...moet de schipper gedacht hebben.
25 knopen wind in de haven, er vaart al enige tijd een 40 ft huurboot in de haven rond met 4 man aan boord. Men kan niet besluiten waar te gaan liggen. Toch zijn er een aantal 15 meter boxen vrij (bordje op groen) waar je kunt afmeren met de boeg in de wind.
Men besluit aan de Staverse kade te gaan liggen, tegenover de haven. De westenwind staat haaks op de kade. De stootwillen worden tevoorschijn gehaald. Plons, daar gaat een stootwil het water in.
Verdorie, die moet terug! Rondje gedraaid en vol gas achter de stootwil aan. Mis! Van vol gas vooruit naar vol gas achteruit. Nog een keer proberen. Inmiddels aan lager wal van vol gas vooruit, fout ingezien vol gas achteruit. Arme keerkoppeling! Nou, die stootwil gaan we later wel ophalen, hij drijft toch de haven in. Verder met de stootwillen ophangen. Daar gaat nummer twee te water.
Zelfde manoeuvre, die keerkoppeling van huurboten kunnen best tegen zo'n behandeling.
Weer mislukt besluit men om de overige stootwillen toch maar goed vast te maken.
We gaan afmeren. Op de boeg staat iemand met een lijn in de hand. De schipper komt schuin aanvaren, ziet dat het te hard gaat en besluit op het laatste moment om het roer om te gooien. De wind pakt de boeg en zo wordt een aanvaring met de beschoeiing van de kade voorkomen. Op dat moment springt de man met de landvast de kade op. Dat gaat maar net goed. Van de commotie laat de man de lijn vallen.
Er wordt een rondje gevaren; tijd voor overleg. Meneer nummer twee met landvast gaat het proberen. De schipper komt nu wat langzamer aanvaren. Nummer twee springt aan de kant, verliest zijn evenwicht en laat de lijn los. Wat nu?
Nog maar een rondje varen met overleg. De schipper besluit om achterwaarts richting kade af te meren. Nummer drie staat met een landvast achterop en springt van de boot af.
De schipper zet de gashendel weer in de vooruit. Nummer drie roept: “Ik hou hem niet, ik hou hem niet.” Hij laat de landvast los. De andere twee kijken alleen maar toe.
Tja, wat nu? De schipper vaart maar weer een rondje, helemaal alleen op de grote boot. De andere drie bemanningsleden staan beteuterd te kijken op de kade.
De schipper besluit om een paar keer langs te varen voor overleg.
Dan komt de schipper recht op de kade aanvaren, tikt met de boeg de beschoeiing aan en blijft het gas erop houden. Nummer één stapt aan boord, pakt de twee inmiddels klaar gelegde landvasten en springt van boord. Nog een heel gedoe om de kont van de boot langszij te krijgen.