buitenkiel over 300 cm
Demontage en montage van de kiel.
Aanbrengen van twee stuks dubbelingen in de 1e huidgang.
Verlijming met epoxy lijm en het
Aanbrengen van een epoxy-conserveringslaag aan binnen en buitenzijde.
Aanbrengen van de antfouling.

uit offerte van Waarschip.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 10:57 #634174

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Nog even speculeren over de oorzaak:

Ik neem aan dat, onder enige helling de stagen aan lij los komen te hangen?

Als dat zo is, lijkt t me sterk dat een te hoge stagspanning dit veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 11:11 #634177

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
ik heb er dit seizoen nog niet zo op gelet maar over het algemeen staan de wantjes aan lei niet te wapperen. Dat gebeurt echt alleen met een hele dikke bries. Laten we zeggen vanaf een windkracht 5 a 6 en dan stond volgens mij alleen het onderwant slap dus niet het hoofdwant.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 12:51 #634216

hscharft schreef :
Reparatie houdt in:
Vervangen van de bodemgang over een lengte van ca 220 cm van ongeveer 60 cm voor het hoofdschot tot aan het ingangsschot met 8 mm watervast Supra Hechthout
Vervanging van de onderliggende mahonie stringers.
Vervangen van de buitenkiel over 300 cm
Demontage en montage van de kiel.
Aanbrengen van twee stuks dubbelingen in de 1e huidgang.
Verlijming met epoxy lijm en het
Aanbrengen van een epoxy-conserveringslaag aan binnen en buitenzijde.
Aanbrengen van de antfouling.

uit offerte van Waarschip.

Erg geschrokken van de bijbehorende cijfers?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 13:01 #634220

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
geschrokken niet echt

maar de tijd kost het meest. Bijbehorende cijfers gaan richting de 6K
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 13:38 #634231

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
hscharft schreef :
ik heb er dit seizoen nog niet zo op gelet maar over het algemeen staan de wantjes aan lei niet te wapperen. Dat gebeurt echt alleen met een hele dikke bries. Laten we zeggen vanaf een windkracht 5 a 6 en dan stond volgens mij alleen het onderwant slap dus niet het hoofdwant.

Dan zal t niet zomaar stagspanning zijn. De compressie komt dan volledig uit het zeil. De voorspanning aan de lage kant is dan 0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 13:45 #634232

Ik begrijp je conclusie niet helemaal. Compressie uit het zeil betekent stagspanning nagenoeg nul? Heb je er rekening mee gehouden dat er een trekwant op de Zeebries staat?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 14:04 #634235

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
captain koek schreef :
Ik begrijp je conclusie niet helemaal. Compressie uit het zeil betekent stagspanning nagenoeg nul? Heb je er rekening mee gehouden dat er een trekwant op de Zeebries staat?

Het hypothese was dat er meer compressie dan normaal op de mastondersteuning is komen staan.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat de boot ontworpen is, om bij de omstandigheden waarbij dit optrad gewoon te varen.

De neerwaartse kracht op de mast wordt geleverd door de stagen. Eens?

Dus dwz de neerwaartse kracht van de stagen aan loef, en die aan lij opgeteld.

Daarbij ook nog natuurlijk het voor- en achterstag.

Nu zijn de compressie krachten tgv de wanten veel groter, omdat de boot in die richting veel smaller is, en de arm die de stag heeft daarmee ook.

Welnu: als onder normale zeilomstandigheden de lij stag slap komt te hangen, levert de voorspanning in die stag geen bijdrage meer aan de compressie.

Rechtop zal de compressie nooit meer zijn dan onder die omstandigheden. Het enige wat er dan gebeurt, is dat er spanning van de loefstag naar de lijstag gaat. Maar het totaal kan niet groter zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 14:33 #634247

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Als je lij stag spanning 0 is, dan is de stagspanning aan loef dus gelijk aan je richtend moment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 19:04 #634325

@Joop66, dank voor je uitleg, zo kan ik hem volgen :side:

als stagspanning aan lij is 0, dan stagspanning aan loef = 2x de (vooringestelde) stagspanning en dat is constant, alleen het armpje wordt onder helling wat korter.
Dat moet volgens jou (BartWNL) dan weer gelijk zijn aan het richtend moment, maar das een moment, dus kracht x arm en ook afhankelijk vd vorm vd boot.

Zou je daar nog iets meer over kunnen uitweiden? Het kwartje is nog niet helemaal gevallen...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 09 juni 2015 19:41 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 23:03 #634414

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Nu kom ik een beetje op het gebied van ErikdeJong. :whistle:

het zeil trekt aan de mast.
Mast trekt aan de stag.
stag trekt aan de boot.
boot gaat scheef.

dat is logisch toch?

De boot wil eigenlijk rechtop, en trekt terug.

als de helling gelijk blijft, heb je een stabile situatie gecreerd.

De spanning in je stag (als de lij stag slap hangt en dus 0 is) is dan dus gelijk aan de kracht die de boot uit oefend om rechtop te komen.
Richtend moment.
is ongeveer gelijk aan de term 'de stabiliteit'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 09 juni 2015 23:17 #634418

beeld je in dat je een schaalmodel van de boot hebt die in een badkuip ligt. Als je tegen de masttop gaat duwen met een bepaalde kracht (horizontaal), dan is het hellend moment van de boot grofweg de masthoogte van de boot vemenigvuldigd met de kracht waarmee je duwd. De boot gaat overhellen, maar zal niet verder hellen totdat deze een richtend moment vind dat evengroot is als het hellende moment.

