Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: DNF-Rescue

DNF-Rescue 16 okt 2016 17:56 #776241

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Waterblok schreef :
Duidelijk! Je snapt denk ik wel dat ik me dat afvroeg, zwaaien maar niks doen maar zonder motor was je als eerstvolgende idd de aangewezen reddingsboot.

De solozeiler zal zijn gedrag nog wel eens overwegen denk ik....

Logisch dat je het je afvraagt. Maar om het plaatje helemaal volledig te schetsen heb je een onderzoeksrapport van 20 pagina's nodig. Dat is ook weer zo wat. Maar prima om kritisch te zijn natuurlijk. Uit en thuis denk ik iedereen in de buurt goed gehandelt heeft. Niets doen en afstand houden om ruimte te maken kan ook een goede keuze zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 20:39 #776289

koko schreef :
Niets doen en afstand houden om ruimte te maken kan ook een goede keuze zijn.

Zouden meer mensen moeten doen, zeker ook op de vaste wal...

Bedankt voor het delen.
Zet me weer op scherp om kritisch naar mijn eigen handelen en uitrusting te kijken.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 17 okt 2016 10:55 #776368

Goed gedaan Koko!


Vraag me af hoeveel procent van de zeilers ongelukken een klapgijp is. Ljikt mij toch wel een groot deel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 17 okt 2016 10:55 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 17 okt 2016 12:05 #776377

Wat een verhaal man... Goed werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 22 okt 2016 21:38 #777803

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Naar aanleiding van de verschillende reacties en overpeinzingen alvast het volgende boek aangeschaft: datema-amsterdam.nl/boeken/e-h...watersporters-detail
Moet het nog lezen, maar het lijkt heel behoorlijk.
En mijn vrouw krijgt een ander reddingsvest. Het plaatje van de MOB in het water schiet nog wel door mijn hoofd en dan realiseer ik me dat je overdag zo'n geel ding best ziet drijven maar 's avonds is dat toch anders. Ze heeft er nu een met een later geplaatst lampje en krijgt een Spinlock deckvest, met lume on verlichting en zo'n extra ledje dat omhoog klap (en twee kruisbandjes).

Via PB kreeg ik nog de tip van een terzake kundig ZFer toch altijd eerst de Kustwacht/Den Helder Rescue op te roepen. Vanuit zijn perspectief was de redding door ons deze keer snel en goed verlopen, maar als het een keer minder makkelijk is gaat er toch weer kostbare tijd verloren. Is natuurlijk ook zo.
Het is wel door me heen geschoten om een mayday er uit te gooien, maar omdat we al zo dichtbij waren (100mtr max) en het rustige weer/water dat idee overboord gezet. Het voelde als kontact verliezen met de MOB en kostbare tijd die we keihard nodig hadden aan boord. En doordat we zo dichtbij waren en de MOB goed aanspreekbaar was leek het me ook overdreven. De Kustwacht denkt daar dus anders over. Eerst kontact met Kustwacht maken. Is ook logisch. Een kwartier is niks aan boord, maar kostbare eerste tijd voor de reddingsdiensten.

Het wijst mij er wel weer op hoe belangrijk het is dat je niet de enige aan boord bent die de apparatuur kent. Zulke taken moet je (snel) kunnen verdelen....

Achteraf is mijn analyse daarvan dat ik als schipper nog teveel dingen als enige op mijn schip goed weet.

De dienstdoende officier die het incident afhandelde mailde mij later dat hij zich nog eens goed had gerealiseerd hoe belangrijk de hulp van omliggende schepen kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 23 okt 2016 07:48 #777844

Deze zou eigenlijk bij iedere marifoon moeten hangen, roepnaam, callsign en MMSI nummer al ingevuld.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 23 okt 2016 07:57 #777847

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
koko schreef :
Via PB kreeg ik nog de tip van een terzake kundig ZFer toch altijd eerst de Kustwacht/Den Helder Rescue op te roepen. Vanuit zijn perspectief was de redding door ons deze keer snel en goed verlopen, maar als het een keer minder makkelijk is gaat er toch weer kostbare tijd verloren. Is natuurlijk ook zo.
Het is wel door me heen geschoten om een mayday er uit te gooien, maar omdat we al zo dichtbij waren (100mtr max) en het rustige weer/water dat idee overboord gezet. Het voelde als kontact verliezen met de MOB en kostbare tijd die we keihard nodig hadden aan boord. En doordat we zo dichtbij waren en de MOB goed aanspreekbaar was leek het me ook overdreven. De Kustwacht denkt daar dus anders over. Eerst kontact met Kustwacht maken. Is ook logisch. Een kwartier is niks aan boord, maar kostbare eerste tijd voor de reddingsdiensten.
Wel een verbeterpuntje omdat de melding in het standaard protocol MOB zit. Maar in dit geval ook een punt voor de rest van het wedstrijdveld.

Waarom heeft niemand anders de marifoon gepakt en de MOB gemeld op het wedstrijdkanaal en VHF16?

Dat lijkt mij het voordeel als je met meerdere boten vaart. De melding op het wedstrijdkanaal is daarbij vooral een impliciete waarschuwing voor de rest v/d boten dat ze ruimte moeten maken of assisteren.

Je zou je zelfs kunnen voorstellen dat jij de noodknop indrukt en dat een 2e boot het verkeer op kanaal 16 waarneemt tot jij je meld.
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 07:59 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 23 okt 2016 18:58 #778019

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
reuv schreef :
Wel een verbeterpuntje omdat de melding in het standaard protocol MOB zit. Maar in dit geval ook een punt voor de rest van het wedstrijdveld.

Waarom heeft niemand anders de marifoon gepakt en de MOB gemeld op het wedstrijdkanaal en VHF16?

Dat lijkt mij het voordeel als je met meerdere boten vaart. De melding op het wedstrijdkanaal is daarbij vooral een impliciete waarschuwing voor de rest v/d boten dat ze ruimte moeten maken of assisteren.

Je zou je zelfs kunnen voorstellen dat jij de noodknop indrukt en dat een 2e boot het verkeer op kanaal 16 waarneemt tot jij je meld.

Ik was me bewust dat het standaard protocol zegt eerst een mayday of dsc te plaatsen, maar zoals ik al toelichtte op dat moment anders besloten. Dat proces gaat erg snel en achteraf kan (en mag) je daar vraagtekens bij zetten. De kustwacht geeft aan ook in dit soort gevallen liever eerst mayday, dan redden. Lesson learned dus.


Wat betreft de wedstrijd. Je moet je voorstellen dat er 30 boten zeilen op het Eemmeer, die een baan volgen door de vaargeul, 2uur lang hetzelfde rondje blijven varen. In de praktijk zeil je elkaar dus op de hielen en zit er nooit heel veel ruimte tussen de schepen. Wij kunnen niet uitwaaieren zoals dat wel kan op groter water. Ook de startprocedure is anders. Er is dus geen marifoonkanaal voor de wedstrijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 23 okt 2016 23:03 #778068

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@koko
Kijk eens terug en kijk wat je gedaan hebt:
+ van wedstrijd modus overgeschakeld naar MOB-modus
+ zeilen weggehaald + motor gestart
+ contact gemaakt met het slachtoffer
+ slachtoffer aan boord gekregen
+ slachtoffer voorzien van warme kleding
En dan heb je nog 1 minpuntje over de communicatie...

80% score of meer volgens mij, daar mag je trots op zijn. Bij lang niet alle MOB oefeningen lukt mij dat en dan vaar ik meestal zonder SPI en meestal in eenvoudige omstandigheden.
Dat laatste kritiekpuntje was dan ook niet voor jou maar meer voor de omstanders / medewedstrijdzeilers.

Als betrekkelijk buitenstaander in het race-circuit vind ik het een beetje vreemd dat "goed zeemanschap" breed uitgedragen wordt in de Fundamental Rules (1.1) van de ISAF Racing Rules, maar dat ik niet zo snel een penalty kan vinden bij het niet volgen van deze regels.

Laten we het erop houden dat ik de regels voor wedstrijdzeilen niet ken en/of dat ik de logica niet zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 24 okt 2016 07:08 #778085

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4337
koko schreef :
En mijn vrouw krijgt een ander reddingsvest. Het plaatje van de MOB in het water schiet nog wel door mijn hoofd en dan realiseer ik me dat je overdag zo'n geel ding best ziet drijven maar 's avonds is dat toch anders. Ze heeft er nu een met een later geplaatst lampje en krijgt een Spinlock deckvest, met lume on verlichting en zo'n extra ledje dat omhoog klap (en twee kruisbandjes).

die lume on verlichting zit er gewoon bij (tenminste , bij onze vesten gratis meegeleverd), ziet er goed uit in het donker !

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatiƫ verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 24 okt 2016 07:16 #778087

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
koko schreef :
Wat betreft de wedstrijd. Je moet je voorstellen dat er 30 boten zeilen op het Eemmeer, die een baan volgen door de vaargeul, 2uur lang hetzelfde rondje blijven varen. In de praktijk zeil je elkaar dus op de hielen en zit er nooit heel veel ruimte tussen de schepen. Wij kunnen niet uitwaaieren zoals dat wel kan op groter water. Ook de startprocedure is anders. Er is dus geen marifoonkanaal voor de wedstrijd.

Helemaal in dat geval is communicatie belangrijk.
"Er is geen wedstrijdkanaal" is geen optie. Wedstrijd of niet met een vaste marifoon hoor je uit te luisteren op 10 of 16. En op binnenwateren heb je telefoons...

Ik ben van mening dat je als organisatie een beeld moet hebben wat je deelnemers kunnen en dat je daarop aanvullende maatregelen treft om het evenement veilig te laten verlopen. Ik verwacht dan ook volgboten bij een optimistenwedstrijd. Zonder volgboten komt er veel meer van de zorgplicht bij de deelnemers terecht. Wel netjes als je de deelnemers erop wijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl