Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nooit meegemaakt!

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 13:37 #645620

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Donderdag 25 juni 2015 14:00 uur, bij het naderen van de betonning bij Hindeloopen, kop in de wind en zeilen strijken. Motor aan, in het werk gezet, niets……………..twijfel…………in het werk is toch knop uit of was het nou knop in……………heb de Sobat pas vier jaar, dus? Maar knop in of uit maak niets uit, geen aandrijving in het water, motor maakt wel toeren maar voor de rest noppes dus. Ondertussen dreven wij richting de sleepboot en baggerschuiten die met werkzaamheden bezig waren in de vaargeul, de sleepboot “Argo” die overigens niet kon slepen vanwege een enorme constructie op het achterdek waarmee hij de richels die ontstaan door het baggerwerk vlak strijkt, kwam onze kant op (toch wel grote letters op de boeg als die dichterbij komt) om ons te waarschuwen voor het baggerwerk en aanwezige bootjes, via de marifoon even verteld wat het euvel was en dat ik wel met een oplossing zou komen voor ik daadwerkelijk iedereen in gevaar zou brengen. Ik kreeg te horen dat hij/de Argo wel even in de buurt zou blijven, just in case! Dus even snel gekeken of het mechaniek van de morse wel goed werkte, wat natuurlijk het geval was. Toen spoedoverleg met moeders de vrouw en besloten dat we op de fok zouden binnen lopen, daarna contact met de Argo opgenomen en onze plannen verteld. De Argo zou achter ons aan tuffen en ons eventueel een “zetje” de goed richting opgeven als het fout mocht lopen. Dus op een puntje van de fok de vaargeul in, achtervolgd door de Argo. Ter hoogte van de pier van de gemeente haven het puntje fok weg en laat nou de lange kant vanaf het begin vrij zijn. Met een slakke gangetje langs de kade en de rem er op doormiddel van een landvast. De Argo bedankt voor zijn schaduwwerk en maar eens kijken wat het nu wel of niet doet. Via de inmiddels leeg gehaalde bakskist kan ik bij de as komen , motor aan, in het werk, en zie daar…..de as draait gewoon. Gloeiende, gloeiende, dan is de schroef foetsie.

Met de gegevens van de keerkoppeling, motor, as, lengte van de boot, diepte en pincode op zak naar Jachthaven Hindeloopen naar de werf aldaar en eens kijken naar mijn idee voor een schroef. De werfbaas kwam na mijn verhaal tot dezelfde conclusie, de schroef was er af. Gezien het tijdstip zou het volgens de werfbaas, vandaag niets meer worden maar hij zou wel de bovenstaande gegevens (op de pincode na) door mailen naar een lokale schroevenboer en de Sobat zou morgen, vrijdag om 09:00 uur, als eerste gelicht worden om de schade aan de onderzijde te bekijken en de nieuwe te bestellen schroef monteren.

Om even over negen kwam er een sloepje met twee man van de werf die de Sobat naar de kraan zouden slepen. Sobat in de kraan en vol spanning kijkend naar het lichten, yep, daar komt de as aan…..met schroef, mijn onderkaak lag terplekke op de kade. Onderkaak op gepakt en meteen een duik onder de Sobat en een slinger aan de schroef gegeven, die als geolied om de as heen begon te tollen. Toen was de verwarring helemaal groot want met dertig jaar ervaring had zelfs de monteur dit nog nooit meegemaakt. De spie was weg, pleite!! Dus de as onder de schroef maar eens bekijken, niet een krasje, alsof er nog nooit een spie in gezeten had. De monteur stond mij aan te kijken als of ik de boel in de urine aan het nemen was, nadat ik hem verzekerd had dat er echt wel een spie had in gezeten en ik niet van Bananasplit was werd er een nieuwe spie gemonteerd en kon de Sobat weer haar element in.
Kosten spie 3.70, arbeidsloon 56.44, kosten kraan 90.91, bijdrage Rutte 31.72. Mijn gezicht toen bleek dat de schroef er nog onder zat, was volgens mijn vrouw ONBETAALBAAR!


Sjoerd
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 13:49 #645624

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Tjemig heb jij weer :D

Nu was je gelukkig al wat gewend want bij mij zijn motorproblemen standard operating procedure zo lijkt het soms wel..

Je vrouw heeft zeker geen foto's gemaakt om dat moment te delen??

Alle ongein terzijde, wel mooi dat het achteraf zo eenvoudig op te lossen bleek!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 13:50 #645625

duikbril en een zwembroek is goedkoper ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 13:59 #645628

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
maar de hamvraag blijft wat er met die spie is gebeurt...zal wel niet zo oud zijn geweest dat-ie kan verrotten.
Meestal zitten ze toch redelijk opgesloten, dus eruit floepen is geen optie, tenzij er ruimte in is gekomen tijdens bedrijf en het ding langzamerhand aan het vergruizen is geweest, maar dan moet je dat toch denkelijk wel zien aan as of schroef of horen (bij een vaste schroef waarschijnlijk wel)

Ik kan me er niets bij bedenken. iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 14:16 #645637

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
De Optimaal schreef :
duikbril en een zwembroek is goedkoper ;-)

Helemaal, dan zit de spie er ook weer onder?
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 14:18 #645638

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
HPV schreef :
maar de hamvraag blijft wat er met die spie is gebeurt...zal wel niet zo oud zijn geweest dat-ie kan verrotten.
Meestal zitten ze toch redelijk opgesloten, dus eruit floepen is geen optie, tenzij er ruimte in is gekomen tijdens bedrijf en het ding langzamerhand aan het vergruizen is geweest, maar dan moet je dat toch denkelijk wel zien aan as of schroef of horen (bij een vaste schroef waarschijnlijk wel)

Ik kan me er niets bij bedenken. iemand?