Bij iedere hellingshoek hoort een richtend moment van de boot, je kunt daar dus een hellend moment tegenover zetten wat evengroot is, anders is er geen balans.

Dat krachtenspel moet echter op de romp overgebracht worden. Dus stel dat je een mast hebt die 10m hoog is boven dek, en de stag staat 1 meter dwars van de mast op het dek, dan is de spanning op de stag 10 keer zo groot als de horizontale kracht die op de top van de mast werkt.

Natuurlijk werkt de kracht van een zeil nooit op de top van een mast, maar het princiepe blijft gelijk. Een mast is zodanig ontworpen (ten minste, dat hoort zo) dat ongeacht waar je tegen de mast zou duwen, dat deze een groter hellend moment aan kan dan dat de boot aan stabiliteit heeft.

Een factor die veel zeilers over het hoofd zien is dat een richtend moment van de boot bestaat uit twee componenten, het gewichtvan de boot, en de richtende arm welke bepaald word door de vorm van de boot. Als je het gewicht van de boot 30% meer maakt, dan word het richtend moment van de boot ook 30% groter, en dus de belasting op de verstaging ook 30% meer. Op een boot van 1200 kg is dat maar 360 kg = 4 personen aanboord...

Daarentegen maakt het niet uit hoeveel zeil je erop zet, het hellend moment word gelimiteerd door het richtende moment welke vastgegelgd is in de vorm en het gewicht van de boot.

Wat betreft compressie in de mast, die is veel groter als de stabiliteit het maakt, onderandere door voorspanning op de stagen, maar vooral ook door spanning op vallen, neerhouder, schoten etc.
maximale compressie op de mast is over het algemeen meer als het gewicht van de boot in kwestie, terwijl de spanning op het hoofdwant minder als de helft daarvan is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 juni 2015 23:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 07:51 #634460

Aha, ik snap em.
Realiseer me nu ook dat er in mijn eerdere post een foutje staat, het armpje van het hellende moment (afstand tussen stag en hart schip) is ook constant, maar de arm van het richtende moment verandert wanneer de boot helt en het "centre of buoyancy" verplaatst ook.
Blijft ingewikkeld, maar leuk, dat analyseren van krachten...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 10 juni 2015 07:55 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 07:53 #634461

Harm, om terug te komen op jouw vraag: Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad?

Nee, er is vast wel iemand die haar wil opknappen, ook als ze total loss wordt verklaard :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 08:24 #634468

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Zit toch een beetje tegen de relatie tussen richtend moment en extra gewicht aan te hikken, niet al het extra gewicht draagt toch bij aan de stabiliteit. Misschien maar voor 30% ??
kan me wel voorstellen dat de massa traagheid toeneemt en dat daardoor schokbelastingen groter worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 09:48 #634497

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Nieuwe Berichten.

Boot is door expert total loss verklaard met een restwaarde van 1000 euro.
Wat ik er verder mee wil gaan doen is aan mij.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 10:48 #634511

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Harm, om terug te komen op jouw vraag: Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad?

Nee, er is vast wel iemand die haar wil opknappen, ook als ze total loss wordt verklaard

hier iemand die zich geroepen voelt?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 11:24 #634519

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Verdorie!

Nou ja, in ieder geval duidelijkheid.

Hoe zit t met de verhouding uitkering/reparatie offerte?

En met uitkering/andere boot?
Laatst bewerkt: 10 juni 2015 11:24 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 12:22 #634528

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
verzekerde waarde = 4000 euro
uitkering met aftrek restwaarde en behoud van wrak 3000 euro.

Verder bod van 5500 euro op een Dynamic2000 geaccepteerd.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 10 juni 2015 12:23 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 12:26 #634529

Toch erg zonde. Maar ja, het is maar hout hè en met een beetje handigheid is het zelf voor minder dan 1000 te repareren. Ik wist trouwens niet dat de romp van een 1/4 tonner zo dun was, 8mm. Mijn 740 was 12mm. (of15, dat weet ik eigenlijk niet meer) Haaks over de kielbalk liepen wrangen waarop weer de langsverstijving (opstaande kant van de kajuitbanken) was verlijmd. Het uiteinde van de wrangen raakte de romp net niet om aldaar een puntbelasting in de romp vermijden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 12:27 #634530

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
kwarttonner is 10mm dit is een 600 die zijn maar 7
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 12:46 #634532

Oeps, realiseerde mij niet dat het om een 600 ging. Tja , opstoken bij een afscheidsfeestje met BBQ ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 13:11 #634538

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Mjah heb hier wel een houtkachel thuis. Er zit alleen zo veel verf op.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 13:20 #634540

hscharft schreef :
verzekerde waarde = 4000 euro
uitkering met aftrek restwaarde en behoud van wrak 3000 euro.

Verder bod van 5500 euro op een Dynamic2000 geaccepteerd.

Wow! Snel gehandeld meneer Harm.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heeft Zeebries haar laatste tocht gehad???? 10 juni 2015 13:21 #634541

hscharft schreef :
Mjah heb hier wel een houtkachel thuis. Er zit alleen zo veel verf op.

Kiel eraf, mast eraf, boom erin en je hebt een geweldige boomhut.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl