Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongemakkelijke Mist doorkruisen

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 06:29 #678458

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Baasklusje schreef :
We hebben het over 4 oktober....

Je bedoelt die dag dat het de hele ochtend onder Hindeloopen al mistig was ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 06:31 #678459

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Kapiteinmomo schreef :
Waterblok schreef :
Dat streepje van de Ais weergave is er denk ik niet als het vrachtschip geen koers geeft aan de Aistransponder?

Inderdaad heb geprobeerd later contact te zoeken met dit schip CH 16 en CH 1 geen respons (schipnaam wist ik )
Waarschijnlijk een defecte transponder (zender ) op het vrachtschip

Een binnenschip luistert NOOIT op kanaal 16 !!!! Ga u schamen (BPR).
Hij luistert wel op kanaal-10 en kanaal-13, beide verplicht, ook voor jouw op kanaal-10

Wel proberen te varen en geen communicatie tijdig kunnen/willen voeren.

Van mij krijg je een dikke onvoldoende!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 06:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 06:35 #678462

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Kapiteinmomo schreef :
Klopt!maar kanaal 16 hebben ze echt wel aan tijdens dat soort omstandigheden.

Écht niet!!!

Gewoon volgens BPR K10 en K13 (radar).

Als ik zo'n actie doe, dan neem ik vooraf contact op met het betreffende schip en laat weten wie ik ben en waar ik t.o.v. hem zit. Dat voorkomt schrik en toeter acties.

De preventieve en proactieve veiligheidsgedachte is soms héél ver te zoeken hier.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 07:40 #678475

plusfast schreef :
jaaph schreef :
Tegenstrijdig.
naviduct en de oranjesluizen even gebeld.
oranjesluizen zeggen dat ze jachten mogen stilleggen en naviduct dat ze enkel niet schutten
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.

Tevens mag u alleen de vaart voortzetten indien u gebruikt maakt van een radar. En omdat u navigeert met behulp van radar, moet u in het bezit zijn van een radardiploma. Hebt u geen radar met het betreffende certificaat, moet u onmiddellijk op de dichtstbijzijnde geschikte plaats stilliggen.

Bijlage 15
Vaart u met uw zeilschip op één van de wateren uit bijlage 9 of bijlage 15 moet deze voorzien zijn van een motor, die voor onmiddellijk gebruik gereed is. En waarmee u een snelheid door het water kunt halen van minimaal 6 kilometer per uur. De motor hoeft niet te lopen, maar moet stand-by staan. U hoeft hier ook niet zo hard te varen, maar kúnnen varen.

Bijlage 9 van het BPR

De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal


Hier staat het ijsselmeer niet bij.
Ik heb ook gehoord dat het sterk afgeraden werd, maar ze konden het niet verbieden.

Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html

Wat betreft het verschil in antwoord van het Naviduct en de Oranjesluizen, dat is duidelijk. De oranjesluizen liggen in het IJ, een vaarwater dat in bijlage 9 BPR wordt vermeld, en waar zonder radar niet mag worden gevaren. Het Naviduct ligt in het IJsselmeer, wat niet bij de vaarwateren van bijlage 9 hoort.

Vraag mijnerzijds: was een radardiploma niet afgeschaft voor de pleziervaart?

Radardiploma (radarpatent in de volksmond) geldt voor alles wat vaart op binnenwater. Nadeel is dat je er als pleziervaarder er niet zo veel aan hebt, omdat het varen in mist niet alleen een radarpatent vergt, maar ook een goedgekeurde binnenvaart radar. En laat die nou nét niet passen op de meeste zeilbootjes... Sterker, voor de prijs van zo'n radar koop je een aanrdig zeilbootje :woohoo: .

Dus: Bij dichte mist mogen wij, plezierbootjes, gewoon niet varen op de eerder genoemde binnenwateren.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 07:41 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:31 #678484

Eemsmonding en Eemshaven weet ik niet maar In Delfzijl mag je het havenkanaal niet bevaren bij dichte mist ( pleziervaart trouwens ook niet 'snachts) .Overigens geldt in het havenkanaal niet het reglement Eemsmonding maar het havenreglement.www.groningen-seaports.com/Lin...=2147&language=nl-NL
En ik lees net dat je de Eemsmonding niet in mag bij zicht minder dan 1000 meter ( wetten.overheid.nl/BWBR0004552...eidsdatum_07-12-2009)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:34 #678486

WADnWIND schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Klopt!maar kanaal 16 hebben ze echt wel aan tijdens dat soort omstandigheden.

Écht niet!!!

Gewoon volgens BPR K10 en K13 (radar).

Natuurlijk Kanaal 10.
Op 4 oktober in de mist bij Staveren waren diverse binnenvaarders op 10 te horen die jachten (kennelijk zichtbaar op de radar) waarschuwden dat ze gevaarlijke dingen deden. Geen enkele reactie van de jachten natuurlijk (die stonden op 1 of 16 of niets..... gevaarlijke sufferds).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:36 #678489

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
WADnWIND schreef :

De preventieve en proactieve veiligheidsgedachte is soms héél ver te zoeken hier.

Kan gebeuren, iedereen maakt wel eens een linke situatie mee tijdens de beoefening van de Watersport.
Deze situatie beschrijf ik om inzicht te krijgen aangaande een onjuist AIS signaal, dat was de hele boodschap.
Dit forum vindt het prachtig om iemand te veroordelen, en vallen zelfs in herhaling.

Nogmaals er is geen sprake geweest van een gevaarlijke situatie, binnenvaartschip heeft snelheid verminderd en ondertekende snelheid vermeerderd.

Voor de rest is de tocht prima verlopen, paar keer uitgeweken.
Flauwekul opmerkingen dat je moet gaan ankeren in dichte mist schuif ik terzijde.

Varen in mistgebieden met opklaringen gaat prima zeker indien je solo vaart, je verantwoordelijkheden liggen bij je zelf,
anders dan bijv. met je hele gezin in potdichte mist vertrekken..

O, ja de oproep op CH 16 had ook te maken met het feit dat dit kanaal door instanties wordt uitgeluisterd, instanties waren dus op de hoogte van het defecte AIS signaal van het binnenvaartschip en zouden daar wat mee kunnen doen
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 08:44 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:38 #678490

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Hmmm, volgens mij had je als jacht de verplichting om uit te luisteren op kanaal 1 op het IJsselmeer. En een verbod om dual watch te gebruiken. Hoe valt dit te rijmen?

(ik kan gelukkig wel dual/triple watch aanzetten en doe dat ook meestal op het IJsselmeer :) )

[edit]
Even nagekeken op Google, het is toch anders: Vaart u op het IJsselmeer, het Markermeer of de randmeren en is het zicht goed, dan mag u de marifoon op kanaal 1 zetten. Op dit informatiekanaal wordt elke vijftien minuten na ieder heel uur informatie verstrekt over het weer, de waterstanden, stremmingen enzovoort. Is het zicht slecht, dan stelt u uw marifoon af op kanaal 10. Ook op het IJsselmeer communiceren binnenvaartschippers namelijk altijd via kanaal 10. Logisch gevolg wanneer u op kanaal 1 zit, is dat u niet hoort wat er zich op kanaal 10 afspeelt. Om die reden hebben binnenvaartschippers minimaal twee marifoons aan boord.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 08:50 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:42 #678491

WADnWIND schreef :
Kapiteinmomo schreef :
Klopt!maar kanaal 16 hebben ze echt wel aan tijdens dat soort omstandigheden.

Écht niet!!!

Gewoon volgens BPR K10 en K13 (radar).

Praktisch in de binnenvaart op het IJsselmeer: 16 nooit, 13 niet, 1 help het hopen, 10 contact
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:44 #678492

ErikSnel schreef :
Hmmm, volgens mij had je als jacht de verplichting om uit te luisteren op kanaal 1 op het IJsselmeer. En een verbod om dual watch te gebruiken. Hoe valt dit te rijmen?

