Stegman heeft zijn Wadloper ondertussen alweer bijna 9 jaar.
Vanwege het wrakke zeiltuig waarmee de boot werd gekocht (met o.a. een niet reefbaar grootzeil dat eigenlijk voor een Pampus was gemaakt) is er in de eerste jaren niet echt stevig mee gezeild. Ook niet omdat mijn wederhelft niet erg van "scheefhangen" houdt.
Toch had stegman al eens gemerkt dat de boot bij zeilen met meer helling dan pakweg 20 graden water maakte. In een behoorlijk tempo bovendien. Na een half uurtje, drie kwartier opkruisen, moesten er vaak al tientallen liters water uit het bilgeputje worden gepompt. Op ruime koersen, of bij vaart op de motor kwam er niets binnen. Het had dus ècht met dat scheefhangen te maken..
In de afgelopen weken heeft stegman zijn, vanwege allerlei beslommeringen, zoals o.a. in het huwelijk treden en een daaraan gekoppelde verhuizing, nogal laat gestartte vaarseizoen benut voor het uitproberen van zijn nieuwe tuig.
Daarbij werd vanzelfsprekend ook wat meer 'anspruchsvoll' gezeild.
Op zeker moment was s. lekker bezig met opkruisen op het Keeten. De boot liep als een trein en haalde op het fokje (12m2) en het één keer gereefde grootzeil (pakweg 9,5 m2) keurig ruim 5 knopen door het water. In de euforie vergat s. echter even het watermaken-onder-helling-probleen..
Na een uurtje zo bezig te zijn geweest wierp hij eens een blik in de kajuit. In het hoekje tussen vloer en keukenblok zag hij water klotsen!
Nah ja.. luidkeels vloekend gooide ie de schoten los, startte de motor, bracht de boot buiten de betonning, waar ie even aan zichzelf kon worden overgelaten en zette zich aan de handlenspomp.
Ondanks het gegeven dat die net was gereviseerd, kostte het toch nog vele minuten om met een Henderson Mk.5 50 - 60 liter water weg te pompen. Er moet nog wat aan het geïmproviseerde zuigmondje gebeuren, denkt s. De doorlaat is te klein en ook bleef er teveel vuil voor hangen..
Hoe dan ook; het werd nu toch ècht tijd serieus op zoek te gaan naar de oorzaak van de lekkage. Alle bekende doorvoeren werden gecheckt. Aan de wind gezeild met zwaard omhoog en zwaard naar beneden. Zijn grootste angst was namelijk dat het iets met de zwaardkast te maken zou hebben en dat de dwarsbelasting van het zwaard op de kast iets opendrukte, of zo.. Ook de raampjes in de boorden, hoewel de boot wel erg op z'n kant moet worden gelegd om die in het water te krijgen..
Dat was het allemaal niet, zo bleek.
Afgelopen dinsdag zette stegman zijn tobbe droog om eens even te kijken naar de toestand van het onderwaterschip en de schroef (zie het verslag daarvan in de draad over Coppercoat), maar ook om de buitenkant af te lopen op zoek naar verdachte plekken.
Daarbij viel het oog op een kleine kunststof doorvoertje, waarvan s. zich het bestaan eigenlijk niet bewust was. Hij had afgelopen voorjaar de nieuwe waterlijn eroverheen geschilderd, dus hij moest het meerdere malen onder ogen hebben gehad, maar nu hij er opnieuw naar keek, realiseerde hij zich ineens dat ie eigenlijk helemaal niet wist waar dat doorvoertje op aangesloten zat.
Daar zit ie: links onder de afvoer van het wastafeltje in de wc..
Dat doorvoertje van de wastafel gaf een goeie indicatie waar dat doorvoertje binnen moest worden gezocht. Het bleek onder banken en achter de watertank verborgen te zitten. Omdat er een flitser op de telefoon van s. zit, bleek het ook prima te fotograferen:
En wat dacht je wat? Aan die slang, die op voorgaande foto al zichtbaar is, zat... niks! Een open einde, zeg maar..
Kijk, daar ligt ie, de boosdoener; op de watertank.
Dat is niet de originele positie; stegman heeft geen idee meer hoe de slang oorspronkelijk achter de watertank weggefrommeld zat. Waarschijnlijk zat het uiteinde van de slang wel wat hoger dan de doorvoer.
Maar een bij een helling van meer dan 20 graden naar bakboord liep het water er in een flink tempo uit, waarschijnlijk.
Het aardige is wel dat het het al eerder ontstane idee van s., dat het vooral binnenkwam bij een slag over bakboord, hiermee werd bevestigd. Nou ja; een schrale troost.
Natuurlijk is stegman blij dat hiermee het probleem is opgelost. Je moet met een zeilboot ook met wat helling zonder problemen kunnen zeilen. Zeker nu de ambities van lieverlee zich beginnen uit te strekken naar zoiets als een oversteekje naar het perfide Albion.
Maar het is ook een les.
Eigenlijk moet je bij een net gekochte boot, ook al lijkt ie tamelijk toppie-joppie, standaard alle doorvoeren even nalopen op conditie en wat erop aangesloten zit. Dat stegman dat niet gedaan heeft neemt ie zichzelf kwalijk.
Dit ondanks het feit dat één van zijn stelregels: "het ergste aan een tweedehands boot is de wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgevreten" hiermee weer eens spijkerhard werd bevestigd.. En juist omdat s. dat bij deze boot al vaker heeft gedacht, had ie gewaarschuwd moeten zijn..