Voor Velen zal dit geen "groot verhaal" zijn, maar voor ons was dit toch een aardige onderneming.
We kochten in oktober onze boot, die in Stellendam zijn thuishaven had. We hebben ervan geprofiteerd om deze winter ieder weekend (behalve bij regen) te gaan zeilen op het Haringvliet om de boot te leren kennen. Echter voor 1 april wilden we de boot in Kortgene hebben liggen. En binnendoor varen was (voor mij) geen optie.
De planning was dus om op vrijdag 11 maart, bij goed weer, vanuit Stellendam Marina over zee naar Vlissingen te varen op 1 dag. Uiteraard zoveel mogelijk zeilend.
Uit veiligheidsoverwegingen en door de lengte van de tocht en de periode (toch nog geen 20 graden..) had ik bij de planning voorzien dat we het Slijkgat en de invaarroute richting Vlissingen gingen motoren.
We moesten rond 8 uur uit de Goerese Sluis zijn. Op die manier konden we optimaal profiteren van de stroming richting zee. En Springtij zijnde... was er lekker veel stroming.
Het Slijkgat was gepland op motor, gezien de wildste verhalen in een vorig draadje. Het meest vreemde was echter op het einde van het slijkgat dat er een branding ontstond door de plaatselijke ondiepte. Mijn dieptemeter begon alarm te slaan met nog 60 a 70 cm onder de kiel. Mijn bemanning keek mij vragend aan, maar ik deed alsof mijn neus bloedde, maar knijpte toch maar mijn billen samen
Eens op open zee, werd het tijd om de Genaker uit te rollen, want met de gewone zeilen gingen we het met amper 5 a 6 knopen wind in de rug niet halen.
Mijn vader naar binnen om het zeil door te geven, maar die luttele minuten benedendeks waren genoeg om zeeziek te worden. Golven waren er nauwelijks, maar deining van achter uit des te meer. Lekker zwalpen dus.
Zeil opzetten alleen gaat nog niet, dus nog even verder motoren. Niet veel later had ook vrouwlief het te pakken. Vader en vrouw, elk op een bankje verslaan door de deining.
Zodoende 2 uur verder gemotord, en met gemiddeld 2 a 3 knopen stroming mee, werden recordafstanden afgelegd. Zodanig dat ik bij het nemen van een bocht richting Vlissingen het zeil al niet meer hoefde te hijsen.
Ik had immers voorzien om ook het laatste stuk richting Vlissingen te motoren, gezien de commerciele route.
Op dat stuk zag ik opnieuw een stukje branding, kilometers van de kust, en daar moest ik door. Op de plotter geen probleem, dat was 6 meter LAT. Maar het vertrouwen was dusdanig dat ik toch mijn gashendel in de hand had om vol in achteruit te leggen indien nodig.
Weer niet nodig, als je van 15 meter plots naar 6 meter diepte gaat krijg je blijkbaar ook branding. Weer iets wat we weten.
Zodoende werd er dus op die dag niets gezeild en arriveerden we aan de stadshaven van Vlissingen om 14u30. Dus de kleine 50 mijl op 6u30.
Op het moment zelf wel een beetje teleurgesteld over mijn crew en het gebrek aan initiatief van mijzelf tijdens hun "time out". Achteraf bekeken was het misschien toch niet zo slecht dat we bij gebrek aan wind de motor zijn werk lieten doen.
Ook merkten we dat zodra we keerden richting Vlissingen (en de golfslag dus anders op de boot insloeg) de zieken heel snel beter waren.
Ik durf te zeggen dat bij een 10 a 15 graden verschuiving van de wind er niemand zou zijn ziek geworden...
Het stadshaventje was echter nog gesloten wegens "winter", dus besloten we naar de binnenhaven van Vlissingen te gaan om daar de nacht door te brengen.
In het Sas van Vlissingen vroeg de sluismeester ons naar onze bestemming, waarop ik antwoorde : overnachten in de binnenhaven van Vlissingen.
Echter in die binnenhaven was er niets, geen restaurantje om te eten, geen cafeetje om iets te drinken, kortom we besloten snel om richting Veere te varen en daar de stadshaven te proberen.
Dus aan de eerste ophaalbrug kanaal 22 opgeroepen, maar geen antwoord. Opnieuw oproepen, geen antwoord. Uiteindelijk voer ik naar een beroepsschipper die voor ons kanaal 22 oproepte en die had gelijk antwoord.
Diezelfde sluiswachter hoorden we zeggen :"Die zeilboot heeft gezegd dat ze in de binnenhaven gingen overnachten...en nu willen ze door de brug..." Dus blijkbaar weinig ruimte om even van gedacht te kunnen veranderen.
Uiteindelijk begon de brug toch te draaien en konden we richting Veere.
Daar hadden we een mooi plekje aan de bezoekersstijger en hadden we om 18 uur al besteld om te eten. Blijkbaar maakt die zeelucht je toch wat vermoeid.
Moe maar voldaan hebben we een heerlijke nacht doorgebracht in Veere.
's Morgens lag er ijzel op de stijgers maar dat hield ons niet tegen om rond een uur of 9 weer te vertrekken. Nu voor een kort zeiltochtje naar Kortgene. Weer weinig wind, maar op een meer geeft dat toch net de snelheid om vooruit te komen.
Nu ligt de boot in zijn definitieve haven en zijn wij een ervaring rijker.
Onze volgende trip op zee (en nu hopelijk wel al zeilend) is al gepland. Dat wordt een tripje van Roompot naar Oostende of Blankenberge tijdens hemelvaartweekend.
trip over zee