De spie is/was 4 jaar oud en van RVS, maar geen knal, geruis, of ander geluid gehoord.
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 14:18 #645639

Ik ken best wat bedenken.
Galvanische corrosie.
Een standaard spie (niet voor een schroef dan) is van "gewoon" staal en zal dus in contact met een bronzen schroef en een rvs schroefas vrij snel zichzelf opofferen o.i.v. galvanische corrosie . Soort van anode dus.
En een anode op een spie lijkt me wat lastig :huh:
Er hoort dus typisch een rvs of bronzen spie tussen as en schroef .
Alleen als het om een aluminium schroef gaat heb je kans dat een normaal stalen spie heel blijft.
Overigens zorgt , als het goed is, niet de spie alleen voor het vasthouden van de schroef maar de conische passing op de as i.c.m. een op de juiste moment vastgezette schroefasmoer.
Misschien niet exact dezelfde conus op as en schroef?
Een alleen flink op de as geduwde schroef (zonder vet) moet eigenlijk al behoorlijk vast zitten en zeker geen speling hebben.
Zou ik komende winter maar eens goed controleren want ook een goede spie houdt een schroef echt niet vast als er speling of geen exacte passing op de conuspassing zit. De spie breekt dan/schuift op de overgang gewoon af op een gegeven moment.
Ad
Laatst bewerkt: 22 juli 2015 14:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 16:03 #645671

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Dat over de conische passing dacht ik ook. Toevallig heb ik er in juni een rvs spie in gezet. :mrgreen:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 16:18 #645680

Heeft die spie er wel op gezeten? Of heeft de schroef al die tijd klemvast op de as gezeten?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 22 juli 2015 23:53 #645746

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
It Paradyske schreef :
Heeft die spie er wel op gezeten? Of heeft de schroef al die tijd klemvast op de as gezeten?

Die spie heeft er daadwerkelijk gezeten, was van RVS en was speciaal voor de schroef en de konus van de as gemaakt.
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 08:17 #645764

Dan lijkt het er wel sterk op dat de conuspassing niet in orde is.
Even proberen of de schroef echt geen speling heeft als je hem handvast op de as schuift zonder spie.

Doet me denken aan een bromfiets die ik 50 jaar geleden had (Fongers) waarvan het vliegwiel steeds los ging... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 12:59 #645829

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Yellow Boat schreef :
Dan lijkt het er wel sterk op dat de conuspassing niet in orde is.
Even proberen of de schroef echt geen speling heeft als je hem handvast op de as schuift zonder spie.

Doet me denken aan een bromfiets die ik 50 jaar geleden had (Fongers) waarvan het vliegwiel steeds los ging... :whistle:
Ad

De conus is exact voor deze schroef gedraaid en er zit totaal geen speling tussen de as en de schroef. Vandaar dat ik nog verbaasder was dan de monteur, ik wist wat er onder zat of althans hoorde te zitten. Bij het opnieuw monteren van de schroef is er juist gekeken naar de speling en die was niet aanwezig, het zag er volgens de monteur " Als nieuw uit" . Het blijft voor mij een raadsel. :huh:
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 13:06 #645831

Nou nog een nogal gedurfde mogelijke oorzaak..........
Kan het zijn dat bij de montage van de schroef de as zodanig stond met de spiebaan in de onderste helft, dat de spie eruit gevallen is terwijl de schroef erop gezet is ?
Heb een keer zoiets meegemaakt met mijn stuurwiel waar de spie ook nog eens keurig ping, pang , ploep ind de kuipafvoer verdween.
Was gelukkig thusi en niet onderweg anders had ik gelijk de noodstuurinrichting eens kunnen proberen :ohmy: .

Het lijkt me nl eigenlijk toch wel erg sterk dat de hele spie was weggecorrodeerd zonder sporen achter te laten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 13:11 #645834

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
De niet geplaatste spie lijkt mij ook de meest logische maar zeker niet voor de hand liggende oorzaak..tenzij iemand zijn duikbrevet heeft gehaald om je een hak te zetten.
Kan me voorstellen dat je volledig verbijsterd was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 14:07 #645850

HPV schreef :
De niet geplaatste spie lijkt mij ook de meest logische maar zeker niet voor de hand liggende oorzaak..tenzij iemand zijn duikbrevet heeft gehaald om je een hak te zetten.
Kan me voorstellen dat je volledig verbijsterd was.

Wat ik bedoelde wat weliswaar geplaatst maar er weer uit gevallen doordat de passing niet nauw genoeg was.
En dat komt echt meer voor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 14:19 #645853

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Blij dat ik een splitpen heb dan!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 23 juli 2015 17:37 #645901

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Zeer bizar voorval. Zeker omdat je bij hoog en bij laag beweert dat er wel een spie in gezeten heeft.

Maar aan de andere kant: beter dit dan de schroef pleite. Dat is een dure grap.

Toch zou ik van de winter die konus nog eens fijn nameten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit meegemaakt! 24 juli 2015 07:28 #645982

Sloe Gin schreef :
Blij dat ik een splitpen heb dan!

Normaliter borgt die splitpen alleen de schroefmoer tegen losdraaien, niet de schroef tegen draaien t.o.v. de as.Een splitpen kan een schroef helemaal niet borgen op de schroefas , veel te zwak.
Bij buitenboordmotoren heb je wel een breekpen die dat doet maar da's wat anders.
Ad
Laatst bewerkt: 24 juli 2015 07:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl