Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: DNF-Rescue

DNF-Rescue 15 okt 2016 22:18 #776111

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Vandaag een DNF-Rescue gevaren. Een leerzame ervaring mag ik wel zeggen.
Laat het helder zijn dat echt het enige dat telt is dat de mob er met een bult op zijn hoofd vanaf is gekomen. Wij hebben gedaan wat iedereen gedaan zou hebben: alle zeilen los en de man aan boord hijsen. Maar daar hebben we ook weer veel van opgestoken, wat behulpzaam kan zijn voor anderen. Daarom deel ik het hier.

Terwijl we de afsluitende wedstrijd van het seizoen aan het varen waren zeilden we onder spi richting de dijk als ik ineens een geel ding in het water zie drijven. In eerste instantie denk ik dat het de gele reddingsboei is van het schip voor ons en zie hen heftig bewegen en zwaaien. Als we iets dichterbij zijn zie ik dat het een mob is, met een hoofdwond. Wij zijn het eerstvolgende schip en in de beste positie de man te redden. Onmiddellijk wijs ik de bemanning op de drijvende man, die heel even moeten schakelen maar dan zijn we als 1 team nog maar met 1 ding bezig. Ondertussen zijn dichtbij en ik spreek de mob aan, instrueer hem niet gaan zwemmen, dat wij naar hem toe komen, blijf drijven. Ik krijg een bevestigend knikje en zie geen paniek oid.
Met een daverende rotvaart trek ik de spi op het dek, maar de val blijft halverwege hangen. Ondertussen draaien we het schip en moeten recht in de wind terug. Ik denk dat we dat wel redden met de spi half naar beneden en de bemanning laat het grootzeil naar beneden razen. We proppen de zooi weg, maar worden toch weggedrukt door de wind. Motor gaat dan aan en is in zijn versnelling voor we het doorhebben. Les 1. Gelukkig zijn alle lijnen nog binnenboord en trekken alles de kuip in voor de zekerheid. Dan trekken we de spi alsnog naar beneden en koersen op de mob aan, die in en uit beeld verdwijnt. Les 2. Ik ga naar voren en probeer een landvast uit de bos te krijgen om hem aan te gooien, maar krijg het niet snel genoeg voor elkaar. Les3
Dan ligt de mob langszij en krijgt een lijn uit de kuip aangegooid.
Ik grijp de pikhaak en zie dan dat de man met zijn ene hand zijn vest vasthoudt en met zijn andere zijn spinakerboom. Omdat de man heel goed reageert op mijn vragen en echt bij is haal ik eerst de spiboom aan boord. Dan pakt hij de pikhaak vast en zo sleep ik hem naar de spiegel, waar de bemanning de trap heeft uitgeklapt.
Eerst probeert hij zich aan boord te hijsen, dat lukt natuurlijk niet. Met wat instructie vind hij de traptree onder water en heeft zich dan stabiel vast. Ik laat hem even hangen en laat zijn reddingsvest wat leeg lopen zodat hij makkelijker aan boord kan klimmen. Ik hou hem stevig vast tot hij in de kuip zit.
We stellen hem gerust en vragen naar zijn hoofdwond. Met water erbij ziet dat er al snel heftig uit, maar het is goed te zien dat het geen gapend gat is, maar een paar sneeën. Ik ga op zoek naar droge kleding, maar dat vind hij niet nodig. Hij zeilde solo en zijn boot op de stuurautomaat. Daar maakt hij zich grote zorgen om. We zien het schip nergens. Het zou tegen de dijk moeten liggen......???
Ondertussen zint het mij helemaal niet. Die kleren moeten uit en hij moet wat droogs aan. Punt. Ik ga naar hem toe en zeg dat ik even flauw ga doen en zeg: "Ik ben de schipper hier aan boord en jij gaat droge kleren aan trekken". Het is duidelijk, want zonder probleem wisselt hij nu van kleding. Les 4. Ik heb een zeilpak voor hem en gelukkig wat thermo ondergoed en een trui. Geen sokken, maar wel schoenen van de bemanning. Dat gaat dus standaard aan boord komen: extra en rekkende kledingset.
Terwijl we naar zijn bootje gaan zoeken roep ik toch Den Helder Rescue op. Het lukt goed om over te brengen wat er gebeurd is en wat de status is, en DHR vraagt goed door op de toestand van de man.
Ik vertel dat er dus een spookboot rond vaart en prompt komt de KNRM op de lijn. Zij zijn vlak in de buurt en vragen de details en waar wij zijn. Zij komen vanaf het Gooimeer en wij op het Eemmeer. Binnen 5 minuten zijn ze er en komen aan boord. De opstapper doet een medische check en besluit de man mee te nemen. Droge kleding is fijn, een kachel is beter. Zij hebben de dijk op het Gooimeer grof gescanned en geen boot gezien. We checken nogmaals de mogelijkheden en het enige dat nog kan is dat een andere deelnemer aan de wedstrijd op het spookschip is geklommen.
De reddingboot zet koers naar Spakenburg, waar zo horen wij later, de boot inderdaad naar toe wordt gezeild door een bemanningslid van een andere deelnemer.

