Vandaag een DNF-Rescue gevaren. Een leerzame ervaring mag ik wel zeggen.
Laat het helder zijn dat echt het enige dat telt is dat de mob er met een bult op zijn hoofd vanaf is gekomen. Wij hebben gedaan wat iedereen gedaan zou hebben: alle zeilen los en de man aan boord hijsen. Maar daar hebben we ook weer veel van opgestoken, wat behulpzaam kan zijn voor anderen. Daarom deel ik het hier.
Terwijl we de afsluitende wedstrijd van het seizoen aan het varen waren zeilden we onder spi richting de dijk als ik ineens een geel ding in het water zie drijven. In eerste instantie denk ik dat het de gele reddingsboei is van het schip voor ons en zie hen heftig bewegen en zwaaien. Als we iets dichterbij zijn zie ik dat het een mob is, met een hoofdwond. Wij zijn het eerstvolgende schip en in de beste positie de man te redden. Onmiddellijk wijs ik de bemanning op de drijvende man, die heel even moeten schakelen maar dan zijn we als 1 team nog maar met 1 ding bezig. Ondertussen zijn dichtbij en ik spreek de mob aan, instrueer hem niet gaan zwemmen, dat wij naar hem toe komen, blijf drijven. Ik krijg een bevestigend knikje en zie geen paniek oid.
Met een daverende rotvaart trek ik de spi op het dek, maar de val blijft halverwege hangen. Ondertussen draaien we het schip en moeten recht in de wind terug. Ik denk dat we dat wel redden met de spi half naar beneden en de bemanning laat het grootzeil naar beneden razen. We proppen de zooi weg, maar worden toch weggedrukt door de wind. Motor gaat dan aan en is in zijn versnelling voor we het doorhebben. Les 1. Gelukkig zijn alle lijnen nog binnenboord en trekken alles de kuip in voor de zekerheid. Dan trekken we de spi alsnog naar beneden en koersen op de mob aan, die in en uit beeld verdwijnt. Les 2. Ik ga naar voren en probeer een landvast uit de bos te krijgen om hem aan te gooien, maar krijg het niet snel genoeg voor elkaar. Les3
Dan ligt de mob langszij en krijgt een lijn uit de kuip aangegooid.
Ik grijp de pikhaak en zie dan dat de man met zijn ene hand zijn vest vasthoudt en met zijn andere zijn spinakerboom. Omdat de man heel goed reageert op mijn vragen en echt bij is haal ik eerst de spiboom aan boord. Dan pakt hij de pikhaak vast en zo sleep ik hem naar de spiegel, waar de bemanning de trap heeft uitgeklapt.
Eerst probeert hij zich aan boord te hijsen, dat lukt natuurlijk niet. Met wat instructie vind hij de traptree onder water en heeft zich dan stabiel vast. Ik laat hem even hangen en laat zijn reddingsvest wat leeg lopen zodat hij makkelijker aan boord kan klimmen. Ik hou hem stevig vast tot hij in de kuip zit.
We stellen hem gerust en vragen naar zijn hoofdwond. Met water erbij ziet dat er al snel heftig uit, maar het is goed te zien dat het geen gapend gat is, maar een paar sneeën. Ik ga op zoek naar droge kleding, maar dat vind hij niet nodig. Hij zeilde solo en zijn boot op de stuurautomaat. Daar maakt hij zich grote zorgen om. We zien het schip nergens. Het zou tegen de dijk moeten liggen......???
Ondertussen zint het mij helemaal niet. Die kleren moeten uit en hij moet wat droogs aan. Punt. Ik ga naar hem toe en zeg dat ik even flauw ga doen en zeg: "Ik ben de schipper hier aan boord en jij gaat droge kleren aan trekken". Het is duidelijk, want zonder probleem wisselt hij nu van kleding. Les 4. Ik heb een zeilpak voor hem en gelukkig wat thermo ondergoed en een trui. Geen sokken, maar wel schoenen van de bemanning. Dat gaat dus standaard aan boord komen: extra en rekkende kledingset.
Terwijl we naar zijn bootje gaan zoeken roep ik toch Den Helder Rescue op. Het lukt goed om over te brengen wat er gebeurd is en wat de status is, en DHR vraagt goed door op de toestand van de man.
Ik vertel dat er dus een spookboot rond vaart en prompt komt de KNRM op de lijn. Zij zijn vlak in de buurt en vragen de details en waar wij zijn. Zij komen vanaf het Gooimeer en wij op het Eemmeer. Binnen 5 minuten zijn ze er en komen aan boord. De opstapper doet een medische check en besluit de man mee te nemen. Droge kleding is fijn, een kachel is beter. Zij hebben de dijk op het Gooimeer grof gescanned en geen boot gezien. We checken nogmaals de mogelijkheden en het enige dat nog kan is dat een andere deelnemer aan de wedstrijd op het spookschip is geklommen.
De reddingboot zet koers naar Spakenburg, waar zo horen wij later, de boot inderdaad naar toe wordt gezeild door een bemanningslid van een andere deelnemer.
De man zeilde solo, fok te loevert en moest naar voren om de boom uit de fok te halen. Bij het naar voren wandelen in het gangboord kon de automaat blijkbaar onvoldoende koers houden en heeft hij met zijn gewicht de boot (7,5mtr, half open boot) gestuurd.
Net toen hij terugliep kwam de klapgijp, vol op zijn voorhoofd. Hij heeft de giek niet eens zien aankomen vertelde hij later.
Pas later word duidelijk waarom hij zijn vest vast hield: hij had geen kruisband om zakte steeds uit zijn vest. Was hij buitenwesten geweest dan had hij het niet na verteld. Het water was iets van 11graden.
Lessons learned: kalmte kan je redden! Het droppen van de spi ging chaotisch en het was gelijk een zooitje aan boord. Dat hebben we wel snel doorgehad en opgelost, maar toch.
Een setje droge kleding, dat een beetje mee kan rekken. Ook fijn.
Voor het motor starten, althans in zijn werk zetten, eerst alle lijnen binnenboord. Dat was het geval vandaag, maar dat was mazzel.
Altijd Den Helder Rescue contacten. Ik deed dat vanwege de spookboot en omdat ik snel wilde kunnen overleggen als dat medisch gezien noodzakelijk zou worden. Zo'n klap en kou kan een gevaarlijke combi zijn. En nu hadden we snel de knrm langszij, ook fijn. Dat zijn ervaren mensen met meer medische kennis dan wij.
Ik merkte ook hoe goed het is om regelmatig door de vhf te kletsen. Ik moest even denken, maar daarna ging het soepel. Geen mayday, want geen gevaar meer. NL kustwacht of Den Helder Rescue? DHR leek me het beste, zij doen immers de reddingsoperaties. Positie doorgeven ging ook goed uiteindelijk. Geen coordinaten maar naam van meer, de brug en eiland. Ik denk dat de Blaricum 1 daardoor ook sneller doorhad dat zij in de buurt waren. Maar ik moest wel even schakelen. Coordinaten kwam niet eens echt bij mij op. Pas later. Toch een dingetje, want wat als je niet op je thuiswater zit.......
Dat vermaledijde kruisbandje. Dat moet echt standaard op een vest zitten en gebruikt worden. Ongelofelijk eigenlijk dat ze zonder zo'n bandje verkocht worden.