Met Volle Maan naar Nederland. juli/augustus 2016
Eind april kregen we de vraag voor gelegd of we zin hadden om een zeiljacht van Portugal naar Nederland te varen.
Als basis een afstand waar Maria en ik niet van schrikken, 1200nm.
Het ging om een standaard Gibb Sea 33ft. met ondiepe kiel.
De eigenaar Jose had echter ook nog een extra wens; hij wilde graag mee en of het ook via de Azoren kon?
Nu staat er in de tijd dat we op weg konden, juli/augustus, een sterke Portugese Noord langs de kust van Portugal en Spanje.
Om daar met een lichte 33ft tegen op te kruisen staat ook weer niet echt op ons verlanglijstje.
Naar de kaarten kijkend is dan via de Azoren de enige goede optie.
Maakt het traject wel eens zo lang. Ruim 2400nm.
Naar de Azoren 850nm, van daar naar Zuid Engeland ruim 1300nm en dan nog even naar Nederland 450nm. Moet kunnen in ongeveer 4 weken inclusief enkele rustdagen.
Dit vergt natuurlijk iets meer voorbereiding.
De CE specificaties van de boot geven aan dat het zeewaardig is in klasse B. Een echt zware wind zouden we niet aankunnen.
Als veiligheidsmiddelen waren aan boord; een reddingsvlot, zwemvesten, harnassen en lijnen, VHF, AIS A, plotter, Navtex (nvt op dit stuk), extra GPS. Ipad met Navionics kaart.
De boot liep bij de eerste proefvaart een knoop 4-5, niet echt super natuurlijk. Na nog wat verder bij trimmen en met wat uitbreiding van blokken en lijnen voorzien om vooral met ruimere wind wat meer snelheid te genereren halen we wat meer snelheid 5-6knp. (barbour holes, op/neer houder spi boom, buitenschoten)
De motor is ook redelijk licht, 19pk, maar loopt als een zonnetje met een laag verbruik van 1ltr/u. Naast de basistank van 80ltr ook nog enkele kannen met nog eens 80ltr voor reserve.
Met 3 man aan boord moet er gegeten en gedronken worden, de inkoop hiervan vergt wel enkele dagen in het tropisch warme Zuid Portugal. Boot vol met levensmiddelen en water en ook wat wijn en bier natuurlijk.
De weer/windkaarten hou ik al enkele weken goed in de gaten. Het stuk naar de Azoren is vol West uit. Geen probleem met de Portugese Noord van 20-25knp.
Bij het geplande vertrek staat er echter in de straat van Gibraltar een stevige NW wind. Wachten kan maar dan beginnen we al uit te lopen op ons schema van totaal 4 weken. Dan maar even flink aan de wind varen de eerste middag en nacht.
Na Cabo de São Vincente komt in de nacht de beloofde Noord en passeren we snel de scheepvaart route. We lopen makkelijk met de halve wind zo’n 6-7knp, dat schiet lekker op. De golven zijn ook niet mis, komen dwars in en zijn 2-3m hoog, deels af en toe brekend. De boot houd zich goed, glijd goed door en over de golven.
Jose en Pieter lopen tijdens de nacht wacht in een schema van 4.5u op en 4.5u af. Dit voldoet goed voor ons beide. De boot stuurt vooral op de automaat zolang deze maar van stroom word voorzien. Dus 2x daags een uurtje stroomdraaien.
Onze chef de Cuisine Maria verzorgd de beide heren drie maal daags van een meer dan uitstekende maaltijd, ondanks de af en toe ruige omstandigheden.
Na ruim 3 dagen komen we in een windstilte terecht en gaan we vrolijk op de motor door, zij het met maar 4knp. De volgende dag komt de wind weer in volle strekte terug en gaan we voor de laatste 200nm richting Sao Miguel. We komen een enkel schip tegen op de route, maar het is erg stil hier met scheepvaart. Pas ter hoogte van de eilanden zijn er wat meer vissersschepen en ook weer enkele jachten te zien, vooral op de AIS.
Dinsdag aan het einde van de middag varen we Ponta Delgada aan, waar we na 6 dagen en 6u om 17u lokale tijd aan de steiger vastmaken. We worden verwelkomt door onze zeilvrienden Anita en Dick van de Kind of Blue en Wolfgang en Uli van de Oostenrijkse Golden Tila. Beide boten niet meer gezien sinds onze gezamenlijke avonturen met de Mama-cocha in de Pacific 2008.
Daar moest natuurlijk op gedronken worden en hebben we tijd tekort om alle herinneringen weer op te halen.
Het eiland São Miguel is zo’n 1050m hoog, vulkanisch, erg mooi groen met veel landbouw en veeteelt. 140.000 inw. We genieten van de natuur tijdens een rondreis in een gehuurde auto.