De man zeilde solo, fok te loevert en moest naar voren om de boom uit de fok te halen. Bij het naar voren wandelen in het gangboord kon de automaat blijkbaar onvoldoende koers houden en heeft hij met zijn gewicht de boot (7,5mtr, half open boot) gestuurd.
Net toen hij terugliep kwam de klapgijp, vol op zijn voorhoofd. Hij heeft de giek niet eens zien aankomen vertelde hij later.

Pas later word duidelijk waarom hij zijn vest vast hield: hij had geen kruisband om zakte steeds uit zijn vest. Was hij buitenwesten geweest dan had hij het niet na verteld. Het water was iets van 11graden.

Lessons learned: kalmte kan je redden! Het droppen van de spi ging chaotisch en het was gelijk een zooitje aan boord. Dat hebben we wel snel doorgehad en opgelost, maar toch.

Een setje droge kleding, dat een beetje mee kan rekken. Ook fijn.

Voor het motor starten, althans in zijn werk zetten, eerst alle lijnen binnenboord. Dat was het geval vandaag, maar dat was mazzel.

Altijd Den Helder Rescue contacten. Ik deed dat vanwege de spookboot en omdat ik snel wilde kunnen overleggen als dat medisch gezien noodzakelijk zou worden. Zo'n klap en kou kan een gevaarlijke combi zijn. En nu hadden we snel de knrm langszij, ook fijn. Dat zijn ervaren mensen met meer medische kennis dan wij.
Ik merkte ook hoe goed het is om regelmatig door de vhf te kletsen. Ik moest even denken, maar daarna ging het soepel. Geen mayday, want geen gevaar meer. NL kustwacht of Den Helder Rescue? DHR leek me het beste, zij doen immers de reddingsoperaties. Positie doorgeven ging ook goed uiteindelijk. Geen coordinaten maar naam van meer, de brug en eiland. Ik denk dat de Blaricum 1 daardoor ook sneller doorhad dat zij in de buurt waren. Maar ik moest wel even schakelen. Coordinaten kwam niet eens echt bij mij op. Pas later. Toch een dingetje, want wat als je niet op je thuiswater zit.......

Dat vermaledijde kruisbandje. Dat moet echt standaard op een vest zitten en gebruikt worden. Ongelofelijk eigenlijk dat ze zonder zo'n bandje verkocht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 15 okt 2016 22:24 #776112

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
wat een verhaal !
goed dat alles zo goed is afgelopen en dank je wel voor de lessen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 15 okt 2016 22:27 #776114

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Respect voor jouw actie, Koko. Je hebt waarschijnlijk een mensenleven gered!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 15 okt 2016 22:31 #776115

Wow, wat een verhaal Koko. Goed gehandeld en een ervaring rijker. Dank voor het delen en de aandachtspunten. Eerlijk gezegd ben ik geen frequent zwemvest drager maar de momenten dat ik het wel noodzakelijk vindt inderdaad wel altijd met kruisband. Dat heb ik ooit uit een ander voorval goed in mij opgenomen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 15 okt 2016 22:39 #776116

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Zo iets komt plotseling op je pad en om dan meteen om te schakelen naar "modus redding" lijkt me niet eenvoudig.
Al met al hebben jullie toch adequaat gehandeld en de man gered.
Mijn respect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 15 okt 2016 23:44 #776118

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Ik zeil ook altijd solo en bijna altijd met de helmstok automaat, ik had al gedacht er een lang dun touw aan te maken en dat achter de boot te slepen maar als je bewusteloos bent.
www.watertrends.be/2012/11/7/d...portboten-toegelaten
Laatst bewerkt: 15 okt 2016 23:47 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 00:23 #776119

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Lijkt mij goed gehandeld. Resultaat is goed in elk geval.

Enkele overpeinzingen bij een MOB:
Als je een lijn moet zoeken in een kist en klaar moet maken om te gooien kost dit tijd en als je pech hebt is het ook gevaarlijk. Veiligheid kun je niet kopen en hangt allereerst van van hoe de bemanning reageert natuurlijk, maar heb je al eens gedacht zo'n werplijn aan de railing te hangen?

Het kleding wisselen is een punt dat vrij logisch lijkt. Bij Rode Kruis en Oranje Kruis staat droge kleding aantrekken niet in het rijtje wat te doen bij onderkoeling. Een isolatiedeken past altijd en het vergt weinig investering er een aantal aan boord te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 04:59 #776120

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
We hebben eens iets soortgelijks meegemaakt, de schipper was overboord op de Noordzee. Zeilennaar beneden, net op dat moment brak een van de voetblokken bij de mast en het grootzeil bleef half hangen. Dus ook chaos op het dek, maar je wil de drenkeling zo snel mogelijk binnen halen. Toen we naast de drenkeling waren was er geen lijn snel voor handen, we hebben toen snel de grootschoot gebruikt.
In zo een situatie maakt het verder niets uit, als het maar werkt.
Later hebben we de schipper een rescuelijn voor zijn verjaardag gegeven. :-)
We hebben beiden een coöperatieve drenkeling gehad, het verhaal wordt heel anders als de drenkeling bewusteloos is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 05:45 #776121

Hulde koko! Bedankt voor het delen, hebben we allemaal wat aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 06:38 #776124

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Goed bezig Koko en dank voor de reminders.
Dit is het tweede rescue verhaal op gooi/eemmeer wat ik dit jaar lees geeft mij iig aan toch op te blijven letten ook al ben je bijna thuis, het lijkt zo'n rustige plas.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 06:40 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 07:10 #776128

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Heftig Koko, goed gehandeld, bedankt voor het delen, altijd alert blijven, je kan zo in een andere situatie zitten.
Gelukkig is alles relatief goed afgelopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 07:56 #776137

Goed gedaan idd.
In dat kader van ondergeschikt belang:
Je topic titel: dnf - rescue suggereert dat je een dnf opgelopen hebt in de race...
Je kan dr wedstrijdleiding vragen hiervoor een average score te krijgen.. dan kost je dat niet veel punten in het klassement..
Dat kan ook wanneer je uit een wedstrijd gezeild bent door een fout van de concurrent...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 08:40 #776141

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
ISO788 Hans schreef :
Goed gedaan idd.
In dat kader van ondergeschikt belang:
Je topic titel: dnf - rescue suggereert dat je een dnf opgelopen hebt in de race...
Je kan dr wedstrijdleiding vragen hiervoor een average score te krijgen.. dan kost je dat niet veel punten in het klassement..
Dat kan ook wanneer je uit een wedstrijd gezeild bent door een fout van de concurrent...

Het is een eenmalige wedstrijd en de belangen nihil natuurlijk. Maar het had gekund idd.
De titel is ook maar een titel om de omstandigheden en inhoud een beetje weer te geven.

In reactie op anderen
Heb me zelf eigenlijk altijd wel gerealiseerd dat onderkoeling het grootste gevaar is voor een geredde drenkeling, en heb de isolatiedekens ook aan boord. Aan gedacht ook, maar hij was niet blauw, niet rillerig en goed aanspreekbaar op dat moment. En zo besloten voor kleding. Met het linkje dat Reuv plaatste is me ook duidelijk geworden dat mijn kennis weer echt niet ver genoeg reikte. Ik heb wel bewust contact gelegd met Den Helder Rescue o.a. vanwege mijn twijfels over wat te doen als........maar ja. Dat lukt een volgende keer misschien wel niet en moet je gaan lopen improviseren. Das niks, dus leren.

We hebben een lifesling aan de reling hangen, maar omdat het mob van een schip voor ons was benaderden we hem steeds van voren. Ik was dus op de voorplecht aan klojen met een lijn, want daar zou het eerste contact mogelijk zijn. Wel moet ik bekennen dat wij niet aan die lifesling gedacht hebben, vandaar dat er een schoot naar hem werd uitgeworpen.

Het is inderdaad een rustige plas met nagenoeg geen golfslag. Dat was heel fijn! Maar koud water blijft koud water.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 08:55 #776145

reuv schreef :
Lijkt mij goed gehandeld. Resultaat is goed in elk geval.

Enkele overpeinzingen bij een MOB:
Als je een lijn moet zoeken in een kist en klaar moet maken om te gooien kost dit tijd en als je pech hebt is het ook gevaarlijk. Veiligheid kun je niet kopen en hangt allereerst van van hoe de bemanning reageert natuurlijk, maar heb je al eens gedacht zo'n werplijn aan de railing te hangen?

Het kleding wisselen is een punt dat vrij logisch lijkt. Bij Rode Kruis en Oranje Kruis staat droge kleding aantrekken niet in het rijtje wat te doen bij onderkoeling. Een isolatiedeken past altijd en het vergt weinig investering er een aantal aan boord te leggen.

droge kleding aantrekken staat niet in het rijtje maar wel: knip natte kleding van het lijf, vermijd te veel gesjor aan het slachtoffer...
natte kleren wel uit bij (ernstige) onderkoeling:
Bel of laat 1-1-2 bellen.
Zet je telefoon op de luidspreker.
Voorkom verdere afkoeling: wikkel het slachtoffer in dekens, en wikkel armen en benen afzonderlijk in.
Voorkom onnodige bewegingen of verplaatsing van het slachtoffer.
Verwijder (knip) eventueel natte kleding.
Geef het slachtoffer niets te eten en drinken.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 08:59 #776146

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@koko
Ik had het al genoemd vooraf. Ik denk dat je goed gehandeld hebt.

Als er iemand overboord ligt moet je gewoon die dingen doen die je dan het beste lijken. Meestal gaat dat goed (zoals hier). Achteraf heb je soms puntjes die beter kunnen, maar of je daar wat aan hebt als je weer zoiets zou overkomen?

Meestal moet je de simpele en voor de hand liggende dingen doen en de rest laten voor als de adrenaline zover gezakt is dat je weer normaal kunt nadenken. En daarbij kan Den Helder Rescue dan weer met je meedenken.

Zoals IlCigno al aangeeft:
Als de persoon zelf de kleding wisselt zit het vaak wel goed (voldoende aanspreekbaar en niet te koud).
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 09:24 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 09:10 #776148

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1144
Mooie actie Koko en een heel mooi verslag, alle respect, geweldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 09:10 #776149

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Héél goed gedaan Koko & crew!

Ik heb bij de OPTC cursus geleerd dat het uittrekken van natte kleding geen probleem is zolang het slachtoffer geen enkel teken vertoont van onderkoeling (zie link naar Rode Kruis), maar als dat wel het geval is of bij twijfel niet doen. De reden is ook logisch: bij onderkoeling probeert het lichaam uit alle macht de warmte in de vitale organen vast te houden. Aan de buitenkant vernauwen de aderen en wordt er bijna niet meer 'verwarmd'. De natte kleding vormt, hoe koud ook, altijd nog een klein isolerend laagje tussen de huid en de buitenlucht. Als je dat weghaald wordt de natte huid direct blootgesteld aan de buitenlucht en dat geeft een enorme afkoeling.

Ons is geleerd om het slachtoffer met natte kleding en al in isolatiedeken en/of slaapzak te wikkelen en half zittend (kussens onder rug en hoofd, vawegen het gevaar op 'secondary drowning') zichzelf op te laten warmen. Geen externe warmtebronnen. Pas als hij/zij weer helemaal alert en opgewarmd is kan er omgekleed worden.

In dit geval gelukkig niet nodig blijkens het verhaal van Koko, fijn dat het voor MOB en zijn boot (heel alert trouwens van de zeilers die de lege boot gered hebben) goed is afgelopen. Het nut van een vest is weer eens aangetoond, en ook van een kruisband.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 09:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 10:16 #776167

secundary drowning...
nooit eerder van gehoord maar de beschrijving waar je naar verwijst klinkt wel heftig...
Stikken door vochtuittreding uit het lichaam zelf.

Remedie: Beademen met overdruk om geforceerd de longen open te houden.... Zsm naar het ziekenhuis, specialistische hulp.
Was hier dus gelukkig ook niet aan de hand...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 10:17 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 13:51 #776192

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Koko prima actie en ik kan me niet voorstellen dat een ander tijdens een reddingsactie niet ook een beetje chaos aan boord krijgt.

Wel heb ik mijn wenkbrauwen gefronst en je verhaal nog eens teruggelezen.....

Dat geel was een reddingsboei van de boot voor je en die stonden te zwaaien.
Maar deden die dan niks, lieten het aan jou over?
Als dat zo is is daar wel wat op aan te merken toch?

Zoals het nu is beschreven lijkt het of ze de boei overboord mikten, zwaaiden en de wedstrijd uitzeilden....
Of hebben zij de boot teruggezeild?

Edit: het was niet de boei zie ik maar de MOB maar dan nog waarom redden zij niet?
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 14:43 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 14:19 #776195

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 799
Inderdaad hulde, dank voor het delen. Iedere scenario is weer anders, mooi om te lezen welke keuzes je maakte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 15:27 #776204

Respect voor je handelen en leerzaam verhaal! Ik hoop dat ik in een dergelijke situatie m'n hoofd net zo koel kan houden als jij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 15:32 #776206

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Koko, complimenten met de actie!!!

Niet vervelend bedoeld, maar er is toch gezondigd met de belangrijkste regel aan boord op zee.

- regel 1
Het is verboden overboord te vallen.

Hierbij kan een ieder wel invullen wat er op het zoekplaatje ontbrak? ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 16:16 #776218

Prima actie!

Voor de duidelijkheid: Den Helder Rescue of Nederlandse Kustwacht is hetzelfde.

Het zijn dezelfde 4 mensen die de wacht hebben op het Kustwacht Centrum.
het verschil zit puur in een andere roepnaam tijdens SAR operaties maar je praat over/tegen dezelfde personen.
Hetzelfde geld voor de helikopter en de Dornier, die krijgen tijdens een SAR operatie ook een andere roepnaam dan tijdens normale vluchten.

kustwacht.nl/sites/default/fil...R%20Versie%201.1.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 16:57 #776229

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Waterblok schreef :

Edit: het was niet de boei zie ik maar de MOB maar dan nog waarom redden zij niet?

Wat ik van hen heb begrepen zagen ze de mob pas laat (heel dichtbij dus) boven hen langs glijden. Ze hebben hem nog een lifeline toegeworpen maar misten en bleek dat hun motor niet wilde starten. Dus deden ze wat ze konden: ons wijzen op de mob. Ook zij voeren onder spi. In mijn beleving gegeven hun omstandigheden toch goed gehandeld.

Wij waren toen in een betere positie, want ten opzichte van de afstand tot de mob hadden wij hem eerder in beeld (ik schat 100mtr oid) en konden dus langer anticiperen op wat ging komen. Er zijn zeker 4 schepen voorbij gezeild die vooral keken wat er bij ons aan boord aan de hand was en de mob niet gezien hebben of pas veel later. 1 schipper vertelde later standbye te zijn geweest, maar realiseerde zich dat het alleen maar gevaarlijker zou worden als hij ook zou naderen. Ik denk dat dat wel klopte, want je manoeuvreert toch best wat heen en weer om het schip op de juiste plek te krijgen. Dan wil je de ruimte hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DNF-Rescue 16 okt 2016 17:33 #776235

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Duidelijk! Je snapt denk ik wel dat ik me dat afvroeg, zwaaien maar niks doen maar zonder motor was je als eerstvolgende idd de aangewezen reddingsboot.

De solozeiler zal zijn gedrag nog wel eens overwegen denk ik....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl