Eind oktober 2015 zouden we nog een lang weekend even de Zuiderzee onveilig maken, zo op donderdagmiddag vol goede moed het Noordzeekanaal op richting Amsterdam. De motor een Yanmar 2QM15 liep wel maar niet lekker, het vermogen was niet echt aanwezig en er kwam meer rook uit de uitlaat als gewoonlijk. Maar kassian dan komen we er ook was mijn gedachte. Yep, fout gedacht! Ter hoogte van het Centraalstation een hik, een plof en het Gerechtsgebouw was uit het zicht verdwenen en had waarschijnlijk het idee dat er een gifgas aanval plaatsvond, vanwege de enorme rookpluim die de Sobat produceerde. De motor bleef lopen maar het vermogen was totaal weg, dus even snel een afweging gemaakt, wordt het Sixhaven of retour Nauerna. Toch voor het laatste gekozen, via kanaal 4 even doorgegeven dat de Sobat retour ging met averij aan de motor en op motor en fok om toch een beetje de vaart er in te houden. Met het beetje oostenwind dat er was liepen we toch rond de 4kn, mede dankzij Thomas om de blokken halverwege de boot te plaatsen.
Bij Nauerna aangekomen moest eerst de antidiefstal beveiliging omhoog en op de motor die meer rook produceerde dan de centrale Hemweg, de brug door en de haven en box in. Ondertussen het serviceboek tevoorschijn getoverd om even duidelijk te krijgen wat er loos is/was en even op het forum kijken en beide kwamen tot de conclusie dat het de verstuivers zijn die er geen trek meer in hadden. Vrijdag onderweg naar de locale Yanmar dealer voor nieuwe verstuivers, laat ik nou denken dat ze die gewoon in het schap hadden liggen, niet dus. Dinsdag zijn ze klaar, huh?! “ Ja, eruit en inzetten, afpersen, oppersen en contoleren en dat voor 298,00 euro” Ik zat bijna aan de zuiver zuurstof, maar wat moet je?
Dinsdag de verstuivers opgehaald en na een half uurtje sleutelen liep het torretje weer, wel met vermogen maar het roken was niet minder op geworden. Het handboek gaf hier geen uitsluitsel over, dus even een bevriende dieselmonteur er bij. De compressie in een cilinder was niet optimaal en dit zou betekenen dat er een revisie van het blok aan zat te komen, vriendje kon het niet. Die kosten werden na een paar telefoontjes geschat op 3000 tot 3500 euro, maar dan had ik weer een nieuwe motor!! Op mijn vraag: Als je een oude dame van 80 jaar een facelift geeft is ze dan weer 20 jaar? kreeg ik geen zinnig antwoord. Ik gaf hen te kennen dat ik wel ging kijken voor een “nieuwe of andere” motor voor dat geld.
Op dat moment liep er een draadje op het Forum over scheepswerf Kuijkhoven, Betamarine dealer in Haarlem. Wel lekker dicht bij maar niet erg lovend. En er was een aanbieding van een werf in Baarn van Sole motor. Dus bij beide werven even een blik geworpen en bij beide een mooi verhaal aangehoord hoe goed die motoren wel niet zijn. Het grote obstakel om voor Baarn te kiezen was, de Sobat moest daar naar toe met een half bakken motor voor de offerte en als je er eenmaal ligt kun je in principe geen kant meer op. Bij Kuijkhoven was het anders, die zei dat hij wel even langs zou komen om het een en ander te bespreken. Dus een afspraak gemaakt met Erik Kuijkhoven, die even kijken in het motorruim (ter grote van overside luciferdoosje) en mijn wensen (alle ouwe troep er uit, nieuw er in) op papier gezet voor de opmaak van een offerte. Hij had al eerder in een First 30 een Beta geplaatst en dit was niet anders!
De offerte kwam nog dezelfde week binnen en nu wil ik niet zeggen dat ik er in eerste instantie lachend naar keek. Voor dat geld krijg je er bij een autodealer: ramen, kachel, banden, reserveband, stuurwiel en stoelen bij! Oke, wel de goedkoopste auto die je kunt kopen, maar dan nog… wat een geld!!!! De Beta 16 stond op de offerte voor een relatief laag bedrag incl btw. Nu wil het toeval dat mijn dochter aan de overkant in the UK woont en die wilde haar pappa wel even een pleziertje doen door naar Betamarine UK te bellen om te kijken wat die tor daar kost? Is dat ding in Engeland duurder als bij Kuijkhoven en dan spreek ik over duizend euro duurder!!
Na overleg met DE baas (ik heb de broek aan, maar geen moer te vertellen)toch maar besloten om met Kuijkhoven in zee te gaan. De vraag die ik van Kuijkhoven kreeg was of ik er haast mee had om de Beta geplaatst te krijgen…..hartje winter, niet echt………als ze maar in het begin van het vaarseizoen klaar is. Met een “geen probleem” als antwoord hebben we de Sobat voorzichtig ontmast want daar had ik nog wat werk aan, zijn we op een koude december morgen naar Kuijkhoven gevaren.
En dan nu even versneld, alle ouwe troep er uit, Beta 16 er in, nieuwe geluiddemping, nieuwe as, lagers, schroef, slangen, filters, waterdoorvoer, stroomdraden weg gewerkt die ik had getrokken en dashboard en al het andere, oui il n’y a! Kort om…………………….prachtig, zoals het er nu uitziet!! En na diversen keren zelf proef gevaren te hebben werd de Sobat vrij gegeven door Kuijkhoven! Klasse werk afgeleverd!
Maar inmiddels ben ik wel achter waarom Betamarine de Europese markt wil veroveren, deze motor is zeer slecht voor de Nederlandse economie en je huwelijk:
1. Je krijgt 5 jaar garantie al sleutel je zelf.
2. Het verbruik en geluid is super laag.
3. Mijn vrouw verstaat me.
4. Ik versta haar!!!
Nu na bijna 50 draaiuren ben ik zo trots als een aap met een gouden l*l op mijn Beta 16, inmiddels om gedoopt tot Bert.
Ik schrijf ontzettend traag want als kind kwam de klep een keer omlaag.
Sjoerd