Er wordt m.i. te vlot geroepen dat TS tijdig had moeten wijken. Dit komt de duidelijkheid niet ten goede. Beter vind ik het om zolang een aanvaring nog niet dreigt vaart en koerst te behouden, zodat degene die wijkplicht heeft daarop zonder misverstanden kan anticiperen.
Op zee merk ik dat de grote beroepsvaart ook meestal wijkt voor een zeilschip (buiten de verkeersscheidingsstelsels). Sinds ik AIS heb zie ik dat schepen op een CPA van minder dan 0,5 mijl zeer tijdig hun koers verleggen zodat de CPA uitkomt op precies 1,0 of 0,5 mijl. Zij doen dat meestal voordat ik kan besluiten welke koerswijziging van mij de beste uitwijkmogelijkheid geeft.
Dit neemt niet weg dat er inderdaad schepen zijn die te weinig uitkijk houden of maling hebben aan een klein zeilbootje. Daarvoor heb je een plan B om op tijd alsnog zelf actie te ondernemen.
Maar, zoals ik al zei, mijn ervaring is dat dat relatief weinig voorkomt ten opzichte van correct wijkgedrag.