Natuurlijk moet er ook nu weer ingekocht worden voor het volgende traject. De markthal in Ponta Delgada is de aangewezen plek voor al het vers goed.
Maria zorgt goed voor haar mannen. Elke dag vers fruit/muesli ontbijtje, verse salade of broodmaaltijd in de middag en een heerlijke warme hap voor de avond. Soms in zware omstandigheden, maar elke dag lukt het weer.
De weerkaarten zijn niet helemaal te volgen tot ons volgende doel, Falmouth in Cornwall UK. Het traject vergt tussen de 10 en 14 dagen, de weerkaarten gaan niet verder dan 7-8 dagen. Het laatste stuk is dus een beetje gokken met de wind.
Toch vertrekken we zaterdagmiddag met een windje uit NNW. Met lange slagen varen we noord uit in afwachting van oosten wind. Na 3 dagen is zoals voorspeld de wind op. Motoren voor de volgende 3 voorspelde windstille dagen. In het water zien we vele vinnen van walvissen en komen we ook in een veld met uitblazende pluimen van walvissen terecht, gelukkig op een flinke afstand, want tussen zo’n kudde liggen we liever niet met de boot. We doen aan deepsea swimming met meer dan 5000m water onder onze voeten, heerlijk even zwemmen en haren wassen, totdat de walvissen weer wat dichterbij komen en we weer snel doorvaren. We worden onderweg ook begeleid door vele Portugese Oorlogsschepen(=soort kwal) met hun hoge rugvin als zeil.
Na 3 dagen is er weer wat wind uit de oosthoek, licht maar voldoende om te zeilen.
Deze wind houd echter ook weer op en we motoren weer enkele dagen in een grijs grauwe wereld waar de grijze lucht aan de horizon overgaat in een grijze zee. Daarbij ook wat lichte drizzle regen, dus bijna volmaakt….rotweer. Net als we denken dat we niet uitgaan komen met onze brandstof gaat het weer waaien. ZW 15-20-25-30knp. Wel even grijs als de dagen er voor met zeer beperkt zicht.
Plat voor het laken suizen we van de hoge golven, soms wel meer dan 5 meter af. Dit weer blijft zo tot onder de kust van ZW Engeland. Pas in de laatste morgen zien we de kust bij Fallmouth uit de mist opdagen en trekt het eindelijk weer open. In een bleek zonnetje varen we na 11 dagen en 12 uur Falmouth Visitors marina binnen.
Inchecken, douchen, was doen, boodschappen bij Tesco, de Pub in voor wat bier, eten, keertje rustig slapen, de volgende dag een lunch met Fich’n Chips en om 14u zijn we weer op zee voor het volgende traject. Richting Oostende ruim 320 nm, met weer een wind ZW 10-15knp.
Voorspoedig zeilen we verder onder langs het eiland Wight, steken het kanaal bij Dungeness over richting Calais waar we weer de nacht in gaan om ook de ondiepe van Passe de Trapegeer te passeren. Nog makkelijker te doen in een donkere nacht dan overdag. Uiteindelijk komen we ook de haven van Oostende om 04.30u binnen voor een ligplaatsje naast een van de vele vooral Nederlandse jachten. Even lekker slapen denken we, maar helaas worden we 2 uur later alweer van ons plaatsje verjaagd omdat men zo nodig moet gaan verliggen. Voordat we weer vastliggen zijn we behoorlijk geïrriteerd door al het bekrompen gedoe van de gasten hier. Maar ja zij kunnen ok niet weten dat wij al 2400nm achter de kiezen hebben, terwijl zij al dagen/weken hier liggen te wachten op goed zeilweer?
We flaneren even later door Oostende, eten een heerlijk Belgisch frietje, borrelen en gaan uit eten met de crew van de Mama-cocha die ook net hier binnen vaart vanuit London. Om 06u de volgende dag op voor het laatste traject naar St. Annaland. De wind staat weer WZW 25-30knp. We vliegen richting Roompot waar we door een zeer onrustig water naar de sluis varen(aflopend water met 25knp tegenwind geeft veel brekers). Voor de sluis verrichten we nog een reddingactie door een klein zeiljachtje van 5.5m met een kapotte buitenboordmotor terug de sluis in te slepen.
Het laatste stuk over de Oosterschelde gaat als vanzelf, plat water en een licht wind brengt ons in enkele uren naar de haven van St. Annaland. Waar de dierbaren ons komen ophalen en wij de boot afleveren bij De Valk.
2530nm op de teller. 4 weken onderweg. 21 dagen gevaren. Nog 20ltr in de tank. Geen schade.
Jose eigenaar, Maria chef de Cuisine en Pieter schipper