Nee hoor, 1 is geen blokkanaal. Geen enkele verplichting om te luisteren.
De grote borden met een 1 erop als je het IJsselmeer op vaart (Afsluitdijk, IJ) zijn blauw, niet rood.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:49 #678496

Overigens werd ook steeds gemeld via marifoon (ook op kanaal 1) dat de pleziervaart buiten de vaargeulen moest blijven.
Maar ja, uiteindelijke komt iedereen mekaar tegen bij enkhuizen.
Ook een hele ploeg aan zeiljachten die in colonne uit volendam kwamen met 6 knoop...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 08:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:50 #678498

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Belerion II schreef :
Dus: Bij dichte mist mogen wij, plezierbootjes, gewoon niet varen op de eerder genoemde binnenwateren.

Markermeer en IJsselmeer mag formeel wel gevaren worden bij mist. Dat het in veel gevallen niet verstandig is spreekt voor zich. Het stilleggen van het Naviduct blijft daarom een merkwaardige actie. Dat er - bij escorte door een KNRM boot - wel geschut kon worden suggereert dat het veilig schutten zelf niet in het geding was.

Het opschorten van schutting bij de Oranjesluizen (ik neem aan alleen de pleziervaart) is begrijpelijk maar strikt formeel ook interessant.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 08:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 08:57 #678505

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Hans V schreef :
Belerion II schreef :
Dus: Bij dichte mist mogen wij, plezierbootjes, gewoon niet varen op de eerder genoemde binnenwateren.

Markermeer en IJsselmeer mag formeel wel gevaren worden bij mist. Dat het in veel gevallen niet verstandig is spreekt voor zich. Het stilleggen van het Naviduct blijft daarom een merkwaardige actie. Dat er - bij escorte door een KNRM boot - wel geschut kon worden suggereert dat het veilig schutten zelf niet in het geding was.

Het opschorten van schutting bij de Oranjesluizen (ik neem aan alleen de pleziervaart) is begrijpelijk maar strikt formeel ook interessant.

Ik denk dat de oranje sluizen een schutting naar binnen mogen verbieden, echter naar buiten alleen afraden.

Het is dan wel waarschijnlijk dat de brug niet draait vanwege het gevaar voor het wegverkeer. Dát is vaak het argument, ook bij kornwerd b.v.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 09:08 #678509

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
Markermeer en IJsselmeer mag formeel wel gevaren worden bij mist. Dat het in veel gevallen niet verstandig is spreekt voor zich. Het stilleggen van het Naviduct blijft daarom een merkwaardige actie. Dat er - bij escorte door een KNRM boot - wel geschut kon worden suggereert dat het veilig schutten zelf niet in het geding was.

Het opschorten van schutting bij de Oranjesluizen (ik neem aan alleen de pleziervaart) is begrijpelijk maar strikt formeel ook interessant.

Ik denk dat de oranje sluizen een schutting naar binnen mogen verbieden, echter naar buiten alleen afraden.

Het is dan wel waarschijnlijk dat de brug niet draait vanwege het gevaar voor het wegverkeer. Dát is vaak het argument, ook bij kornwerd b.v.

Ik ben niet thuis in de wetgeving rond sluizen, maar sluismeesters hebben blijkbaar ook een handhavende bevoegdheid?

Formeel weten ze overigens ook niet zeker of een jacht geen goedgekeurde binnenvaartradar en schipper met patent aan boord heeft. Ik denk niet dat ze dat beneden zijn gaan controleren.

De Schellingwouderbrug is wel een punt, maar speelt bij het Naviduct niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 09:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 09:43 #678535

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5274
Ik denk niet dat een doorsnee sluiswachter degene is die moet gaan beslissen over vaarverboden.
Hij moet zich houden bij zijn sluis en evt brug, daar ligt zijn competentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 09:48 #678539

dat zal zo zijn maar de competentie van de vele watersporters ligt nog een stuk lager denk ik.
Ik snap wel dat ie af en toe een ongevraagd advies uitgeeft..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:15 #678557

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
In Delfzijl mag je het havenkanaal niet bevaren bij dichte mist ( pleziervaart trouwens ook niet 'snachts)

Waar is deze info over 's nacht varen te vinden? Als we vertrekken of aankomen in het donker vanwege het tij, is ons nog nooit een strobreed in de weg gelegd. We voeren de normale [voorgeschreven] verlichting. Ook door de Zeesluis worden we bij donker gewoon geschut.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:18 #678559

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hans V schreef :
Ik ben niet thuis in de wetgeving rond sluizen, maar sluismeesters hebben blijkbaar ook een handhavende bevoegdheid?

Een sluismeester is geen BOA.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:20 #678562

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3263
Ik ben geen specialist indezen, maar een brug- of sluiswachter kan worden aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar, en in die hoedanigheid belast worden met het handhaven/uitoefenen van met name genoemde wetten.
Dat is bijvoorbeeld in Friesland het geval (waar het BPR met name genoemd wordt als te handhaven reglement), en ook in de gemeente Amsterdam (waar ik gek genoeg zo snel wel de handhaving van de wegenverkeerswet zag, maar niet die van het BPR). Ik weet eigenlijk niet of de Oranjesluizen onder de gemeente Amsterdam vallen.

Ik heb in de Oranjesluizen ook wel eens gehoord dat de sluiswachter een officiele waarschuwing gaf aan een beunschip dat over zijn merken lag.



EDIT:
@JohnBerg: wel dus, zie bijvoorbeeld voor Frl:

wetten.overheid.nl/BWBR0029892...eidsdatum_09-09-2015
Artikel 2
De personen, werkzaam in de functie van brug- en sluiswachter in dienst van de afdeling nautische zaken van de provincie Fryslân, zijn aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar.
Laatst bewerkt: 03 nov 2015 10:24 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:39 #678569

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Vlieter1: interessant, wist ik niet. Dus in Friesland als persoon in kwestie werkt voor de afdeling nautische zaken van de provincie Fryslân is hij BOA.
Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen, gezien de chaos bij sommige Friese sluizen op een mooie zomer zondagmiddag.

Maar hoe zit het dan met een sluismeester die voor RWS werkt? Die is toch geen BOA?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:39 #678570

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Sluiswachter als BOA, interessant.

Tegenhouden (en/of beboeten) mag ook dan natuurlijk alleen bij geconstateerde overtredingen BPR. Ik was er niet bij maar heb niet de indruk dat er op de Oranjesluizen daadwerkelijk is gecontroleerd. Of hebben jachten wel bezoek aan boord gehad?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:47 #678574

Zo is dat.
ik heb vorig jaar op weg naar de winterstalling nog bijna 3 uur in de Groevesluis-zuid bij Appingedam gelegen omdat de bruggen op het Eemskanaal vanwege de zeer dichte mist ( nog duidelijk minder dan 50 meter)
dicht bleven.
Wel lekker koffie gedronken in het sluis/brugwachters kantoor.
Zelfs met de camera's die er bij elke brug en sluis hangen was er bijna niks te zien.
Raar trouwens dat ze geen AIS ontvangst hebben en dat dus niet kunnen gebruiken maar alleen een stuk of 8 beeldschermen voor de bruggen en sluizen.
Wel leuk om het eens vanaf die kant te zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 10:57 #678576

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Is het nu sluiswachter of sluismeester en zo ja waarom? Kennen we ook een burgmeester als er een sluiswachter bestaat?

Ik vind het overigens nuttig als de sluismeester, ook al is het ongevraagd, informatie of advies geeft. In workum krijg je b.v. af en toe het weerbericht 'mee'. Heeft ook zo zijn charmes.

Je zou bijna het vaarbewijs verplichten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 11:01 #678579

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6118
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 03 nov 2015 12:35 #678608

Ook al is een sluis of brugwachter geen BOA kan hij zeker wel verkeersaanwijzigingen geven namens het bevoegd gezag:

Hoofdstuk 6. Vaarregels Afdeling V. Doorvaren van bruggen, stuwen en sluizen Artikel 6.28. Doorvaren van sluizen 15. De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl